Spontaan scherm kapot 16" Mbp - Apple erkent geen schuld

Pagina: 1
Acties:
  • 5.141 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 08:20
Ik heb een probleem met Apple. Zij denken dat mijn laptop defect is vanwege onjuist gebruik, ik denk dat het onzin is. Iemand wel eens in deze situatie geweest? Loont het om te vragen om een second opinion? Ik zet het hieronder uitgebreider uiteen maar ik twijfel aan het onderzoek van de medewerker en geneigd om mijn rechtsbijstand hiervoor in te schakelen als het echt niet opschiet maar liever niet als het even kan.

Het probleem: ik deed op een morgen mijn Mbp 16" van minder dan een jaar oud open. Het beeld viel weg en in de momenten daarna zag ik een heel klein barstje groeien uit de rand, tot een grotere barst van enkele cm en nu enkele dagen naar dato was het hele scherm doorgescheurd. De schade lijkt achter het glas te zitten. Als je er op schijnt met een zaklamp zie je onder het juiste licht een fijne haarlijn lopen achter het scherm. De macbook zelf is piekfijn, nooit gevallen en vanwege thuiswerken ook zelden verplaatst. Ik ging dus naar de apple store met het idee dat ze coulant zouden zijn, dat dit een fabrieksdefect was maar dat viel tegen.

De medewerker daar wist mij uit te leggen dat het betreft om onjuist gebruikt dat het komt omdat er waarschijnlijk iets klem zat en dat daarom "Vanuit de linkerhoek is het display gebarsten. Er zit een klein pitje in het glas en ook precies op die plek zit een pitje in de topcase." en dat dit onjuist gebruikt is en de reparatiekosten komen op €750. .

De reden dat ik hier aan twijfel is dat het pitje in de topcase een viezigheidje was wat zich weg liet poetsen met een natte vinger, dat ik niet het scheurtje kan voelen met mijn vinger zoals hij aangaf en dat na inspectie met een juweliersloep het ook niet op mij overkomt alsof er externe schade is op het scherm. Wel lijkt de scheur te zijn ontsprongen uit een punt ter grote van een speldenprik en deze bevind zich half in de bezel.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hfkZuq9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WhX91RN.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PthDoCj.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cGWQWbE.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
Op de foto's lijkt wel degelijk een putje in de speaker grill te zitten. Daar moet iets tussen gekomen zijn lijkt me? Heb het zelf niet meegemaakt maar wel 3 keer een macbook pro laten repareren (twee verschillende) zonder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Sluw schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:07:
Op de foto's lijkt wel degelijk een putje in de speaker grill te zitten. Daar moet iets tussen gekomen zijn lijkt me? Heb het zelf niet meegemaakt maar wel 3 keer een macbook pro laten repareren (twee verschillende) zonder gedoe.
Er zit echt geen putje. Wat je zit op de foto's is stof, of viezigheid. In persoon valt er niks meer te zien nadat ik hem goed schoon gemaakt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties zijn meer iets voor het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

MS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 16:06
Feit blijft dat een scherm niet spontaan uit het niets breekt. Grootste kans is toch een vuiltje tussen het scherm en topcase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Laatst online: 02-05 14:41
Daan00 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 00:54:
Feit blijft dat een scherm niet spontaan uit het niets breekt. Grootste kans is toch een vuiltje tussen het scherm en topcase.
Over wat voor "vuiltje" hebben we het nu eigenlijk? Ik heb ook heel wat laptops in m'n handen gehad waar "vuiltjes" een erg bescheiden woord is voor wat voor viezigheid je er kan vinden. Geen van de laptops in die 8jaar waren overigens gebarsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om je te troosten: je bent niet alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
Die link hierboven gaat om andere types. De reden dat een scherm knapt is door onjuist gebruik of dat die er onder spanning in zit. Hier lijkt de scheur iets vanaf de zijkant in het scherm te zijn ontstaan, dus de verklaring van de servicemedewerker vind ik niet zo vreemd. Weet je zeker dat er niets tussen zat toen je het scherm dichtklapte? Vanwege dit soort issues raadt Apple ook af om de webcam af te plakken. Is blijkbaar gevoeliger dan menigeen denkt.

