Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-05 00:23
Ik heb een tijdje geleden een computer gebouwd met een Ryzen 5 3600 erin. Alleen nu wordt hij af-en-toe een beetje te warm. (85+). Max van de processor is 95, maar een beetje speling hebben vind ik wel fijn. En 3,6Ghz werkt voor mij prima.
De processor kwam out-of-the-box op 3,95Ghz. Via Ryzen Master nog op 3,6Ghz gezet, maar dat onthoud 'ie niet, en ik hoor van aardig wat mensen dat Ryzen Master niet het beste programma is.

Dus nu is mijn vraag waar je dan in de Asus bios je clockspeed kan zetten. Want ik kan het niet vinden. En moet ik ook voltages aanpassen etc... ben nog niet heel bekend hiermee ;)

Moet ik ook Ryzen Master verwijderen, omdat ze anders elkaar in de weg gaan zitten, of hoeft dat dan weer niet?

Als iemand me hiermee zou kunnen helpen zou ik het zeer fijn vinden!

Samuel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autovw
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-05 12:03

Autovw

R5 3600 | GTX 970 | 16GB 3200

Zelf heb ik ook een Ryzen 5 3600 in combinatie met een Asus X470-F Strix.
Deze pc heb ik rond de release van Ryzen 3000 gebouwd, dus ik weet niet meer exact welke instellingen ik heb aangepast :)
Maar in de bios bij "Ai Tweaker" of bij "Advanced > CPU Configuration" kan je proberen te kijken of in Ryzen Master wat proberen te spelen.

Normaal gesproken draait de cpu out of the box gewoon op 3,6Ghz tenzij je 'm oc'd of wat dan ook.

Misschien is het ook handig meer informatie te geven over de gehele build, en misschien wat afbeeldingen van je cpu instellingen in Ryzen Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:15
Laatst is Clock Tuner for Ryzen uitgekomen door Oekrainse ontwikkelaar 1usmus. Het is een tool die Ryzen chips kan overclocken of undervolten middels een geautomatiseerd proces.
Wat je zou kunnen doen is aan de hand van deze tool je processor undervolten. Dat zou voor prestaties en temperaturen een betere uitkomst moeten genereren want een lagere spanning betekent (doorgaans altijd) een lagere temperatuur.

De guide en download sectie is te vinden op Guru3D, via deze link.

Zelf heb ik hier ook mee geexpirimenteerd en toen ik de processor op "slechts" 1.250 volt liet lopen was die aanzienlijk koeler zonder al te veel in te leveren op prestaties bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Autovw schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:11:
Zelf heb ik ook een Ryzen 5 3600 in combinatie met een Asus X470-F Strix.
Deze pc heb ik rond de release van Ryzen 3000 gebouwd, dus ik weet niet meer exact welke instellingen ik heb aangepast :)
Maar in de bios bij "Ai Tweaker" of bij "Advanced > CPU Configuration" kan je proberen te kijken of in Ryzen Master wat proberen te spelen.

Normaal gesproken draait de cpu out of the box gewoon op 3,6Ghz tenzij je 'm oc'd of wat dan ook.

Misschien is het ook handig meer informatie te geven over de gehele build, en misschien wat afbeeldingen van je cpu instellingen in Ryzen Master.
Ik zal morgen een kijken wat ik kan doen in de bios!

Met Ryzen Master heb ik slechte ervaringen. 3,6Ghz past 'ie wel toe, maar wanneer je de pc opnieuw opstart, zit hij weer op zijn 3,95Ghz en oude voltage. Hoop dat het middels bios wel gaat lukken :)

Het gaat om dit systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenAsus TUF B450-Plus Gaming€ 86,22€ 86,22
1VideokaartenSapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6€ 299,-€ 299,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 53,90€ 53,90
1BehuizingenAntec NX600€ 68,25€ 68,25
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 60,90€ 60,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 650W€ 82,03€ 82,03
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,90€ 57,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,20

Het moederboard is een beetje aan de cheapo-kant, maar tot nu toe doet ie goed zn ding.

Ik kan morgen ook wel wat afbeeldingen sturen van Ryzen Master, maar dat wordt dus na elke reboot weer gereset. Dus zal op 'Standard' staan. Maar die standard is dus 3,95Ghz bij mij. Manual kan je hem dus op 3,6 zetten, totdat je reboot.

