Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-04 13:35
Mijn vraag
....wat is de ideale opstelling voor een mesh systeem icm Ziggo connectbox

Relevante hardware die ik gebruik
...Ik ben Ziggo abonnee met een conectbox modem/router in de meterkast. Daar op aangesloten heb ik met UTP een Velop Mesh dual band systeem (node)waarachter ik via UTP een switch heb geplaatst ivm Hue bridge, Somfy apparatuur, Dect telefoon etc. Verder heb ik nog een Mesh node in de woonkamer geplaatst en een andere mesh node op de overloop. In praktijk werkt dit redelijk maar valt het Wifi netwerk toch nog wel regelmatig weg of wordt zwakker. Op zolder valt het ook wel weg. De vraag is wat is voor mijn behoeft de beste opstelling van apparatuur.

Wat ik al geprobeerd heb
..UTP getrokken naast de coax verbinding naar 1 slaapkamer (andere slaapkamers geen leidingen) vervolgens heb ik de Mesh node op de overloop verplaats naar die slaapkamer en met UTP verbonden met de switch in de meterkast en via de switch dus met de andere Velop Node.

Helaas bleef ook hierbij wifi af en toe uitvallen. Nu heb ik gedacht om de Velop via UTP te koppelen op de slaapkamer rechtstreeks op Connectmoden in de meterkast en dus geen Velop in de meterkast te zetten alleen dan moet ik de switch ook op het connectbox modem plaatsen en dat lijkt me voor bediening niet ideaal. De vraag is dan ook wat is de ideale opstelling in deze, hoe kan ik het netwerk het beste inrichten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:51
Misschien eerst even inlezen wat een wifi mesh systeem is en hoe het werkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:39
AVIR schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:08:
Helaas bleef ook hierbij wifi af en toe uitvallen.
Het is beetje een wollig verhaal en onduidelijk wat het probleem is of kan veroorzaken. Begin bij het probleem, wat bedoel je met wifi af en toe uitvallen? Heb je weinig bereik / signaal (weinig streepjes op je wifi) of heb je wel alle streepjes vol, maar werkt het internet langzaam / niet?
Ik ben Ziggo abonnee met een conectbox modem/router in de meterkast. Daar op aangesloten heb ik met UTP een Velop Mesh dual band systeem (node)waarachter ik via UTP
Laat je de connectbox ook een Wifi uitzenden? Dan kan dit conflicteren met de Velop node die je in de meterkast hebt staan. Aangezien ze allebei een wifi signaal uitzenden. "Mesh" is niets anders dan een wifi verbinding herhalen en opnieuw uitzenden, vergeet even de term "Mesh".

Afhankelijk van je woning moet je de situatie per ruimte testen en bepalen. Vanuitgaande dat je woonkamer relatief dicht bij de meterkast staat, kan je beter de Ziggo Connectbox dezelfde wifi ssid / wachtwoord geven. In dit beval heb je de Velop in de meterkast die niet nodig, die doet inprincipe hetzelfde. Test eerst of de wifi in je woonkamer stabiel is. Deze zal niet de volle snelheid pakken omdat de Velop het draadloze signaal pakt en deze opnieuw doorgeeft met minder bandbreedte.

Stap 2: Ziggo > Switch > Velop slaapkamer. Doordat je deze Velop met draad aansluit stel je deze in als een Accesspoint. De Velop zou de volle snelheid moeten geven omdat deze met draad is aangesloten.

Stap 3: Als je ene Velop op de zolder gaat plaatsen, dan zal deze draadloos verbinden met de Velop in de slaapkamer. Afhankelijk van de kwaliteit van het ontvangst zal deze de wederom het draadloze signaal oppakken en opnieuw doorgeven met minder bandbreedte.

Samenvatting: de plaatsing van de Velop die draadloos zijn aangesloten moeten in goede verbinding staan met elkaar. Zet je de Velop op een plaats waar je 20% signaal heeft, dan zal er misschien iets van 10% overblijven, ondanks dat je device / telefoon / tablet etc. aangeeft dat hij 100% wifi ontvangt. Het signaal is dan 100%, maar de kwaliteit daarvan is dan slecht, zodat je nog steeds brak internet hebt.