Puur afgaande op de schade ben ik geneigd de servicemedewerker te geloven. Rechtsbijstandverzekering klinkt leuk, maar dan moet je wel een zaak hebben. Je kan het proberen, maar die zullen ook de servicemedewerker contacten. Als die een plausibel verhaal heeft denk ik niet dat ze het in behandeling nemen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Een verkoper is niet verplicht om zondermeer aansprakelijkheid te erkennen. Enkel de eerste zes maanden is er een bewijsvermoeden dat een geconstateerd defect al bestond bij ontvangst (non-conformiteit).

Nu je lijkt te stellen dat het defect (of eigenlijk de omstandigheid daarvoor) al aanwezig was bij ontvangst, zul je dat dus moeten bewijzen en dat kan lastig zijn (daarom ook die zes maanden). Dat zou kunnen slagen met zoiets als een deskundigenrapport, maar niet per se, en andere bewijsmiddelen zijn uiteraard ook toegestaan. Heb je overigens de constatering van de verkoper op schrift?

Pas als non-conformiteit is bewezen, heb je recht op kosteloos herstel (in die volgorde dus).

Veel verkopers bieden een garantie waarmee het bewijsrisico en/of de bewijslast binnen zekere grensen ook na zes maanden bij de verkoper blijft gedurende een bepaalde periode. Kun je daar misschien aanspraak op maken?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joeyschrama
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 15:09
Als ik de foto's zie lijkt het er echt op dat er iets tussen het scherm heeft gezeten tijdens het dichtklappen, of dat er vanaf de buitenkant druk op is gekomen. Apple is best coulant met barsten in het scherm zolang het een single hairline crack is. In dit geval splitst de barst in meerdere barsten waardoor Apple het scherm niet kosteloos zal vervangen.
De richtlijnen hiervoor staan in de Apple documentatie met foto's als voorbeeld. Gevallen zoals deze worden normaal gesproken niet veroorzaakt door een fabrikagefout en blijft altijd een wellus-nietus verhaal.

Ik kan je aanraden om telefonisch contact op te nemen met apple en daar je beklag te doen. De medewerkers daar hebben de mogelijkheid om uitzonderingen te maken om klanten tevreden te houden.

Source: Ik werk zelf bij een AASP en ik ken de discussies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Tja. Als het nou vrij snel na aankoop was gebeurd had je dat onder spanning gemonteerd wellicht nog hard kunnen maken.

Nu wordt het lastig... En ben ik toch ook geneigd om te zeggen, daar moet eens iets fout gegaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Op de foto zie je precies waar de schade begon, en er is blijkbaar IETS op het toetsenbord gekomen en het scherm is dicht geklapt. Je ziet ook het breekpunt op het scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 22:06
Ik heb jaren gewerkt bij een retailer op de servicebalie. er is duidelijk drukschade in het scherm zichtbaar. Ik vrees dat hier niets aan te doen is en je voor het scherm zal moeten betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Ook ik heb als eerste gedachte dat er iets tussen heeft gezeten dat bij het dichtklappen druk heeft gezet op het scherm. Dat was zonder het lezen van je tekst. Nu, dat jij de topcase kon poetsen met je vinger wil niet zeggen dat er niets gezeten heeft. Het kan zijn dat bij het openen van de laptop, het vuiltje dat er tussenzat is weggesprongen en vuil had achtergelaten op de case.

Dit lijkt mij er 1 waarbij we nooit zullen weten wat er exact gebeurd is en waarbij het heel moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk zal zijn om je gelijk te halen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:10

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Spontane breuk(warm/koud of spanning) is vaak single hairline, dit lijkt impact.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:11
Ik moet het met de medewerkers en de tweakers hierboven eens zijn. Dit is hoogstwaarschijnlijk user abuse.

Meerdere breuklijnen die samenkomen op één punt op het scherm. Dat maakt direct duidelijk dat dit geen breuk is die is veroorzaakt door interne spanningen. Bovendien zie je los van de scheuren ook drukschade (de LC laag uit LCD is niet meer homogeen)

Geen fabrikant die dit als manufacturing defect gaat repareren. Heb je al naar je inboedelverzekering gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Huigie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:51:
Spontane breuk(warm/koud of spanning) is vaak single hairline, dit lijkt impact.
Het begon als single hairline.
Nijn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:57:
Ik moet het met de medewerkers en de tweakers hierboven eens zijn. Dit is hoogstwaarschijnlijk user abuse.

