Contactgeluid 2-1 kap tegen vrijstaande woning

Pagina: 1
Acties:

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-01 12:27
Beste,

Ik ben in het bezit van een 2-1 kap woning en ik grens naast een vrijstaande woning.
Normaliter zat hier aan de grens een recht van overpad waardoor ieder 1m van de erfgrens open moest houden tot 1,5m achter de achtergevel.

Dit was natuurlijk in het begin wat stroef verlopen want de gemeente was vergeten dit te vermelden en ook de notaris had gefaald.
Dus kortom; recht van overpad eraf door gemeente betaald en omdat ik mij hieraan aan had gehouden een vergoeding om de poort te laten verplaatsen.

Zogezegd, zogedaan; meneer die de schutting heeft gezet komt kijken om de poort te plaatsen en heeft deze uiteindelijk geplaatst.
Buurman stond opeens buiten toen ze kwamen kijken (voor niks nodig natuurlijk want ik had mijn eigen onderzoek gedaan en mijn plan zo gemaakt dat er niet iets wordt neergezet waar een ander wat over kan zeggen en eisen tot afbraak).
Dus mijn uitleg gedaan tegen de buurman en geen opmerking.

Avond vantevoren stenen eruit gehaald tbv plaatsen van de poort, hierbij een steen of 7 terug moeten leggen omdat ze daar niet moesten zijn.
Nu kun je het wel raden, buurman stond buiten, hij had last van trilling/geluid in zijn huis en dacht dat ik zijn huis aan het slopen was (was met een rubberen hamer stenen terug tussen andere stenen aan het tikken).
Ik had hem gezegd dat het komt doordat de fundering recht tegen insluitbanden aan lag (zonder isolatie).

Nu gaat dat in de toekomst natuurlijk problemen geven, ik wil namelijk mijn oprit opnieuw leggen vanwege openingen tussen de stenen door een verschoven insluitband.
Een trilplaatje gaat hij dus zeker wel merken.
Maar ik vind dat het probleem van die last, bij hem ligt, vanwege het niet isoleren van de funderingsbalken waardoor het contactgeluid zeer hinderlijk kan zijn.
Nu vraag ik mezelf af of ik ondanks het ontbreken van isolatie toch problemen kan krijgen vanwege contactgeluid buiten dat ik de buurman hierover communiceer en aan het contactgeluid zelf niks kan veranderen?

Verwijderd

Vooraf gewoon netjes bespreken met je buren wat je gaat doen. Waarschijnlijk zijn de irritaties bij je buurman al gaan optreden toen je al begon met het verplaatsen van de schuttingwoord. Ik lees namelijk in je verhaal dat dit niet gedaan is, maar correct me if i'm wrong.
Overlast hoort er af en toe gewoon bij als iemand opnieuw gaat bestraten / verbouwen, dat heb je met buren.
Bespreek dit onder het genot van een pot bier en een goed stuk vlees op de BBQ, dan komt het vast wel goed.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:54
Het opnieuw straten hoort bij normaal onderhoud. Als je dit tijdens normale uren uitvoert kan hij hier van alles van vinden, maar dat zegt meer over je buurman dan over of het mag.
Gewoon aangeven op voorhand wanneer dat gaat gebeuren en dat zo'n trilplaat helaas voor geluidsoverlast kan zorgen.
Eventueel kijken of het mogelijk is samen een geschikt moment te vinden, maar dan ben je wel over sociaal bezig.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:12
Klinkt als "beter een goede buur dan een verre vriend".

Vraag aan de meneer wanneer hem het beste uitkomt dat de poort wordt gemaakt. Dan toon je goodwill, wat uiteindelijk noot slecht gaat zijn.

Overleg ook alvast hoe het beste je oprit gemaakt kan 2orden, is meneer toevallig op vakantie komende zomer? Of wintersport oid?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:12
Ps... Avond tevoren klinkt als savonds na 19u... Kan me voorstellen dat hij dat niet tof vind. Woon je in Nederland of België? (Aan je vraagstelling te zien Nederland)

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 08-10-2020 10:24 ]