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
GoldenLeafBird schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:42:
Laatst is Clock Tuner for Ryzen uitgekomen door Oekrainse ontwikkelaar 1usmus. Het is een tool die Ryzen chips kan overclocken of undervolten middels een geautomatiseerd proces.
Wat je zou kunnen doen is aan de hand van deze tool je processor undervolten. Dat zou voor prestaties en temperaturen een betere uitkomst moeten genereren want een lagere spanning betekent (doorgaans altijd) een lagere temperatuur.

De guide en download sectie is te vinden op Guru3D, via deze link.

Zelf heb ik hier ook mee geexpirimenteerd en toen ik de processor op "slechts" 1.250 volt liet lopen was die aanzienlijk koeler zonder al te veel in te leveren op prestaties bijvoorbeeld.
Thanks voor de tip! Ik probeer eerst even via de bios, maar als dat niet werkt zal ik dit eens proberen!

De processor zit al op 1,25V... volgens mij toen ik de pc voor de eerste paar keren opstartte zat hij op een max van 4,2Ghz op max 1,1V ;) beetje apart.

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:01
Ik zou de processor op stock laten en er een betere koeler op zetten, kan zo 25 graden schelen tov de stock cooler.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Ramon schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 07:15:
Ik zou de processor op stock laten en er een betere koeler op zetten, kan zo 25 graden schelen tov de stock cooler.
Hij moet juist naar stock, want daar wil hij maar niet op lopen.

K kon voor n prikkie de stock cooler van de Ryzen 7 & 9 van iemand kopen, dus die zit erop, scheelt toch weer wat in cooling vergeleken met de stock cooler van de 3600

Samuel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ik snap niet dat je voor 3 tientjes niet gewoon een fatsoenlihke koeler koopt en hem naar zijn stock turbo van 4.2ghz last boosten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:01
Samuel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:37:
[...]

Hij moet juist naar stock, want daar wil hij maar niet op lopen.

K kon voor n prikkie de stock cooler van de Ryzen 7 & 9 van iemand kopen, dus die zit erop, scheelt toch weer wat in cooling vergeleken met de stock cooler van de 3600
Volgens mij begrijp je me niet goed. Als je een betere koeler erop zet wordt de temperatuur vanzelf lager (en hoef je dus geen handmatige acties uit te voeren om te under/over clocken).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Ramon schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:24:
[...]

Volgens mij begrijp je me niet goed. Als je een betere koeler erop zet wordt de temperatuur vanzelf lager (en hoef je dus geen handmatige acties uit te voeren om te under/over clocken).
Ik snap het helemaal, maar heb niet echt zin om weer een paar tientjes uit te geven aan een betere koeler :) dus dan maar iets minder efficiënt

Samuel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reaxer
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-05 15:32
Is de koeler wel goed gemonteerd met koelpasta? 85+ graden is wel erg warm voor niet overclocken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie1979
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-05 00:22
Ik heb een Ryzen 5 3600 op een MSI Mortar Max B450 MB.
Op standaard MB instellingen had ik onder idle work load last van temperatuur spikes van standaard rond de 55°C naar 80°C en waardoor de fans telkens harder en zachter begonnen te draaien. --> Erg irritant.
Hierop heb ik enkele MB instellingen veranderd, waaronder de Core Performance Boost (CPB) uit gezet (klokfrequentie is nu dus max. 3600MHz).

De temperatuur is nu gewoon stabiel en veel lager onder idle workload (~40-45°C), mede door het lagere PPT vermogen onder workload (van 88W naar ~55W bij draaien van Cinebench R20 (-37,5%).
Daarnaast is Cinebench R20 resultaat van 3550 naar 3320 gegaan (-6,5%).
Al met al dus een behoorlijke verbetering wat betreft performance per Watt.

Misschien het overwegen waard?

PS Ik gebruik geen Ryzen Master

[ Voor 4% gewijzigd door Passie1979 op 15-10-2020 08:21 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Reaxer schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:31:
Is de koeler wel goed gemonteerd met koelpasta? 85+ graden is wel erg warm voor niet overclocken
Heb ik nog gechecked en even 'gewabbled' maar er zit geen beweging in of een opening.

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Passie1979 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:23:
Op standaard MB instellingen had ik onder idle work load last van temperatuur spikes van standaard rond de 55°C naar 80°C en waardoor de fans telkens harder en zachter begonnen te draaien. --> Erg irritant.
Hierop heb ik enkele MB instellingen veranderd, waaronder de Core Performance Boost (CPB) uit gezet (klokfrequentie is nu dus max. 3600MHz).

De temperatuur is nu gewoon stabiel en veel lager onder idle workload (~40-45°C), mede door het lagere PPT vermogen onder workload (van 88W naar ~55W bij draaien van Cinebench R20 (-37,5%).

