Soorten sigarettenaansteker aansluitingen auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-10 13:06
Ik heb een auto uit 2013 (niet nieuw maar ook niet heel oud) en een tijdje geleden heb ik een Xiamoi Roidmi gekocht (nav. [Xiaomi Roidmi 3S] Muziek in auto omvormen of alternatieven).
Deze aansluiting paste niet helemaal goed in mijn auto dus ik heb een verdeler moeten kopen; van oude sigarettenaansteker aansluiting naar nieuw type sigarettenaansteker aansluiting (sorry voor de benamingen maar het is even niet anders volgens mij).

Inmiddels heb ik de verdeler + Roidmi niet meer maar heb ik een duo usb lader gekocht: https://www.allekabels.nl...lader-2x-usb-2100-ma.html
Echter .. ik was even vergeten dat dit dus niet past in mijn "oude" auto.

Nu dacht ik dat ik de tip ooit eens op GOT had gelezen (van oud naar nieuw) maar ik kan deze niet meer vinden. Ook bij Allekabels en Ali kan ik er 123 niet een vinden.

Iemand tips?

Beste antwoord (via ronald75 op 08-10-2020 16:58)

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Er zijn 2 maten (wikipedia to the win)

12-volt cigarette lighter receptacle and plug, size A

Receptacle inside diameter: 20.93–21.01 mm (median 20.97 mm)
Plug body diameter: 20.73–20.88 mm (median 20.805 mm)
Most often used in American automobiles

12-volt cigarette lighter receptacle and plug, size B

Receptacle inside diameter: 21.41–21.51 mm (median 21.455 mm)
Plug body diameter: 21.13–21.33 mm (median 21.18 mm)
Most often used in European automobiles, and sometimes as a second socket in American automobiles expressly for DC power connections.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Oude type sigarettenaansteker? Ik rij een 25 jaar oude BMW en daar passen dit soort dingen prima in. Maak eens een foto van je aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 15:44
Het enige wat ik weet is dat sommige stekkers er wel goed inpassen en sommige stekkers nogal wankel erin zitten of echt aangedrukt moeten worden voordat ze het doen.
Je kunt zelf een losse sigarettenaanstekeraansluiting kopen en deze zelf inbouwen.
https://www.bol.com/nl/p/...Am4SkHlhTVU4aAvozEALw_wcB

[ Voor 35% gewijzigd door Ora et Labora op 08-10-2020 13:44 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
De USB lader krijg ik er bijna niet in; als ik kracht zet krijg ik hem er bijna niet meer uit + hij is niet eens aangesloten. Ik zal straks even een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss50Occq8wqPH0Zff9BpXSX1qAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HANnGo2gZ5Oj7s8T26Xfortc.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik me heb laten vertellen is dat degene met de lange zilveren pen de oude aansluiting is en met de korte een nieuwe aansluiting is. De "nieuwe" (allekabels) past dus niet. De oude (tomtom) past prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
offtopic:
Ik heb al twee telefoons afgefakkeld tijdens opladen in de auto. Mijn leven is tekort om een fundamentele analyse te starten naar de oorzaak, maar wees voorzichtig. De combinatie van USB lader, kabel en telefoon kwam schijnbaar niet de juiste voltages/amperages overeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
Meestal is het lange staafje verend. Dat zou voor de werking helemaal niet uit moeten maken. Maar aan de 12V plug is niks wezenlijks veranderd. Je hebt alleen BMW Motorrad die een kleinere, meer waterbestendige oplossing gebruikt, maar dat zie je ook nauwelijks meer.

Wel een verschil:
De contactpunten aan de zijkanten van de TT-lader zijn dunner en verend. Zo gaat ie er makkelijker in. De nieuwe lader lijken ze wel massief en ben je dus metaal op metaal aan het duwen.

Op Ali vind je tig van deze dingen, altijd hit&miss welke goed passen.

[ Voor 18% gewijzigd door Señor Sjon op 08-10-2020 15:15 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
"Meestal is het lange staafje verend" klopt bij beide. Maar de onderste die dus niet past haalt het 12v plaatje gewoon niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Er zijn 2 maten (wikipedia to the win)

12-volt cigarette lighter receptacle and plug, size A

Receptacle inside diameter: 20.93–21.01 mm (median 20.97 mm)
Plug body diameter: 20.73–20.88 mm (median 20.805 mm)
Most often used in American automobiles

12-volt cigarette lighter receptacle and plug, size B

Receptacle inside diameter: 21.41–21.51 mm (median 21.455 mm)
Plug body diameter: 21.13–21.33 mm (median 21.18 mm)
Most often used in European automobiles, and sometimes as a second socket in American automobiles expressly for DC power connections.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

En los van de diameter zijn er ook nog 2 vormen. Platte bodem (puur voor opladers) en die met een getrapt contact om de aansteker te laten werken. Opladers met een korte dikke punt werken daarin niet, opladers met een getrapte of langere/conische punt wel.

Er is ook nog een 3e type socket, maar die heb ik nog nooit in het echt gezien. M'n koelbox heeft een stekker die dr in past (als je de rode plastic adapter dr af haalt)

[ Voor 25% gewijzigd door AlexanderB op 08-10-2020 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald75
Kijk! Dank @Dooxed

Even shoppen voor een "converter" van A naar B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:13
Ik weet niet hoeveel watt die omvormer is, maar ik heb al ooit een plug gloeiend heet (niet vast te houden) gekregen met een 60W koelbox. Contactpunten van zo'n aanstekerplug zijn veel te klein. Kunt hem beter rechtstreeks op de accu aansluiten, met een zekering ertussen als er veel vermogen door moet.

[ Voor 5% gewijzigd door Peenutzz op 09-10-2020 12:21 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
Ik ga geen omvormer aansluiten maar een converter van "oud" naar "nieuw"; dat is nog even zoeken.

Maar volgens mij zijn deze pluggen per definitie gaar; een micromilimeter ruimte tussen het 12 volt plaatje en het zilveren pennetje resulteert in warmtevorming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNPBLr3af5D7HUgdgubQSToBvNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qlwSNbfmyNnbbahSqpbtfsfj.jpg?f=user_large

Ik mijn vorige auto heb ik aardig wat van bovenstaande kastjes laten smelten. Vooral bij lange afstanden.
Pagina: 1