• J_aimy
Verwijderd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:20:
Vooraf gewoon netjes bespreken met je buren wat je gaat doen. Waarschijnlijk zijn de irritaties bij je buurman al gaan optreden toen je al begon met het verplaatsen van de schuttingwoord. Ik lees namelijk in je verhaal dat dit niet gedaan is, maar correct me if i'm wrong.
Overlast hoort er af en toe gewoon bij als iemand opnieuw gaat bestraten / verbouwen, dat heb je met buren.
Bespreek dit onder het genot van een pot bier en een goed stuk vlees op de BBQ, dan komt het vast wel goed.
Hier was hij van op de hoogte, aangezien dit bij het akkoord hoorde van verwijderen van recht van overpad.
Datum wist hij niet, maar heb gewacht tot afwerking van de muur dus lijkt me niet schappelijk.
Cyriel85 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:20:
Het opnieuw straten hoort bij normaal onderhoud. Als je dit tijdens normale uren uitvoert kan hij hier van alles van vinden, maar dat zegt meer over je buurman dan over of het mag.
Gewoon aangeven op voorhand wanneer dat gaat gebeuren en dat zo'n trilplaat helaas voor geluidsoverlast kan zorgen.
Eventueel kijken of het mogelijk is samen een geschikt moment te vinden, maar dan ben je wel over sociaal bezig.
Een geschikt moment vinden is nogal lastig als beide partijen in ploegendienst zitten.
99ruud99 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:20:

Vraag aan de meneer wanneer hem het beste uitkomt dat de poort wordt gemaakt. Dan toon je goodwill, wat uiteindelijk noot slecht gaat zijn.

Overleg ook alvast hoe het beste je oprit gemaakt kan 2orden, is meneer toevallig op vakantie komende zomer? Of wintersport oid?
99ruud99 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:23:
Ps... Avond tevoren klinkt als savonds na 19u... Kan me voorstellen dat hij dat niet tof vind. Woon je in Nederland of België? (Aan je vraagstelling te zien Nederland)
Weet ik nog niet maar ik kan dat moeilijk vastpinnen op een bepaalde week volgend jaar vanwege ploegendienst.
Het was na 19u (tussen 19u-20u), had nachtdienst, kan namelijk niet anders.
Kan moeilijk mijn kleine van 1,5 jaar alleen rond in huis laten lopen in die tijd.

Zou het zowiezo al raar vinden dat iemand zou kunnen gaan klagen als ik zelf bij het ontwerp geen invloed heb gehad op contactgeluid.
Dat lijkt me eerder een keuze die hij heeft overwogen om geen rekening mee te houden.

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:19
99ruud99 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:20:
Dit klinkt vooral als een beste buurman die gewoon in zijn eentje op een eiland in de Waddenzee moet gaan wonen.

Ik heb hier in een rijtjeshuis een betonnen muur van 10cm (gewapend) beton moeten (laten) slopen. Dat hoorde je een straat verder nog qua geluid, moet je nagaan wat het qua trillingen heeft opgeleverd bij directe buren. Ik ben naar de directe buren toe gelopen met excuses en heb aangegeven dat het 2 dagen ging duren. Beide buren kwamen een dag later met een kaartje om ons te feliciteren met ons nieuwe huis en de boodschap dat we lekker ons ding moesten doen. Nooit geen slecht woord ontvangen, van beide buren niet.

Voor TS; uit netheid zou ik aangeven dat je je eigen tuin opnieuw gaan bestraten en dat hij hier last van kan krijgen. Geef aan hoe lang deze overlast kan aanhouden. Verder lekker je ding doen. Het is toch van de zotte dat je je druk moet maken omdat je je eigen tuin mooi wilt maken.

• J_aimy
AlxRoelofs schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Dit klinkt vooral als een beste buurman die gewoon in zijn eentje op een eiland in de Waddenzee moet gaan wonen.

Ik heb hier in een rijtjeshuis een betonnen muur van 10cm (gewapend) beton moeten (laten) slopen. Dat hoorde je een straat verder nog qua geluid, moet je nagaan wat het qua trillingen heeft opgeleverd bij directe buren. Ik ben naar de directe buren toe gelopen met excuses en heb aangegeven dat het 2 dagen ging duren. Beide buren kwamen een dag later met een kaartje om ons te feliciteren met ons nieuwe huis en de boodschap dat we lekker ons ding moesten doen. Nooit geen slecht woord ontvangen, van beide buren niet.

