Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

20x zonnepanelen op ZO, graag jullie advies

Pagina: 1
Acties:

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-11 02:32
De afgelopen weken ben ik me aan het orienteren op het plaatsen van zonnepanelen op ons platte dak van een L vormige uitbouw. Zonder ook maar een kW opgewekt te hebben, merk ik nu al hoe verslavend dit kan zijn. Inmiddels ben ik begonnen met het uitbreiden van mijn groepenkast en het leggen van bekabeling naar zolder (waar de omvormer komt).
Graag jullie advies over de door mij bedachte opstelling.

Situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMpwUJasdmFU9mMsEILMb6Z-Dag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eDKtlDPlQozaZBtTOqzck4DQ.png?f=fotoalbum_large

L-vormig plat dak op het ZO oosten (150 graden)

Beoogd legplan
Ik ben voornemens om met Flatfix Fusion mijn gehele dak vol te leggen. Ik kan daar 20 panelen op kwijt mits ze niet breder zijn dan 170 cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNBh_HlUmsGCeDM4_uGZyDss79E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/od5mJQqF8qhlVHMyENNJdQZr.png?f=fotoalbum_large

Daarbij ben ik voornemens om compleet zwarte panelen te plaatsen en ook de Flatfix Fusion in het zwart uit te voeren. Het oog wil immers ook wat.

Panelen + omvormer
1x SMA Tripower 6.0
20x Trina Solar TSM-325DD06M.05(II) 325Wp Mono Full Black

Ik heb gekozen voor een SMA aangezien deze makkelijk zelf uit te lezen zijn, voor bijvoorbeeld Home Assistant.

Volgens Sunny Design Web kom ik daarmee op de volgende resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUcISHmzbhLrvxc05yrMWkFVEIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQCgQvDFV1nldkbSeNY3XsZk.png?f=fotoalbum_large

Mijn doel is om het eigen verbruik af te dekken (5.000 kWh) zolang ik nog mag salderen. In de toekomst wil ik het eigen verbruik verhogen door een warm water boiler te plaatsen. (of op termijn een WP). Een EV in de toekomst zie ik ook nog wel gebeuren.

Vragen:
  • Algemene indruk van deze setup? Zie ik iets over het hoofd, kunnen er dingen slimmer?
  • Is een stringomvormer hier de beste keus? Of door de schaduw in de ochtend van het huis toch gaan voor Solaredge/Enphase/APS?
  • Zonnepaneel A heeft een groot deel van de dag last van de schaduw van een ventilatiepijp. Is het wijs daar een Tigo optimizer te plaatsen? Of vertrouwen op de ShadeFix van de SMA?
  • De gehele installatie gaat uit van een rijafstand van 35 cm (150cm per rij), om zoveel mogelijk panelen kwijt te kunnen. Om paneel B+C te kunnen plaatsen moet ik daar echter 18cm afstand houden. Zelfde vraag. Is het wijs om daar optimizers te plaatsen?
  • De onderste 8 panelen hebben meteen zon in de ochtend, de rest heeft aanvankelijk de schaduw van het woonhuis ervoor. Kan ik het beste kiezen voor 2 ongelijke strings van 8 +12? Of toch voor 2x10?, gezien het voltage van de string (Waarbij ik de panelen naast paneel A erbij zou trekken, die vangen het eerste zon)
  • Wat zijn de ervaringen met de TS4 connectoren van Trina. Zijn deze goed compatibel met MC4?
  • Ja, ik weet dat ik een tuinhuisje heb waar ook nog panelen op kunnen :+

