Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-11-2021
Mijn vraag
...
Goedemiddag,

Ik ben al 2 weken bezig met dit probleem proberen op te lossen alleen kom er maar niet uit.

Ik heb een laptop van Asus met een Geforce RTX 2060 videokaart en een AMD Ryzen 7.
3 weken geleden werkte alles nog naar behoren en had ik helemaal geen problemen maar sinds kort als ik een game speel (warzone, Fortnite) wordt mijn processor voor 100% belast, waarvan ong. 85% door het spel. Ik heb de nieuwste drivers e.d. En heb zelfs mijn computer al teruggezet naar fabrieksinstellingen en windows er op nieuw opgezet, niks heeft geholpen... Weet iemand hoe ik dit op kan lossen ? mijn game ervaring is sterk verminderd..

Met vriendelijke groet,

Gerwin.
Relevante software en hardware die ik gebruik

Geforce RTX 2060
AMD Ryzen 7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Drivers updaten, windows opnieuw installeren, computer volledig resetten.

p.s.

De laptop is +- 3 maanden oud.

[ Voor 11% gewijzigd door Gerwin_04 op 08-10-2020 16:29 ]

Beste antwoord (via Gerwin_04 op 18-11-2021 21:48)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:23
- Arctis 5 is zo te zien een headset
- NVIDIA is de geluidsinstelling van je videokaart. Normaal gesproken alleen voor als je HMDI gebruikt om je laptop aan een tv te koppelen.
- Realtek is de audiochip welke gebruikt wordt.
- Steelseries Sonar Device is een uitbreiding op je headset om geluidskanalen apart te regelen.

Ik neem aan dat je via een headset luistert en praat met je vrienden.
Dat zou dan de meest logische verklaring zijn. Sonar en Arctis verwijderen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat geeft Geforce experience bij je games aan, zijn deze geoptimaliseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@pagani bedankt voor je reactie.
Ja ik heb geprobeerd om die te optimaliseren echter zorgt dat voor lagere fps. Ik gebruik gewoon de zelfde instellingen als 3 weken geleden toen hij het goed deed. Dus denk niet dat het probleem daar zit. ;(

[ Voor 62% gewijzigd door Gerwin_04 op 08-10-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:26

SpamLame

niks

Wat is er mis met 100% belasting? Was dat voorheen anders? Als je CPU 100% loopt hoeveel MHz is dat welke Ryzen 7 precies, welke Laptop precies

Heb je (on)bewust met het powermanagement van Windows gespeelt, bv de cpu op max battery (ook als plugged in is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@SpamLame Ik zie dat er iets fout ging. Op de foto hierboven is te zien dat zijn game op 26% loopt. Bij mij is dit 80%.

Mijn pc: asus tuf gaming fx505DV-AL014T
Mijn processor: AMD Ryzen 7 3750H with radeon vega mobile gfx 2.30 GHZ

Ik ga eens kijken naar het powermanagement, super bedankt!

Edit: powermanagement staat op High Performance. Hier had ik toen het probleem ontstond nog nooit aangezeten. Tijdens een poging te wagen om het probleem op te lossen heb ik high performance aangezet.

[ Voor 25% gewijzigd door Gerwin_04 op 08-10-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@SpamLame of ligt het hier aan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooFWrDFPYbrDEFv9zUKVUUbvdNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KdeNmlCDL4cunpTBTG79RgNF.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Kijk even of je de juiste GPU gebruikt voor games, en je niet op de GPU van je CPU zit te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:26

SpamLame

niks

Goed punt van Uzuhl.
Ander punt heb je wel de Nvidia drivers geinstalleerd?
Heb je ook de Radeon drivers geinstalleerd

Ander dingetje in je printscreen van energiebeheer staat onderaan iets wat lijkt op AMD Power Slider, wat is dat?
Heb je ook een specifiek AMD Ryzen balanced en highperformance powerplan, zo niet even op zoek naar drivers (ben niet zeker of Ryzen Mobile dit nodig heeft of niet)?
Zowiezo, verandering van powerplan heeft kennelijk niet geholpen, ik zou dit terugzetten naar wat het origineel was of 1 van de Ryzen specifieke (indien van toepassing op mobile)

Wat je niet hebt beantwoord is hoeveel Ghz je CPU draait als je 100% belasting hebt.

Alleen de printscreen van je maat is zichtbaar, maar dat zegt verder niks zonder te weten wat voor een specs je maat heeft

[ Voor 23% gewijzigd door SpamLame op 08-10-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@Uzuhl Bedankt voor je reactie!