Voor TS; uit netheid zou ik aangeven dat je je eigen tuin opnieuw gaan bestraten en dat hij hier last van kan krijgen. Geef aan hoe lang deze overlast kan aanhouden. Verder lekker je ding doen. Het is toch van de zotte dat je je druk moet maken omdat je je eigen tuin mooi wilt maken.
Degene die de poort kan plaatsen had in die paar min al door, die zei: "volgensmij is dat een lastige buurman".
Aangeven was ik zowiezo van plan na de constatering.

• J_aimy
99ruud99 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:23:
Ik zie eigenlijk geen probleem waarom na 19u nog een probleem is.
Wonen in een nieuwbouwwijk en iedereen is hier na 19u soms nog eens bezig, hijzelf ook.
Dat hij van mijn werk overlast heeft omdat hij bespaart heeft op isolatie en hierdoor zijn eigen contactgeluid gecreerd heeft lijkt mij zijn probleem, het is ook niet dat dit elk jaar gebeurd...

Als mijn dochter toevallig in de opening tussen de stenen stapt met gevolg een snede of vallen op haar gezicht heeft in mijn ogen meerwaarde om te voorkomen dan overlast verminderen tov de buren waar hij zelf schuld aan heeft.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:23
Mwa ik snap de buurman wel als je s avonds na 19:00 begint. En misschien zit hij ook in ploegendienst en zat hij midden in zn nachtrust? Als je dat ook van plan was met een trilplaat dan ga je in ieder geval geen vrienden maken. Ik weet niet of de buurman kleine kinderen heeft?

Ik zou het zelf gewoon even aangeven bij de buurman wanneer je de straat laat doen en dat gewoon overdag plannen. Zeg maar ergens tussen 9:00 en 17:00. Dat zijn sociaal geaccepteerde tijden.

Isolatie tegen zulk geluid is moeilijk en duur. En het komt amper voor dus waarom zou je daarvoor isoleren? Je kunt het ook omdraaien. Waarom heb jij je straat niet geïsoleerd zodat anderen geen last van jou hebben?

Kortom. Overleg gewoon met de buurman. En vergeet de andere buren niet. Het geluid van een trilplaat stopt niet bij de erfgrens.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Doorgaans is dit een kwestie van goed communiceren, duidelijk aangeven wat er gaat gebeuren en wanneer dit gaat gebeuren en aangeven dat het wellicht wat overlast kan geven. Zolang de buurman dat van te voren weet kan hij daar rekening mee houden en eventueel die dag op pad gaan.
Gewoon informeren zodra je weet wanneer werkaamheden plaatsvinden en niet wachten tot een dag van te voren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
J_aimy schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Ik zie eigenlijk geen probleem waarom na 19u nog een probleem is.
Jij niet, mensen met kleine kinderen die rond een uur of 19.00-19.30 gaan slapen wel.
Je werkt neem ik aan niet 7 dagen in de week, doe het dan op een dag dat je het wel overdag kunt uitvoeren en laat het de buurman vantevoren ff weten..

• J_aimy
.Maarten schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:28:
Mwa ik snap de buurman wel als je s avonds na 19:00 begint. En misschien zit hij ook in ploegendienst en zat hij midden in zn nachtrust? Als je dat ook van plan was met een trilplaat dan ga je in ieder geval geen vrienden maken. Ik weet niet of de buurman kleine kinderen heeft?

Ik zou het zelf gewoon even aangeven bij de buurman wanneer je de straat laat doen en dat gewoon overdag plannen. Zeg maar ergens tussen 9:00 en 17:00. Dat zijn sociaal geaccepteerde tijden.

Isolatie tegen zulk geluid is moeilijk en duur. En het komt amper voor dus waarom zou je daarvoor isoleren? Je kunt het ook omdraaien. Waarom heb jij je straat niet geïsoleerd zodat anderen geen last van jou hebben?

Kortom. Overleg gewoon met de buurman. En vergeet de andere buren niet. Het geluid van een trilplaat stopt niet bij de erfgrens.
Ik ga het ook zeker aangeven maar het lijkt me vanzelfsprekend dat iemand zichzelf ook aan deze sociale tijden zou moeten houden als men dit dan ook zou verwachten van een ander.
En al zeker niet van een ander het dulden omdat hij er goed mee overweg kan en van de ander niet omdat hij hier problemen mee heeft.
Overigens zat hij gewoon in de ochtenddienst.
En buiten dat, wat ik toen uitvoerde had geen trilplaat nodig, dit was simpel stenen terugleggen met een kleine tik tegen de steen zijwaarts omdat dit goed passend was.
Aan beide kanten hebben mijn buren geen kinderen.

