Marges op materiaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:05
Ik ben benieuwd wat in jullie ervaring gangbare marges zijn die vaklui in de bouw rekenen op materiaal.

Achtergrond: in verband met een lekkage op het dak inmiddels 2 offertes ontvangen:
Offerte 1: EUR 2.174
Offerte 2: EUR 4.230

Hoofdmoot van de werkzaamheden zijn gelijk (vernieuwen afdichting nokvorsten en vervangen daklood bij de schoorsteen).

Grootste gedeelte van de kosten bij offerte 2 zijn:

manuren (@50 per uur * 17) en daarnaast:
Kunststof dakmortel, voor 17 strekkende meters nokvorst reparatie (afdichting) EUR 1.445;
Loodvervanging schoorsteen (6.5m) EUR 484.

Zoek ik op internet naar Flexim dakmortel dan lijkt dat (en dan neem ik het ruim) ongeveer EUR 325 ex btw te kosten voor een particulier op een webshop.
Loodvervanging is voor EUR 150 te koop voor bovengenoemde lengte (en dan neem ik de meest luxe variant).

Als ik een beetje google lijkt een marge van 15-30% op materiaal normaal? Iig geen 300-400% lijkt me 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Nee 300 procent gebeurd niet.
Denk dat offerte 2 ook met een hoogwerker gebeurd en kans dat bedrijf 2 druk is dus extra marge erop heeft gezet omdat hij niet echt op de klus zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:02
Prijzen in offertes zijn niet altijd logisch verklaarbaar.

De meeste bedrijven hebben het momenteel volgens mij druk genoeg, kan zijn dat ze de prijs hoog inzetten omdat ze er eigenlijk helemaal geen zin in hebben. Zeg je toch ja? Dat is dan een mooie meevaller. Zeg je nee? Ook niets aan de hand als ze meer dan genoeg werk hebben. ;)

Dat is dus waarom je meerdere offertes vraagt. Als je een goed gevoel hebt bij het bedrijf achter offerte 1, dan gun je het hen toch gewoon? :)
Fantasma7988 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:24:
Denk dat offerte 2 ook met een hoogwerker gebeurd
Als je zo'n gespecificeerde offerte verstrekt, dan zet je daar dan toch gewoon een regel "gebruik / huur hoogwerker" bij? Lijkt me niet logisch om dat in de materiaalkosten te verwerken...

[ Voor 27% gewijzigd door Xander op 08-10-2020 18:30 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fantasma7988 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:24:
Nee 300 procent gebeurd niet.
Denk dat offerte 2 ook met een hoogwerker gebeurd en kans dat bedrijf 2 druk is dus extra marge erop heeft gezet omdat hij niet echt op de klus zit te wachten.
Inderdaad, de ik-heb-geen-zin-boete.

Erg herkenbaar bij aannemers ed.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 21:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

In de bouw is het grofweg: inkoop materiaal x 4 = verkoopprijs incl btw consument.

Hou er rekening mee dat je als aannemer personeel, bussen, gereedschap etc moet betalen.

Als consument doe je er altijd verstandig aan om bij grote werken 2 of 3 offertes op te vragen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:02
LauPro schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:37:
Hou er rekening mee dat je als aannemer personeel, bussen, gereedschap etc moet betalen.
Hoort dat niet in het uurtarief te zitten?

Ook op een klus waar ze geen materiaal gebruiken moeten ze winst kunnen maken lijkt me.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:41

MLLL

Palm Treo 650

Boudewijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:31:
[...]

Inderdaad, de ik-heb-geen-zin-boete.

Erg herkenbaar bij aannemers ed.
Is dat in andere sectoren anders dan?
Maar alle aannemers , autoverkopers en makelaars zijn boeven, heerlijke dooddoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MLLL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:48:
[...]

Is dat in andere sectoren anders dan?
Maar alle aannemers , autoverkopers en makelaars zijn boeven, heerlijke dooddoener.
Nee. Ik zie overigens de boevenfactor er niet van. Dat maak jij er zelf van. Ik snap je reactie dus niet.

Wat mij betreft is het prima als iemand een irreële offerte uitbrengt. Dat staat hen vrij. Net zoals het een potentiële klant vrijstaat er al dan niet op in te gaan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:05
Eens vwb verder zoeken, irritant is wel dat er een warmte camera onderzoek bijzat. 200 euri ‘maar verrekenen we met de factuur indien je met ons in zee gaat’.