[ Voor 11% gewijzigd door awenger op 09-10-2020 05:54 . Reden: Aanvullngen ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Ik neem aan dat je inderdaad over een 3 fase aansluiting beschikt?
Is een stringomvormer hier de beste keus? Of door de schaduw in de ochtend van het huis toch gaan voor Solaredge/Enphase/APS?
Ik denk niet dat je de meerkosten van SE/Enphase/APS terug zal verdienen. Ik vraag me wel af of een SMA ideaal is omdat het 6 kW model maar 850 V DC mag hebben, dan moet je 20 panelen in twee strings aansluiten.
Dan heb je strings van 10 en als de helft in de schaduw staat snapt de SMA het niet goed.
Bijvoorbeeld een 6 kW Goodwe mag wel 20 panelen in 1 string en die zal nooit last hebben van te weinig panelen in de zon, dat zou je kunnen overwegen. Niet dat het qua jaarlijkse opbrengst veel gaat verschillen.
Eventueel zou je ook een energiemeter in de meterkast kunnen maken en die loggen met een odroid oid.
Zonnepaneel A heeft een groot deel van de dag last van de schaduw van een ventilatiepijp. Is het wijs daar een Tigo optimizer te plaatsen? Of vertrouwen op de ShadeFix van de SMA?
De gehele installatie gaat uit van een rijafstand van 35 cm (150cm per rij), om zoveel mogelijk panelen kwijt te kunnen. Om paneel B+C te kunnen plaatsen moet ik daar echter 18cm afstand houden. Zelfde vraag. Is het wijs om daar optimizers te plaatsen?
Ik denk niet dat een Tigo hier terugverdiend kan worden.
De onderste 8 panelen hebben meteen zon in de ochtend, de rest heeft aanvankelijk de schaduw van het woonhuis ervoor. Kan ik het beste kiezen voor 2 ongelijke strings van 8 +12? Of toch voor 2x10?, gezien het voltage van de string (Waarbij ik de panelen naast paneel A erbij zou trekken, die vangen het eerste zon)
Ja het kan allemaal, of met een Goodwe zou je kunnen denken aan een enkele string van 20. Met een Goodwe kun je het ook aanleggen als 8+12 en experimenteren met 1x20 (simpel anders aan te sluiten bij de omvormer)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• awenger
busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:49:
Ik neem aan dat je inderdaad over een 3 fase aansluiting beschikt?

[...]

Ik denk niet dat je de meerkosten van SE/Enphase/APS terug zal verdienen. Ik vraag me wel af of een SMA ideaal is omdat het 6 kW model maar 850 V DC mag hebben, dan moet je 20 panelen in twee strings aansluiten.
Dan heb je strings van 10 en als de helft in de schaduw staat snapt de SMA het niet goed.
Bijvoorbeeld een 6 kW Goodwe mag wel 20 panelen in 1 string en die zal nooit last hebben van te weinig panelen in de zon, dat zou je kunnen overwegen. Niet dat het qua jaarlijkse opbrengst veel gaat verschillen.
Eventueel zou je ook een energiemeter in de meterkast kunnen maken en die loggen met een odroid oid.

[...]

Ik denk niet dat een Tigo hier terugverdiend kan worden.

[...]

Ja het kan allemaal, of met een Goodwe zou je kunnen denken aan een enkele string van 20. Met een Goodwe kun je het ook aanleggen als 8+12 en experimenteren met 1x20 (simpel anders aan te sluiten bij de omvormer)
Ik heb inderdaad een 3x25A aansluiting en uitbreiding van de groepenkast is al in de maak.

Het hele idee van 2 MPPT trackers is toch juist dat je 2 onafhankelijke stroomkringen naast elkaar kan zetten?Hoezo hebben die ineens "last" van elkaar als de ene in de schaduw ligt?

Een Goodwe biedt inderdaad wel meer mogelijkheden om te experimenteren met 1 of 2 strings......

@AUijtdehaag mag ik jou nog even klakkeloos mentionen en om je mening vragen over mijn setup, jij staat als redelijke SMA guru bekend :)

• busscherski
2 mppt trackers hebben nooit last van elkaar.

Een string van 20 met 5 panelen in de schaduw zou het op dat moment beter kunnen doen dan 2 x 10 met een van de strings nog maar 5 panelen in de zon.
Met Goodwe heb je, binnen de specs, de keuze om het allebei te proberen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gezien je nog een tuinhuisje hebt en dan 3 mppt ingangen nodig hebt, is 2x 1-fase omvormer een optie?

Een 3-fase omvormer gaat hier niet lekker werken met 2 stringen.
Voltage is aan de lage kant en de kans is dat shadefix ook niet goed werkt.
Ideale situatie zou zijn 96 cell panasonic met 2x 10 panelen (590 Vmpp) als je een 3-fase omvormer eraan wilt knopen.
Maar nogmaals, denk ik dat 2x 1-fase omvormer hier beter op zijn plaats is.