[ Voor 66% gewijzigd door heiyu op 09-10-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
Dank je wel voor je reactie. Ik dacht dat alleen met versterkers de bandbreedte halveerde en met een Mesh systeem niet maar dat is dus ook het geval? Is dat dan met een Triband Mesh niet het geval omdat hij een 5Ghz band reserveert voor onderlinge backhaul?

Tweede vraag die ik heb is de Mesh apparatuur vind elkaar toch eenvoudig en als ik geen mesh in de meterkast heb dan verbind de woonkamer (draadloos) toch ook met de mesh op de slaapkamer maar niet rechtstreeks met de Connectbox van Ziggo in de meterkast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:51
Ik kan geen wijs uit je verhaal worden, maar er zijn een paar dingen die je moet weten over een mesh systeem.

Een wifi mesh systeem heeft een main die je bekabelt moet aansluiten en deze main is tevens een router.
Dus alle devices die via dat wifi mesh systeem connect, zitten in een ander subnet dan je ISP router en wat je daar op aansluit.
Als je wifi mesh clients aan wilt sluiten via een kabel, dan moet dat via de uitgang van je main controller anders werkt het niet (eventueel met een switch ertussen).
Elke mesh client die je alleen draadloos aansluit is in feite een repeater en elke hop halveert dan je capaciteit en je snelheid.

Een netwerk heeft een capaciteit ook wel bandbreedte genoemd en een maximale snelheid.
Door een wifi mesh systeem te gebruiken zul je bij elke hop die je moet nemen, je bandbreedte alsmede je maximale snelheid halveren.
Dus als je een mesh systeem hebt van begane grond, eerste verdieping en zolder dan heb je op de zolder nog een kwart van de snelheid en ook nog maar een kwart van de bandbreedte over.

Kortom wifi mesh systemen zijn niets anders dan repeaters met een extra router erbij.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
Een repeater halveert idd de bandbreedte echter heeft een Mesh meerdere zenders, zie onderstaande

Meerdere zenders
Bij een WiFi mesh systeem zitten er meerdere wifi zenders in de routers. Één wifi zender wordt gebruikt voor de onderlinge verbinding tussen de stations. De overige zender, of zenders in het geval van een Tri-Band systeem worden gebruikt voor communicatie met uw apparatuur.

Dit heeft als groot voordeel dat de wifi zenders de bandbreedte niet hoeven te verdelen tussen uw apparatuur en onderlinge communicatie. Dit gebeurd bijvoorbeeld wel bij een WiFi versterker en dit halveert uw snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:14
Je hebt mesh setjes met een enkele of dubbele radio, het verschilt dus per set. De velop heeft een dubbele radio dus de halvering is niet van toepassing.

Edit: dit was dus fout, ik dacht dat de velop alleen tri band setjes had. Schijnbaar niet en heb jij de dual band

Maar dat is niet relevant want dat doet iets met de snelheid, jij hebt last van instabiel internet. Dat kunnen zoveel dingen zijn (vooral met een draadloze) mesh set.

Allereerst, gebruik je ergens 2.4 ghz? Dus tussen je devic en een velop node of de nodes onderling?

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2020 00:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AVIR schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:12:
Een repeater halveert idd de bandbreedte echter heeft een Mesh meerdere zenders, zie onderstaande

Meerdere zenders
Bij een WiFi mesh systeem zitten er meerdere wifi zenders in de routers. Één wifi zender wordt gebruikt voor de onderlinge verbinding tussen de stations. De overige zender, of zenders in het geval van een Tri-Band systeem worden gebruikt voor communicatie met uw apparatuur.

