100% cpu gebruik bij games

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-03 15:34
Ik heb sinds een korte tijd last van een processor die constant bij elke game 100% in gebruik is. Ik merk dat een aantal games die het vroeger beter deden, nu ineens wat minder lekker lopen.

Dit is mn setup:
Intel i5 8400
Corsair 16GB 3000mhz ram
EVGA GTX980ti
MSI Z370 Tomahawk
500w voeding

Ik heb al vele fora bezocht, op youtube gekeken en verschillende ''oplossingen'' geprobeerd, maar niks lijkt te werken. Het gebruik is normaal bij browsen, youtube etc. Maar zodra ik een game opstart geeft CPUID HWmonitor bij alle cores 100% aan.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand hier de oorzaak van?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
spacekever schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 00:44:
Ik heb al vele fora bezocht, op youtube gekeken en verschillende ''oplossingen'' geprobeerd, maar niks lijkt te werken.
Je vergeet het belangrijkste te benoemen: wat heb je dan al allemaal geprobeerd?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Ben je misschien een ander spel gaan spelen?

en echt bij alle cores? Zou bijna een meetfout kunnen zijn. edit: wat zegt je standaard windows task manager?

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 09-10-2020 01:21 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
DutchKel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 01:10:
[...]

Je vergeet het belangrijkste te benoemen: wat heb je dan al allemaal geprobeerd?
Ja hoe zal ik het noemen... Van drivers updaten tot in regedit waardes aanpassen van bepaalde bestandjes.. Ik geef toe, ik weet niet wat ik aan het doen ben in regedit.. 8)7 Ook power schemas aagepast met behulp van Parkcontrol. Dit was het zo'n beetje. Een deel van de community zegt dat het werkt, sommigen zeggen van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacekever
franssie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 01:20:
Ben je misschien een ander spel gaan spelen?

en echt bij alle cores? Zou bijna een meetfout kunnen zijn. edit: wat zegt je standaard windows task manager?
In CPUID geeft ie alle cores aan ja... In task manager gaat het grafiekje stijl omhoog naar de 100 bij het starten van een game.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens naar de temps van de CPU. Misschien loopt ie veel te heet en klokt ie daarom terug waarbij het op een lagere kloksnelheid gelijk 100% is. Stel de CPU loopt door de hitte op 1.3GHz, dan tik je de 100% wel aan ja.

Indien de temps goed zijn, kijk eens welke proces er op 100% loopt. Is het wel het spel dat de CPU op 100% laat lopen of is het iets anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
PilatuS schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 02:31:
Kijk eens naar de temps van de CPU. Misschien loopt ie veel te heet en klokt ie daarom terug waarbij het op een lagere kloksnelheid gelijk 100% is. Stel de CPU loopt door de hitte op 1.3GHz, dan tik je de 100% wel aan ja.

Indien de temps goed zijn, kijk eens welke proces er op 100% loopt. Is het wel het spel dat de CPU op 100% laat lopen of is het iets anders ?
Tussen 72 en 76 graden voor alle cores. Verder geen proces aan staan dat echt iets gebruikt haha. Heb er zelfs windows voor opnieuw geinstalleerd vandaag.

[ Voor 9% gewijzigd door spacekever op 09-10-2020 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
spacekever schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 02:36:
[...]
Tussen 72 en 76 graden voor alle cores. Verder geen proces aan staan dat echt iets gebruikt haha. Heb er zelfs windows voor opnieuw geinstalleerd vandaag.
En op hoeveel MHz lopen alle core maximaal ? Lopen die wel op de snelheid zoals het hoort voor je CPU ?

Als je een spel draait is het spel dan voor meer dan 90% verantwoordelijk voor het CPU gebruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
PilatuS schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 02:45:
[...]

En op hoeveel MHz lopen alle core maximaal ? Lopen die wel op de snelheid zoals het hoort voor je CPU ?

Als je een spel draait is het spel dan voor meer dan 90% verantwoordelijk voor het CPU gebruik ?
Haha oke dit is gek... Ik zie nu in CPUID dat ie aangeeft bij ''coreclocks''; +- 3800 Mhz.... Hoe kan dat? Deze cpu is 2.8 Ghz? Dan is dit toch heel vreemd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAlIjWQniuHp8KsqzosvImJPV3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0abawhZcmGoaXYpdB9HUXEX6.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door spacekever op 09-10-2020 02:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
spacekever schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 02:48:
[...]