Als ik je situatie verder bekijk, lijkt het best wel wat op mijn situatie.
Je wens voor een boilervat op zonnestroom -> aton power to heat, hier op een 450 ltr DJG RVS vat met hygienespiraal
Eventueel een warmtepomp -> draait hier ook.
Met 2x 1-fase kan je dat wat meer optimaliseren (hoewel de slimme meter alles gewoon op 1 hoop gooit qua bemetering)

Hou rekening met de plaatsing van de L/W warmtepomp icm je zonnepanelen. (gooi het vol, maar hou een plaatsje vrij)
Ik zou hem op je platdak plaatsen op sumo's en zorgen voor zo weinig mogelijk geluidsweerkaatsing door muren. (ik ben ingebouwd door muren in mijn rijtjes huis en dat is funest voor het geluid (weerkaatsing)

Je groepenkast zal uitgebreid moeten worden. Een Technische Alternative EZ3 met stroom klemmen neemt plaats in.
Dus dat extra kastje moet er zeker nog komen. (ik heb wat post doorgelezen van je)
Plaats een extra nul klem erbij (er zit nog een uitsparing voor een blokje) en bestel ook nog van de witte afscherming er over heen. (je fases liggen bloot)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@busscherski @AUijtdehaag

20x 38Voc durven jullie niet aan op de tripower? Dat is 760V en mijn ervaring is dat zelfs nog wat minder, in de ochtend zodra er licht op komt gaat ie aan en stort ie nog wat in, ik zou het nog wel aan durven.

https://www.stralendgroen...wp-all-black-halfcell.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 11-10-2020 09:23 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• awenger
AUijtdehaag schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:05:
Gezien je nog een tuinhuisje hebt en dan 3 mppt ingangen nodig hebt, is 2x 1-fase omvormer een optie?

Een 3-fase omvormer gaat hier niet lekker werken met 2 stringen.
Voltage is aan de lage kant en de kans is dat shadefix ook niet goed werkt.
Ideale situatie zou zijn 96 cell panasonic met 2x 10 panelen (590 Vmpp) als je een 3-fase omvormer eraan wilt knopen.
Maar nogmaals, denk ik dat 2x 1-fase omvormer hier beter op zijn plaats is.

Als ik je situatie verder bekijk, lijkt het best wel wat op mijn situatie.
Je wens voor een boilervat op zonnestroom -> aton power to heat, hier op een 450 ltr DJG RVS vat met hygienespiraal
Eventueel een warmtepomp -> draait hier ook.
Met 2x 1-fase kan je dat wat meer optimaliseren (hoewel de slimme meter alles gewoon op 1 hoop gooit qua bemetering)

Hou rekening met de plaatsing van de L/W warmtepomp icm je zonnepanelen. (gooi het vol, maar hou een plaatsje vrij)
Ik zou hem op je platdak plaatsen op sumo's en zorgen voor zo weinig mogelijk geluidsweerkaatsing door muren. (ik ben ingebouwd door muren in mijn rijtjes huis en dat is funest voor het geluid (weerkaatsing)

Je groepenkast zal uitgebreid moeten worden. Een Technische Alternative EZ3 met stroom klemmen neemt plaats in.
Dus dat extra kastje moet er zeker nog komen. (ik heb wat post doorgelezen van je)
Plaats een extra nul klem erbij (er zit nog een uitsparing voor een blokje) en bestel ook nog van de witte afscherming er over heen. (je fases liggen bloot)
De uitbreiding van de groepenkast hangt er inmiddels. Ik moet de boel intern nog doorverbinden, maar heb daarvoor alles al liggen. Ook om dat netjes en veilig te doen. Ik ben daarbij uit gegaan van een 3 fase omvormer, dus heb een 3 fase aardlek (300ma) + 3 fase B16 automaat en een 5x4mm kabel naar boven getrokken. Als ik nu zou gaan voor 1 fase omvormers moet ik ook weer andere beveiligingen aanschaffen volgens mij. 3 fase heeft dus de voorkeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxS-w_CP4Oi_buWViUgm57mwe3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f26UWcfnLj6adjJaGABATGdo.jpg?f=fotoalbum_large

De Panasonics zijn wel per paneel ruim €100 duurder. Dat is me eigenlijk te gortig.......

20x Trina 325 Wp in 1 string zou uitkomen op 20x 40,4V (VoC) = 808V. Dus technisch zou dat kunnen, maar SunnyDesign gaat ook al steigeren. Ik zou natuurlijk ook nog panelen (B+C) of A kunnen laten vervallen om op 18 of 19 panelen uit te komen die ik dan wel in 1 string kan zetten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Of een SMA 8.0 die tot 1000V gaat.