Meerdere breuklijnen die samenkomen op één punt op het scherm. Dat maakt direct duidelijk dat dit geen breuk is die is veroorzaakt door interne spanningen. Bovendien zie je los van de scheuren ook drukschade (de LC laag uit LCD is niet meer homogeen)

Geen fabrikant die dit als manufacturing defect gaat repareren. Heb je al naar je inboedelverzekering gekeken?
Dat is te kort door door de bocht. Het ontspringt uit 1 punt tot een enkele breuk, vertakt daarna.Ik zou niet zeggen dat het meerdere breuklijnen zijn die samen komen in 1 punt. Kijk nog eens goed naar de foto's. Wat jij omschrijft als drukschade is van na het feit. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk is dat de structurele integriteit van het scherm is aangetast als er al een scheur inzit en dat hierdoor daarna extra schade kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Al zou er een stofje tussen hebben gezet of zo, zou het toch niet normaal zijn dat zon scherm daar totaal van kapot gaat?

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:28
Ik heb ook zoiets mee gemaakt met mijn oude laptop. ook daar wou de winkel niet aan meewerken. heb uiteindelijk zelf een nieuw scherm gekocht. was het gevecht mij niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Dat is ook mijn bezwaar. Al zou de aanname van de medewerker juist is - wat ik bestrijdt - dan nog zou dit niet mogen gebeuren onder dit soort gebruik.

Ik snap ook niet het vinger wijzen van de gebruikers hier. Kunnen wij even aannemen dat wat ik zeg waar is. Dat er niets met de laptop gebeurd en dat naar mijn eer en geweten er niets tussen gezeten heeft tenzij dat hetgeen zo minuscuul klein was dat ik het niet waargenomen hebt. Al lijkt mij dat onaannemelijk.
Number10 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:51:

Veel verkopers bieden een garantie waarmee het bewijsrisico en/of de bewijslast binnen zekere grensen ook na zes maanden bij de verkoper blijft gedurende een bepaalde periode. Kun je daar misschien aanspraak op maken?
Apple hanteert een beperkte garantie van 1 jaar voor non-conformiteit.

[ Voor 99% gewijzigd door FilipK op 09-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-03 12:27

Supercop

electronics is my game

Onze ervaring is helaas dat apple je heel snel afscheept met het verhaal dat je je laptop onjuist hebt behandeld.

Wij (bedrijf) hebben op dit moment 5 macbook pro's op de plank liggen die gerepareerd moeten worden. Allen hebben ze een ander probleem. geheugen, toetsenbord, videokaart...allemaal nog geen 2 jaar, en uiteraard geen garantie, want slechts 1 jaar zakelijk.

Omdat het allemaal andere problemen betreft, is de enige conclusie die ze kunnen trekken, onjuist gebruik....uiteindelijk voet bij stuk gehouden en toch wat coulance (zucht) gekregen. Het zijn ontzettend fijne machines, maar onze ervaring is dat de 2018 en 2019 modellen een grote baggerzooi zijn. Met oudere modellen geen problemen gehad in het verleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
FilipK schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Het begon als single hairline.

[...]

Het ontspringt uit 1 punt tot een enkele breuk, vertakt daarna.Ik zou niet zeggen dat het meerdere breuklijnen zijn die samen komen in 1 punt. Kijk nog eens goed naar de foto's. Wat jij omschrijft als drukschade is van na het feit. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk is dat de structurele integriteit van het scherm is aangetast als er al een scheur inzit en dat hierdoor daarna extra schade kan ontstaan.
Breuken in een scherm ontstaan door interne spanningen of externe invloeden.

Zo te zien is je 3e foto als eerste gemaakt. Daarin zie ik duidelijk twee breuklijnen vanuit een puntbron. Je ziet ook op je latere foto's dat dat de breuklijnen zijn die zijn gaan uitbreiden. Dat is totaal anders dan wat je gezien zou hebben bij een breuk door interne spanning.

Die breuk zou niet groeien vanuit een punt, maar zou het scherm van kant tot kant beslaan. Tevens zie je daarbij een stuk minder branching en andere effecten zoals drukplekken. Ook zie je dan doorgaans minder schade aan de traces van het scherm. (Verbroken traces zorgen voor die gekleurde lijnen die je ziet).