Dat zo'n isolatie moeilijk en duur is kan best, maar hier zijn al 6 huizen op rij met fatsoenlijke funderingsbalkisolatie dus het kan wel.
Dat ik mijn bestrating niet geisoleerd was in de verwachting dat de normale situatie aangehouden werd en hier zou dus 1m bestrating liggen ipv een fundering.
Ook lag deze bestrating er al ruim 5 jaar voor die erfdienstbaarheid eraf zou zijn.

Overige buren heb ik geen problemen mee, die trilplaat gaat voor hun geen probleem zijn.
Tsurany schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:29:
Doorgaans is dit een kwestie van goed communiceren, duidelijk aangeven wat er gaat gebeuren en wanneer dit gaat gebeuren en aangeven dat het wellicht wat overlast kan geven. Zolang de buurman dat van te voren weet kan hij daar rekening mee houden en eventueel die dag op pad gaan.
Gewoon informeren zodra je weet wanneer werkaamheden plaatsvinden en niet wachten tot een dag van te voren.
Het gaat om een steentje terugleggen, puur kwestie van contactgeluid op een kale fundering.
Zelfs een bouwvakker snapt het niet waarom hij dit zo gedaan heeft.
toolkist schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Jij niet, mensen met kleine kinderen die rond een uur of 19.00-19.30 gaan slapen wel.
Je werkt neem ik aan niet 7 dagen in de week, doe het dan op een dag dat je het wel overdag kunt uitvoeren en laat het de buurman vantevoren ff weten..
Dan zullen er wel kinderen moeten zijn????
En als ze het de volgende dag komen doen is er niet veel keus + hij wist dit vantevoren.
Wat wil je, dat ik nog een koffietje en taartje breng.
Straks moet ik nog laten weten als ze met een skippybal op de oprit staat te springen.

Buren zijn niet heilig en zeker niet als ze zelf hun wil al willen doordrukken, lawaai maken en de ander moet op sokken lopen om geen lawaai te maken.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

J_aimy schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:53:
Het gaat om een steentje terugleggen, puur kwestie van contactgeluid op een kale fundering.
Zeker, in dit geval was het ook niet nodig omdat niet te verwachten was dat dit overlast zou geven. In de toekomst kan het wel handig zijn hier rekening mee te houden nu je het weet.
Zelfs een bouwvakker snapt het niet waarom hij dit zo gedaan heeft.
Wellicht is het niet eens een bewuste keuze van hem? Genoeg mensen die geen verstand hebben van bouwen en dus af gaan op wat een aannemer zegt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• J_aimy
Tsurany schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Zeker, in dit geval was het ook niet nodig omdat niet te verwachten was dat dit overlast zou geven. In de toekomst kan het wel handig zijn hier rekening mee te houden nu je het weet.

[...]

Wellicht is het niet eens een bewuste keuze van hem? Genoeg mensen die geen verstand hebben van bouwen en dus af gaan op wat een aannemer zegt.
Dat is het punt ook, ik weet dit nu, wat zou ik kunnen verwachten ondanks dat ikzelf hier geen invloed op heb gehad.
Er mankeert nog wel meer aan die fundering zoals wapening die buiten beton komt maargoed, dat is ook zijn probleem.

Hij heeft dit zelf gebouwd en ook zelf gedaan dus bewust of onbewust zijn probleem.
Hij mag van mij best isolatie aanbrengen maar dat gaat hij toch zelf moeten doen.

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Welke werktijden normaliter redelijk zijn of wie schuld heeft aan het contactgeluid is is eigenlijk niet zo interessant. Het is immers alleen de mening van deze ene buurman die nu relevant is.

Hoe is je contact met deze buurman normaal gesproken? Daar eerst een beetje in investeren kan best de moeite waard zijn als jullie daar beiden voorlopig blijven wonen.