Maar de warmtepomp kan misschien op de plaatsen B en/of C staan.
Keuzes, keuzes.

[ Voor 87% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-10-2020 09:41 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:36:
Of een SMA 8.0 die tot 1000V gaat.

Maar de warmtepomp kan misschien op de plaatsen B en/of C staan.
Keuzes, keuzes.
Achter b c tegen het huis.

@awenger
Je hebt smorgens toch eerst schaduw van je huis waardoor een aantal panelen niets doen en langzaam bij komen, ik zou er zeker wel 20 op durven doen.
Ik heb een zuid opstelling met kwa voltage dezelfde omvormer en had er 38x23V Voc aan hangen, geen problemen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Ik wacht even een winter af, met jouw panelen.
Hopelijk doen ze het nog volgend jaar en zijn ze niet snip verkouden.
:+

• awenger
Rol-Co schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Achter b c tegen het huis.

@awenger
Je hebt smorgens toch eerst schaduw van je huis waardoor een aantal panelen niets doen en langzaam bij komen, ik zou er zeker wel 20 op durven doen.
Ik heb een zoud opstelling met kwa voltage dezelfde omvormer en had er 38x23V Voc aan hangen, geen problemen.
Achter B en C staat al een warmtepomp van de airco en daar zou er nog één naast passen. Dus het is geen kwestie van of-of.

Het alternatief om naar een Tripower 8.0 te gaan is ook wel een goeie. Volgens mij is de start spanning daarvan zelfs nog lager....
Ik speel liever op zeker en betaal dan wat meer voor de omvormer, dan de hoop dat het net blijft werken.

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:48:
@Rol-Co
Ik wacht even een winter af, met jouw panelen.
Hopelijk doen ze het nog volgend jaar en zijn ze niet snip verkouden.
:+
Hoezo dat? Ze hebben al 5 winters zo gedraait, voordeel dat ze altijd voldoende voltage hebben, ook als het echt donker is door slecht weer. Gaat dan ook zelden uit, nu heb ik het in 2 strings op een sma maar zie ook dat het sneller uit gaat, later aan, minder rendement..... maar wil het testen.

• Rol-Co

Rol-Co

awenger schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

Achter B en C staat al een warmtepomp van de airco en daar zou er nog één naast passen. Dus het is geen kwestie van of-of.

Het alternatief om naar een Tripower 8.0 te gaan is ook wel een goeie. Volgens mij is de start spanning daarvan zelfs nog lager....
Ik speel liever op zeker en betaal dan wat meer voor de omvormer, dan de hoop dat het net blijft werken.
Ja kan ook, handig voor je schuurtje vast, maar wat hoger in voltage met schaduw panelen is altijd beter, eer dat de zon achter je huis vandaan komt in de zomer..... moet hij met een paar panelen een hele tripower aan de gang houden.

@AUijtdehaag
Wel met 16 er van in de schaduw :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 11-10-2020 09:57 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Startspanning speelt geen rol bij 20 panelen... :+

Het nut van de hoofdschakelaar in de linkerkast ontgaat me even.
Daar past nog een EZ3....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XPZSri3umHrqHznVi62zU1EKXo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYw9tqdyBLvFfxggsmlKPw4N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j4ZuD2n4iCQcfRoF9dBAoGU34A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJjUhUVlfPj2WdHkzjWQfuTA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anqe2OnKLBJKAu1n8UCHg_ukPiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmNYTCeY6PnbKlE8LshECwzY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dv2Y4SSYpZYnSl4N0XbyBcDFs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW0zvvc9RP0BdRZxGrcdt0iq.jpg?f=fotoalbum_tile

Of je gaat op de zappi tour met eddi

@Rol-Co Ik dacht dat de stroom de omvormer deed produceren.
Spanning is er altijd wel. Ook met 16 panelen in de schaduw

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-10-2020 10:00 ]

• awenger
AUijtdehaag schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:56:
Startspanning speelt geen rol bij 20 panelen... :+

Het nut van de hoofdschakelaar in de linkerkast ontgaat me even.
Daar past nog een EZ3....

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Of je gaat op de zappi tour met eddi

Die hoofdschakelaar zit er om het hele 3 fasige deel stroomloos te kunnen zetten, maar die zou er in de toekomst nog uit kunnen.