Haha oke dit is gek... Ik zie nu in CPUID dat ie aangeeft bij ''coreclocks''; +- 3800 Mhz.... Hoe kan dat? Deze cpu is 2.8 Ghz? Dan is dit toch heel vreemd?[Afbeelding]
De CPU kan boosten tot 4GHz, dus 3800MHz is prima.

Verder ziet het screenshot er prima uit qua temps en snelheden voor zover ik het kan zien.

Heb je dit probleem bij alle spellen en hoeveel slechter is dat het nu wat minder loopt ? Kijk anders eens naar wat de videokaart aan het doen is. Op hoeveel procent loopt je kaart en wat zijn daar de temps van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
-

[ Voor 100% gewijzigd door spacekever op 09-10-2020 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
PilatuS schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 02:55:
[...]

De CPU kan boosten tot 4GHz, dus 3800MHz is prima.

Verder ziet het screenshot er prima uit qua temps en snelheden voor zover ik het kan zien.

Heb je dit probleem bij alle spellen en hoeveel slechter is dat het nu wat minder loopt ? Kijk anders eens naar wat de videokaart aan het doen is. Op hoeveel procent loopt je kaart en wat zijn daar de temps van ?
Is het ook normaal dat ie nu constant op 3800mhz knalt terwijl ik zit te browsen? Bij elke game gaat die dus naar 100% maar er alleen de zwaardere games hebben er zichtbaar last van en droppen dus flink in FPS. Games als RDR2 of Warzone. Daardoor kwam ik er achter. Tijdens de lichtere spellen merk je niks van de 100% load. GPU die maakt het prima qua load en temperaturen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAlIjWQniuHp8KsqzosvImJPV3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0abawhZcmGoaXYpdB9HUXEX6.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAlIjWQniuHp8KsqzosvImJPV3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0abawhZcmGoaXYpdB9HUXEX6.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door spacekever op 09-10-2020 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

spacekever schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 03:01:
[...]

Is het ook normaal dat ie nu constant op 3800mhz knalt terwijl ik zit te browsen? Bij elke game gaat die dus naar 100% maar er alleen de zwaardere games hebben er zichtbaar last van en droppen dus flink in FPS. Games als RDR2 of Warzone. Daardoor kwam ik er achter. Tijdens de lichtere spellen merk je niks van de 100% load. GPU die maakt het prima qua load en temperaturen.
dan toch eens kijken welke processen je proc zo zwaar gebruiken?
c-a-del en eens kijken of je niet per ongeluk nog iets aan het minen bent?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
franssie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 03:04:
[...]

dan toch eens kijken welke processen je proc zo zwaar gebruiken?
c-a-del en eens kijken of je niet per ongeluk nog iets aan het minen bent?
Er draait verder helemaal niets, dat is het vreemde dus. 5% cpu load idle, start ik een game, hup naar 100%..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ik zit nu dis ook even te kijken (laptop) maar inderdaad ook 5% of minder.
Ik heb geen tips meer en ga slapen zo. Vreemd toch wel als het zo plots is toegenomen bij eenzelfde setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Hoe oud is de laptop en heb je de ventilator ooit al eens schoon gemaakt?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:46
Zou je eens het spel in window mode kunnen spelen? Wellicht dat een miner op de achtergrond detecteert dat iets in fullscreen wordt opgestart waardoor deze begint met minen. Aan de andere kant, je hebt Windows opnieuw geïnstalleerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
Windows weer opnieuw geinstalleerd. Niet home maar pro, nu lijkt het verholpen te zijn.. Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 15:05
spacekever schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:34:
Windows weer opnieuw geinstalleerd. Niet home maar pro, nu lijkt het verholpen te zijn.. Heel vreemd.
Een clean install doet soms echt wonderen ;)

btw : home of pro zou niet uit moeten maken.

[ Voor 8% gewijzigd door PEBKAC op 10-10-2020 10:33 ]

Pagina: 1