Waar en hoe doe ik dat precies? kan het niet vinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbrTnCsc85P0XkuNEMn_i6Pmj1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOuA6bD0nDCogao9YRhdJhMq.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze @SpamLame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:58
De GPU wordt gebruikt - voor 30%, maar OOK de iGPU wordt gebruikt (36%) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@SpamLame
Goed punt van Uzuhl.
Ander punt heb je wel de Nvidia drivers geinstalleerd? Ja geïnstalleerd!
Heb je ook de Radeon drivers geinstalleerd ja ook geïnstalleerd!

Ander dingetje in je printscreen van energiebeheer staat onderaan iets wat lijkt op AMD Power Slider, wat is dat? staat ook op beste prestaties.
Heb je ook een specifiek AMD Ryzen balanced en highperformance powerplan, zo niet even op zoek naar drivers (ben niet zeker of Ryzen Mobile dit nodig heeft of niet)? Dit heb ik ook...
Zowiezo, verandering van powerplan heeft kennelijk niet geholpen, ik zou dit terugzetten naar wat het origineel was of 1 van de Ryzen specifieke (indien van toepassing op mobile) Gedaan! bedankt.

Wat je niet hebt beantwoord is hoeveel Ghz je CPU draait als je 100% belasting hebt.
Nu beantwoord in mijn vorige reactie

Alleen de printscreen van je maat is zichtbaar, maar dat zegt verder niks zonder te weten wat voor een specs je maat heeft. Hij heeft een intel i7 processor met een geforce2060ti kaart. Die 26% is overigens in de game "lobby" wanneer hij daadwerkelijk het spel speelt zit hij op 60/70%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7psOpSIARz37b4YjO4nlhf9T66A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEty1mjPuqlkO5PT0h2iLjXH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het ook bekeken in het amd programma, alleen hier staat dat gpu niet van toepassing is? zal het hier aan liggen? iemand die dit weet? Misschien bedoel jij dit @Uzuhl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@99ruud99 Jep, wat zegt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Gerwin_04 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:14:
@SpamLame
Goed punt van Uzuhl.
Ander punt heb je wel de Nvidia drivers geinstalleerd? Ja geïnstalleerd!
Heb je ook de Radeon drivers geinstalleerd ja ook geïnstalleerd!

Ander dingetje in je printscreen van energiebeheer staat onderaan iets wat lijkt op AMD Power Slider, wat is dat? staat ook op beste prestaties.
Heb je ook een specifiek AMD Ryzen balanced en highperformance powerplan, zo niet even op zoek naar drivers (ben niet zeker of Ryzen Mobile dit nodig heeft of niet)? Dit heb ik ook...
Zowiezo, verandering van powerplan heeft kennelijk niet geholpen, ik zou dit terugzetten naar wat het origineel was of 1 van de Ryzen specifieke (indien van toepassing op mobile) Gedaan! bedankt.

Nu beantwoord in mijn vorige reactie

Alleen de printscreen van je maat is zichtbaar, maar dat zegt verder niks zonder te weten wat voor een specs je maat heeft. Hij heeft een intel i7 processor met een geforce2060ti kaart. Die 26% is overigens in de game "lobby" wanneer hij daadwerkelijk het spel speelt zit hij op 60/70%
toon volledige bericht
Je gaat daar je GPU niet zien, dat is je Radeon control center, dus voor AMD CPU/GPU. Voor de Geforce RTX 2060 zal je Nvidia tooling nodig hebben. Hier een linkje naar de juiste driver.
Hier een link om de GPU te gebruiken ipv de integrated graphics

[ Voor 5% gewijzigd door Uzuhl op 09-10-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@Uzuhl Bedankt voor je reactie.
Die linkjes ken ik, heb ik al geprobeerd heeft helaas niet geholpen...
Toch bedankt! Als u nog wat anders binnen schiet hoor ik het graag :D

Met vriendelijke groet,

Gerwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Gerwin_04 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:52:
@Uzuhl Bedankt voor je reactie.
Die linkjes ken ik, heb ik al geprobeerd heeft helaas niet geholpen...
Toch bedankt! Als u nog wat anders binnen schiet hoor ik het graag :D

Met vriendelijke groet,

Gerwin
Kijk even naar welk proces onder taakbeheer die 100% veroorzaakt. Dan kan ik je misschien verder helpen.
Daarnaast zou ik alvast een ticket aanmaken bij ASUS.

Worst case scenario is het malware, die inmiddels ook in je BIOS is gaan zitten. In dat geval even BIOS flash, en nog een herinstallatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Uzuhl op 09-10-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@Uzuhl Ik heb al met asus gesproken, is een softwarefout en dat valt niet onder de garantie oid. De laptop is verder goed, enkel als ik fortnite of warzone of een ander groot spel speel gebruikt dat spel ongeveer 85% van de processors daar ligt de fout. dat zou maximaal 60 moeten zijn tijdens het spelen.

