Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stil, zuinig en simpel systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nephtys
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-11 12:46
Hallo, inmiddels is mijn huidige pc (moederboard, processor en geheugen) alweer 11 jaar oud. Voor de taken die ik er nu mee doe, is het eigenlijk nog wel okay. Maar aangezien ik over wil op een stillere, zuinige en toch wel snellere pc, ben ik op zoek naar iets anders. De processor heb ik begrensd, omdat hij anders steeds te heet wordt (waarschijnlijk zal een goede schoonmaak en koelpasta dit wel oplossen).

Mijn huidige pc:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-860 Boxed€ 286,77€ 286,77
1MoederbordenAsus P7P55D LE€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenXFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 195,-€ 195,-

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt gebruikt voor simpele taken zoals internet, e-mail en werk. Ook wil ik een beetje met VM's spelen. Gamen zal gedaan worden via Stadia (chrome browser) en via Shadow. Via Shadow zal ik zwaardere taken uitvoeren zoals o.a. fotobewerking etc. Daarom wordt dit dus voornamelijk een systeem om Shadow op te draaien, maar privé gevoelige zaken wil ik gewoon via een pc in huis doen. Ik zal er waarschijnlijk linux (mint) op installeren.

Ik ken de Shadow Ghost, alleen wil ik niet daaraan gebonden zijn, mocht ik in de toekomst stoppen met het gebruik hiervan. Tevens wil ik minimaal twee schermen op het systeem kunnen aansluiten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo min mogelijk, maar niet meer dan € 300,-. Ik wil er niet teveel aan uitgeven, aangezien ik Shadow als 'echte pc' gebruik.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb twee SSD's die ik in dit systeem zal toevoegen, namelijk:
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 129,85€ 129,85

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen de onderdelen voor een systeem -SSD, omdat ik dit al heb. Alle randapparatuur heb ik ook al.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo stil en zuinig mogelijk. Ook moeten er minimaal twee schermen op aangesloten kunnen worden. Het systeem hoeft niet per se klein te zijn, maar heeft wel mijn voorkeur. Ik kan het dan makkelijker aansluiten op de tv wanneer ik wil.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
De onderstaande configuratie heb ik gemaakt a.d.h.v. de budget BBG. Ik heb gekozen voor deze processor, omdat ik ook met VM's wil spelen en toch wel wat snelheid wil. De 16gb geheugen heb ik gekozen, omdat ik hoop weer minimaal 10 jaar hiermee te kunnen doen en meer taken/browser tabs tegelijk open kan hebben. Het hoeft geen Ballistix geheugen te zijn, maar ik vond geen andere goedkoper Crucial geheugen die minimaal 3.000MT/s heeft (wat ik begrijp is 3.000MT/s het max dat de Deskmini aankan). Ook begrijp ik dat de Deskmini goed overweg kan met Crucial geheugen.

Waarom kies ik voor Shadow i.p.v. zelf een goed (game) systeem te bouwen? Omdat ik met upgrades over de laatste 11 jaar meer kwijt was dan dat ik met Shadow zou zijn. En met die upgrades had ik ook nooit de beste videokaart, aangezien ik het eigenlijk zonde vind om meer dan € 200,- aan uit te geven aan een videokaart.

Ik zat te wachten op de release van de nieuwe Ryzen processors. Maar als ik het goed begrijp, is er dus geen nieuwe versie van de 3200g. klopt dit, of heb ik het verkeerd gezien?
Is het systeem zoals hieronder een goede keuze voor mijn wensen, of zijn er betere opties? Ik ken de NUC's, alleen ben je daar alsnog meer geld aan kwijt dan dit systeem en zit er maar één monitoraansluiting op.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 89,-€ 89,-
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 138,72€ 138,72
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16S4B€ 70,70€ 70,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 298,42

Alle reacties

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Zou het kunnen dat je voorkeur voor stil en zuinig versterkt wordt door het hebben van een 11 jaar oude CPU? Als je dit systeem gewoon vervangt met een moderne CPU zal het stroomverbruik sowieso wel afnemen door de nieuwere techniek. Een i3-10100 is best zuinig en ongeveer zo snel als een i7-7700, maar het totale systeem zal wel wat warmte blijven produceren. Is er een bepaald maximaal stroomverbruik dat je in gedachte had? Stil krijg je de meeste systemen wel door de koeling van je kast goed te organiseren met veel fans die via een PWM header op een bescheiden snelheid draaien. Als je de processorkoeler zo groot mogelijk kiest dan kan de fan snelheid weer een tandje omlaag en is hij weer een stukje stiller.