Mocht ik gaan voor een Tripower 8.0 en ik zou daar in de toekomst op het tuinhuisje (of het schuine dak) ook panelen in de tweede string bij willen plaatsen. Geldt daar dan een minimum aantal panelen voor? Of maakt dat niet uit aangezien de omvormer al gestart is door de 1e string?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je moet wel de minimale Vmpp halen inderdaad, anders gaat de omvormer uit.

Maar daar heb je weer 96 cell panelen voor om dat te halen.
260 Vmpp = 5 panelen (4,5)

Maar de 20 "dragen" de omvormer prima verder.
Het zou mooi zijn als de omvormer al start met je tuinhuisje (dus minimaal 5x 96 cell)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-10-2020 10:07 ]

• awenger
AUijtdehaag schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:06:
Je moet wel de minimale Vmpp halen inderdaad, anders gaat de omvormer uit.

Maar daar heb je weer 96 cell panelen voor om dat te halen.
260 Vmpp = 5 panelen
Maar die zouden door het puntvormige dak van het tuinhuisje niet in hetzelfde vlak komen te liggen, maar Oost-West...... dus dat kan denk ik niet in 1 string.

• Rol-Co

Rol-Co

Klopt, maar we hebben het over 2x10 stuks in een string waarvan de helft in de schaduw, daarom zou ik gewoon 20 er aan plakken, gebeurd niks of je moet een heel onstabiel net hebben die af en toe weg valt op de dag.

• awenger
Rol-Co schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Klopt, maar we hebben het over 2x10 stuks in een string waarvan de helft in de schaduw, daarom zou ik gewoon 20 er aan plakken, gebeurd niks of je moet een heel onstabiel net hebben die af en toe weg valt op de dag.
De panelen achter het huis staan tot een uur of 10 in de schaduw, maar komen er daarna langzaam maar zeker allemaal bij.

• AUijtdehaag
  • Niet online
awenger schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

Maar die zouden door het puntvormige dak van het tuinhuisje niet in hetzelfde vlak komen te liggen, maar Oost-West...... dus dat kan denk ik niet in 1 string.
Dat worden dan dure paneeltjes. 96 cell en optimizer
https://www.mg-solar-shop...ellow-mc4-power-optimizer

Wellicht is micro omvormer (APS QS-1) met 60 cell panelen dan goedkoper.

• Rol-Co

Rol-Co

awenger schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

De panelen achter het huis staan tot een uur of 10 in de schaduw, maar komen er daarna langzaam maar zeker allemaal bij.
Precies, dus in de zomer vanaf 5:30-10 doet het weinig tot niets, als die omvormer er aan lurkt zakt het zomaar 150V en door de warmte van het platte dak ook.
Met deze set is het gekkenwerk om rekening te houden met -10 en plots vol zon op de panelen.... gebeurd nooit, mede door de lage hoek.

• busscherski
Rol-Co schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:21:
@busscherski @AUijtdehaag

20x 38Voc durven jullie niet aan op de tripower? Dat is 760V en mijn ervaring is dat zelfs nog wat minder, in de ochtend zodra er licht op komt gaat ie aan en stort ie nog wat in, ik zou het nog wel aan durven.

https://www.stralendgroen...wp-all-black-halfcell.pdf
Jawel durf ik zelf wel aan maar mijn adviezen hier blijven binnen de specs.
Goodwe of 8 kW SMA vind ik dan logischer want dat is binnen de specs.

• Heronimo
  • Laatst online: 23-11 21:46
Even los van de omvormer, vanwaar de keuze voor deze panelen?

Ik zou kijken of je niet panelen van 330 tot 360Wp in full black kan vinden. Volgens mij zijn die amper duurder maar heb je daarmee toch weer tot 10% meer opbrengst. Zie bijvoorbeeld:
https://www.solar-bouwmar...full-black-110347466.html

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
even een alternatief Gewoon (bijna) plat dat dak vol (passen er meer op) en dan op 2x 1fase omvormer

en als je ze in de "zuid" opstelling zet waarom dan niet (een deel) richting Z-W dan heb je er in de zomer wat meer aan in de avond als de EV moet worden opgeladen.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 11-10-2020 11:41 ]

• awenger
Heronimo schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:11:
Even los van de omvormer, vanwaar de keuze voor deze panelen?