Hoe gaan we er achter komen of het daadwerkelijk malware is?
Ik heb de laptop eergisteren gereset hé? Of heeft alleen resetten niet genoeg effect om een malware te verwijderen.

[ Voor 22% gewijzigd door Gerwin_04 op 09-10-2020 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Gerwin_04 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:59:
@Uzuhl Ik heb al met asus gesproken, is een softwarefout en dat valt niet onder de garantie oid. De laptop is verder goed, enkel als ik fortnite of warzone of een ander groot spel speel gebruikt dat spel ongeveer 85% van de processors daar ligt de fout. dat zou maximaal 60 moeten zijn tijdens het spelen.

Hoe gaan we er achter komen of het daadwerkelijk malware is?
Ik heb de laptop eergisteren gereset hé? Of heeft alleen resetten niet genoeg effect om een malware te verwijderen.
Wat is dat voor een wijsheid? Dat het 60% gebruik moet zijn...? Hij moet zo goed mogelijk draaien en daarvoor moet hij de resources gebruiken die hij heeft.

Je bent allerlei oplossingen aan het verzinnen terwijl je de oorzaak nog niet eens goed weet. Check eerst eens wat @Uzuhl zegt: bekijk welk proces onder taakbeheer die 100% veroorzaakt.

En draai eens wat objectieve benchmarks. Het kan zo veel zijn. Softwarefout (configuratie) in Windows, softwarefout (configuratie) in de game, malware, een CPU die throttled vanwege te hoge temperatuur... eerst meten, dan weet je wat je moet oplossen.

Draai ook eens een 3Dmark (de gratis versie) en vergelijk je scores eens met andere systemen met dezelfde CPU/GPU. Dan weet je pas of je systeem goed performt of dat er wat mis is.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@EMP bedankt voor je reactie..

Wat is dat voor een wijsheid? Dat het 60% gebruik moet zijn...? Hij moet zo goed mogelijk draaien en daarvoor moet hij de resources gebruiken die hij heeft.
Mijn vrienden waar ik mee speel zitten op dat aantal en hun game draait optimaal.
Je bent allerlei oplossingen aan het verzinnen terwijl je de oorzaak nog niet eens goed weet. Check eerst eens wat @Uzuhl zegt: bekijk welk proces onder taakbeheer die 100% veroorzaakt.
Ik snap niet wat je bedoelt, ik heb toch die vraag beantwoord? Mijn andere processen geven gewoon de normale % aan. Alleen het spel dat ik speel zit op 85% en dat zorgt dat de processors op 100% staan..

En draai eens wat objectieve benchmarks. Het kan zo veel zijn. Softwarefout (configuratie) in Windows, softwarefout (configuratie) in de game, malware, een CPU die throttled vanwege te hoge temperatuur... eerst meten, dan weet je wat je moet oplossen.
Ik heb verschillende benchmarks gedraaid, 3dmark, Userbenchmark, pcmark.. Die gaven allemaal aan dat het gewoon goed draait.

Draai ook eens een 3Dmark (de gratis versie) en vergelijk je scores eens met andere systemen met dezelfde CPU/GPU. Dan weet je pas of je systeem goed performt of dat er wat mis is.dit heb ik dus ook al gedaan en hij performt goed vergeleken anderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Gerwin_04 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:43:
@EMP bedankt voor je reactie..

Mijn vrienden waar ik mee speel zitten op dat aantal en hun game draait optimaal.
Ik snap niet wat je bedoelt, ik heb toch die vraag beantwoord? Mijn andere processen geven gewoon de normale % aan. Alleen het spel dat ik speel zit op 85% en dat zorgt dat de processors op 100% staan..

Ik heb verschillende benchmarks gedraaid, 3dmark, Userbenchmark, pcmark.. Die gaven allemaal aan dat het gewoon goed draait.

Draai ook eens een 3Dmark (de gratis versie) en vergelijk je scores eens met andere systemen met dezelfde CPU/GPU. Dan weet je pas of je systeem goed performt of dat er wat mis is.dit heb ik dus ook al gedaan en hij performt goed vergeleken anderen..
toon volledige bericht
Top dan zijn we een stap verder. Allereerst wil ik even meegeven dat de situatie van je vrienden los staat van die van jou. Andere CPU, andere GPU, andere inrichting, etc. Hun 60% gebruik kan bij jou 80% zijn.

@EMP heeft een aantal bekende oorzaken benoemd zoals throttling door hoge temperaturen, malware en het kan zelfs dat je Windows aan het updates is op de achtergrond.

