[Testcase] Met de FE 200-600 onderweg in Piemonte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:02
De Sony A7R IV met de FE 200-600. Een prijzige combi. Het is omdat ik op mijn leeftijd (65) wat geld over lijk te houden aan het einde van de rit. Dat gaat dan toch maar de belasting. Dan kan je er beter wat leuk speelgoed van kopen. Verder heb ik het grootste deel van mijn fotografische leven nooit zo geloofd in een grote meerwaarde van dure spullen. Nu heb ik het heb moet ik ook laten zien dat ik er mee kan omgaan. Ik weet niet of ik daar goed genoeg in ben :)

Afgezien van de kosten vraag ik me af of die 200-600 nu wel zo’n handige lens is. Daarmee bedoel ik in het bijzonder het formaat. Plannen doe ik zelden aan in de fotografie. Ik probeer de camera zo veel mogelijk bij me te hebben en doe aan ad hoc fotografie. Snapshots dus. Mijn ambitie is daarin het betere snapshot te maken. Niet meer of niet minder.

Bij fietsen en wandelen is het dus een flink stuk extra gewicht en volume dat je mee moet sjouwen. Afgelopen zomer heb ik dat drie dagen geprobeerd in Piemonte. Maar het was met mijn 70-300 sigma op APS-C een stuk makkelijker in de keuze wel of niet meenemen.

Mijn persoonlijke ervaring: Hoe dan ook geldt de wet van de mindere meeropbrengst. D.w.z. de kwaliteitswinst tegen kosten gebruiks(on)gemak. Het geringe scherptediepteveld is soms een zegen maar soms ook een vloek. Het valt me op dat ik vooral in het 600mm bereik bezig ben en veel minder in de kortere brandpuntsafstanden. Over het algemeen geldt dat je, indien mogelijk, beter met een kortere lens dichtbij je onderwerp kunt proberen te komen.

In de serie zitten een paar (bewerkings)artefacten. Een grotere en een paar kleinere. Ik ben benieuwd of die meteen opvallen. Daarmee bedoel ik in de eerst minuut. Niet na een zoektocht met de loep.

Foto1:

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/200_600/a3_320mm_albaretto2_mviso79.JPG

Albaretto della Torre. 720 meter hoog en op 1500 meter afstand. Met op de achtergrond de Monviso. 3841 meter hoog en op 79 km afstand. In de diepte ligt het westelijke begin van de Povlakte. Op zo’n 450 meter hoogte. Genomen vanaf de Strada Romantica. Een weg die hoofdzakelijk de kam volgt met weergaloze uitzichten rondom. Kan met de auto maar met de fiets zie je zoveel meer.

Foto2:

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/200_600/a1_250mm_moncalvo3_mviso105.JPG

Dezelfde Monviso maar nu op 105 km afstand. Op de voorgrond Moncalvo op 3 km afstand. Daarachter het heuvelland van Monferrato, waarvan de heuveltoppen bezaaid zijn met pittoreske ongerepte dorpjes. Dit heuvelland eindigt westelijk tamelijk abrupt bij de Povlakte van Cuneo. Moncalvo zelf heeft nogal wat aanvullende nieuwbouw gekend en is daarmee niet het fraaiste plaatsje van Monferrato geworden.

Deze fototrip heb ik dus wel gepland. Op de kortste nacht van het jaar ben ik vroeg opgestaan om het vroege ochtendlicht op dorpen en bergen te vangen. En om de dampvorming overdag nog voor te zijn. Dat je de bergkam überhaupt kunt zien is eerder uitzondering dan regel. Ook op zonovergoten dagen. Het was een klim van een kleine honderd meter vanuit ons vakantiehuisje naar de top van de huisberg van ons vakantiedorpje. De muggen waren erg blij met mijn komst.

Foto3:

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/200_600/a2_600mm_cer3_po11.JPG

Vanaf dezelfde heuveltop: Het buurdorp Cereseto met haar Castello. Ook op 3 kilometer afstand met als achtergrond de Povlakte (vanaf 10 km) met vloedbossen en rijstvelden.