Geen enkel laptop scherm kan tegen druk van buitenaf. Dat is één van de redenen dat veel fabrikanten er voor kozen (en sommige nog steeds voor kiezen) om het glas iets dieper in de top case te plaatsen, zodat je wat ruimte hebt voor korreltjes van het een of ander. Mijn Lenovo heeft een mm of 3 daarvoor. Apple doet dat niet, ongetwijfeld vanuit esthetisch oogpunt. Of dat een ontwerpfout is kun je misschien over debatteren, maar Apple doet dit al jaren en is er volgens mij nog niet op teruggefloten.

Mijn advies blijft: Check je inboedelverzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 09-10-2020 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:07
Nijn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Breuken in een scherm ontstaan door interne spanningen of externe invloeden.

Zo te zien is je 3e foto als eerste gemaakt. Daarin zie ik duidelijk twee breuklijnen vanuit een puntbron. Je ziet ook op je latere foto's dat dat de breuklijnen zijn die zijn gaan uitbreiden. Dat is totaal anders dan wat je gezien zou hebben bij een breuk door interne spanning.

Die breuk zou niet groeien vanuit een punt, maar zou het scherm van kant tot kant beslaan. Tevens zie je daarbij een stuk minder branching en andere effecten zoals drukplekken. Ook zie je dan doorgaans minder schade aan de traces van het scherm. (Verbroken traces zorgen voor die gekleurde lijnen die je ziet).

Geen enkel laptop scherm kan tegen druk van buitenaf. Dat is één van de redenen dat veel fabrikanten er voor kozen (en sommige nog steeds voor kiezen) om het glas iets dieper in de top case te plaatsen, zodat je wat ruimte hebt voor korreltjes van het een of ander. Mijn Lenovo heeft een mm of 3 daarvoor. Apple doet dat niet, ongetwijfeld vanuit esthetisch oogpunt. Of dat een ontwerpfout is kun je misschien over debatteren, maar Apple doet dit al jaren en is er volgens mij nog niet op teruggefloten.

Mijn advies blijft: Check je inboedelverzekering.
Mee eens. Grote kans dat je onbewust toch iets hebt gedaan waardoor de barst is ontstaan.
Als je nog nooit van je inboedelverzekering gebruik hebt gemaakt kun je gewoon op een nette afhandeling rekenen, die doen meestal niet zo moeilijk als je vrijwel nooit iets opgeeft.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AX9D8HR.png

Ik wil je best geloven maar ik zie hierin geen twee breuklijnen uit een puntbron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
Niet? Ik wel namelijk.

Maar los daarvan, dit is geen spannings-breuk. Die zou direct bij het ontstaan al van kant tot kant zijn. Jouw breuk, daarintegen, is ontstaan vanuit een punt op het scherm en van daaruit gegroeid. Dat laat je letterlijk zien in de foto's. Dat is typerend voor drukschade.

Wat ook typerend is, is dat de schade weliswaar verder groeit en daarbij ook vertakt, maar de initiële breuklijnen (en richtingen) dominant blijven.

[ Voor 63% gewijzigd door Nijn op 09-10-2020 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

FilipK schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:32:
[Afbeelding]

Ik wil je best geloven maar ik zie hierin geen twee breuklijnen uit een puntbron.
Maar je zegt dat de de rand al schoongemaakt had, toch zien we nog een duidelijk plekje op de rand waar de bruek is ontstaan. Alsof er daar iets tussen gezeten heeft. Zoals zoveel mensen al gezegd hebben, duidelijke breuk door buiging. Niemand zegt dat je dat express hebt gedaan maar Apple gaat dit gewoon niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-05 15:50
Single hairline cracks zonder impacts vallen onder garantie.
Meerdere lines vallen er simpelweg niet onder en zijn schade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:17
FilipK schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:32:
[Afbeelding]