Begin even met de Hardware Monitor download en kijk eens wat de temperatuur van je CPU & GPU is als deze idle is tov als jij een game opstart + deel een screenshot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwin_04
@Uzuhl bedankt! Gedaan,
Dit zijn de waardes wanneer mijn laptop normaal gebruikt wordt, +- 8 tabbladen open op google chrome incl een livestream van een online hoorcollege: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njr7NakQ3unAO0btOMalQ2H6BvY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T5k5xOtBnhGNiAazJ8B6J0Rk.jpg?f=user_large

vervolgens heb ik de game "Fortnite" opgestart, en dit waren de waardes tijdens het opstarten + de andere dingen die nog open stonden bij foto hierboven :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15Yw9l757FNjYIFgD3WT2VLFqYw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nRReImFnUeNAC304NSjNL3mZ.jpg?f=user_large
en vervolg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4CQtybInH6uLReQ_v405Dy2SK0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hvpc9620I3pSIGzSJtwnHVyr.jpg?f=user_large

Hopende met deze info uw vraag beantwoord te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Okee, ik heb het allemaal nog een keer doorgelezen... maar wat is nou echt het probleem?

Met de benchmarks geef je aan dat je systeem goed draait. Maak je je zorgen om het percentage CPU belasting, of loopt er echt iets slecht?

Als je gamet dan probeert de game een zo hoog mogelijke FPS als met systeem mogelijk is te maken. Dus hij gaat zo snel mogelijk totdat er 1 component aan zijn max zit. Bij gamen is dat vaak je CPU of je GPU.

De RTX2060 is best een goede GPU, en als je op lage resolutie of settings speelt dan zal je CPU waarschijnlijk het eerst aan zijn max zitten. Zet je de grafische settings en/of de resolutie hoger dan zal de GPU eerst aan zijn max zitten en de CPU dus niet (en dus op een percentage lager dan 100% zitten). Dan zit je GPU weer tegen de 100%.

Als je echt wilt dat beiden niet volledig gebruikt worden, dan moet je de FPS limiteren op een lager aantal... de enige reden waarom je dat normaliter doet is omdat je onnodig hoge framerates hebt en je niet wilt dat de koeling op max staat te blazen... vooral bij oudere games dus, maar hier denk ik niet van toepassing.

Dus: wat is nou precies het probleem?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

EMP schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:10:
Okee, ik heb het allemaal nog een keer doorgelezen... maar wat is nou echt het probleem?

Met de benchmarks geef je aan dat je systeem goed draait. Maak je je zorgen om het percentage CPU belasting, of loopt er echt iets slecht?

Als je gamet dan probeert de game een zo hoog mogelijke FPS als met systeem mogelijk is te maken. Dus hij gaat zo snel mogelijk totdat er 1 component aan zijn max zit. Bij gamen is dat vaak je CPU of je GPU.

De RTX2060 is best een goede GPU, en als je op lage resolutie of settings speelt dan zal je CPU waarschijnlijk het eerst aan zijn max zitten. Zet je de grafische settings en/of de resolutie hoger dan zal de GPU eerst aan zijn max zitten en de CPU dus niet (en dus op een percentage lager dan 100% zitten). Dan zit je GPU weer tegen de 100%.

Als je echt wilt dat beiden niet volledig gebruikt worden, dan moet je de FPS limiteren op een lager aantal... de enige reden waarom je dat normaliter doet is omdat je onnodig hoge framerates hebt en je niet wilt dat de koeling op max staat te blazen... vooral bij oudere games dus, maar hier denk ik niet van toepassing.

Dus: wat is nou precies het probleem?
toon volledige bericht
Ik haal uit zijn post dat zijn 'game ervaring erg verminderd is', maar goed wij zijn ook net psychologen, aan het einde van de rit lost men zelf het probleem op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@EMP Wat @Uzuhl dus zegt, ik merk gewoon dat mijn fps ineens rond de 80/90 zit telkens, en hij dropt regelmatig ineens naar 40 wanneer ik opponents tegen kom. Voorheen zat de fps altijd rond de 120/144, van alles geprobeerd om dit op te lossen en we kwamen er maar niet uit. Tot dat ik zag dat mijn processor dus op 100% draait.. Bij mijn vrienden was dit niet het geval en hun fps is wel goed. Dus wij dachten, techneuten als wij zijn dat het daar wel aan zal liggen. Ik heb ongeveer de zelfde specs als hun.. De vraag: hoe kan het dan dat ik op 100% zit en hun op 60%? Gaat door mijn hoofd. De lage fps heb ik daaraan gelinkt omdat wij verder alle instellingen hetzelfde hebben.

