UTP --> Coax --> UTP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 18:58
Beste Tweakers,

Ik ben net verhuisd en heb jullie hulp nodig :). Ik heb een KPN TV & Internet abbonement afgesloten welke via mijn ISDN verbinding loopt. Deze verbinding zit in mijn meterkast. De meterkast zit in een halletje bij ons appartmenten complex.

De vorige bewoners hadden netjes coax kabels getrokken naar de woonkamer en slaapkamer vanuit de meterkast. Echter kan ik natuurlijk mijn KPN box niet aansluiten op de coax kabels en is het heel lastig om nieuwe (UTP) kabel te trekken naar mijn woonkamer.

Ik ben zelf al wat opzoek gegaan naar oplossingen en kwam deze tegen: Hirschmann Inca (zie link hieronder), Mijn vraag, werkt dit ook voor mij? Ik heb zelf wat filmpjes gekeken en gezocht maar kon niet een heel duidelijk antwoord vinden, ze zijn ook niet goedkoop om even te bestellen :)

Korte recap:
Meterkast: KPN router met UTP
Meterkast: UTP via Hirshman naar Coax
Meterkast naar woonkamer Coax kabel
Woonkamer: uitgang COAX kabel, naar UTP via Hirshman
Woonkamer: UTP aansluiten eigen router

pricewatch: Hirschmann INCA 1G + USB set

Beste antwoord (via rens-br op 09-10-2020 09:22)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:00

lier

MikroTik nerd

Het "toverwoord" is MoCa en je hebt al een voorbeeld daarvan gevonden. Misschien goed om de verschillende topics hierover te lezen:
zoeken naar 'moca'

offtopic:
ISDN is er toch niet meer!? Bedoel je misschien xDSL?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:00

lier

MikroTik nerd

Het "toverwoord" is MoCa en je hebt al een voorbeeld daarvan gevonden. Misschien goed om de verschillende topics hierover te lezen:
zoeken naar 'moca'

offtopic:
ISDN is er toch niet meer!? Bedoel je misschien xDSL?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
Dank! Ga ik daar eens verder kijken, het klinkt vrij logish allemaal, maar wilde toch even dubbel checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23

FreakNL

Well do ya punk?

Moca is op zich prima hoor. Maar het is niet heel goedkoop, je zit weer aan een extra apparaten vast (inclusief stroomverbruik) die ook uiteindelijk weer een keer stuk gaan...

Ik zou als alternatief willen opperen om in de bestaande leidingen (waar nu de Coax ligt) UTP te trekken en de coax weg te halen.. Weet niet of dat een optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:06
Ik zou ook de coax vervangen door UTP. Proberen de nieuwe UTP-kabel aan de oude coaxkabel vast te maken en als het een beetje meezit kun je in één keer de coax vervangen door UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje6
Oef, ja dat is ook nog een optie. Echter zijn de kabels vrij oud en is het een hele afstand. De kabels zijn ook niet netjes in pvc leidingen verwerkt maar gewoon "los". Dat maakt het niet makkelijker om even nieuwe te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

As de kabels niet in buizen zitten dan zou ik aan vervangen niet beginnen. En ik vraag me zelfs af of MoCa dan wel goed gaat werken - maar daar kom je maar op 1 manier achter :)

Zelf paar weken terug bij mijn ouders UTP Cat5e naast coax getrokken. Klusje wat je met zn'n tweeen moet doen ivm doorvoer enzo, maar wel gelukt :)
De crux is daar eerst de coax er uit trekken met een trekveer er aan vast zodat de trekveer in de buis zit, en dan de coax plus UTP tegelijk met de trekveer weer door de leiding trekken. Easy does it, maar het lukt wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Moca's zijn bijzonder goed en als die kabel goed genoeg is om tv signaal door te laten dan werkt moca ook zeker.
Bij twijfel koop een setje bij een webwinkel, probeer het, niet goed dan heb je altijd recht het binnen week terug te sturen.

Als het oude kabel is zullen er wel van die plastic connectoren op zitten, die zou ik wel even vervangen door kwalitatief goede en vooral metalen versies.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1