Die rand is toch beschadigd, inclusief een plek op de behuizing? Of zien we dat verkeerd. Daar zie ik als leek twee deuken/inkepingen zitten, dat lijkt mij duiden op een externe invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-05 19:10
Ja ik zou als redelijk technisch iemand zeggen dit is user abuse dat er een vorm van drukschade of stoot schade is. Hoeft niet iets groots te zijn geweest maar als er druk op het scherm komt dan krijg je dat. Vooral die "olie" vlek zegt dat het niet iets wat zomaar gebeurt. Maar ik fix dan vaak ook geen schermen van macs. Zijn er meer gebruikers die dit hebben gehad? Daarmee kan je jouw zaak hard maken. Anders acht ik de kans nihil.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@FilipK Kijk eens of een onderdeel van je woonverzekering dit dekt, evt. met eigen risico.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Maar je zegt dat de de rand al schoongemaakt had, toch zien we nog een duidelijk plekje op de rand waar de bruek is ontstaan. Alsof er daar iets tussen gezeten heeft. Zoals zoveel mensen al gezegd hebben, duidelijke breuk door buiging. Niemand zegt dat je dat express hebt gedaan maar Apple gaat dit gewoon niet betalen.
Ik doelde daarmee op het putje op de case.
eric.1 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:22:
[...]

Die rand is toch beschadigd, inclusief een plek op de behuizing? Of zien we dat verkeerd. Daar zie ik als leek twee deuken/inkepingen zitten, dat lijkt mij duiden op een externe invloed.
Dat lijkt alleen maar zo op de foto's verkeerd. In werkelijkheid is de hele laptop gaaf. Als het beeldscherm niet aan staat zou je niet zeggen dat er iets mee was. Tenzij je er met een zaklamp op schijnt en de scheurtjes achter het glas ziet.
stftweaker schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:06:
Ja ik zou als redelijk technisch iemand zeggen dit is user abuse dat er een vorm van drukschade of stoot schade is. Hoeft niet iets groots te zijn geweest maar als er druk op het scherm komt dan krijg je dat. Vooral die "olie" vlek zegt dat het niet iets wat zomaar gebeurt. Maar ik fix dan vaak ook geen schermen van macs. Zijn er meer gebruikers die dit hebben gehad? Daarmee kan je jouw zaak hard maken. Anders acht ik de kans nihil.
Niet zo snel kunnen vinden.

Die olievlek is veel later ontstaan. Toen het scherm al defect was. Er zit ook vrij veel flex op en de gehele assembly is behoorlijk fragiel. Als je bijvoorbeeld drukt op de achterkant dan zie je dat als drukvlekken op de voorkant.

[ Voor 28% gewijzigd door FilipK op 09-10-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Hackus schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:51:
@FilipK Kijk eens of een onderdeel van je woonverzekering dit dekt, evt. met eigen risico.
Ik ben redelijk gedekt qua verzekering. Dat is niet zozeer het probleem. Ik geloof gewoon niet dat dit komt door mij en ik wil mij niet hierin laten afwimpelen door Apple als ik geen schuld draag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Nijn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:51:
Niet? Ik wel namelijk.

Maar los daarvan, dit is geen spannings-breuk. Die zou direct bij het ontstaan al van kant tot kant zijn. Jouw breuk, daarintegen, is ontstaan vanuit een punt op het scherm en van daaruit gegroeid. Dat laat je letterlijk zien in de foto's. Dat is typerend voor drukschade.

Wat ook typerend is, is dat de schade weliswaar verder groeit en daarbij ook vertakt, maar de initiële breuklijnen (en richtingen) dominant blijven.
Hoe zou een spanningsbreuk hier dan in verschillen? De scheur loopt door het puntje, door tot aan het frame. Het stuk achter de bezel laat zich niet goed fotograferen maar dat is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:40
FilipK schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:04:
[...]

Hoe zou een spanningsbreuk hier dan in verschillen? De scheur loopt door het puntje, door tot aan het frame. Het stuk achter de bezel laat zich niet goed fotograferen maar dat is er wel.
Een spanningsbreuk heeft geen puntje. Dat is al een groot verschil. Recentelijk mijn 1 jaar oude iPad vervangen bij Amac omdat er een single haarlijn barst in zat. Daar zag je dan ook geen enkel puntje in het scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

FilipK schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:01:
[...]

