Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:04
De kerst komt er weer aan. Mijn vrouw en ik komen allebei uit een grote familie, dus normaalgesproken zijn dit echt heerlijk drukke en gezellige dagen voor ons. Kerstavond voor ons gezin, eerste kerstdag bij mijn ouders met alle broers, zussen en aanhang, de tweede hetzelfde verhaal bij mijn schoonouders, of andersom.

Nou zijn wij allebei behoorlijk voorzichtig in deze coronacrisis. We werken inmiddels beiden vanuit huis, gaan niet naar feesten, vermijden drukte, gaan niet funshoppen, etc. Bij een verjaardag enkele maanden geleden zijn we ons echter kapot geschrokken van het gedrag van een deel van de familie van één van ons. Het leek wel een verjaardag van vóór corona. Knuffelen, zoenen, dicht naast elkaar op de bank, proven uit elkaars glas, dat werk. Er was gelukkig genoeg ruimte om zelf wel afstand te houden, maar een deel van de anderen leek er totaal niet mee bezig te zijn.

Terug naar de kerstdagen. Wij zien dit eigenlijk totaal niet zitten. Kun je natuurlijk simpelweg zeggen: zoek het allemaal maar uit, wij blijven thuis met z'n vieren. Maar goed, wij willen toch de kerstdagen op de één of andere manier gezellig maken.

Nou had ik het plan om ergens een huisje te gaan huren waar we dan met alleen ons gezin, plus mijn zus en neefje (minstens net zo voorzichtig in deze hele toestand als wij), ergens een week in een huisje te gaan zitten. Toch nog een klein beetje kerstgevoel en gezelligheid, en meteen een goed excuus naar de rest: sorry, wij zijn er niet bij dit jaar. Het allermooist zou ik het echter vinden om een huisje te huren in winterse omstandigheden. Niet in een toeristisch skigebied, maar bijvoorbeeld ergens in een rustig dorpje in zuid-Duitsland ofzo. hoog genoeg voor sneeuw, maar wel rustig. We zijn niet op zoek naar drukke restaurants, aprés ski toestanden of andere toeristische plekken (tenzij rustig), maar meer naar wandelen en spelen in de sneeuw, spelletjes doen bij de open haard en gezelligheid met z'n zessen.

Nou zijn er mé'r dan genoeg van dat soort huisjes te vinden, maar de grote vraag is nu: moet je dat nou wel doen in deze tijd. Vanuit mezelf zie ik geen extra risico t.o.v. een huisje huren in Nederland, we blijven ons zoveel mogelijk binnen onze bubbel. Echter, hoe groot is de kans dat je rond die tijd na terugkomst nog in quarantaine moet? Hoe kijkt een Duitsland naar ons als Holländer, zijn wij straks nog wel welkom daar.

Ik snap dat niemand een glazen bol heeft, maar ik ben benieuwd hoe anderen hier naar kijken en hoe die de risico's inschatten...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Jorizzz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:00:
Hoe kijkt een Duitsland naar ons als Holländer, zijn wij straks nog wel welkom daar.
Niet om lullig te doen.... maar je bent er nu al niet welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Yowzawood schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

Niet om lullig te doen.... maar je bent er nu al niet welkom.
Ik begreep dat een negatieve coronatest in sommige gevallen voldoende was om toch te mogen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Jorizzz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Ik begreep dat een negatieve coronatest in sommige gevallen voldoende was om toch te mogen komen.
Ja en hoe wil je dat gaan doen als je geen klachten hebt? Dan kom je die teststraat niet, of je moet naar een commercieel testpunt gaan, die kost 150 p.p.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 22:44

mrsar

waar een sar is,is een wodka

[...]

klopt, dit is niet die van de GGD trouwens, maar van een commerciele instelling.

je moet even kijken welke de duitsers als goedgekeurde instantie zien (again dit is niet de ggd)

[ Voor 14% gewijzigd door mrsar op 08-10-2020 14:14 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:51
Slasher schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

Ja en hoe wil je dat gaan doen als je geen klachten hebt? Dan kom je die teststraat niet, of je moet naar een commercieel testpunt gaan, die kost 150 p.p.
je geeft zelf het antwoord al, naar een commercieel testpunt gaan. dat dat geld kost tja, je hebt het ervoor over of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

mrsar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

klopt, dit is niet die van de GGD trouwens, maar van een commerciele instelling.

je moet even kijken welke de duitsers als goedgekeurde instantie zien (again dit is niet de ggd)
Ja, en heb je ook geen meldingsplicht bij een gesundheitsambt?