Foto4:

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/200_600/a4_600mm_cornobianco26.JPG

Dit is de Corno Bianco op de grens van Aosta en Piemonte. 3320 meter hoog en op 26 kilometer afstand. Normaal gesproken valt dit topje helemaal niet zo op in het hoogte geweld van de nabije Walliser Alpen. Maar door de kleine beeldhoek en het “bescheiden” voorgebergte van pakweg 2000 meter ontstaat toch een berg met een forse “fotografische” dominantie en prominentie. Schijnbaar de kampioen van de weidse omgeving. Onder de vergroting heb een foto bijgeplaatst hoe het echt zit.

Foto5:

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/200_600/a6_h_ibis_fourageren.JPG

Fouragerende Heilige Ibissen in natte rijstcultuur. In Italië zijn vogels een graag geziene gast op de menukaart. Ze houden dus altijd een gepaste afstand aan. Dichterbij proberen te komen lukt dus echt niet.

In de Thumbs versie lijkt het wel wat. In de grote valt ie wat tegen. In de massa had ik erg veel moeite een consistent scherpstelveld te vinden. Bovendien kon ik op het dijkje tussen de rijstterrassen geen afsteuning vinden. Het moest dus uit de hand. Het ging me om de combinatie Ibis, rijstvelden en een karakteristieke achtergrond. In de relatieve leegheid van de Povlakte zijn toch nog enorm veel storende achtergronden aanwezig. Deze rijstboerderij is een aangename uitzondering.

Foto6:

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/200_600/a7_hibis_rust.JPG

Uitrustende en onderhoud plegende Ibissen op een dijkje. Het is hartje zomer en een uurtje voor de hoogste zonnestand. Harder kan het licht bijna niet. Veel detail kunnen we in de koppen niet meer vinden maar de contouren tegen een sterk optisch vervaagde achtergrond heeft ook wel wat.

Foto7:

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/200_600/a8_purperreiger.JPG

Een purperreiger. Vanuit de auto. Kop en nek liggen mooi in het scherptevlak. Persoonlijk vind ik het wel een aardig resultaat voor een niet vogelfotograaf.

Foto8:

Afbeeldingslocatie: https://www.casacastellino.nl/forum/200_600/a9_girasole.jpg

Tenslotte nog een cliché onderwerp van hiero tot gunder. Ik ben geraakt door de optische separatie eigenschappen van deze lens op maximum lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

OttiglioM schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:58:
Ik probeer de camera zo veel mogelijk bij me te hebben en doe aan ad hoc fotografie. Snapshots dus. Mijn ambitie is daarin het betere snapshot te maken. Niet meer of niet minder.
Tsjaa, je zegt het zelf al. Een hoop geld maar je wilt graag snapshots maken, dat is natuurlijk zonde van het geld en de apparatuur.

Ik zou persoonlijk dan een cursus (basis) fotografie adviseren, vooral qua compositie en nabewerking valt er veel te verbeteren.

Wellicht is een pricewatch: Sony Cyber-shot RX10 IV Zwart ook wat voor je, een stuk compacter, meer bereik en een stuk goedkoper dan je huidige combo.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Product Feature | RX10 IV | Sony | Cyber-shot

[ Voor 28% gewijzigd door Greatsword op 08-10-2020 18:56 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05 12:47
Zo'n A7r is een mooie camera, maar de bewerking doet mij eerlijk gezegd niet zo veel.

Sommige foto's zijn behoorlijk verzadigd (7&8 bijvoorbeeld), terwijl andere foto's redelijk donker zijn en ook redelijk onderverzadigd (1 t/m 4). Daarnaast lijkt de witbalans bij sommige foto's ook behoorlijk af te wijken.