Klinkt interressant. Ga ik eens even proberen en kijken wat voor impact het heeft op performance.

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Passie1979 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:23:

Ik krijg in de Asus Bios de CPB niet gevonden. Weet iemand toevallig waar dit staat?

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gebruik je Ryzen Master nog of ?

Vcore instellen op max 1.25v
AUTO uit
RAMspeed omhoog naar 3200MT/s
etc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Hackus schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:55:
Gebruik je Ryzen Master nog of ?

Vcore instellen op max 1.25v
AUTO uit
RAMspeed omhoog naar 3200MT/s
etc
Waar staan vcore en auto?
Ramspeed heb k al op docp gezet

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Samuel schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:18:
[...]

Waar staan vcore en auto?
Ramspeed heb k al op docp gezet
CPU Voltage heet het in Ryzen Master, daarom vraag ik ook wat je gebruikt. BIOS van je MB of Ryzen Master.

Of Asus
Afbeeldingslocatie: https://teckknow.com/wp-content/uploads/2018/07/TUG-B450-Plus-Gaming-UEFI-4.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 15-10-2020 17:23 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Hackus schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:20:
[...]

CPU Voltage heet het in Ryzen Master, daarom vraag ik ook wat je gebruikt. BIOS van je MB of Ryzen Master.

Of Asus
[Afbeelding]
Heb ryzen master gebruikt. Maar werkte niet lekker, dus ben ik nu dingen aan het proberen met Asus mb

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie1979
Samuel schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:43:
[...]

Ik krijg in de Asus Bios de CPB niet gevonden. Weet iemand toevallig waar dit staat?
Ik weet niet welk type MB je hebt, maar moet zeker te vinden zijn in handleiding, of via Youtube / Google.
Ik neem aan dat er een alternatief is voor 'Core Performance Boost' en anders is de klokfrequentie in de MB settings in te stellen.
Als ander -laatste- alternatief kun je in Windows onder 'Energiebeheer' de 'Energiebeheer voor processor' op 'Maximale processorstatus' 99% zetten (in plaats van 100%). Dat verlaagt je package vermogen onder workload van 88W tot ongeveer 52-53W, Cinebench R20 score gaat dan naar ongeveer 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Passie1979 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:03:
[...]

Ik weet niet welk type MB je hebt, maar moet zeker te vinden zijn in handleiding, of via Youtube / Google.
Ik neem aan dat er een alternatief is voor 'Core Performance Boost' en anders is de klokfrequentie in de MB settings in te stellen.
Als ander -laatste- alternatief kun je in Windows onder 'Energiebeheer' de 'Energiebeheer voor processor' op 'Maximale processorstatus' 99% zetten (in plaats van 100%). Dat verlaagt je package vermogen onder workload van 88W tot ongeveer 52-53W, Cinebench R20 score gaat dan naar ongeveer 3200.
Ik heb de Asus Tuf b450 Plus Gaming, pricewatch: Asus TUF B450-Plus Gaming

Ik zal in de handleiding nog eens even kijken.

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Ik heb nu in de Asus Bios onder 'Advanced' en vervolgens 'AMD CBS' de overclock uitgezet. Nu draait hij netjes op 3,6Ghz. Alleen nu geen idee hoe ik hem naar bijvoorbeeld 3,8Ghz zet. Dat lijkt me een mooie snelheid.

Speel nu csgo op ongeveer 50 a 52 graden ipv 60-70.

Samuel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie1979
Samuel schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:53:
Ik heb nu in de Asus Bios onder 'Advanced' en vervolgens 'AMD CBS' de overclock uitgezet. Nu draait hij netjes op 3,6Ghz. Alleen nu geen idee hoe ik hem naar bijvoorbeeld 3,8Ghz zet. Dat lijkt me een mooie snelheid.