Wij wouden in de herfstvakantie naar Duitsland en heb het uitgezocht maar vond het allemaal erg omslachtig.

[ Voor 13% gewijzigd door Slasher op 08-10-2020 14:17 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 20:29
Het grote probleem is de variabiliteit van de regels, zowel in DE als in NL. Zelfs als iets vandaag kan, is dat geen garantie of dat volgende week nog steeds kan, en onder welke voorwaarden. Een complicerende factor is daarbij mogelijk het tweede gezin; waar veel regels binnen een gezin niet gelden, is dat met een tweede gezin mogelijk niet het geval.

Dit er van uitgaande dat het uitgangspunt is dat bestaande regels in NL en DE nageleefd worden, anders heeft de vraag sowieso geen zin :D.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57

peer

oeps

Bij een verjaardag enkele maanden geleden zijn we ons echter kapot geschrokken van het gedrag van een deel van de familie van één van ons. Het leek wel een verjaardag van vóór corona. Knuffelen, zoenen, dicht naast elkaar op de bank, proven uit elkaars glas, dat werk. Er was gelukkig genoeg ruimte om zelf wel afstand te houden, maar een deel van de anderen leek er totaal niet mee bezig te zijn.

Even in perspectief zien, ze zijn na die verjaardag allemaal doodziek geworden?

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Slasher schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:15:
[...]

Ja, en heb je ook geen meldingsplicht bij een gesundheitsambt?

Wij wouden in de herfstvakantie naar Duitsland en heb het uitgezocht maar vond het allemaal erg omslachtig.
Die weet ik even niet 100% zeker, maar dacht van wel ja.
ik vlieg meestal die kant op dus heb de hele ratteplan op het vliegveld :P begin september vloog ik via parijs en mocht het hele vliegtuig door de teststraat daar,had toen nog geen gevolgen (was er voor verjaardag van de jongste) en was terug in NL voordat ik de uitslag had (zondagavond terug, maandagochtend uitslag :+ )

In december mag ik weer voor een verjaardag,dus afwachten wat de regels dan zijn

[ Voor 5% gewijzigd door mrsar op 08-10-2020 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:04
[...]

Dit is toch wel het minste probleem? Je kunt gewoon melden met "klachten" en dan mag je de straat in, snap niet waarom iemand naar een commercieel testpunt zou gaan. Alsof ze daar in die straat gaan controleren wat je klachten zijn?

Net zoals het gebruik maken van het zwakkere en ouderen uurtje boodschappen, daar waar een jong iemand een hartafwijking kan hebben is dat niet zichtbaar en valt hij middels leeftijd niet in het ouderen uurtje maar no way dat men dit gaat controleren of vragen ( wat overigens ook niet mag :-) )

Ik zou met de kerst dagen lekker thuis blijven, geef aan dat je geen bezoek wilt vanuit je familie vanwege je eigen bubbel. Op deze manier beperk je ook het risico als je daarvoor o zo voorzichtig bent.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Salv schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Dit is toch wel het minste probleem? Je kunt gewoon melden met "klachten" en dan mag je de straat in, snap niet waarom iemand naar een commercieel testpunt zou gaan. Alsof ze daar in die straat gaan controleren wat je klachten zijn?
Duitsland accepteerd de GGD uitslag niet ;) daarom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
[...]Ik begreep dat een negatieve coronatest in sommige gevallen voldoende was om toch te mogen komen.
Ja, je mag inderdaad voorlopig nog komen..... maar welkom ben je natuurlijk niet.
Bespaar je gewoon een hoop kosten en gezeik en blijf in eigen land. En succes met het vinden van een huisje voor een fatsoenlijke prijs, je bent niet de eerste.

[ Voor 21% gewijzigd door Yowzawood op 08-10-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
[...]

[...]

mrsar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

mrsar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:22:
[...]

Duitsland accepteerd de GGD uitslag niet ;) daarom ;)
Ok, dit had ik even niet op de radar. Ik had verwacht dat een GGD uitslag ook afdoende was. Waarom is dat het niet, eigenlijk? Die test is toch net zo betrouwbaar als elke andere test?

Mocht ik inderdaad 6x150 euro kwijt zijn aan alleen de test, dan houdt het hier al op. Dat is de prijs van een huisje ook ongeveer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Jorizzz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:26:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ok, dit had ik even niet op de radar. Ik had verwacht dat een GGD uitslag ook afdoende was. Waarom is dat het niet, eigenlijk? Die test is toch net zo betrouwbaar als elke andere test?