Super bedankt voor jullie tijd trouwens, waardeer het enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Gerwin_04 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:19:
@EMP Wat @Uzuhl dus zegt, ik merk gewoon dat mijn fps ineens rond de 80/90 zit telkens, en hij dropt regelmatig ineens naar 40 wanneer ik opponents tegen kom. Voorheen zat de fps altijd rond de 120/144, van alles geprobeerd om dit op te lossen en we kwamen er maar niet uit. Tot dat ik zag dat mijn processor dus op 100% draait.. Bij mijn vrienden was dit niet het geval en hun fps is wel goed. Dus wij dachten, techneuten als wij zijn dat het daar wel aan zal liggen. Ik heb ongeveer de zelfde specs als hun.. De vraag: hoe kan het dan dat ik op 100% zit en hun op 60%? Gaat door mijn hoofd. De lage fps heb ik daaraan gelinkt omdat wij verder alle instellingen hetzelfde hebben.

Super bedankt voor jullie tijd trouwens, waardeer het enorm.
Check! FPS drops dus. In principe is het geen probleem, 85% is prima, maar dat kan dan eventueel lag veroorzaken. Zorg bijvoorbeeld dan voor het gamen dat Chrome dicht is. Chrome met 8 tabjes open is killing voor je geheugen, zeker als je daarnaast nog een game opstart. Mocht je dit al doen dan moeten we verder graven.

Voor nu zou ik beginnen met het updaten van je BIOS. Aangezien je al een herinstallatie gedaan hebt.
Kun je eventueel het type / serie nummer van je laptop delen, dan kunnen wij beter helpen.

Geen probleem, ik ga nu even een hapje eten. Over een half uur ben ik weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
Check! FPS drops dus. In principe is het geen probleem, 85% is prima, maar dat kan dan eventueel lag veroorzaken. Zorg bijvoorbeeld dan voor het gamen dat Chrome dicht is. Chrome met 8 tabjes open is killing voor je geheugen, zeker als je daarnaast nog een game opstart. Mocht je dit al doen dan moeten we verder graven.Als ik ga gamen ga ik uiteraard alles afsluiten. Ik speel met een TimerResolution en heb verschillende instelllingen aangepast om mijn fps te verhogen net als mijn vrienden.

Jep fps drops, dit had ik gelinkt aan de hoge cpu gebruik.. Hoe kan het dat mijn vrienden dat niet zo hoog hebben en ik wel? Zoals ik al zei we hebben de zelfde instellingen en de laptops hebben ongeveer de zelfde specs.
Voor nu zou ik beginnen met het updaten van je BIOS. Aangezien je al een herinstallatie gedaan hebt. Dit heb ik inderdaad ook al gedaan toch bedankt!
Kun je eventueel het type / serie nummer van je laptop delen, dan kunnen wij beter helpen.
Ik heb een Asus, FX505DV-AL014T met het serienummer; L4NRCV03P98817A

Geen probleem, ik ga nu even een hapje eten. Over een half uur ben ik weer beschikbaar.
Eetsmakelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Heb je geen instelling (al dan niet in je BIOS) om de iGPU even uit te schakelen? Dan weet je i.i.g. of dit de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Volgensmij is het mogelijk om de IGPU in de bios uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 22:27
@Gerwin_04 Ik denk dat je vooral last hebt van framerate variatie. 144 frames met die processor ga je alleen halen in rustige delen van het spel. Het is belangrijker voor een goede spelervaring dat je continu ongeveer dezelfde hoeveelheid frames blijft genereren.
Dus ook wanneer het wat drukker wordt.

Je kan dit gemakkelijk testen door Vsync te gebruiken of je frames te limiteren naar bijvoorbeeld 72fps. Als je dan wel een prettige spelervaring hebt weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-06 19:50
De temperaturen bekijken door middel van alt-tab terwijl je het spel op de achtergrond draait is GEEN goede manier van temperatuur checken though. Je kan het beste een Logbestand aanzetten (ik weet dat CPU-Z of coretemp dat bijvoorbeeld heeft.) Ga dan spelen tot je framedrops merkt. noteer de tijd, en kijk dan in de logbestand wat op dat moment de CPU usage, clockspeeds, en temperaturen zijn. Op het moment dat je een game minimaliseert terwijl je een spel speelt dalen je temperaturen meteen omdat je spel minder van je computer vraagt.

Ik zou iig de temperatuur nog niet 100% uitsluiten totdat dit gecheckt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Gerwin_04 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:39:
Check! FPS drops dus. In principe is het geen probleem, 85% is prima, maar dat kan dan eventueel lag veroorzaken. Zorg bijvoorbeeld dan voor het gamen dat Chrome dicht is. Chrome met 8 tabjes open is killing voor je geheugen, zeker als je daarnaast nog een game opstart. Mocht je dit al doen dan moeten we verder graven.Als ik ga gamen ga ik uiteraard alles afsluiten. Ik speel met een TimerResolution en heb verschillende instelllingen aangepast om mijn fps te verhogen net als mijn vrienden.

