Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Willemw78
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-10-2020
Mijn vraag:
Welk onderdeel (software of hardware) veroorzaakt het crashen van mijn computer enkele minuten na belasting tijdens gamen.

Probleem:
Bij opstarten van witcher 3 via steam ontstaan er groene ruiten “artefacten” op het scherm waarna de computer afslaat. Het probleem is van het ene op andere moment ontstaan. Voorheen nooit problemen met deze belasting, er zijn geen wijzigingen in settings gemaakt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: ASUS p7D55D
Processor: intel i5 760
GPU: gtx 780 ti
RAM: 2x 4GB DDR3
Windows 10
Voeding 600w

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Temperaturen (gemeten met msi afterburner) van cpu zijn stabiel rond 52 graden. GPU temperaturen rond de 48 graden. Vlak voordat de computer crasht slaat cpu verbruik uit naar 100%. Met deze antieke set up is de CPU een beperkende factor. Bij openen van applicaties slaat mijn schijf kortdurend uit naar 100%.

Is er een manier hoe ik goedkoop dit probleem kan verhelpen zonder de hele setup te moeten vervangen. Ik heb het idee dat mijn CPU te zwaar belast wordt bij gamen. Is het zinvol om hem te vervangen voor een identieke cpu of levert dit niks op?

Ik hoop dat jullie suggesties hebben voor waar de oorzaak van dit recent ontstane probleem kan liggen.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Als dat gpu artifacts zijn dan heb je een defecte videokaart.

Welk merk en type 600w voeding heb je?

• Willemw78
Ik weet niet zeker of het artefacten zijn. Het ziet eruit als allerlei kleine groene # tekens. Ik heb een Corsair VX 650W.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Willemw78 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:42:
Ik weet niet zeker of het artefacten zijn. Het ziet eruit als allerlei kleine groene # tekens. Ik heb een Corsair VX 650W.
Dacht dat VX in 450 en 550w was, maar goed van 2008 ongeveer, is al 12j oud

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Willemw78
Mijn excuses, ik heb de VX 550W

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:14
Als je nu de CPU gaat vervangen ga je hard moeten zoeken, waarschijnlijk het geld niet waard :( , omdat dag later je voeding kapot gaat, en nog een dag later je GPU.
Dat je na 12 jaar nog kan gamen op je pc mag je trots op zijn. Misschien even beginnen met geld opzij leggen :)

• Uszka
Een te zwakke cpu zorgt niet voor gekleurde ruiten op het scherm. Maar goed, 12 jaar oud dus allemaal op de videokaart na want die kan hooguit 7 jaar zijn. Upgraden heeft weinig nut omdat je met dergelijk oude hardware van het ene probleem in het andere valt.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou eerst beginnen met nieuwe/betere voeding. hoe dan ook heb je die toch nodig, ook als je gaat upgraden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Willemw78
Bedankt voor uw reactie. Ik vroeg me af of je niet zou verwachten dat hij überhaupt niet meer zou opstarten, als de voeding niet goed is?

• Gerwin_04
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-11-2021
excuus.

[ Voor 98% gewijzigd door Gerwin_04 op 08-10-2020 16:18 ]

• Uszka
Gerwin_04 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:08:
Goedemiddag,

Ik ben al 2 weken bezig met dit probleem proberen op te lossen alleen kom er maar niet uit. ik zou niet weten hoe ik een topic moet starten dus dan probeer ik het maar zo.
Wordt erg slecht gewaardeerd wat je nu doet.
In Complete Systemen & Laptops zie je rechts een knop 'nieuw topic' waar je zelf een topic kunt aanmaken. Succes!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

Wat ik niet gelezen heb, wanneer heb je voor het laatst je PC en meer de heatsinks/fans stofvrijgemaakt?
oof ik ben blind

[ Voor 10% gewijzigd door SpamLame op 08-10-2020 18:18 ]

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:12

jgj82

Ja, maar = nee

SpamLame schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:44:
Wat ik niet gelezen heb, wanneer heb je voor het laatst je PC en meer de heatsinks/fans stofvrijgemaakt?
TS heeft de temperaturen van de CPU en GPU reeds vermeld. Dat is het waarschijnlijk niet. Artifacts en crash wijzen op de GPU. Heb je de mogelijkheid om in een andere goed werkende PC met goede voeding je GPU te testen? Anders idd met Hackus: deze voeding heeft zijn beste tijd gehad (hij hoeft (nog) niet perse het probleem te zijn) en is toe aan vervanging. Ik zou dat als tweede stap proberen.

• Willemw78
Ik heb nog een oude Gtx 460 hawk liggen die ik kan testen met de andere onderdelen. Ik verwacht eigenlijk niet dat deze hetzelfde knelpunt kan veroorzaken als mijn gtx 780 ti. Dan zou een andere voeding misschien de oplossing zijn. Echter is deze setup zo oud dat ik beter een volledig nieuwe kan aanschaffen....

Bedankt voor jullie reacties

• Willemw78
Met de andere videokaart (Gtx460) heb ik geen problemen meer. Kan ik nu concluderen dat de gtx 780 ti die ik heb stuk is?

Het vreemde vind ik alleen dat de gtx 780 ti in windows of andere applicaties (gebruik van webbrowser en dergelijke) geen artefacten laat zien. Zou dan toch de voeding niet stabiel genoeg zijn voor zware belasting zoals games? Hoe kan ik dit testen?

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 10:14
dan is je videokaart naar ze gootje jammer maar helaas
Pagina: 1