Mocht ik inderdaad 6x150 euro kwijt zijn aan alleen de test, dan houdt het hier al op. Dat is de prijs van een huisje ook ongeveer...
toon volledige bericht
volgens mij omdat je ten eerste de uitslag niet op een mooi papiertje krijgt, dus ja hoe bewijs je het :P

en ik denk dat het ook gewoon afspraken zijn om die kant niet nog meer te belasten.
Al las ik ook vandaag of gister dat de commerciele tester ook langzaam een tekort aan capaciteit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Yowzawood schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:22:
[...]

Ja, je mag inderdaad voorlopig nog komen..... maar welkom ben je natuurlijk niet.
Bespaar je gewoon een hoop kosten en gezeik en blijf in eigen land. En succes met het vinden van een huisje voor een fatsoenlijke prijs, je bent niet de eerste.
Ok, wellicht was ik wat overenthousiast door het idee 'toch nog iets leuks te kunnen doen' op een veilige manier en is niet gaan gewoon de enige juiste beslissing nu. Niet leuk, wel de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
mrsar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:28:
[...]

volgens mij omdat je ten eerste de uitslag niet op een mooi papiertje krijgt, dus ja hoe bewijs je het :P

en ik denk dat het ook gewoon afspraken zijn om die kant niet nog meer te belasten.
Al las ik ook vandaag of gister dat de commerciele tester ook langzaam een tekort aan capaciteit krijgen.
Juist, ook niet bij stilgestaan... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 20:29
@Jorizzz De test is het probleem niet, alleen de keuze is expliciet dat de test voor gezondheidszorg is, niet voor reizigers. Je krijgt bij ons sowieso geen formele uitslag die je ergens kan overhandigen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie dit soort topics nog net niet dagelijks voorbij komen. Iedereen wil er graag uit,. maar het kan simpelweg (nog) niet en daar zullen we mee moeten dealen. Buitenland zit je met afhankelijkheden waarvan je van te voren niet weet wat het gaat doen, en je dus een risico neemt. Kun je doen, maar moet je achteraf niet klagen als het ineens moeilijk is of niet gaat en je hele vakantie in de soep valt.

Point being: begin dit jaar is de hele wereld veranderd, en daar moeten we allemaal mee leren omgaan. Wat vroeger vanzelfsprekend was, is dat niet meer. Dus kijk niet wat niet of moeilijk kan, maar gewoon naar wat wel kan of op een andere manier :)

My 2 ct: er zijn echt honderden vakantieparken in NL waar je even zo leuk kerst kunt vieren als in DLD of een ander land. WIl je ook kunnen skieen dan zul je naar Kempervennen moeten, da's de enige met een eigen skibaan. Boeit dat niet dan zijn er tig maar dan ook tig opties. Desnoods huur je twee huisjes naast elkaar als je echt voorzichtig wilt zijn, problem solved :)

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 08-10-2020 14:31 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 18:30
Salv schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Alleen het idee al (los van of jij 't meent of niet, tis geen persoonlijke aanval) dat er in heel NL te weinig testcapaciteit is, maar die dan ook nog eens wordt gebruikt door mensen die geen klachten hebben maar zo'n test aanvragen zodat ze naar 't buitenland mogen 8)7 Blij toe dat zo'n GGD test niet geaccepteerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
peer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:17:
Bij een verjaardag enkele maanden geleden zijn we ons echter kapot geschrokken van het gedrag van een deel van de familie van één van ons. Het leek wel een verjaardag van vóór corona. Knuffelen, zoenen, dicht naast elkaar op de bank, proven uit elkaars glas, dat werk. Er was gelukkig genoeg ruimte om zelf wel afstand te houden, maar een deel van de anderen leek er totaal niet mee bezig te zijn.

