Ik wil graag weten hoe een esd polsbandje werkt.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandtias
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-05-2023
Ik ben van plan om in de nabije toekomst zelf een PC te bouwen, maar ik wil mezelf eerst zo goed mogelijk inlezen, 1 van de eerste vragen die ik heb is deze: Hoe werkt een antistatisch (ESD) polsbandje?

Ik heb al veel rondgekeken op tweakers hierover, maar ik kon toch niet helemaal vinden wat ik zocht, ik vond wat dingen met krokodillenbekjes, verwarmingen en geaarde stopcontacten, maar wat moet ik nou echt doen?

Moet ik het bandje omlaten, of moet ik hem alleen even vastklikken aan een geaard stopcontact en dan weer loshalen en het armbandje om houden? Of moet ik vastgeklikt blijven totdat ik klaar ben met bouwen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Beste antwoord (via Mandtias op 10-10-2020 19:11)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42
Als eerste de voeding inbouwen, schakelaar achterop uit laten staan maar stekker wel aansluiten op het geaarde stopcontact. Bij inbouwen van de overige componenten kun je jezelf zo eenvoudig ontladen via de systeemkast.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:23

Onbekend

...

Het gaat er uiteindelijk om dat je niet met statische elektriciteit jouw onderdelen sloopt.
Statische elektriciteit wordt met een polsbandje (met een hoogohmige weerstand) weggeleid naar de randaarde van het stopcontact. Het polsbandje moet je om houden zolang je met elektronische componenten bezig bent. Want als je weer weg loopt of beweegt wek je weer statische elektriciteit op.
Maar nu ben je er nog niet. Jouw systeemkast moet ook op het zelfde spanningsniveau liggen als de randaarde, en heb je eigenlijk ook een esd-mat nodig waarop je je onderdelen en de pc zet.
Zodra je dat hebt, is de kans zeer klein dat je met statische elektriciteit iets kapot maakt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:14
geen wollen kleding dragen en voorzichtigdoen werkt ook :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:08
Ik vind zo’n bandje altijd BS. Wat ook kan:
  • Makkelijk zittende kleding met korte mouwen.
  • Ik raak meestal een verwarmingsradiator aan voordat ik onderdelen oppak.
  • Pak alles op alleen bij de randen
  • Vooral intern geheugen is kwetsbaar. De versies met heatsink zijn makkelijk, de versies zonder voorzichtig oppakken.
  • Ik bouw mijn pc’s altijd op karton
  • Op blote voeten pc’s bouwen is ook een mogelijkheid, maar kijk uit dat je niet in scherpe onderdelen stapt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42
Als eerste de voeding inbouwen, schakelaar achterop uit laten staan maar stekker wel aansluiten op het geaarde stopcontact. Bij inbouwen van de overige componenten kun je jezelf zo eenvoudig ontladen via de systeemkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:07
Je moet het bandje om zolang je verpakkingen of onderdelen aan raakt. Bij super gevoelig spul zelfs al als je in de buurt komt.

Het bandje maak je idealiter vast aan aarde, net als je ESD veilig mat, waar je spul op ligt, zodat deze ook bijna aarde is.
Gelukkig kunnen spullen veel hebben tegenwoordig. En nu, regenachtig 70% luchtvochtigheid, is het gevaar al verminderd.
Dus een houten tafel werkt wel voldoende. Beter dan een plastic tuintafel!

Als de kast in elkaar zit kun je de kast zelf gebruiken, mits niet gelakt, en de stekker in een geaarde wcd zit.

Vergaand voorbeeld:
YouTube: ⚡ 4 Easy Ways to BLOW UP Your Test Gear ⚡
Niet helemaal zelfde topic, maar het concept van esd is hetzelfde.
Een hoop bangmakerijk wellicht. (hij gaat zelfs in op esd in kabels)
Gelukkig is een PC niet zo delicaat als super gevoelige meetapparatuur.
Maar hij laat het leuk zien met een metertje.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 08-10-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Djarune schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:50:
Ik vind zo’n bandje altijd BS. Wat ook kan:
  • Makkelijk zittende kleding met korte mouwen.
  • Ik raak meestal een verwarmingsradiator aan voordat ik onderdelen oppak.
  • Pak alles op alleen bij de randen
  • Vooral intern geheugen is kwetsbaar. De versies met heatsink zijn makkelijk, de versies zonder voorzichtig oppakken.
  • Ik bouw mijn pc’s altijd op karton
  • Op blote voeten pc’s bouwen is ook een mogelijkheid, maar kijk uit dat je niet in scherpe onderdelen stapt.
Dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik snap niet zo goed waarom je dat polsbandje aan de aarding van een WCD zou moeten doen. Het probleem is dat de aarding daarvan niet altijd 0V hoeft te zijn, waardoor je alsnog een spanningsverschil tussen jou en je onderdelen krijgt.