Met een fotografiecursus, een goed scherm en een camera in RAW modus kun je denk ik nog veel mooiere foto's maken met deze camera.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mkx2GZ1x7cZCdvdHhlefQ24Ywhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYNdVCp8LqCkxvucdTHNrurY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik8dIrQYVDc_wlL3uY0e-tey3Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mb2ekIjIYvfc9igRnsyVEbUz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou zelf dan zoiets doen (dit is zeker ook niet perfect, maar werken vanuit een jpg bestand is niet ideaal, en ik kan er geen dingen bij maken die niet op beeld zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door dennisdennis12 op 08-10-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:16

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Juist in F&V media wil ik niet verzanden in de techniek, maar vooral de foto beoordelen op de inhoud, maar ik heb deze lens ook (200-600)...mijn eerste exemplaar was ruk, echt onscherp en zeker niet het gewicht en het geld waard. Online ingelezen en ik kwam er achter dat er wat variatie is bij deze lens, dus (en dat is pure luxe van mijn kant) nog 2 exemplaren hiervan gekocht. Zodat ik er 3 had. En daarvan was er 1 echt crap (de eerste), de 2e echt heel goed en de derde die binnen kwam was heel redelijk, maar minimaal minder dan de eerste.

Terugkomend naar je foto's vind ik het nergens lekker scherp...dat kan komen doordat je vanuit de RAW naar jpg nergens ook maar iets sharpened, maar zelfs de default lightroom sharpening zou al scherper resultaat moeten opleveren. En dat tesamen met je bericht hier en in F&V sony topic waar je aangeeft deze lens niet veel beter te vinden dan een 70-300 apo (sigma) (een lens die ik goed ken)....dan ben ik bang dat jou specifieke exemplaar wel eens niet zo goed kan zijn.
Mocht Groningen enigszins in de buurt liggen, ben je welkom (op gepaste afstand) eens mijn 200-600 ernaast te houden ter vergelijk.

Qua foto's vind ik dit soort stadsgezichten met tele best wel leuk om naar te kijken waarbij ik foto 1 wel net krap vind aan de onderkant...maar foto 3 heel lekker vind wegkijken...mooi shot is dat.

Algeheel denk ik dat je met beter nabewerken een mooie stap kan zetten in je fotografie...en ik snap dat het begint met goed fotograferen, maar je kan met beter nabewerken hier zeker meer uit halen :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:25
Foto 3 met zonsondergang (afhankelijk van waar hij ondergaat uiteraard) kan inderdaad een hele mooie plaat opleveren. Weet niet of dit vakantie foto's zijn of dat deze omgeving "om de hoek" ligt voor je, maar dat zou nog het proberen waard zijn.

Ik weet ook niet of dit uit de hand is of op statief, maar op 600mm is bewegingsonscherpte al snel aanwezig. Dus een statief (of monopod) kan je enorm helpen om scherpere platen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:02
@Greatsword Bedankt voor je advies. Maar het is zo algemeen gesteld dat ik er verder niet zo veel mee kan. Zo'n superzoom zie ik niet zo veel in. Mijn first Sony was de Cyber-shot DSC-R1. 16-80 op APS-C. Dekte voor 90% mijn behoefte. De huidige 200-600 zie ik als de FF opvolger van de sigma 70-300 op APS-C. Zoals gezegd, voor de gelegenheidsfoto's. Zonde? Dat is maar relatief. Indien ik er de rest van het jaar droog brood voor had moeten eten, dan had ik hem niet gekocht. We hebben geen directe erfgenamen. Dat er straks een (eventueel) overschot voor het grootste deel naar de belasting zou gaan, dat vind ik pas zonde :)

@dennisdennis12 Ik stel het bijzonder op prijs dat je de moeite hebt genomen je visie in een paar foto's te verwerken. Beide bewerkingen zijn zonder meer helderder. In een mate dat ik het kan waarderen.

De crop van de reiger heb ik ook in gedachten gehad. De foto was overigen al 2560x1440 crop uit het origineel op 600mm. Zoals gezegd, die vogels houden van gepaste afstand. Maar ik had het er even bij moeten zetten.

Je uitsnede bij foto 2 is zonder meer beter. De dieptebeleving lijdt er niet onder en het rommelige gebouw van de wijncoöperatie zijn we kwijt. Was dit één van de foto's waar je de witbalans te veel vindt afwijken? Het was 5:15 in de ochtend. Het licht is op dat tijdstip een stuk roder/warmer dan het meer neutrale licht van later op de dag. De foto is aan de donkere kant. Dat klopt. En er is in het origineel een behoorlijke mate van reserve om de helderheid op te voeren zonder dat de individuele kleurkanalen gaan clippen. Maar wat gebeurt er? De zon staat nog laag aan de hemel. Pal in mijn rug. Alle vlakken met licht stucwerk reflecteren een bom licht. Met het opvoeren dan de helderheid gaan die schreeuwen in het beeld. Het lijkt niet meer op de ervaring die ik had daar ter plekke op die nog vroege midzomerochtend.