Even in perspectief zien, ze zijn na die verjaardag allemaal doodziek geworden?
Nope zeker niet, maar het was wel een enorm risico. Als er hier één besmettelijk as geweest, dan waren er mogelijk 10-20 mensen dat daarna ook. Vind ik gewoon een risico dat je niet moet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En bedenk ook dat als je ergens zit en dat wordt code oranje dat je bij thuiskomst nog eens 10 dagen extra "vakantie" mag vieren in eigen huis ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
iBugged schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Alleen het idee al (los van of jij 't meent of niet, tis geen persoonlijke aanval) dat er in heel NL te weinig testcapaciteit is, maar die dan ook nog eens wordt gebruikt door mensen die geen klachten hebben maar zo'n test aanvragen zodat ze naar 't buitenland mogen 8)7 Blij toe dat zo'n GGD test niet geaccepteerd wordt.
Volgens mij wordt de testcapaciteit nu in rap tempo opgeschaald, dus mijn inschatting was dat er rond die tijd voldoende van zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
anandus schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:31:
En bedenk ook dat als je ergens zit en dat wordt code oranje dat je bij thuiskomst nog eens 10 dagen extra "vakantie" mag vieren in eigen huis ;)
Ik zit feitelijk al vanaf half maart thuis, ben denk ik nu in ruim een half jaar vijf keer op kantoor geweest, dus daar verandert niet veel aan. Plus, we wilden sowieso de eerste week van de vakantie gaan, dus die tweede zou dan al het grootste deel van de quarantaine dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:47
Bedenk ook dat reisverzekeringen etc. ook niet uitkeren als het land op de dag van vertrek "oranje" is.
Duitsland is nu nog "geel", maar dat kan binnenkort anders zijn.
(Je zorgverzekering is wel geldig)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorizzz
Dit is dus waarvoor ik het topic geopend heb. Blijkbaar had ik even de objectieve mening van anderen nodig om in te zien dat dit om meerdere redenen gewoon geen goed idee is. Helaas.

Dank voor de reacties allemaal. Wat mij betreft kan ie op slot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, het is een rottijd, zo :-(

We moeten allemaal maar het beste ervan maken ...

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:04
[...]

Maar wie zijn fout is dat? ( ook al wakker je hier een hele andere discussie mee aan ) want onze vrienden van de overheid hebben alle tijd en ruimte gehad om er voor te zorgen dat ze klaar zouden zijn voor een mogelijke ( zeer te verwachten ) tweede golf.

Op persoonlijke noot, nee ik zal niet z'n test doen maar dat is ook meer omdat ik eerder iemand zoals TS familielid ben die uitbundig is op het feestje en zich vrij weinig van corona aantrekt :)

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je iets kan vinden met soepele annuleringsvoorwaarden, waarom dan niet?

Misschien hoef je tegen die tijd helemaal niet meer een negatieve test te hebben of kan get met een goedkopere sneltest. Of je boekt iets naar een land waar ze waarschijnlijk zo lang mogelijk iedereen toe laten (Oostenrijk).

Als je rekening houdt met tegenvallers, zou ik gewoon iets boeken. In het beste geval heb je een heerlijk weekje weg met je gezin, in het slechtste geval ben je gewoon thuis en heeft het je misschien een aanbetaling gekost. Je bent een helaas gewoon erg afhankelijk van andere Nederlanders of het wel of niet gaat lukken (met mooie voorbeelden in dit topic).

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 08-10-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 23:50
[...]

Alleen het idee al (los van of jij 't meent of niet, tis geen persoonlijke aanval) dat er in heel NL te weinig testcapaciteit is, maar die dan ook nog eens wordt gebruikt door mensen die geen klachten hebben maar zo'n test aanvragen zodat ze naar 't buitenland mogen
Hier in de familie ook een paar van die pretneuzen: elke maand laten testen ‘voor de zekerheid’ terwijl ze klachtenvrij zijn. |:( Je zou het ze bijna gaan toewensen... :X

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hier(D) ook 8764(was berichtgeving over NL) 4156 nieuwe gevallen, en nieuwe maatregelen staan op planning.
Veel is per deelstaat ingedeeld. Niet makkelijk om schriftelijk negatieve uitslag te overhandigen aan gezondheidsambt. Via NL krijg je melding in mijn overheid. Dit zul je dan moeten uitprinten.volgens mij staat er alleen.
‘ u heeft zich 01oktober laten testen, en u bent negatief getest op het coronavirus’

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 21-10-2020 21:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Klopt. Ik ben toevallig nu ziek en heb me laten testen. Gelukkig negatief, maar dit is wat je krijgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ijn83TETW5vL_X6EOhNXau-KHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0Jh5G1pTAnaBxfwJ47qbUkw.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens hebben we maar gewoon een huisje in Nederland gehuurd. Lekker in the middle of nowhere, zonder zorgen of je wel of niet mag afreizen.
Pagina: 1