Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoxolotl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-02 15:16
Beste mede-tweakers,

Op 3 juli heb ik een cursus software developer afgerond (Tubantia). Oorspronkelijk was de cursus gepland in klassikale omgeving, door Corona heeft de les en groepscommunicatie enkel via internet (Discord) plaatsgevonden. Met begeleiding van excellente docenten van Endoor is het mij gelukt om ASP.net, C#, SQL, html, css en javascript onder de knie te krijgen, Inclusief de achterliggende concepten. Dit pittige leertraject kan vergeleken worden met 4 jaar MBO opleiding in 4 maanden tijd.

Bij de derde week van de cursus begreep ik opeens wat programmeren daadwerkelijk is. Toen werd het mij duidelijk dat het iets was waar ik de rest van mijn leven in wil groeien.

Ik heb 13 jaar ervaring in ICT projecten als Technical Artist in de games industrie.
Mijn eigen games bedrijf heeft meegewerkt aan het ontwerpen en bouwen van games samen met klanten zoals de UT voor onderzoek, een Virtual Reality talencentrum in Nijmegen tot een Augmented Reality game voor een pretpark in Qatar. Een van onze samenwerkingen staat op Steam.

Nu ben ik toe aan een nieuwe uitdaging, vandaar mijn overgang naar de ICT.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een traineeship of junior positie als software ontwikkelaar. Met een afgeronde HBO uit een andere richting en denkniveau op HBO+ niveau.

Echter lukt het mij niet om een voet aan de grond te krijgen bij een traineeship (is 42 te oud?) en de meeste bedrijven zoeken naar juniors met 5 jaar ervaring die direct inzetbaar zijn.

Hoe moeten mensen zoals ik zich presenteren of wat mogen ze bijleren om een interessante kandidaat te worden voor bedrijven?

De huidige opties die ik overweeg:
  • Een HBO informatica versneld te doen, dat is namelijk #1 reden die ik krijg om afgewezen te worden bij traineeships.
  • Te solliciteren op een andere functie dan software developer, maar ik heb geen idee welke.
  • Een traineeship PLC programmeren opzetten voor 40 plussers (er is een berg vraag naar PLC programmeurs bij mij in de buurt).

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 08-10-2020 17:41 . Reden: Links naar eigen bedrijven/programma's verwijderd. Dit valt onder reclame / spam. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-05 19:37

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Waar solliciteer je? Bij een detacheerder of ander warm-vlees-verhuur moeten ze jou weer kunnen verkopen, en dat betekent dat je minimaal een HBO/uni papiertje moet hebben en die jaren 'ervaring', omdat dat is wat er door onwetende HR gevraagd wordt. Bij een in-house functie hebben ze vaak meer aan je daadwerkelijke ervaring (je moet nog steeds wel langs ronde 1: HR)

Daarnaast: je wilt een traineeship, en meestal levert dat in euros niet gek veel op. Reken op 2500 euro per maand. Veel mensen van rond de 40 zullen daar niet mee akkoord gaan, en het kan zijn dat de aanbieders het dus al niet eens meer proberen.

Ook begint pas nu de markt weer een beetje op gang te komen, door Covid-19 is onboarding heel lastig geworden (je kunt niet meer even fysiek naast elkaar zitten, en da's voor beginners toch de manier om te leren), en sollicitatieprocedures zijn on hold gezet omdat het bedrijf geen idee had of er nog wel werk zou zijn volgend jaar. Ervaren krachten zijn sneller ingewerkt, dus daar blijft vraag naar (er is sowieso altijd vraag naar onderbetaald personeel met ervaring).

Als je echt als developer verder wilt, is stap 1 portfolio opbouwen in die richting. Je hebt een hele stack geleerd, kun je er nu ook iets mee opzetten? Al is het een simpele kalender voor je mobieltje, brouw een simpele applicatie en host em. Verder uiteraard blijven solliciteren, en blijven bijlezen/leren. Dat ga je namelijk je hele carriere in IT moeten doen ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:16
hoxolotl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:40:
• Een traineeship PLC programmeren opzetten voor 40 plussers (er is een berg vraag naar PLC programmeurs bij mij in de buurt).
[/list]
Houd er rekening mee dat om PLC's te programmeren het op z'n zachts gezegd ook handig is om elektrotechnische kennis te hebben, het houd namelijk bij de meeste bedrijven meer in dan alleen maar programmeren, IO test en (op locatie)in bedrijf stellen hoort er vaak ook gewoon bij.
HBO is niet perse noodzakelijk, 42 is misschien ook wel vrij laat om nog vanaf 0 te beginnen, de tijd dat iedereen die wil aangenomen wordt is nu zeker met Corona maar eigenlijk al sinds de crisis van 2008 over.
En wat het niet makkelijker maakt is dat je waarschijnlijk het salaris van een 42 jarige verwacht/nodig hebt(wat ook logisch is), maar voor een junior staan bedrijven daar niet voor in de rij om dat te betalen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:59
Voor de corona crisis was er van alles mogelijk maar het is een lastige tijd nu. Ik zou inderdaad niet bij grote detacheerders aankloppen, die eisen min 2 jaar werkervaring omdat ze anders te veel risico lopen. Recruiters zou ik ook vermijden aangezien niemand nu voor een starter een recruitment fee gaat betalen. Ze doen wel alsof ze interesse hebben dus dat kan misleidend zijn.
Je leeftijd zal wat tegen je werken nu werkgevers veel keuze hebben. Werkgevers met een hoger gemiddelde leeftijd zullen hier minder moeilijk over doen dan een consultancy club met alleen maar millenials.

