De afgelopen weken ben ik me aan het orienteren op het plaatsen van zonnepanelen op ons platte dak van een L vormige uitbouw. Zonder ook maar een kW opgewekt te hebben, merk ik nu al hoe verslavend dit kan zijn. Inmiddels ben ik begonnen met het uitbreiden van mijn groepenkast en het leggen van bekabeling naar zolder (waar de omvormer komt).
Graag jullie advies over de door mij bedachte opstelling.
Situatie
/f/image/eDKtlDPlQozaZBtTOqzck4DQ.png?f=fotoalbum_large)
L-vormig plat dak op het ZO oosten (150 graden)
Beoogd legplan
Ik ben voornemens om met Flatfix Fusion mijn gehele dak vol te leggen. Ik kan daar 20 panelen op kwijt mits ze niet breder zijn dan 170 cm.
/f/image/od5mJQqF8qhlVHMyENNJdQZr.png?f=fotoalbum_large)
Daarbij ben ik voornemens om compleet zwarte panelen te plaatsen en ook de Flatfix Fusion in het zwart uit te voeren. Het oog wil immers ook wat.
Panelen + omvormer
1x SMA Tripower 6.0
20x Trina Solar TSM-325DD06M.05(II) 325Wp Mono Full Black
Ik heb gekozen voor een SMA aangezien deze makkelijk zelf uit te lezen zijn, voor bijvoorbeeld Home Assistant.
Volgens Sunny Design Web kom ik daarmee op de volgende resultaten:
/f/image/yQCgQvDFV1nldkbSeNY3XsZk.png?f=fotoalbum_large)
Mijn doel is om het eigen verbruik af te dekken (5.000 kWh) zolang ik nog mag salderen. In de toekomst wil ik het eigen verbruik verhogen door een warm water boiler te plaatsen. (of op termijn een WP). Een EV in de toekomst zie ik ook nog wel gebeuren.
Vragen:
Graag jullie advies over de door mij bedachte opstelling.
Situatie
/f/image/eDKtlDPlQozaZBtTOqzck4DQ.png?f=fotoalbum_large)
L-vormig plat dak op het ZO oosten (150 graden)
Beoogd legplan
Ik ben voornemens om met Flatfix Fusion mijn gehele dak vol te leggen. Ik kan daar 20 panelen op kwijt mits ze niet breder zijn dan 170 cm.
/f/image/od5mJQqF8qhlVHMyENNJdQZr.png?f=fotoalbum_large)
Daarbij ben ik voornemens om compleet zwarte panelen te plaatsen en ook de Flatfix Fusion in het zwart uit te voeren. Het oog wil immers ook wat.
Panelen + omvormer
1x SMA Tripower 6.0
20x Trina Solar TSM-325DD06M.05(II) 325Wp Mono Full Black
Ik heb gekozen voor een SMA aangezien deze makkelijk zelf uit te lezen zijn, voor bijvoorbeeld Home Assistant.
Volgens Sunny Design Web kom ik daarmee op de volgende resultaten:
/f/image/yQCgQvDFV1nldkbSeNY3XsZk.png?f=fotoalbum_large)
Mijn doel is om het eigen verbruik af te dekken (5.000 kWh) zolang ik nog mag salderen. In de toekomst wil ik het eigen verbruik verhogen door een warm water boiler te plaatsen. (of op termijn een WP). Een EV in de toekomst zie ik ook nog wel gebeuren.
Vragen:
- Algemene indruk van deze setup? Zie ik iets over het hoofd, kunnen er dingen slimmer?
- Is een stringomvormer hier de beste keus? Of door de schaduw in de ochtend van het huis toch gaan voor Solaredge/Enphase/APS?
- Zonnepaneel A heeft een groot deel van de dag last van de schaduw van een ventilatiepijp. Is het wijs daar een Tigo optimizer te plaatsen? Of vertrouwen op de ShadeFix van de SMA?
- De gehele installatie gaat uit van een rijafstand van 35 cm (150cm per rij), om zoveel mogelijk panelen kwijt te kunnen. Om paneel B+C te kunnen plaatsen moet ik daar echter 18cm afstand houden. Zelfde vraag. Is het wijs om daar optimizers te plaatsen?
- De onderste 8 panelen hebben meteen zon in de ochtend, de rest heeft aanvankelijk de schaduw van het woonhuis ervoor. Kan ik het beste kiezen voor 2 ongelijke strings van 8 +12? Of toch voor 2x10?, gezien het voltage van de string (Waarbij ik de panelen naast paneel A erbij zou trekken, die vangen het eerste zon)
- Wat zijn de ervaringen met de TS4 connectoren van Trina. Zijn deze goed compatibel met MC4?
- Ja, ik weet dat ik een tuinhuisje heb waar ook nog panelen op kunnen
[ Voor 11% gewijzigd door awenger op 09-10-2020 05:54 . Reden: Aanvullngen ]
:strip_exif()/f/image/f26UWcfnLj6adjJaGABATGdo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZYw9tqdyBLvFfxggsmlKPw4N.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/TJjUhUVlfPj2WdHkzjWQfuTA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/BmNYTCeY6PnbKlE8LshECwzY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/fW0zvvc9RP0BdRZxGrcdt0iq.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/maCSgI1CjDapSeIWWpE6kf6o.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RLxyM8KtDY7SynDG7vEMqIW1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/829bF0VDAbXlslgPjvESC41w.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NX17YYV2lmvhcMYVErZBT4gQ.png?f=fotoalbum_large)