Jep fps drops, dit had ik gelinkt aan de hoge cpu gebruik.. Hoe kan het dat mijn vrienden dat niet zo hoog hebben en ik wel? Zoals ik al zei we hebben de zelfde instellingen en de laptops hebben ongeveer de zelfde specs.
Voor nu zou ik beginnen met het updaten van je BIOS. Aangezien je al een herinstallatie gedaan hebt. Dit heb ik inderdaad ook al gedaan toch bedankt!
Ik heb een Asus, FX505DV-AL014T met het serienummer; L4NRCV03P98817A

Eetsmakelijk!
BIOS update kan je hier downloaden. hier een Youtube video welke stappen je moet doorlopen..
Ardjee schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:33:
De temperaturen bekijken door middel van alt-tab terwijl je het spel op de achtergrond draait is GEEN goede manier van temperatuur checken though. Je kan het beste een Logbestand aanzetten (ik weet dat CPU-Z of coretemp dat bijvoorbeeld heeft.) Ga dan spelen tot je framedrops merkt. noteer de tijd, en kijk dan in de logbestand wat op dat moment de CPU usage, clockspeeds, en temperaturen zijn. Op het moment dat je een game minimaliseert terwijl je een spel speelt dalen je temperaturen meteen omdat je spel minder van je computer vraagt.

Ik zou iig de temperatuur nog niet 100% uitsluiten totdat dit gecheckt is.
Want bij een alt-tab gaat hij met een magische snelheid 30 graden koelen?

[ Voor 20% gewijzigd door Uzuhl op 09-10-2020 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
Bij een GPU heb ik dat wel eens gezien ja. Ook kan bijvoorbeeld de moederbord op zijn temperatuur limiet lopen, en de CPU daardoor throttlen. Dan kan de CPU temperatuur nog wel zo laag liggen, maar als door de ALT Tab het moederbord net 2 graden koelt, dan kan de CPU wel weer op volle kracht door.

Door een log bij te houden test je net wel wat uitgebreider dan de temp 1 keer checken na een ALT Tab.
Ik zou temperatuurproblemen iig nog niet 100% uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Ardjee schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

Bij een GPU heb ik dat wel eens gezien ja. Ook kan bijvoorbeeld de moederbord op zijn temperatuur limiet lopen, en de CPU daardoor throttlen. Dan kan de CPU temperatuur nog wel zo laag liggen, maar als door de ALT Tab het moederbord net 2 graden koelt, dan kan de CPU wel weer op volle kracht door.

Door een log bij te houden test je net wel wat uitgebreider dan de temp 1 keer checken na een ALT Tab.
Ik zou temperatuurproblemen iig nog niet 100% uitsluiten.
Zou imho niet mogen bij een laptop van 3 maanden, maar goed je weet de omstandigheden ook niet waar hij in verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@Ardjee De framerates droppen eigenlijk altijd, ze zijn niet constant. De temperatuur heb ik vaker gemeten. Die staat altijd rond de temperatuur dat te zien is in de afbeelding hierboven..

@smekkos Het heeft altijd goede fps gehad. Het zat altijd rond de 130 en nu zit het rond de 90. Spelen met 72 fps vind ik voor fortnite veel te laag, dan kan ik net zo goed op een playstation spelen toch?

@Anoniem: 1420638 Zou dat moeten helpen? wat houdt igpu in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwin_04
@Uzuhl Ah, ik heb die stappen niet doorlopen zoals op het filmpje! ik ga het proberen je hoort zsm van me.
Ga een nachtje weg dus denk dat het morgen wordt.. Super bedankt !

Mvg,
Gerwin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smekkos
Gerwin_04 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:55:
@Ardjee De framerates droppen eigenlijk altijd, ze zijn niet constant. De temperatuur heb ik vaker gemeten. Die staat altijd rond de temperatuur dat te zien is in de afbeelding hierboven..

@smekkos Het heeft altijd goede fps gehad. Het zat altijd rond de 130 en nu zit het rond de 90. Spelen met 72 fps vind ik voor fortnite veel te laag, dan kan ik net zo goed op een playstation spelen toch?

@Anoniem: 1420638 Zou dat moeten helpen? wat houdt igpu in?
Het lijkt er sterk op dat er niks aan de hand is met je laptop. Wat wel blijkt is dat je een CPU bottleneck hebt. 100/30 procent verhouding. Je werkt op deze manier framedrops in de hand. Je kunt beter je frames limiteren op 90 fps en nog wat reserve overhouden voor de zware stukken. een framedrop van 130 naar 60 is veel meer merkbaar als 90 naar 60.