Ik kan uit je verhaal niet opmaken hoe je met hem communiceert, maar ook dat kan natuurlijk verschil maken. "Ik wil binnenkort mijn pad opnieuw leggen. Ik denk aan donderdag. Wat zou je daar van vinden?" creëert toch een andere sfeer dan "Ik ga donderdag mijn pad opnieuw leggen. Dan weet je dat vast ivm de herrie. Doei." bijvoorbeeld.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
J_aimy schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:15:
Nu gaat dat in de toekomst natuurlijk problemen geven, ik wil namelijk mijn oprit opnieuw leggen vanwege openingen tussen de stenen door een verschoven insluitband.
Een trilplaatje gaat hij dus zeker wel merken.
Maar ik vind dat het probleem van die last, bij hem ligt, vanwege het niet isoleren van de funderingsbalken waardoor het contactgeluid zeer hinderlijk kan zijn.
Nu vraag ik mezelf af of ik ondanks het ontbreken van isolatie toch problemen kan krijgen vanwege contactgeluid buiten dat ik de buurman hierover communiceer en aan het contactgeluid zelf niks kan veranderen?
Geef die beste man een kratje bier, fles wijn of iets anders voor de overlast en dan is dat klaar.
En inderdaad gewoon op een normaal moment doen.
Mijn buurvrouw is er ook zo eentje, dan waarschuw ik dat ik wat ga doen en dan krijg ik een sneer en chagrijnige kop terug. Daar ben ik dus maar mee gestopt, scheelt beiden de irritatie op voorhand.

Maar contactgeluid met stenen houd je praktisch altijd, ik hoor de buurkinderen ook over de oprit rennen, heb daar 10cm XPS tussen de fundering/souterrain en de oprit gelegd, maar dat heeft weinig gedaan.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

J_aimy schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Dat is het punt ook, ik weet dit nu, wat zou ik kunnen verwachten ondanks dat ikzelf hier geen invloed op heb gehad.
Er mankeert nog wel meer aan die fundering zoals wapening die buiten beton komt maargoed, dat is ook zijn probleem.

Hij heeft dit zelf gebouwd en ook zelf gedaan dus bewust of onbewust zijn probleem.
Hij mag van mij best isolatie aanbrengen maar dat gaat hij toch zelf moeten doen.
Het is inderdaad zijn probleem gezien het een gebrek is aan zijn woning. Echter betekent niet dat jij vrij bent om te doen en laten wat je wilt, zeker aangezien jij op de hoogte bent. Je hebt het volste recht om op normale tijden onderhoud te verrichten en als dat geluidsoverlast geeft is dat vervelend maar dient de buurman dat te accepteren. Vergelijkbaar met werkzaamheden in een rijtjeswoning of grasmaaien in een dicht bebouwd gebied.

Dus je kan wat dat betreft op juridisch gebied weinig verwachten zolang jij de werkzaamheden op redelijke tijden uitvoert. Wel kan je verwachten dat bij werkzaamheden die veel lawaai veroorzaken de buurman geirriteert kan zijn als hij niet van te voren op de hoogte gehouden wordt. Vandaar dat communicatie zo belangrijk is.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:04
J_aimy schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Wacht even, begrijp ik nu goed dat hij 1 keer heeft gezegd dat er vreemde trillingen waren en dat hij dacht dat je zijn huis aan het afbreken was? Verder heeft die man nog niets gezegd?

Misschien moet je even nadenken wie de 'vervelende buurman' is? Want ik lees eigenlijk alleen maar aannames van jouw kant en gezeur over zijn bouw.

• J_aimy
NielsFL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:36:
Welke werktijden normaliter redelijk zijn of wie schuld heeft aan het contactgeluid is is eigenlijk niet zo interessant. Het is immers alleen de mening van deze ene buurman die nu relevant is.

Hoe is je contact met deze buurman normaal gesproken? Daar eerst een beetje in investeren kan best de moeite waard zijn als jullie daar beiden voorlopig blijven wonen.

Ik kan uit je verhaal niet opmaken hoe je met hem communiceert, maar ook dat kan natuurlijk verschil maken. "Ik wil binnenkort mijn pad opnieuw leggen. Ik denk aan donderdag. Wat zou je daar van vinden?" creëert toch een andere sfeer dan "Ik ga donderdag mijn pad opnieuw leggen. Dan weet je dat vast ivm de herrie. Doei." bijvoorbeeld.
Relatie is heel slecht eigenlijk, aan de oplossing heeft hij 0,0 meewerking getoond in vorm van communiceren, ik had hem mijn nummer etc en hij gaf mij niets.
Het leggen van mijn pad is nog niet gecommuniceerd omdat ik dat dit jaar nog niet van plan ben, maar ergens volgend jaar, het zal eerder in de vorm zijn van dat ik mijn pad opnieuw ga leggen...
TheGhostInc schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Geef die beste man een kratje bier, fles wijn of iets anders voor de overlast en dan is dat klaar.
En inderdaad gewoon op een normaal moment doen.
Mijn buurvrouw is er ook zo eentje, dan waarschuw ik dat ik wat ga doen en dan krijg ik een sneer en chagrijnige kop terug. Daar ben ik dus maar mee gestopt, scheelt beiden de irritatie op voorhand.