Als je echter zoekt naar het verlagen van de stroomrekening voor een systeem dan 24/7 draait is een andere aanpak aan te raden. Er loopt wel een topic over een stille server/NAS waar wat meer op deze dingen ingegaan wordt. Daar werd een idle verbruik gehaald van ordegrootte 5W, en daar zit je met een standaard AMD systeem ongeveer 10x boven. Het is me alleen niet duidelijk of dat je doel is.

Als alternatief op de 3200G zijn er wel Ryzen 4000G serie CPU's, maar die zijn op dit moment niet of nauwelijks te krijgen voor consumenten want die zijn nu officiëel alleen te krijgen voor systeembouwers. Ik zie de AMD Ryzen 5 Pro 4650G wel staan in de pricewatch. Het zou het equivalent van een Ryzen 5 3600 moeten zijn met een iGPU en dat zou best aardige CPU performance betekenen. Desondanks zou ik alsnog aanraden een discrete GPU als optie in het achterhoofd te houden om je keuzevrijheid in CPUs niet nodeloos te belemmeren.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:35
Je videokaart lijkt me nog prima bruikbaar, je zou die met een Ryzen 3 3100, nieuw moederbord, geheugen en voeding kunnen combineren.

[ Voor 24% gewijzigd door martyw op 09-10-2020 11:55 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Eens met @Involvement . Een Intel 10100 is zuiniger en sneller. Ik zou zoiets doen icm de nieuwste deskmini:

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 111,45€ 111,45
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 164,35€ 164,35
2Geheugen internCrucial CT8G4SFS8266€ 29,89€ 59,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,58

• Nephtys
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-11 12:46
Bedankt voor jullie antwoorden.
Dat zeker, mijn pc maakt nu behoorlijk veel lawaai en wil gewoon iets dat lekker stil is. Ik heb geen maximaal stroomverbruik in gedachte. Aangezien het systeem nu zo goed als elke dag, overdag de hele dag aanstaat (niet 24/7) i.v.m. thuiswerken, wil ik gewoon iets wat niet al te veel stroom verbruikt. Het is dus geen server/NAS, maar gewoon een werk/internet pc en gamen via stadia en shadow. Die laatste twee zijn streamdiensten, dus hoeft de pc ook niet krachtig voor te zijn.

Ik wil het systeem dus het liefst zo klein mogelijk houden en ook geen gedoe met fans etc. Helemaal niet nu ik de zwaardere taken toch niet meer via de pc zelf uitvoer, waardoor het niet al te veel kracht nodig heeft.

M.b.t. een discrete GPU, ik heb er wel aan zitten denken en sta er best voor open. Alleen heb ik die dingen om de zoveel tijd moeten vervangen, omdat ze weer kapot waren. GPU's zijn de enige componenten die kapot zijn gegaan in de afgelopen 11 jaar. Ook is dit volgens mij weer extra lawaai en wordt de pc er weer groter van. Mijn huidige GPU kan ik idd. nog prima gebruiken, alleen is het weer zo'n joekel die veel lawaai maakt :) Ik sta er echter wel voor open om het op die manier te doen.

Die intel 10100 ziet er aantrekkelijk uit. Maakt het Crucial CT8G4SFS8266 (2.666MT/s) vs Crucial Ballistix BL2K8G32C16S4B (3.200MT/s) nog veel uit? Scheelt maar € 11,- namelijk.

• william_b
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:37
De vorige computer ging 11 jaar mee. Verwacht je dit nu ook?

Gaat zo'n Deskmini wel 10 jaar mee?

Ik heb meer vertrouwen in het volgende:

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 111,45€ 111,45
1MoederbordenGigabyte H410M S2H€ 60,90€ 60,90
1BehuizingenKolink Satellite€ 35,09€ 35,09
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 58,90€ 58,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 319,11

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:35
william_b schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:40:
De vorige computer ging 11 jaar mee. Verwacht je dit nu ook?

Gaat zo'n Deskmini wel 10 jaar mee?

....
In een Deskmini is het enige draaiende onderdeel de ventilator van de CPU koeler, en de kastjes zijn goed geventileerd - de temparatuur in die kastjes wordt niet hoog. Dat geeft goede hoop voor een flinke levensduur, mits je af en toe de stof er eens uitblaast.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
martyw schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:55:
[...]

In een Deskmini is het enige draaiende onderdeel de ventilator van de CPU koeler, en de kastjes zijn goed geventileerd - de temparatuur in die kastjes wordt niet hoog. Dat geeft goede hoop voor een flinke levensduur, mits je af en toe de stof er eens uitblaast.
Misschien bedoelt @william_b de voeding. Ik weet niet of die de 10 jaar haalt, maar het is een externe power adapter en die is altijd los te bestellen
Pagina: 1