Speel nu csgo op ongeveer 50 a 52 graden ipv 60-70.
Dan zul je de performance/turbo boost weer aan moeten zetten en dan de klokfrequentie op 3.8GHz zetten in MB configuratie.
Misschien moet je afvragen of die extra snelheid (+200MHz) het verschil maakt voor jou;
Ik moet aangeven dat ik met CPB uit (max. 3,6GHz) al mijn applicaties en toepassingen makkelijk kan draaien zonder dat de processor performance ooit 100% of een bottleneck wordt. Dus in mijn situatie is de processor performance geen bottleneck met CPB uit. Ligt er maar net aan waarvoor je processorkracht nodig hebt.
Misschien iets om te bekijken?
En anders kun je de performance van je processor gewoon testen en vergelijken en bekijken wat voor jou de beste instelling is, zo heb ik dit namelijk ook gedaan om voor mijzelf beste verhouding tussen prestatie en vermogen/temperatuur te bepalen.
PS Ik was zelf namelijk nogal verbaasd dat met CPB uit, het package vermogen 37,5% minder werd tegen maar 6,5% prestatieverlies in Cinebench R20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveNL79
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 15:41
Toch ben ik hier wel verbaasd over. Het zal echt te maken hebben met cooling van de CPU en je Kast.
Want 4500MHZ op 1.3125V, mijn processor (3600 ryzen5)heeft na 20 keer 3dmark timespy loopen maar een maximale temperatuur van 75 graden. Op 4550 MHZ is de processor 82Graden ongeveer. Ik heb wel mijn cooler vervangen voor de Scythe Ninja 5 dat een erg grote cooler is met 2 fans(maar ook erg stille, stiller dan stock cooler van AMD) Hij was niet zo duur vond ik en de aanschaf waard omdat ik meer performance ervoor terugkrijg en een stillere PC ook nog eens. Dit komt omdat het koelblok nu veel groter is en er ook grotere fans draaien op een trage snelheid. Ik ben voor een andere cooler gegaan omdat ik deze cooler straks ook wil gebruiken in de toekomst voor een upgrade naar een 5900X als games meer gaan profiteren van meer processors. De nieuwe processor zal over een aantal jaar ook profiteren van de extra cooling. Misschien dat ik die dan ook weer overclock. Mijn pc is de mid-range game pc uit de best buy guide van tweakers.net overigens maar dan met andere cpu cooler.

[ Voor 44% gewijzigd door SteveNL79 op 29-12-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
SteveNL79 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:24:
Toch ben ik hier wel verbaasd over. Het zal echt te maken hebben met cooling van de CPU en je Kast.
Want 4500MHZ op 1.3125V, mijn processor (3600 ryzen5)heeft na 20 keer 3dmark timespy loopen maar een maximale temperatuur van 75 graden. Op 4550 MHZ is de processor 82Graden ongeveer. Ik heb wel mijn cooler vervangen voor de Scythe Ninja 5 dat een erg grote cooler is met 2 fans(maar ook erg stille, stiller dan stock cooler van AMD) Hij was niet zo duur vond ik en de aanschaf waard omdat ik meer performance ervoor terugkrijg en een stillere PC ook nog eens. Dit komt omdat het koelblok nu veel groter is en er ook grotere fans draaien op een trage snelheid. Ik ben voor een andere cooler gegaan omdat ik deze cooler straks ook wil gebruiken in de toekomst voor een upgrade naar een 5900X als games meer gaan profiteren van meer processors. De nieuwe processor zal over een aantal jaar ook profiteren van de extra cooling. Misschien dat ik die dan ook weer overclock. Mijn pc is de mid-range game pc uit de best buy guide van tweakers.net overigens maar dan met andere cpu cooler.
Heb de mijne nu al een tijdje op 3,56Ghz lopen. Werkt opzich prima. Temps altijd onder de 60 graden. Heel veel maakt het ook niet uit, dat ie wat langzamer loopt omdat mn Gpu (RX5600XT) de bottleneck vormt in games. Zeker geen slechte gpu, maar tegenover een R5 3600 heeft ie toch wat af te wegen.

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie1979
Samuel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:41:
[...]

Heb de mijne nu al een tijdje op 3,56Ghz lopen. Werkt opzich prima. Temps altijd onder de 60 graden. Heel veel maakt het ook niet uit, dat ie wat langzamer loopt omdat mn Gpu (RX5600XT) de bottleneck vormt in games. Zeker geen slechte gpu, maar tegenover een R5 3600 heeft ie toch wat af te wegen.
Ik heb dan zowel dezelfde CPU als GPU en bij mij nooit problemen dat CPU of GPU bottleneck vormt; Ik heb namelijk Radeon Chill ingesteld op 70Hz (zowel min. als max. FPS) bij een 72Hz FHD monitor. Voor mij is dat voldoende, en bovendien voor mij van belang voor vloeiende graphics en gameplay; Maar dat is ook net wat je persoonlijke voorkeur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Passie1979 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Ik heb dan zowel dezelfde CPU als GPU en bij mij nooit problemen dat CPU of GPU bottleneck vormt; Ik heb namelijk Radeon Chill ingesteld op 70Hz (zowel min. als max. FPS) bij een 72Hz FHD monitor. Voor mij is dat voldoende, en bovendien voor mij van belang voor vloeiende graphics en gameplay; Maar dat is ook net wat je persoonlijke voorkeur is.
Het is inderdaad een hele mooie combo, maar als is voor een 5700xt was gegaan was mn cpu de bottleneck zegmaar. Er is altijd een kleintje. Maar als ik nu zie dat mijn processor voor 20% woed gebruikt en maar voor 14% voor de game die ik speel en mn gpu word voor de volle 100% gebruikt en de 6Gb vRam is ook op, dan weet ik wel welke de bottleneck is ;)