Ik zou kijken of je niet panelen van 330 tot 360Wp in full black kan vinden. Volgens mij zijn die amper duurder maar heb je daarmee toch weer tot 10% meer opbrengst. Zie bijvoorbeeld:
https://www.solar-bouwmar...full-black-110347466.html
De WAF was eigenlijk het meest bepalend voor de keuze. Maar ik heb heb inmiddels overlegd en we gaan waarschijnlijk voor 340Wp Trina panelen. Deze om precies te zijn:
https://www.winkelman-zon...rame/52239/?display=tiles

Zijn wat minder mooi, maar goedkoper en compenseren daarmee de duurdere SMA omvormer. Hoewel het verschil met een 6 kW Goodwe omvormer bijna 700 euro bedraagt bij Winkelman hang ik toch graag een SMA op. Ik wil hem graag makkelijk uit kunnen lezen en daarin zijn de SMA's toch heer en meester.

• awenger
twain4me schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:39:
even een alternatief Gewoon (bijna) plat dat dak vol (passen er meer op) en dan op 2x 1fase omvormer

en als je ze in de "zuid" opstelling zet waarom dan niet (een deel) richting Z-W dan heb je er in de zomer wat meer aan in de avond als de EV moet worden opgeladen.
Ik heb overwogen om een deel op ZW te plaatsen, maar ik vind het domweg niet mooi. Dan zou ik op zoiets uitkomen.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZzvSXJLQD_2FsD5Pa8eWCnHnJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/maCSgI1CjDapSeIWWpE6kf6o.png?f=fotoalbum_large

En zoals al eerder genoemd heb ik de bekabeling voor een 3 fase omvormer al klaarliggen en heb ik geen zin om mijn meterkast weer om te gaan bouwen en mijn gloednieuwe automaten weg te gooien

• awenger
OK, ik heb mijn plan herzien op basis van alle feedback die ik hier ontvangen heb van @AUijtdehaag @Rol-Co @busscherski @Heronimo. Dank daarvoor.

Ik hield aanvankelijk vast aan panelen met een maximale breedte van 170cm, omdat ik daardoor paneel B+C uit de TS kwijt kon. Dat idee heb ik inmiddels laten varen. Door voor 19 panelen te gaan, kan ik gaan voor modellen van 360Wp. Om exact te zijn deze van Longi. Die zijn ook nog full black, zoals ik ze graag wil.
Het piekvermogen komt daarmee op 6.840 Wp versus de 6.500 die ik met 20x 325 Wp panelen eerst voor ogen had.

Deze 19 Longi panelen passen volgens de specs en Sunny Design Web exact op een SMA Tripower 6.0. Ik blijf erbij dat ik graag een SMA wil om makkelijk uit te kunnen lezen. En ik kan zowel experimenteren om de panelen in 1 of in 2 strings te zetten om te kijken wat de schaduwwerking doet.

De opstelling zoals ik die voor ogen heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ditDLzKLpxz4vViOAWIXwDyceGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLxyM8KtDY7SynDG7vEMqIW1.png?f=fotoalbum_large

Zie ik nog iets over het hoofd?

• twain4me

twain4me

awenger schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

Ik heb overwogen om een deel op ZW te plaatsen, maar ik vind het domweg niet mooi. Dan zou ik op zoiets uitkomen.....
[Afbeelding]

En zoals al eerder genoemd heb ik de bekabeling voor een 3 fase omvormer al klaarliggen en heb ik geen zin om mijn meterkast weer om te gaan bouwen en mijn gloednieuwe automaten weg te gooien
Als "mooi" belangrijk is, waarom juist dan niet (bijna) plat? ala @Grolsch. Meer panelen , meer opbrengst en mooier.. die Z-O richting gaat toch voor een gemiddeld huishouden vrij weinig helpen bij eigen verbruik na-salderen.

Voor mooie foto's
Grolsch in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

• AUijtdehaag
  • Niet online
awenger schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:01:
OK, ik heb mijn plan herzien op basis van alle feedback die ik hier ontvangen heb van @AUijtdehaag @Rol-Co @busscherski @Heronimo. Dank daarvoor.
Lijkt te passen.