Dit heeft als groot voordeel dat de wifi zenders de bandbreedte niet hoeven te verdelen tussen uw apparatuur en onderlinge communicatie. Dit gebeurd bijvoorbeeld wel bij een WiFi versterker en dit halveert uw snelheid.
Nee hoor, je linkt in het topic naar een dual-band mesh systeem, niet tri-band. Dat betekent één radio in de 2.4GHz en één radio in de 5GHz. Als je clients verbinden in de 5GHz (wat je anno 2020 toch echt kunt verwachten) werkt het exact als een repeater, dus:

- pakketjes van client op eerste node gaan één keer door de lucht, dus 100% bandbreedte.
- pakketjes van client op tweede node gaan twee keer door de lucht, dus 50% bandbreedte.
- pakketjes van client op derde node gaan drie keer door de lucht, dus 33% bandbreedte.

Let wel: bovenstaande gaat uit van perfecte plaatsing van de nodes. Als de nodes niet perfect geplaatst zijn (exact halverwege tussen vorige node en client/volgende node) moet je de laagste waarde nemen en dat delen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:39
AVIR schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:12:

Meerdere zenders

Dit vormt deels een probleem van het verhaal je draadloze backhaul pakt het signaal op, je hebt nooit 100% backhaul signaal naar de andere node, waardoor je zowiezo bandbreedte verlies hebt. Versimpeld voorbeeld: je internet is 250Mbit/s, je node A in de meterkast zend een signaal uit en die wordt op locatie B opgepikt en zal nooit 100% ontvangst hebben, laten we zeggen 70%. De node op locatie B zal 100% uitzenden met de 50% (2e hop zie opmerking van @dion_b van de overgebleven 70% (vaak er is nog verlies). Dan hou je maar 35% van je 250Mbit/s in de optimale situatie van je device met node locatie B. Vanuit gaande dat je niet met je device op je node gaat zitten, heb je daar weer verlies op.

Maar vaak zet je een node waar de wifi ontvangst matig is en dat is funest voor je performance. Dus idealiter zet je de nodes op locatie waar de wifi signaal sterk is... maarja je wilt juist een node waar je wifi slecht is.... beetje kip / ei dus.

[ Voor 8% gewijzigd door heiyu op 10-10-2020 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Zo'n mesh is meestal niet 'de oplossing'. Het lijkt leuk, maar kost meer en levert minder op. Als je het goed dekkend wil hebben moet je veel nodes hebben, ook waar het signaal al 'goed genoeg' is, en als je niet genoeg radio's hebt loop je ook kans flink wat bandbreedte kwijt te raken. Afhankelijk van het aantal hops zal de latency ook niet erg prettig zijn, elke keer dat je van node naar node gaat kan je er van uit gaan dat je een verdubbeling in vertraging ziet...

De ideale setup is er niet, maar een 'goede oplossing' is er wel als je het over een dekkend, bruikbaar draadloos netwerk hebt. Bijvoorbeeld door twee of drie goede AP's strategisch te plaatsen en bekabeld aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
Iedereen bedankt voor zijn reactie. Inderdaad zijn bekabelde AP natuurlijk het beste wellicht dat ik dat nog ga doen op de slaapkamer (1e etage) waar ik een UTP kabel heb maar zijn er AP die dan ook nog dekkend zijn op de bovenverdieping (2e etage)? Of zou bijvoorbeeld een Triband oplossing van Asus een oplossing kunnen zijn? of dat nu Wifi 5 of 6 is maakt me niet heel veel uit maar die ondersteunen ook nog eens Aimesh. Dus zou er voor kunnen kiezen om een super router van Asus in de meterkast te doen (Connectbox van Ziggo als Bridge inzetten), een tweede punt (bijvoorbeeld een XT8 of CT8 op de slaapkamer te zetten met kabel aansluiten en dan zou ik volgens mij overal Wifi moeten hebben. Als ik dan ooit weer wat wil vervangen kan ik de apparatuur ook altijd nog als AImesh inzetten om betere dekking in de tuin of garage te krijgen als bijkomend voordeel om voor Asus te kiezen en Asus levert gratis bescherming waarbij je bij anderen daar een abonnement voor moet nemen

Zou dat beter zijn dan een Mesh netwerk? Dus beter een router (Asus ROG versie) met een CT8 (Wifi 5) of XT 8 (Wifi 6) dan een duepack CT8 of XT 8 van Asus