Waarom test je niet eens gewoon op 60/72 fps om te kijken wat je cpu verbruik doet?
Als hij dan nog steeds 85/100% gebruikt dan is er inderdaad iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@smekkos getest op 60 fps. Cpu blijft 85/100 gebruiken.. en de frames droppen nogsteeds als ik om me heen kijk naar 30%... Vsync aan of vsync uit maakt niets uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Maar de clockspeeds blijven dus ook constant tijdens de drops? Dat kan je alsnog checken door logs bij te houden. Kleine kans dat dit het is, maar iig goed om uit te sluiten (en makkelijk om uit re sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
Gerwin_04 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:05:
@smekkos getest op 60 fps. Cpu blijft 85/100 gebruiken.. en de frames droppen nogsteeds als ik om me heen kijk naar 30%... Vsync aan of vsync uit maakt niets uit..
Nou dan kun je wel stellen dat er daadwerkelijk iets aan de hand is.

Als eerste zou ik zorgen zoals bovenstaand al aangegeven dat alle andere zaken goed zijn zoals UEFI en drivers.

Vervolgens tijdens het gamen met bijvoorbeeld hwfinfo64 grafieken bijhouden van temperatuur, kloksnelheden
en verbruik. Je krijgt hierdoor inzicht in wat je laptop op het moment doet en of er iets aan de hand is. 20 minuten is prima.

Mocht je je logboeken dan posten kunnen we je ook beter helpen. Op dit moment is de informatie onvolledig en wordt het moeilijk om een oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
Dag mensen, ik ben er weer en ga er vandaag en morgen mee bezig ! jullie horen van mij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@Uzuhl Ik heb de Bios update gedaan, heeft niets geholpen. fps zit nogsteeds super laag. rond de 80 en dropt als ik om me heen kijk naar 30. CPU nogsteeds 100%.. Ik ga nu even hwfinfo64 grafieken bijhouden! bedankt iedereen voor de tips !! (@smekkos @Ardjee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@smekkos Ik heb volgens mij gedaan wat je zei, echter heb ik een excell bestand gekregen toen ik een logboek ging maken.. volgens mij doe ik iets niet goed. is er ergens een tutorial hoe het werkt dat programma "hwinfo64" ?

Gr gerwin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@smekkos oke volgens mij bedoelde je dit, ik heb 15 minuten gespeeld en 3 minuten niet. Dit zijn de lijsten daarvan . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txTAsHkKnsSUdESf0aknr3ulNcU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pWyga7syqXQFtxbKzsICIZGM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMWMohwTXSL0X2b0ChLV7122QSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GNxcq9HXFIFyPYbAAhSSwrPd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7yLTBm-qWuVn_K2G6GGukBDztk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O0bDhhW1JAuXbl9BgsgOSUJK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEunYNjXmoV4b7KIeX2YZ66wFoI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zstrQsvjDtdRLtauMviIDlng.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJjhHgKK6ClKqnUhiBjsXqWa3O8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/urCImjmjlzFhIFyE4YCZ95EO.png?f=user_large

Ik ben zooooo benieuwd. wordt er echt gek van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
Je kunt per sensor een grafiek neerzetten met het contextmenu. Rechtermuisknop. Er is op je statistieken niet veel geks te zien. Wat wel opvalt is dat de CPU heet wordt en daardoor terugklokt naar 3GHZ. Dit zal dan ook de reden zijn van die framedrops.

Verder doet de IGP ook gezellig mee tijdens je sessie. Kan niet met zekerheid zeggen waarom. Dit kan ook liggen aan de optimus oplossing met de GPU. Dit gaat in ieder geval ook van je CPU warmte budget af.

Verder zie je ook aan het vermogen van de GPU dat daar nog genoeg ruimte zit.

Heb je de laptop al goed schoongemaakt met bijvoorbeeld perslucht? Je zou bijna zeggen dat hij zijn warmte niet kwijt kan.

[ Voor 0% gewijzigd door smekkos op 15-10-2020 19:27 . Reden: Beter kijken. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@smekkos ik zal hem eens goed uitblazen met de compressor, mocht dat niet baten heeft u nog andere tips? ;D

Groetjes Gerwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
Zoals @Ardjee al aangaf ziet het er echt uit als een warmteprobleem. Wellicht de ondergrond waar de laptop op staat? lijkt me duidelijk dat zoiets als een kleed, tapijt of schoot ook niet helpt met warmteafvoer. Zou eens beginnen met uitblazen. Hou wel even je ventilator tegen voor je met perslucht aan de gang gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@smekkos Hij staat gewoon op mijn bureau, mdf plaat.. heb er nu 2 blokjes hout onder gelegd zodat de warmte goed weg kan. de laptop is 3 maanden oud en mijn kamer is gewoon goed schoongemaakt, geen stof op mijn bureau oid. Ivm met corona ben ik ook amper op school dus mijn laptop komt zelden in mn schooltas.. Maar heb hem nu uit elkaar en ga hem even uitblazen. bedankt voor de tip!