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveNL79
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 15:41
Hi Samuel,

Zelf heb ik ook de 5600XT maar omdat deze kaart ook overclocked is, heb ik wel baat bij extra
cpu snelheid. De sapphire versie heeft 5700cooling en hierdoor is er ruimte om over te clocken. Hij loopt hier op 2050mhz op 1100mV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
SteveNL79 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:02:
Hi Samuel,

Zelf heb ik ook de 5600XT maar omdat deze kaart ook overclocked is, heb ik wel baat bij extra
cpu snelheid. De sapphire versie heeft 5700cooling en hierdoor is er ruimte om over te clocken. Hij loopt hier op 2050mhz op 1100mV
Maakt de kaart daar niet veel meer herrie van? Als ik nu soms al een tijd aan t gamen ben merk ik al dat hij iets harder gaat klinken. Pas na 70 graden gaat hij naar 100% maar op 50% begin je hem toch al wel te horen. Niet heel storend ofzo maar na 75% toch wel (al heb ik dat nog niet meegemaakt tijdens het gamen).

En overclock je met Msi Afterburner of in de Radeon software?

Ik zal een kijken op welke snelheid ik m'n processor kan laten draaien zonder dat het te heet word allemaal. Heb namelijk geen goede case voor airflow.

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Samuel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:03:
[...]

Maakt de kaart daar niet veel meer herrie van? Als ik nu soms al een tijd aan t gamen ben merk ik al dat hij iets harder gaat klinken. Pas na 70 graden gaat hij naar 100% maar op 50% begin je hem toch al wel te horen. Niet heel storend ofzo maar na 75% toch wel (al heb ik dat nog niet meegemaakt tijdens het gamen).

En overclock je met Msi Afterburner of in de Radeon software?

Ik zal een kijken op welke snelheid ik m'n processor kan laten draaien zonder dat het te heet word allemaal. Heb namelijk geen goede case voor airflow.
bose qc25 hoor je zelfs je FE kaart niet meer met oc haha aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:25
Kan je niet gewoon de turbo uitzetten in het BIOS?

Wat als je de BIOS software gebruikt in Windows om je CPU op het energy saver profiel te zetten.

Ik heb de 3700x en tijdens streamen en warzone (high settins @1440p) spelen wordt de CPU 65gr met lucht koeling.

Als ik geen CPU intensive handelingen doe, dan zet ik hem via het BIOS (A-tune) proggie op energy saver dan klokt hij de CPU terug naar 2222Mhz. Ik kan dan zelfs nog Warzone spelen, alleen met ~30FPS lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
Unknown Alien schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:19:
Kan je niet gewoon de turbo uitzetten in het BIOS?

Wat als je de BIOS software gebruikt in Windows om je CPU op het energy saver profiel te zetten.

Ik heb de 3700x en tijdens streamen en warzone (high settins @1440p) spelen wordt de CPU 65gr met lucht koeling.

Als ik geen CPU intensive handelingen doe, dan zet ik hem via het BIOS (A-tune) proggie op energy saver dan klokt hij de CPU terug naar 2222Mhz. Ik kan dan zelfs nog Warzone spelen, alleen met ~30FPS lager.
Heb nu zoiets gedaan, althans de eerste stap. Loopt nu op max 3,57Ghz. M'n cpu word nu ongeveer idle 45 en met gamen ong 70 graden (na een tijdje). Dus dat valt best mee :)
Ga alleen nog een keer kijken of ik een extra 0,2Ghz erop kan krijgen ofzo. Wordt'ie iets warmer, en iets sneller. Want de cooler maakt nu vrijwel geen geluid, dus mag wel iets harder draaien.

En toch eens kijken of ik de glass front panel van m'n case kan halen, dat gaat heel veel schelen ;)

Samuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
70°C is ook niet comfortabel te noemen...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samuel
warhamstr schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:19:
70°C is ook niet comfortabel te noemen...
Na ruim een uur met Wraith Prism stock cooler in een close-to-non airflow case?

Samuel

Pagina: 1