Ik ben redelijk gedekt qua verzekering. Dat is niet zozeer het probleem. Ik geloof gewoon niet dat dit komt door mij en ik wil mij niet hierin laten afwimpelen door Apple als ik geen schuld draag.
Wanneer men spreekt van user abuse of de schuld bij jouw plaatst wil dat uiteraard nog niet zeggen dat jij dit bewust hebt gedaan. Maar zoals je kan zien is zowat iedereen in dit topic van mening dat het hier niet gaat om een fabricatiefout maar dat er wel degelijk iets heeft geduwd op het scherm wat de breuk heeft veroorzaakt. En ja, dat kan per ongeluk zijn gebeurd zonder dat je het hebt gemerkt. Meerdere mensen hebben ook reeds uitgelegd hoe een breuk eruit zou zien als het scherm foutief gemonteerd was geweest door Apple en het dus wel onder garantie zou gedekt zijn. Dat zou 1 enkele scheur zijn, zonder enige vertakking en je zou ook geen vlekken of defecte lijnen/kolommen krijgen. Dit moeten we dus, naar mijn bescheiden mening, klasseren als een gevalletje ongeluk. En mocht je een verzekering hebben die een deel van de schade dekt (zonder forse premieverhoging) dan is dat mooi meegenomen. Daarvoor heb je net die verzekering.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

FilipK schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:01:
[...]

Dan schakel je je verzekering en alles wat je maar wil in, en aan het einde betaal je het toch zelf.

Als je niemand die je hier advies geeft, wilt geloven, waarom vraag je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:46:
[...]

Dan schakel je je verzekering en alles wat je maar wil in, en aan het einde betaal je het toch zelf.

Als je niemand die je hier advies geeft, wilt geloven, waarom vraag je het dan?
Wat is dit nou weer voor onzinnige hetze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijn
@FilipK, je hebt dit bericht op Tweakers.net geplaatst omdat je weet dat mensen hier weten waar ze over praten. (Nouja, op dit gebied dan). Hieronder ruim 10 quotes van mensen die je vertellen wat dit is. Allemaal met dezelfde conclusie! (En nee, dat komt hier niet vaak voor!)

Hoewel ik het heel vervelend voor je vind, want dit is een dure reparatie, we kunnen er niets anders van maken. Wel kunnen we je nog adviseren bij je inboedelverzekering aan te kloppen. Maar daar zal het wel zo'n beetje ophouden.

Dan kun je de discussie nog wel door blijven gaan, maar wat ga je ermee bereiken?
BugBoy schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:00:
Hier lijkt de scheur iets vanaf de zijkant in het scherm te zijn ontstaan, dus de verklaring van de servicemedewerker vind ik niet zo vreemd.

Puur afgaande op de schade ben ik geneigd de servicemedewerker te geloven.
joeyschrama schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:01:
Als ik de foto's zie lijkt het er echt op dat er iets tussen het scherm heeft gezeten tijdens het dichtklappen, of dat er vanaf de buitenkant druk op is gekomen.
[...]
Source: Ik werk zelf bij een AASP en ik ken de discussies
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:27:
Nu wordt het lastig... En ben ik toch ook geneigd om te zeggen, daar moet eens iets fout gegaan zijn.
mugenmarco schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:41:
Op de foto zie je precies waar de schade begon, en er is blijkbaar IETS op het toetsenbord gekomen en het scherm is dicht geklapt. Je ziet ook het breekpunt op het scherm.
mike1992 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:14:
Ik heb jaren gewerkt bij een retailer op de servicebalie. er is duidelijk drukschade in het scherm zichtbaar. Ik vrees dat hier niets aan te doen is en je voor het scherm zal moeten betalen.
Blokker_1999 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:16:
Ook ik heb als eerste gedachte dat er iets tussen heeft gezeten dat bij het dichtklappen druk heeft gezet op het scherm. Dat was zonder het lezen van je tekst.
Huigie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:51:
Nijn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:57:

SgtElPotato schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:29:
Mee eens. Grote kans dat je onbewust toch iets hebt gedaan waardoor de barst is ontstaan.
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:52:
Zoals zoveel mensen al gezegd hebben, duidelijke breuk door buiging. Niemand zegt dat je dat express hebt gedaan maar Apple gaat dit gewoon niet betalen.
Haruhi schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:57:
Single hairline cracks zonder impacts vallen onder garantie.
Meerdere lines vallen er simpelweg niet onder en zijn schade.
Pendora schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:13:
Een spanningsbreuk heeft geen puntje. Dat is al een groot verschil. Recentelijk mijn 1 jaar oude iPad vervangen bij Amac omdat er een single haarlijn barst in zat. Daar zag je dan ook geen enkel puntje in het scherm.
Blokker_1999 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:25:
Meerdere mensen hebben ook reeds uitgelegd hoe een breuk eruit zou zien als het scherm foutief gemonteerd was geweest door Apple en het dus wel onder garantie zou gedekt zijn. Dat zou 1 enkele scheur zijn, zonder enige vertakking en je zou ook geen vlekken of defecte lijnen/kolommen krijgen. Dit moeten we dus, naar mijn bescheiden mening, klasseren als een gevalletje ongeluk.

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 09-10-2020 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

FilipK schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:01:
[...]

Wat is dit nou weer voor onzinnige hetze?
Groot woord!

Je hebt in geen enkele reactie ook maar de geringste indicatie gegeven dat het je eigen schuld is. Terwijl 11 reageerders en Apple hebben gezegd dat dit een gebruikersfout is. Een ongelukje.

Als jij die meningen een hetze noemt denk ik dat ik me terugtrek uit de discussie. Veel succes met Apple en nog meer wijsheid in discussies gewenst. Het opzoeken van 'hetze' in een woordenboek lijkt me ook een redelijke suggestie. Ik kan me namelijk absoluut niet vinden in ook maar enige beschrijving. Wellicht een vergissing maar dan een die een excuses kan gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 310408 op 09-10-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:05:
[...]

Groot woord!

Je hebt in geen enkele reactie ook maar de geringste indicatie gegeven dat het je eigen schuld is. Terwijl 11 reageerders en Apple hebben gezegd dat dit een gebruikersfout is. Een ongelukje.

Als jij die meningen een hetze noemt denk ik dat ik me terugtrek uit de discussie. Veel succes met Apple en nog meer wijsheid in discussies gewenst. Het opzoeken van 'hetze' in een woordenboek lijkt me ook een redelijke suggestie. Ik kan me namelijk absoluut niet vinden in ook maar enige beschrijving. Wellicht een vergissing maar dan een die een excuses kan gebruiken.
Je stookt. Jij specifiek. Komt er met gestrekt been in en loopt nu een beetje interessant te doen.Dat bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Nijn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:05:
@FilipK, je hebt dit bericht op Tweakers.net geplaatst omdat je weet dat mensen hier weten waar ze over praten. (Nouja, op dit gebied dan). Hieronder ruim 10 quotes van mensen die je vertellen wat dit is. Allemaal met dezelfde conclusie! (En nee, dat komt hier niet vaak voor!)

Hoewel ik het heel vervelend voor je vind, want dit is een dure reparatie, we kunnen er niets anders van maken. Wel kunnen we je nog adviseren bij je inboedelverzekering aan te kloppen. Maar daar zal het wel zo'n beetje ophouden.

Dan kun je de discussie nog wel door blijven gaan, maar wat ga je ermee bereiken?

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Tjah. Ik waardeer iedereens input maar ben niet onomstoten overtuigd. Dus dat is misschien onbevredigd maar zo lang ik hier met een microscoop boven het glas niets zie wat strookt met de aanname van de Apple man, wat mij geen solide onderzoek leek, of wat hier gezegd wordt zal daar geen verandering inkomen.

Iedereen toch bedankt voor de tijd. Het lijkt mij inderdaad dat het topic op zijn eindje is gekomen.
Ik ga kijken wat ik doe. Het lijkt mij ook niet per se om hier een juridisch verhaal van te maken als de schade zo ambigu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
FilipK schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:14:
[...]

Je stookt. Jij specifiek. Komt er met gestrekt been in en loopt nu een beetje interessant te doen.Dat bedoelde ik.
Je vraagt specifiek 'wat denken jullie?'. En nu iedereen zegt dat het waarschijnlijk om een ongelukje gaat ben je gepikeerd. Excuses aan @Anoniem: 310408 lijkt me inderdaad wel op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
Zo gaan we niet met elkaar om

[ Voor 68% gewijzigd door Outerspace op 09-10-2020 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:01
Ja dit topic is wel klaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilipK
:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

En dicht

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.