Gr Gerwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@smekkos helaas dit heeft ook niks geholpen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
Tot nu toe nog steeds geen oplossing gevonden... Iemand die nog ideëen heeft ? Hoor het graag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Ik zou contact opnemen met de winkel waar die gekocht is. Dit zou namelijk niet moeten gebeuren bij een nieuwe laptop, en dit zou wel eens onder garantie moeten kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
@Ardjee Ik heb mijn laptop opgestuurd. Had hem bij bol.com gekocht. Ik zal het laten weten wat de resultaten zijn. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin_04
Morgen krijg ik de laptop terug van ASUS, de werkzaamheden die verricht zijn; Reinstall HDI Image (pc)/fota(phone/pad) dit staat erbij. Ik hoop dat het geholpen heeft.. Ga het morgen meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Is het opgelost?
En Ik heb nergens zien staan welke laptop je vriend heeft en welke specs...

[ Voor 70% gewijzigd door Berlinetta op 31-10-2020 09:05 ]

• Gerwin_04
Dag dames en heren.

Het is een tijd goed gegaan nadat hij terug kwam na reparatie. Helaas stond er niet bij wat ze er nou aan gedaan hebben. Nu doet het probleem zich weer voor..
De processor vraagt 100% maar de uitstaande processen opgeteld is niet eens 100%. Toch heb ik wederom lage fps...

Kan iemand mij helpen?

met vriendelijke groet, gerwin

• D-dark
Je zou kunnen proberen om je grafische instellingen iets optehogen zodat de load naar grafische kaart verschuift ipv je CPU.

Maar dat je laptop qua snelheid terugschakeld als deze langere tijd op 100% draait is voor een laptop redelijk normaal. Daar is de koeling niet op berekend tenzij je een echte gamelaptop hebt.
Enige wat je daaraan kan doen is bekijken of je de ventilatorsnelheid hoger kan instellen of een laptop koeler gebruiken.

• Gerwin_04
D-dark schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:36:
Je zou kunnen proberen om je grafische instellingen iets optehogen zodat de load naar grafische kaart verschuift ipv je CPU.

Maar dat je laptop qua snelheid terugschakeld als deze langere tijd op 100% draait is voor een laptop redelijk normaal. Daar is de koeling niet op berekend tenzij je een echte gamelaptop hebt.
Enige wat je daaraan kan doen is bekijken of je de ventilatorsnelheid hoger kan instellen of een laptop koeler gebruiken.
Bedankt voor je antwoord,

Hoe kan ik die instellingen iets ophogen?

Ik heb een echte game laptop. Het werkte voorheen normaal. Tot deze week..

• Gerwin_04
Dit is de boosdoener. Als ik dit beëindig dan herkent hij geen audio uitvoerapparaat meer en heb ik geen geluid meer. maar is de processor wel weer normaal.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ibq5kjSdgHl01JeycWnvPy8lig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v1g5jq6CsZETn7Fm5b3VG236.png?f=user_large

• D-dark
Gerwin_04 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:43:
[...]

Bedankt voor je antwoord,

Hoe kan ik die instellingen iets ophogen?

Ik heb een echte game laptop. Het werkte voorheen normaal. Tot deze week..
Hmm, meestal is er van de laptop fabrikant wel een een programmaatje waarmee je de snelheid kan verhogen.
Andere optie is de bios.

• D-dark
Gerwin_04 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:51:
Dit is de boosdoener. Als ik dit beëindig dan herkent hij geen audio uitvoerapparaat meer en heb ik geen geluid meer. maar is de processor wel weer normaal.. [Afbeelding]
Dan zou ik gokken op een audio driver welke niet lekker werkt.
Onder apparaatbeheer verwijderen en windows opnieuw starten. Moet dan automatisch opnieuw geïnstalleerd worden. Anders bekijken welke audio chipset er gebruikt wordt en kijken of er generieke nieuwe drivers zijn.

• Gerwin_04
D-dark schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:15:
[...]

Dan zou ik gokken op een audio driver welke niet lekker werkt.
Onder apparaatbeheer verwijderen en windows opnieuw starten. Moet dan automatisch opnieuw geïnstalleerd worden. Anders bekijken welke audio chipset er gebruikt wordt en kijken of er generieke nieuwe drivers zijn.
Dit denk ik inderdaad ook.

Welke moet ik verwijderen dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYRBj_tOLSr3MpPZIsamHm9z5UQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o5a7WeaCrusozn27Q9e4DhRX.png?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
- NVIDIA is de geluidsinstelling van je videokaart. Normaal gesproken alleen voor als je HMDI gebruikt om je laptop aan een tv te koppelen.
- Steelseries Sonar Device is een uitbreiding op je headset om geluidskanalen apart te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwin_04
D-dark schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:31:

This did the trick!

Super bedankt voor je hulp en tijd!

Groetjes Gerwin!
Pagina: 1