Met de vermeende onderverzadiging ben ik ook aan de slag gegaan. De mate van verzadiging is ook vaak een kwestie van smaak. Afgezien daarvan loop ik al snel tegen detail vervlakking aan. Vooral het groen krijgt al snel zo'n dicht gesmeerd "wasco" effect. Stof en damp en de atmosfeer geven een blauwige waas. Persoonlijk hou ik daar niet zo van van. Jouw bewerking heeft dat manco ook. Vind ik. Maar je kan je er terecht op beroepen dat je het (RAW) origineel niet had. Hoe dan ook ben ik niet zo'n bewerker. In het verleden wel. Maar als ik dan na vele uren zwoegen het resultaat naast het origineel hield vroeg ik me af of ik geen paarden achter de wagen aan het spannen was. Maar dat komt natuurlijk allemaal omdat ik niet de juiste cursussen gevolgd heb..... Bedankt voor de genomen moeite. Hier kan ik echt wat mee.

@Nomad Zelf vond ik ook dat scherpte meestal niet super was. Met de purperreiger als uitzondering. Zodat ik het vooral als een gevolg van mijn geklungel zie. Maar Groningen is binnen redelijke rijafstand. We hebben er onlangs een platte TV gekocht en mijn vrouw wil nog wel weer eens naar die aardige man van Vesta. Ik ben wel benieuwd of mijn exemplaar ook ruk is. Coronavrezer? Dan kunnen we beter nog maar even wachten :) Ik ben wel in Italië geweest en wie weet wat er allemaal wel niet aan die lens kleeft......

Je maakt me razend nieuwsgierig hoe je kunt zien of iemand nu wel of niet sharpenend. Ik doe het namelijk wel maar met zeer bescheiden parameters. In het verleden poste ik nog wel een wat op FB of zoom en af en toe deden de daar gebruikte resize algoritmen vreselijke dingen met je aangescherpte foto's. Naar mijn idee bestaat echte verscherping ook niet. Maar sommige algoritmen zijn erg goed in het suggereren van betere indruk van scherpte. En daar gaat het tenslotte om.

@PdeBie Het ligt niet om de hoek maar we komen er regelmatig. Zonder statief. Zal zeker helpen. Eerst maar eens uitzoeken of de lens zelf wel goed is. (Zie hierboven). Nu moet ik omtrent scherpte zeggen, dat je ondanks alle technische overwegingen, met een telelens in het landschap al snel te maken hebt met een flink pak atmosfeer tussen je onderwerp en je camera. En afhankelijk van de hoeveelheid waterdamp en stof komt dat het contrast zeker niet goede. En daarmee ook de beleving van scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05 12:47
@OttiglioM

Bij foto2 vond ik de witbalans inderdaad behoorlijk warm, ik besefte echter niet dat de foto bij zonsopkomst genomen is.

Om te voorkomen dat de lichte delen té helder worden, kun je ook gebruik maken van curves of maskers, dan kun je namelijk de foto helderder maken zonder die delen over te belichten (dat is ook wat ik gedaan heb bij foto 2).

Ik denk dat je gewoon een paar cursussen moet nemen, of online gewoon wat verder in lezen in fotografie. Dan ben ik er van overtuigd dat je met zo'n camera echt heel mooie foto's kunt maken, zonder dat je uren bezig hoeft te zijn met bewerken. Zie bijvoorbeeld: https://photographylife.com/learn-photography . Als je namelijk een foto hebt die al erg goed is in de basis, dan ben je ook niet zo lang bezig met bewerken, om er een écht goede foto als eindresultaat te krijgen. Gewoon de kleuren e.d. goed krijgen duurt normaal ±5-10 minuten (als je echt gaat retoucheren, en met maskers gaat werken duurt het wel veel langer).
Pagina: 1