Leuk verdiend, klein uurtje fotootjes schieten maar goed, dokken en maar op zoek naar een betrouwbare dakdekker (tips rond Amersfoort: welkom via pm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik zou naar het totaalplaatje kijken. Of ze nou winst maken op de uren die op de offerte staan of op de materialen... je betaald maar 1 bedrag. Hoe de onderverdeling is maakt niks uit.

Ik zou de schoorsteen slopen; dan heb je daar geen lood meer nodig :D

Er zijn ook duurdere mortels dan Flexim trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-10-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-05 08:32
LauPro schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:37:
In de bouw is het grofweg: inkoop materiaal x 4 = verkoopprijs incl btw consument.

Als consument doe je er altijd verstandig aan om bij grote werken 2 of 3 offertes op te vragen.
Wat een onzin, er wordt gewoon een calculatie gemaakt van de kostprijs en hier bovenop komen de staart kosten zoals winst/verlies percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MrBlack schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:12:
Zoek ik op internet naar Flexim dakmortel dan lijkt dat (en dan neem ik het ruim) ongeveer EUR 325 ex btw te kosten voor een particulier op een webshop.
Loodvervanging is voor EUR 150 te koop voor bovengenoemde lengte (en dan neem ik de meest luxe variant).
Die jongens kunnen niet (makkelijk) bij webshops terecht en gebruiken vaak groothandels.
(Wanneer bestel je, waar lever je het af, wat doe je bij vertraging, wat doe je als je net tekort komt, kun je ruilen, advies bij problemen etc)

Dus de meesten zullen bij 1 of 2 groothandels kopen tegen een acceptabele prijs. Helemaal als ze niet eigen baas zijn, dan is 'goedkoop materiaal halen' ook weer een uur extra, maar dat gaat af van de werktijd en kost de baas dus €50 ex. BTW.
Als ZZP-er kan het voordeliger zijn om af en toe voordelig in te slaan.

In jouw geval is het wel heel fors, maar 50% boven op de goedkoopste webshop vind ik niet heel gek. Zeker bij producten waar de consument geen kaas van heeft gegeten. Loodvervanger bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:42
Als je alleen naar materiaal inkoop prijs kijkt dan kan een ondernemer nooit op tegen de bouwmarkten met particuliere prijzen.

Waar ook rekening mee moet worden gehouden is A/B/C keuze materiaal. Werkmethodes en gebruikte hulp gereedschappen die betaald moeten worden.
Dat is per aannemer ook verschillend.

Maar ook zit er wel degelijk variatie in gekozen marges icm hoe vol is de order portefeuille van de aannemer is.

Kortom, er is ontzettend veel variatie mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door barry86 op 09-10-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Zelf doen is altijd goedkoper, houdt wel rekening als je bij een aannemer koopt en het is kapot door verkeerde montage of andere reden dat ze gratis een oplossing horen te verzorgen. Dat laatste kost ook geld. Eveneens als vervoer en alle handelingen ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Xander schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:40:
[...]

Hoort dat niet in het uurtarief te zitten?

Ook op een klus waar ze geen materiaal gebruiken moeten ze winst kunnen maken lijkt me.
Maar wanneer er materiaal gehaald moet worden kost dat ook tijd. Tijd die niet onder toeziend oog van de klant direct aan het klusproject wordt besteed, maar wel betaald moet worden.

Voor het transport van het materiaal is een groter vervoersmiddel nodig dan een suzuki alto personenwagen. Kost ook weer meer. Allemaal kosten die uit de extra marge bovenop de handelsprijzen gehaald moet worden. En dan verdient de aannemer er nog niks aan, maar heeft ie er wel kopzorgen aan. Om het lonend te maken moet er nog meer marge bovenop. En daar komt bij dat de handelsprijzen ander liggen (hoger) bij een groothandel met bijbehorende service dan bij een webshop waar men heel goed is in dozen schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 14:42
En de ene aannemer verrekent niet direct zichtbare kosten in het uurtarief, en de ander in de marge van het materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
MrBlack schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:15:
Eens vwb verder zoeken, irritant is wel dat er een warmte camera onderzoek bijzat. 200 euri ‘maar verrekenen we met de factuur indien je met ons in zee gaat’.