Hoeveel bedrijven heb je al benaderd?
FreezeXJ schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:14:
Daarnaast: je wilt een traineeship, en meestal levert dat in euros niet gek veel op. Reken op 2500 euro per maand. Veel mensen van rond de 40 zullen daar niet mee akkoord gaan, en het kan zijn dat de aanbieders het dus al niet eens meer proberen.
Traineeship of niet, verwacht niet meer dan 2500 als je start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoxolotl
Betreffende dat het geen vet salaris ging worden was ik al bereid dat het tussen de 2400 en 2600,- zou zitten.
Vermoedelijk moet ik die aanname van een "hoog salaris want ik ben 42" tijdens de sollicitatie weg nemen.

Verder op het gebied van PLCs weet ik dat het wat moeilijker in elkaar zit dan enkel programmeren, vandaar de extra opleiding m.b.t. het gebied van elektrotechniek en werktuigbouwkunde -ish.

Op dit moment heb ik 30 sollicitaties gestuurd, waarvan ongeveer 25 bedrijven bereikbaar zijn als ik ze naderhand bel. Ik heb iets van 5 sollicitatie gesprekken gehad. Met een bedrijf ga ik volgende week de tweede sollicitatieronde in.

Een portfolio website ben ik op dit moment aan het maken, dus dat komt goed, zodra ik een fatsoenlijke webhoster kan vinden voor een website op ASP.net of iets dergelijks qua technologie (Vermoedelijk Blazor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Je hebt zelf geen achtergrond en grondige praktijkervaring in PLC programmeren (13 jaar game industrie en opleiding ASP.net, C#, SQL, html, css en javascript lees ik) en wilt een traineeship PLC programmeren opzetten? Misschien doe je dat prima hoor, maar lijkt me dat je alleen al voor de geloofwaardigheid een flink stuk praktijkervaring mist op dat gebied.

Los daarvan, alle lof voor het feit dat je op die leeftijd een grote overstap maakt. Dat zouden meer mensen moeten doen in plaats van tegen heug en meug op een goedbetaalde veilige stoel blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
hoxolotl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:24:
Op dit moment heb ik 30 sollicitaties gestuurd, waarvan ongeveer 25 bedrijven bereikbaar zijn als ik ze naderhand bel. Ik heb iets van 5 sollicitatie gesprekken gehad. Met een bedrijf ga ik volgende week de tweede sollicitatieronde in.
Ik zou nog even volhouden met solliciteren. Als je voor 2e gesprekken wordt uitgenodigd dan moet het wel een keer goed komen. Je kan wat bijsturen door te solliciteren bij bedrijven waar je meer kans maakt (o.b.v. de bovenstaande tips en je eigen bevindingen van de markt).
Verder is het goed om zelf door te gaan met leren. Je zult tijdens het solliciteren steeds meer een beeld krijgen van wat werkgevers belangrijk vinden naast wat je al geleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoxolotl
Antonius schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:51:
en wilt een traineeship PLC programmeren opzetten?
Ja "opzetten" he? Ik ga die les niet geven*, het is meer iets waarvoor ik bedrijven zou zoeken die PLC programmeurs nodig hebben, dan samen met een leerinstelling of training centrum overleggen en kijken of er een versneld curriculum kan worden bedacht voor "schoolver- en -laters".