Ik zou juist alleen het bandje aan de systeemkast koppelen, zodat je daar in ieder geval geen spanningsverschil tussen hebt en dus ook geen vonken gaat trekken. Stroom kan er immers alleen zijn wanneer je spanningsverschil hebt.

Daar komt bij dat consumentenelektronica meer kan hebben dan je denkt. Zo maak ik al jaren moederborden schoon met een huis-tuin-en-keuken stofzuiger en tandenborstel. Iedere keer weer krijg ik weer te horen dat dit niet moet in verband met statische elektriciteit. In al de jaren dat ik dit al zo doe heb ik nog nooit een bord of onderdeel gesloopt door het op deze manier schoon te maken.

Als je dan toch voorzorgsmaatregelen wilt nemen: geen bureaustoel over hoogpolig tapijt, even met de vingers tegen de verwarming of onder een stromende kraan door (wel weer afdrogen uiteraard), geen wollen kleding op je kunststoffen armleuningen van je bureaustoel, eerst alle onderdelen uitpakken en daarna nog eens de verwarming aantikken etc. Dan red je het ook wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02
Djarune schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:50:
Ik vind zo’n bandje altijd BS.
Dat is het natuurlijk niet - het is niet voor niets dat zo'n bandje verplicht is als je in een chipfabriek wafers met IC's moet hanteren of ergens anders professioneel met grote hoeveelheden (of kostbare) elektronica werkt.

Het is puur een kwestie van statistische kansberekening: de kans dat je met ESD iets kapot maakt bij het werken aan elektronica is, als je zorgvuldig werkt, al niet heel groot. Zo'n bandje maakt een kleine pech-kans nog kleiner - en bij grote hoeveelheden in een professionele omgeving is dat zinnig.
sypie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 06:42:
Daar komt bij dat consumentenelektronica meer kan hebben dan je denkt. Zo maak ik al jaren moederborden schoon met een huis-tuin-en-keuken stofzuiger en tandenborstel. Iedere keer weer krijg ik weer te horen dat dit niet moet in verband met statische elektriciteit. In al de jaren dat ik dit al zo doe heb ik nog nooit een bord of onderdeel gesloopt door het op deze manier schoon te maken.
Het is zeker waar dat consumentenelektronica veel kan hebben - er wordt serieus tijd gestoken tijdens het ontwerpen van IC's aan ESD-robuustheid. Desondanks: ESD hoeft niet altijd de boel direct te slopen, het kan ook levensduur-verkortend werken of vage klachten opleveren. Ik zou dan ook geen risico's nemen met stofzuigers of tandenborstels: er is meestal geen goede reden om de boel schoon te maken, het spul kan prima werken met een beetje stof er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:14
@vanaalten jij zou een staalborstel pakken? :)

Voor de rest, de vraag achter je vraag is beantwoord. Maar was dit wat je wilde weten, of wilde je daadwerkelijk weten HOE het werkt ? @Mandtias .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 06:42:
Ik snap niet zo goed waarom je dat polsbandje aan de aarding van een WCD zou moeten doen. Het probleem is dat de aarding daarvan niet altijd 0V hoeft te zijn, waardoor je alsnog een spanningsverschil tussen jou en je onderdelen krijgt.
ESD gaat over serieuze spanningsverschillen, 4 tot 35kV bij een mens. Als je dan 1 of 2V hebt vanuit de aarding is dat geen probleem.

Overigens is in NL vaak de aarding een pen in de grond, die zal zelden een (groot) potentiaalverschil hebben met de rest van je omgeving. En aangezien we ook aardlekschakelaars hebben zal het zeldzaam zijn als je iets significants meet.

De verwarming is in NL vaak geaard op het aardpunt net als de WCD, dus het maakt weinig uit welke je gebruikt.
Uiteraard zal je in een professionele setting een apart aardnet hebben. In de badkamer thuis is dat zelfs al. Daar is de aarding los van het stroomnet.
(Je wilt niet dat door een bedradingsfout er spanning op alles in je huis komt te staan ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02
TheGhostInc schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:25:
ESD gaat over serieuze spanningsverschillen, 4 tot 35kV bij een mens. Als je dan 1 of 2V hebt vanuit de aarding is dat geen probleem.

