AliExpress adres verificatie phishing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Vanmorgen een mail van AliExpress in de mailbox met onderwerp; Address Verification Required/Аутентификация адреса/地址验证

Riekt naar phishing, kan online niks over deze mail vinden.

Afzender is account-verification@service.alibaba.com, AliExpress gebruikt in ieder geval dezelfde URL format.
Link isas-g.aliexpress.com, riekt naar onzuiverheid, maar draai geen VM om te kunnen checken.

Mail is in het Engels, Russisch en Chinees, zonder bedrijfsinfo onderop (zoals in AliExpress communicatie).

Korte inhoud mail;
For security and compliance purpose, we need to verify your address information. Please upload color copy of following two files:

1) Files showing your current residential address/location, such as utility bills or bank statements within 3 months.

2) Your ID card/ passport (Individual) or registration certificate (Business).

Vaag is ook dat er nergens een consequentie staat als je geen info opstuurt.

De AliExpress app vraagt ook nergens om bij openen.

Dit topic is ter controle en eventuele waarschuwing.

EDIT:
- URL door virustotal gehaald, geen negatieve resultaten.
- Mijn emailadres komt niet voor bij haveibeenpwned, oftewel niet bekend in breaches.

[ Voor 6% gewijzigd door LocK_Out op 09-10-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En als je inlogt op Ali en zelf in je account-instellingen gaat kijken, kom je het dan daar ook tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
Nope, althans niet via de app. Krijg in de app ook geen melding, niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je kan via de chat even contact met ze opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Deze mail kreeg ik ook. Ze schrijven mijn naam die ik gebruik bij AliExpress. Als dit echt is, no way dat ik een bankafschrift en ID kaart ga toesturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@tdn135 Precies dat dus :)
Bij mij gebruiken ze ook dezelfde aanhef als bij Ali. Ik geloof er echter geen reet van dat dit echt is. De hele mail riekt naar phishing. Bij CC betalingen komt het wel voor dat ze deze documenten vragen.

Ik heb begin deze week ook nog zonder problemen een bestelling geplaatst die al verzonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het zou ook natuurlijk een verkoper geweest kunnen zijn die zo aan de gegevens komt. De aanhef is niet te herleiden uit mijn e-mailadres.

Het emailadres waar ik normaal mailtjes van krijg is transaction@notice.aliexpress.com en dit e-mailadres is account-verification@service.alibaba.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarom zou AliExpress jouw adres willen verifiëren?
Net als alle andere webshops sturen ze het gewoon op en als het niet bij jou aankomt moet jij actie ondernemen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nooit een link aanklikken of overtypen n.a.v. dergelijke mails, en al helemaal niet info verschaffen via mail reply. Als het echt is zal het na inloggen op de site moeten staan. Bij twijfel inderdaad contact opnemen met de support.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
Even voor de duidelijkheid, ik heb niks aangeklikt of wat dan ook. Daarom hier ook de www. uit de link gehaald, zodat ie niet "klikbaar" is.
Ik ging er (vrijwel) meteen vanuit dat dit phishing is, heb dit topic enkel aangemaakt om het onder de aandacht te brengen.

[ Voor 16% gewijzigd door LocK_Out op 09-10-2020 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gromit21
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-05 11:24
Ik heb deze ochtend net dezelfde mail ontvangen als OP.
Voorlopig werkt mijn account nog en ga ik zeker geen persoonlijke informatie opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 19:56
Ik heb de zelfde mail ontvangen, vertrouw het ook niet.
Als ik de gevraagde informatie echt op moet sturen maak ik wel een nieuw account aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
Ik zie de verdachte URL via Google ondertussen ook op een Russisch forum opduiken. Helaas is m'n Russisch een beetje roestig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 11:43

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Post de headers van die mail eens.
Lijken die op ander mail van aliexpress?

Is de mail voorzien van een (correct) DKIM ondertekening?
Wat is het IP-adres van de verzendende mailserver?
Staat dat IP-adres in het SPF-record van Ali?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Die "Russen" kregen deze mail nadat ze iets besteld hadden en die bestelling geweigerd was door de shop.

De gegevens die de mail vraagt zijn voldoende voor het bestellen van een gratis iPhone bij een mobiel abonnement op jouw kosten. Dat zou ik nooit opsturen, zelfs niet als uiteindelijk zou blijken dat de vraag echt van Aliexpress komt.

Een geweigerde bestelling lijkt in eerste instantie misschien "vertrouwen" te geven, maar dat is voor een criminele bende natuurlijk heel makkelijk te triggeren -- gewoon een valse shop openen en met de laagste prijs adverteren op Aliexpress.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@CAPSLOCK2000 De mail is inmiddels allang verdwenen.

@aawe mwan Ik snap waar je op doelt, het zou kunnen dat de shop waar ik iets besteld heb hierachter zit. Maar raar dat ze dat doen nadat ze het al (daadwerkelijk) verzonden hebben. Er is niks geweigerd in mijn geval.

Ik heb zonder problemen een nieuwe bestelling kunnen plaatsen, deze mail is dus zeker weten niet van AliExpress afkomstig.

[ Voor 9% gewijzigd door LocK_Out op 11-10-2020 21:11 ]

Pagina: 1