*een beetje prutsen met Raspberry pi en arduino bordjes kan ik wel, maar als ik mijn eigen circuit zou moeten bedenken in Eagle of iets dergelijks zal ik toch even terug moeten naar de basis van I=RU** voordat ik magische rook laat ontsnappen. EN ik hoorde dat een 3D printer bouwen met een smoothieboard ook niet telt >:)

**of iets dergelijks, weet ik veel, geen zin om de juiste formule te googlen voor een forum post. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bij mij op de afdeling ( DICTU / EZK ) zijn al diverse oudere mensen begonnen aan een traineeship / junior, misschien dat dat wat voor je is?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoxolotl
mkleinman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:11:
Bij mij op de afdeling ( DICTU / EZK )
Die kende ik nog niet, hartelijk bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

JaQ

In welke regio zoek je?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03-2024
Als (nu) senior android dev is mijn advies:

1 - bepaal wat je wilt gaan doen (web, mobile, frontend, backend, data, etc) en in welke taal
2 - ga dat dan ook thuis doen! Gebruik een paar maanden om echt iets te maken wat je kan laten zien
3 - soliciteer voor junior/medior

Laat dat traineeship maar hangen. Maak iets en laat het zien. Iemand die soliciteert en kan laten zien dat hij/zij daadwerkelijk iets kan en heeft gemaakt laat namelijk ook zien dat hij/zij op eigen kracht iets kan leren en daarmee functioneel kan zijn.

Ik zou nooit iemand aannemen die alleen een papiertje kan tonen als je iemand kan aannemen die naar datastructuren/architectuur/deployment heeft gekeken en (in eigen tijd) daar ook iets mee heeft gedaan; het spreekt van daadkracht, lerend vermogen, doorzettingsvermogen en interesse. En DAT is wat een bedrijf nodig heeft.

En, ja, ook iemand die direct ergens op gezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
React/Vue/ed bijleren dan moet iets vast wel lukken bij een webdev/design mkb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:00
Maak inderdaad een mooie applicatie in bijvoorbeeld blazor voor iets waarin je je interesseert en passievol over kant praten. Je kunt deze gratis hosten in azure. Kies een gratis plan. (Van 60minuten per dag, Genoeg voor een demo) Zorg dat deze app minimaal basic CRUD operaties ondersteund.

Je laat dan meerdere zaken zien.
- je ervaring hebt met cloud omgevingen
- je applicaties kunt ontwerpen en programmeren.
- je eventueel full stack kunt zijn.

Wat ook helpt is het aanmaken van een github account waarin je je code laat zien, of deelneemt aan een open source project.

Voeg eventueel unit test toe aan je applicatie daarin onderscheid je je iig van de meeste beginnende programmeurs, die enkel gericht zijn op resultaat en niet op testbaarheid

[ Voor 25% gewijzigd door sir_huxley op 11-10-2020 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 13:53
Zoek een leuke software boer in het mkb. Bij grotere bedrijven wordt je al snel in het verkeerde stapeltje gelegd als je niet in het beeld past. Bij kleinere bedrijven is dat veel minder het geval. Blijf daar 3-4 jaar hangen en je kan bij detacheerders aan de bak.

(Maar dan heb ik wel een bias voor kleinere bedrijven, misschien is mijn beeld dus ietwat biased)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoxolotl
Overijssel, of "max 2 uur reizen met openbaar vervoer, of 1 uur met eigen vervoer, vanuit Enschede".

En ik wil best verhuizen, maar enkel naar een plek waar een hackerspace in de buurt is (Amersfoort, Den Haag of Arnhem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hoxolotl schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Overijssel, of "max 2 uur reizen met openbaar vervoer, of 1 uur met eigen vervoer, vanuit Enschede".

En ik wil best verhuizen, maar enkel naar een plek waar een hackerspace in de buurt is (Amersfoort, Den Haag of Arnhem).
DICTU van EZK zit in Assen, Zwolle, Utrecht en Den Haag. In Zwolle en Den Haag weet ik dat het kantoor op loopafstand zit vanaf het treinstation. In Assen is er een busverbinding en met een OV fiets is het ook goed te doen om vanuit het station bij kantoor te komen.

And besides that, vanwege het Coronavirus werken we allemaal vanaf maart al thuis. En dat thuis werken gaat opvallend goed vanaf dag 1.

DICTU doet op heel veel vlakken heel erg veel. Ik zit in de hoek van systeem integratie cq middleware maar ook app development, Oracle ontwikkeling etc etc.

Mocht je het wat lijken DM mij maar, dan kan ik vragen bij wie je intern moet zijn.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoxolotl
Voor de mensen die dit forum volgen, even een update:

In november 2020 ben ik aangenomen voor een baan als junior full stack ontwikkelaar (nodejs). Dat was heel leuk, uiteindelijk werd mijn contract niet verlengd: nadat de minimal viable product was opgeleverd hadden ze iemand met meer C++ skills nodig.

Inmiddels zit ik bij Fellowmind (vroeger Pulse). Lekker in de onderkant van Dynamics365 F&O in C# en X++ aan de slag om uiteindelijk Technical Consultant Operations te worden.

Het is tof hier, werving is niet toegestaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 13-04-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
Goed dat het gelukt is!
Pagina: 1