Overigens is in NL vaak de aarding een pen in de grond, die zal zelden een (groot) potentiaalverschil hebben met de rest van je omgeving. En aangezien we ook aardlekschakelaars hebben zal het zeldzaam zijn als je iets significants meet.
Ik ben geen ESD expert, maar hypothetisch: je loopt met je nieuwe moederbord over hoogpolig tapijt. Jij en je moederbord zijn samen lekker opgeladen en je plaatst het bord op een houten tafel. Bord blijft lekker opgeladen.

Vervolgens bevestig je het ESD polsbandje aan jezelf en een aardpunt. Jij bent vervolgens ongeveer nul volt t.o.v. de aarde en raakt je moederbord aan --> flink spanningsverschil omdat het bordje nog opgeladen is en jij niet, dus kans op ESD schade.

Ik denk dat daarom zowel jijzelf als het object waar je mee werkt aan een gezamelijk 'aardpunt' vast moeten zitten en dat hoeft volgens mij niet eens een aardpunt van je huis te zijn - zolang jij en het object maar een gezamelijk nulpunt hebben, bijvoorbeeld een ESD bureaumat.

Maar goed, ik ben geen enorme ESD expert, kan het mis hebben.
De verwarming is in NL vaak geaard op het aardpunt net als de WCD, dus het maakt weinig uit welke je gebruikt.
Uiteraard zal je in een professionele setting een apart aardnet hebben. In de badkamer thuis is dat zelfs al. Daar is de aarding los van het stroomnet.
(Je wilt niet dat door een bedradingsfout er spanning op alles in je huis komt te staan ;) )
Uitkijken, genoeg verwarmingen die met kunststof leidingen werken. De verwarming als aardpunt gebruiken is werken met een aanname die niet altijd opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
vanaalten schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:33:
Ik ben geen ESD expert, maar hypothetisch
Zit je mis ;)

Als je denkt dat het verstandig is om te proberen je moederbord met 35kV op te laden, dan ga je dus op gevoelige componenten 35kV zetten. Condensatoren van ~35V of minder vinden daar iets van.

Waarom denk je dat ze de anti statische zakjes hebben uitgevonden? Om te voorkomen dat je lekker sloffend over de vloer je moederbord sloopt.

In een ESD veilige omgeving is gewoon alles geaard.... dan heb je speciale schoenen/voetbandje op een speciale vloer. Daarna gaat het in een ESD veilige 'container', bijvoorbeeld zo'n zakje of een computerkast en is het component veilig.

[ Voor 5% gewijzigd door TheGhostInc op 09-10-2020 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft weiing met Processors, Moederborden of Geheugen te maken. Ik verplaats even naar Overige Hardware

Move PMG->OH

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandtias
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-05-2023
Bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TheGhostInc schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Zit je mis ;)

Als je denkt dat het verstandig is om te proberen je moederbord met 35kV op te laden, dan ga je dus op gevoelige componenten 35kV zetten. Condensatoren van ~35V of minder vinden daar iets van.

Waarom denk je dat ze de anti statische zakjes hebben uitgevonden? Om te voorkomen dat je lekker sloffend over de vloer je moederbord sloopt.

In een ESD veilige omgeving is gewoon alles geaard.... dan heb je speciale schoenen/voetbandje op een speciale vloer. Daarna gaat het in een ESD veilige 'container', bijvoorbeeld zo'n zakje of een computerkast en is het component veilig.
Hij heeft echter wel gelijk. Je condensator vind er wat van als er een 35kV tussen de twee pinnen staat. Maar als beide pinnen op 35kV zitten, is het prima. Totdat je ongeaard één pin aanraakt, die gaat naar aarde, en dan heb je een ESD event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:21:
[...]

Hij heeft echter wel gelijk. Je condensator vind er wat van als er een 35kV tussen de twee pinnen staat. Maar als beide pinnen op 35kV zitten, is het prima. Totdat je ongeaard één pin aanraakt, die gaat naar aarde, en dan heb je een ESD event.
Als je het voor elkaar krijgt om tienduizenden elektrische verbindingen tegelijk op te laden en te ontladen heb je inderdaad gelijk, dan zou je theoretisch geen effect hebben. Hoewel ik daar zelfs geen harde uitspraak over doe. Bij 35kV op alle pinnen van een chip, videokaart of moederbord weet ik niet of interne capaciteit/weerstand toch dingen gaat slopen, 35kV zit in het gebied waar je ook doorslag krijgt.

Wat er echt gebeurd is dat je slechts enkele contacten aanraakt en daarmee een moederbord of videokaart sloopt. Ofwel bij het opladen, ofwel bij het ontladen.
Pagina: 1