Maar contactgeluid met stenen houd je praktisch altijd, ik hoor de buurkinderen ook over de oprit rennen, heb daar 10cm XPS tussen de fundering/souterrain en de oprit gelegd, maar dat heeft weinig gedaan.
Klopt contactgeluid blijf je houden, nogmaals als dit al ervaart tijdens het terugleggen van een paar stenen dan ligt de oorzaak niet bij mij.
De buurman aan mijn andere kant (die onder 2-1 kap woont) merk ik vrijwel niks van bestratings werkzaamheden.
Tsurany schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Het is inderdaad zijn probleem gezien het een gebrek is aan zijn woning. Echter betekent niet dat jij vrij bent om te doen en laten wat je wilt, zeker aangezien jij op de hoogte bent. Je hebt het volste recht om op normale tijden onderhoud te verrichten en als dat geluidsoverlast geeft is dat vervelend maar dient de buurman dat te accepteren. Vergelijkbaar met werkzaamheden in een rijtjeswoning of grasmaaien in een dicht bebouwd gebied.

Dus je kan wat dat betreft op juridisch gebied weinig verwachten zolang jij de werkzaamheden op redelijke tijden uitvoert. Wel kan je verwachten dat bij werkzaamheden die veel lawaai veroorzaken de buurman geirriteert kan zijn als hij niet van te voren op de hoogte gehouden wordt. Vandaar dat communicatie zo belangrijk is.
Kijk dat is eigelijk het antwoord wat ik zoek.
Het terugleggen van stenen met een rubberen hamer hoort niet bij werkzaamheden dat veel lawaai veroorzaakt (immers niet bovengronds).
Communicatie is er geweest en zal er blijven.
sorted.bits schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Wacht even, begrijp ik nu goed dat hij 1 keer heeft gezegd dat er vreemde trillingen waren en dat hij dacht dat je zijn huis aan het afbreken was? Verder heeft die man nog niets gezegd?

Misschien moet je even nadenken wie de 'vervelende buurman' is? Want ik lees eigenlijk alleen maar aannames van jouw kant en gezeur over zijn bouw.
Er zijn fouten gemaakt bij het verlenen van de bouwvergunning, de problematiek zat hem in de erfdienstbaarheid.
Ik communiceer dat naar hem, hij doet niks, 0,0 meewerking maar uiteindelijk opgelost (gemeente, notaris hebben ook schuld).
Ik kan namelijk moeilijk ooit mijn huis verkopen met een erfdienstbaarheid die enkel ten nadele van mij uitgevoerd heeft of ben je het daar niet mee eens?
Het feit dat ik nu klaag over zijn bouw is omdat door oa zijn bouwplan en zijn uitvoering bij uitvoeren van lichte werkzaamheden al "overlast" is bij hem over gepland en gecommunicerende werkzaamheden die al ruim vantevoren bekend waren, anders was het akkoord nooit tot stand gekomen.
Ik denk ook niet dat het van toepassing is om alle opgeloste zaken hier te communiceren.
ook het feit dat ik niet eens lichte werkzaamheden kan doen zonder "overlast" te veroorzaken door een probleem die hijzelf veroorzaakt heeft -.-
Ik doe geen aannames om eerlijk te zijn.

Ja klopt, enkel eergisteren met terugleggen van de stenen, verder heeft hij niks gezegd.
Inmiddels is gisteren de poort geplaatst en dit weekend wil ik stenen terugplaatsen (insluitbandje terugplaatsen, stenen op maat slijpen, terug met dezelfde hamer (rubber) in de oprit en pad plaatsen).

Dus vandaag wil ik laten weten dat ik dit weekend de stenen terug ga plaatsen en dat hij er last van zou kunnen hebben.
Buiten dat ik weet over de status van zijn fundering, dit weet hij zelf ook aangezien hij alles zelf gedaan heeft.
Pagina: 1