@twain4me
Plat=vuil

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2020 15:41 ]

• twain4me

twain4me

tsja, je kan niet alles hebben :+

Verschil tussen 5 graden (oid) en 15 gaat echt niet werelds groot zijn. bij 15 gaan de onderranden net zo goed vies worden, of je moet van die mooie panasonic gootjes hebben. ;)
Mijn panelen met een hoek van rond de 45 graden hebben ook afentoe hulp nodig, hoeveel plak bomen er in de buurt staan zal daarin wel doorslaggevend zijn. @grolsch heeft elders al aangegeven dat het in zijn geval eigenlijk nieteens echt nodig is dat schoonmaken. Het ontbreken van bomen in de buurt zal daarin wel de sleutel zijn.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@twain4me
Hij leest ze nu :> direkt uit , dus schoonmaken gaat binnenkort weer gebeurn
(*auijtdehaag is wachtend op de procon die wordt aangesloten)

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2020 16:01 ]

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:59:
@twain4me
Hij leest ze nu :> direkt uit , dus schoonmaken gaat binnenkort weer gebeurn
Agh bij een dakje op 3 meter hoog gewoon te overwegen en te overzien.

• Rol-Co

Rol-Co

@twain4me

Ik heb de 2 meters hier op 11 graden en is genoeg voor schoonregenen, het kleine randje wat soms blijft staan bij een miezer zit geen cel maar is een rand, bij gewone panelen wit.
Met een beetje bui zijn ze weer prachtig schoon.

@awenger

Deze ook gezien?
https://www.winkelman-zon...65wp/52224/?display=tiles

[ Voor 27% gewijzigd door Rol-Co op 12-10-2020 18:00 ]

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Houdt er rekening mee dat de panelen met 350wp groter zijn dan de panelen van bv 330wp. Het platdak systeem wat je hebt getekend houdt daar ook rekening mee? Doorgaans heb je daarvoor de lange basis extensie nodig die niet standaard zitten in de online opstellingen, overigens zit daar ook nooit aarding e.d. bij om het zo goedkoop mogelijk te houden.

Houdt er ook rekening mee dat het zwarte frame voor het platte dak erg makkelijk een krasje krijgt waardoor de lak er meteen af is, doorgaans adviseer ik mijn klanten meestal om lekker bij de aluminium kleur te blijven, dit scheelt een paar honderd euro, omdat je ze op het platte dak toch amper ziet, helemaal als je oost/west opstellingen hebt. Full black kan natuurlijk wel :)

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• awenger
HSA.Solar schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:54:
Houdt er rekening mee dat de panelen met 350wp groter zijn dan de panelen van bv 330wp. Het platdak systeem wat je hebt getekend houdt daar ook rekening mee? Doorgaans heb je daarvoor de lange basis extensie nodig die niet standaard zitten in de online opstellingen, overigens zit daar ook nooit aarding e.d. bij om het zo goedkoop mogelijk te houden.

Houdt er ook rekening mee dat het zwarte frame voor het platte dak erg makkelijk een krasje krijgt waardoor de lak er meteen af is, doorgaans adviseer ik mijn klanten meestal om lekker bij de aluminium kleur te blijven, dit scheelt een paar honderd euro, omdat je ze op het platte dak toch amper ziet, helemaal als je oost/west opstellingen hebt. Full black kan natuurlijk wel :)
Dank voor je waarschuwingen. Ik heb de boel echter berekend met de Flatfix calculator en daar kwamen de extensies ook al bij. Aarding ga ik op de panelen doen en daarvoor heb ik aardklemmen en aardringen meegerekend in de bestelling.
Vanuit onze slaapkamer kijken wij echter wel op de installatie, dus ik ga toch voor een volledige zwart frame, ondanks de meerkosten maar zal goed letten op beschadiging tijdens installatie.

• awenger
Zo! De panelen liggen alle 25 op het dak en ondanks wat problemen met het aansluiten van 1 van de 2 strings heeft mijn SMA Tripower 8.0 vandaag 8,3 kWh opgewekt.

Ik heb de installatiewizard doorlopen, maar over de volgende instellingen twijfel ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCoafsNbHpRY_ytTGDe_lFhPgP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/829bF0VDAbXlslgPjvESC41w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNz5UkBLiTLj7_YcD9cFC_-jTUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NX17YYV2lmvhcMYVErZBT4gQ.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat deze zijn ingesteld via de landnorm. Zijn deze instellingen correct?
@AUijtdehaag @Rol-Co @twain4me @busscherski , mag ik jullie even mentionen om mee te kijken? Ik moet de instellingen volgens mij binnen de eerste 10 uur invoeding instellen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Netbeheer kan gewoon uit.
Zie YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

Pagina: 1