Ervaringen Luchtkwaliteitsmeter binnenklimaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 22:49
Ik ben op zoek naar een luchtkwaliteitsmeter om het binnenklimaat te meten. Zeker omdat we nu toch veel binnen zitten, leek het mij verstandig om te weten hoe het zit met de luchtkwaliteit. Zo kan ik tijdig ventileren of andere producten kopen.

Wat moet er allemaal gemeten worden? Er zijn veel luchtkwaliteitsmeters op de markt met allerlei verschillende sensoren.

De meest voorkomende metingen zijn:

- Luchtvochtigheid
- Temperatuur
- CO2
-PM2.5 (fijnstof)
-PM10 (fijnstof)
-TVOC (Total volatile organic compounds)
-Formaldehyde (HCOH)

Een combinatie van allemaal is heel moeilijk te vinden, dus ik vroeg me af welke nu het meest nuttige is om te hebben? Iemand ervaring met een bepaald type luchtkwaliteitsmeter?

Voorbeelden die ik gevonden heb:

Kaiterra.com (PM2, CO2 of VOC)
Aurair Pro 1 (CO2 en VOC)
EdiGreen (PM 2.5, PM10, CO2, HCHO, TVOC, Temp, RH)

We roken niet dus HCOH lijkt me minder interessant alleen twijfel ik tussen CO2 en TVOC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb netatmo weatherstation met extra binnenmodules.
Dat doet co2, rv, temperatuur en dB.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• allo2u
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-04-2023
@DaDude heb je er al een?

Voor een projectje heb ik er een aantal vergeleken en in overzichtje gezet. Kan zijn dat er hier en daar wat verbetert moet worden, maar wellicht nuttig voor je zoektocht. Heb er een aantal getest en vond accu, visuele weergave (ook zonder app) en historie belangrijke eigenschappen.
Zie: https://airtable.com/shrrMnsHTf7dTNMDr

De meters die jij noemt staan er nog niet in. Voor wie wil, je kan het lijstje ook zelf aanvullen indien gewenst:
https://airtable.com/shrVQeHEyBRhtfJfP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Hoe nauwkeurig wil je het hebben?
Je kan van "globaal" tot "zeer nauwkeurig" gaan.
Als je weet dat nauwkeurigere apparatuur voor pm 10 al boven de duizend euro gaat, en pm 2.5 alleen maar kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 22:49
Ik heb de aurair base 2 besteld,komt pas in November binnen. Less is more, ben tot de conclusie gekomen dat CO2 voor mij genoeg is, ik wil gewoon weten wanneer ik moet ventileren.

Reden is dat ik het wel mooi vind om te kunnen integreren in Home Assistant.

ik zal mijn ervaringen later delen.