Leuk verdiend, klein uurtje fotootjes schieten maar goed, dokken en maar op zoek naar een betrouwbare dakdekker (tips rond Amersfoort: welkom via pm).
Neem je ook even de voorrijkosten en eventueel verwerking van het onderzoek mee.
Het is niet dat de warmte camera + medewerker *poef* voor je staan, hun kunstje doen en *poef* weer weg zijn. Daarnaast zullen de beelden ook geanalyseerd moeten worden en daarna in een "vereenvoudigd" rapport met jou gedeeld worden...

Maar als je de prijs van #2 te hoog vind, dan vraag je offerte 3 (en 4) aan.
En als je alles te duur vind, dan laat je wat het is en zijn de kosten straks nog vele malen hoger!

Een huis is niet "gratis" en vergt onderhoud. Niet voor niets, wordt er vaak geadviseerd om een x% van de waarde als onderhoudskosten apart te zetten / beschikbaar te hebben.

En als je wilt, vraag je om een open boekhouding. Spreek dan vooraf wel goed af welke marge ze mogen schrijven (niet ongebruikelijk om een percentage van tientallen procenten af te spreken).
Alle uren tegen tarief X (50 euro volgens je OP, maar die kan nu ook ineens omhoog gaan!)
Inkoop + 50%
Winst en Risico x% over bovenstaande
Verzekering
Huur materieel (hoogwerker) + 25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagschroef
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-12-2020
Een gangbare verdeelsleutel is 1/3 materiaal, 2/3 arbeid. Er zijn afwijkingen wanneer werkzaamheden erg arbeidsintensief zijn of juist wanneer er met dure materialen wordt gewerkt, maar 1/3, 2/3 is het meest gangbaar.

Marges van 400% zijn belachelijk. Meestal wordt het materiaal bij de landelijke groothandels gehaald voor kleine hoeveelheden, prijzen van de groothandels +20% zijn redelijk op (klein)materiaal.

Je hebt kans dat offerte 2 een afketsofferte is, ik weet niet om hoeveel m1 nokvorst het gaat en of deze in de specie zitten of geschroefd zijn, maar als ze in de specie zitten heb je grote kans dat aannemer 2 gewoon veilig werkt en een steiger neerzet of een hoogwerker in de straat rijdt, terwijl aannemer 1 een ladder tegen je dakgoot aanzet of op een krukje door je dakraam het dak op klimt.

Aansturen op een uitgebreide specificatie zitten de meeste aannemers waarschijnlijk niet op te wachten, ik iig niet meer. Vroeger deed ik het wel maar met de drukte tegenwoordig is het zonde van de werkbare uren, vaak omdat de mensen die dat willen ook 6 andere bedrijven langs willen laten komen en "lastig" kunnen gaan doen.

Het spelletje werkt namelijk ook de andere kant op, klanten moeten opletten met sjoemelende aannemers en hun stelposten zonder plafond, maar aannemers moeten weer opletten met 'te' bemoeizuchtige klanten. Offertes opstellen is lastig als je een scherpe prijs wil aanbieden, nog lastiger om uit te komen zoals je vooraf bedacht had, soms verdien je iets extra op een deel-opdracht, maar vaker kom je meer aan de andere kant uit. Sommige klanten hebben er een handje van om het werk en de materialen compleet te ontleden, urenadministratie bij te houden en weet ik veel wat, zelfs meegemaakt dat er schroeven werden geteld nadat we weg waren smiddags en dan een "tegenaanbod" krijgen met de factuur, dat je voor de andere 2 werkzaamheden niet genoeg had begroot maakt voor hen dan niks uit, en de totaalprijs is niet een vast bedrag, dat zijn volgens hen namelijk de gespecificeerde bedragen en alleen in het eigen voordeel.

Verkijk je niet op de offertes, communiceer even goed wat ze gaan doen en hoe ze te werk gaan, vraag desnoods nog even 2 andere offertes aan en dan siert het je als je van tevoren aangeeft dat je meerdere offertes aanvraagt.

Kies uiteindelijk voor de aannemer waarbij de prijs/expertise/werkwijze het beste bij je voelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:03
Bij werkzaamheden aan je dak is het altijd verstandig om te vragen hoe ze die veilig gaan uitvoeren.
Sommigen vinden dat helemaal de verantwoordelijkheid van de aannemer maar dat vind ik veel te makkelijk.
Pagina: 1