[ Voor 7% gewijzigd door AVIR op 10-10-2020 12:11 . Reden: iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:14
Even een paar feiten op een rijtje:
- In principe heeft ieder AP eenzelfde bereik naar clients toe. Een "super router" gaat niet helpen.
- Wat je wel bereik gaat geven is positionering van de APs. Dat betekent dat ze strategisch moeten staan op plekken zonder interferentie. Zoals: op de beganegrond niet in de meterkast maar wel in de woonkamer.
- Vermeid 5ghz waar mogelijk, probeer iedere client op de 5ghz te krijgen. Ja daar heb je meer accesspoints voor nodig omdat 5ghz minder bereik heeft.
- Je AP's kun je het beste onderling bekabeld aansluiten. Eenmalige investering waar je jaren plezier van hebt
- Ga je de accesspoints onderling draadloos verbinden, hou dan rekening met:
* Dat je accesspoints een dedicated radio hebben voor de wireless uplink. Dit noemen ze soms tri band zoals bij Velop. Bij de deco is dat de m9.
* Dat je accesspoints onderling wel een goede verbinding (op 5ghz) hebben. Dus zorg dat de draadloos aangesloten node niet te ver van een bedrade node staat.

Asus AI Mesh ben ik niet kapot van, veel eisen qua hoe je het aansluit en niet de beste verhalen over gelezen.
De Velop is geen slechte set, nee je hebt geen tri-band maar dat betekent niet direct dat je een brakke verbinding moet hebben. Dat komt eerder door 2.4ghz/slechte positionering.
Tenminste, tenzij je eisen hoog liggen en je lage latency/hoge snelheden wilt. Als je dat wilt, is mesh sowieso geen optie.

Ik zou echt gaan analyseren waar je probleem ligt. Wil je gewoon blind iets kopen (is aan jou :)) dan zou ik een deco m9 of netgear orbi aanschaffen. Of misschien zelfs de linksys velop Tri Band. Dan kun je die "oude" dual band nodes bedraad bijprikken. Velop ken ik echter te slecht om te weten hoe goed dat werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2020 15:42 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
Ter verduidelijking een tekening gemaaktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXpi43m4WnwE8XAQeaTxb1Zj5Ro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tPyE4JSdxuhJLhqnTeqep2PL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
Kan ik wellicht ook de Mesh nodes inzetten achter de switch? Voordeel is dat ik dan de node uit de meterkast kan halen en die ergens anders inzetten, zie tekening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-P9efWlYAU_Vf3-L95JSqquUm6A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5nWk6HdOs0sR6heTuCGXavaE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a_kristof
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-01 20:00
ik ben vanplan om ook een soort gelijke opstelling te maken.

ook met een Mesh set van linksys velop

en wou weten of je het probleem al gevonden had?

als ik hier aan zou beginnen als "noob" zou ik denken

Modem -> Mesh Router -> Switch en alle andere apparaten aan je switch koppelen

de backhaule's van je mesh set ook bedraad aan de switch hangen?

ik hoor graag of ik hier iets verkeerd zie, doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
Ik heb het eerlijk gezegd niet helemaal in Linksys kunnen vinden te vaak onduidelijke time outs.

Dus heb ik een rigoureuze keuze gemaakt om Linksys te vervangen door de Asus GT AX 11000 https://tweakers.net/pric...g-rapture-gt-ax11000.html

Tot nu toe nog geen spijt van gehad. Ik heb mijn modem in bridge laten zetten door Ziggo en alles draait enorm goed. Geen time outs meer oid. Ik vermoed dat het modem van Ziggo mede debet was aan de timeouts niet alleen de Linksys. Bereik van de Asus is goed al heb ik op zolder niet fantastisch bereik maar sneleheid is nog steeds voldoende. Ik overweeg nog om een XT8 van Asus er aan te koppelen of wellicht zelfs een tweede GT AX 11000 al is dat wel een prijzige oplossing
Pagina: 1