Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• marthelamb
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 08-10-2020
Hoi allemaal,

Een vraag hier op het forum omdat ik er zelf nog niet uit kom.

Ik heb mijn modem (Experia Box) op ISRA aangesloten en alles werkt goed. Maar het modem staat nu in de gang op de tweede verdieping en ik woon op de derde. Liefst wil ik het modem hierboven plaatsen.

Mijn huisbaas heeft heel handig alvast een kabel naar boven getrokken. Er staat op dat het een telefoonkabel is. Er zitten nog geen connectoren op. Die wil ik er zelf op zetten.

Mijn vraag is of het wel gaat lukken met deze kabel. Er zitten vier draden in: rood blauw geel en zwart. Dit komt niet overeen met de kleuren die ik op internet vind. Vaak zie je rood groen geel zwart. De kabel die er nu in zit heeft overigens alleen rood en groen.

Ik heb me al suf gezocht op internet maar kan niets vinden over deze kabel. Foto's heb ik bijgevoegd.

Kan iemand me vertellen of het gaat lukken met deze kabel?

Thanks!

Alle reacties

• Laagheim
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 05-05 19:23
Als de kabel er al ligt waarom probeer je het niet even? Dan weet je meteen of het werkt.

• Xenir
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 08:23
Pfoe, DSL...Lang geleden. Ik heb het zelf ook eens gedaan zonder daar hinder van te ondervinden, was een goede 7 meter destijds.

Dat de kleuren niet matchen is op zich niet erg als je zelf maar weet welke kleur je waarop hebt aangesloten. Ik zou het gewoon even testen. Je kan ook even in je modem kijken, wellicht kan je wat stats van je DSL uitlezen zoals demping en up/down snelheid. Na je kluswerk kan je kijken of het van invloed is of niet. Je kan altijd terug naar de oude situatie.

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 05-05 08:00
Het liefst een twisted kabel gebruiken. DSL is niet zo moeilijk, zeker niet de laaste 10 meter (van de 1000 ofzo).

• ydderf
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08:10
De foto bijvoegen is denk ik niet helemaal gelukt ;-)

Een en ander is ook nog afhankelijk van hoe goed jou signaal is. Vroeger in mijn appartement was het ook gewoon verlengt vanaf het ISRA punt. Maar zit je bijv. heel ver van de wijkkast af, dan kan het maar zo zijn dat jou verleng stukje net te veel is.
In mijn situatie heb ik wel een keer een storing gehad, en de mevrouw van KPN gaf natuurlijk wel meteen mijn verlengkabel de schuld....

En anders de kabel vervangen voor een netwerkkabel en de router beneden laten staan.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• marthelamb
Thanks voor de snelle reacties!

Ik moet nog connectoren halen en een krimptang. Ik wilde eerst weten of het zinloos is. Maar op deze eerste reacties afgaand kan het geen kwaad om het te proberen inderdaad :)

Signaal is tot dusver goed, ik zal het in de gaten houden of het invloed heeft.

• marthelamb
Ik ga dan na nog wat research voor
1 rood
2 blauw
3 zwart
4 geel

maar eerst richting Praxis. Ik meld me later weer

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:05
Je kunt het proberen maar als je problemen krijgt dan zeg KPN sorry dit ondersteunen we niet.
Een modem moet binnen 2m van het ISRA punt staan.

Waarom leg je niet gewoon een netwerkkabel naar boven, die mag 100m zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• marthelamb
Dat wist ik niet, dat het modem dichtbij het ISRA punt moet staan. Misschien moet ik ook niet te veel vasthouden aan de kabel die er al ligt. Conclusie is dat ze beter een netwerkkabel naar boven hadden kunnen trekken. Inmiddels is de trap bekleed haha.

Ga het modem voorlopig beneden laten en de situatie evalueren. Dank nogmaals voor het meedenken.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:05
Ik zou het gewoon proberen, als het werkt is het geen probleem
Het enige is dat als je een storing krijgt en je hebt KPN nodig dan moet je eerst even je modem weer beneden zetten.
De reden is enkel dat KPN moet garanderen dat er genoeg signaal is op het ISRA punt en dus niet als er nog 10m kabel achter geplakt wordt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True