Huidige pc upgraden of een nieuwe bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JeroenD92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-01 00:27
Hallo!

Twijfel:
Huidige PC upgraden of een nieuwe PC bouwen?

Reden van twijfel:
Ik speel nog regelmatig games (waaronder CSGO) en wil graag de nieuwe COD gaan spelen.
Tijdens het spelen stream ik meestal en merk in CSGO dat mijn FPS af en toe wat tegen valt (144hz scherm, dus min. 144 fps is een vereiste natuurlijk..).

Maar gast.. simpel toch..? Dan koop je gewoon een nieuwe PC.
Inderdaad.. echter kan ik me hier nog niet van overtuigen dat dit gaat brengen wat ik wil;

Huidige set-up:
In het kort:
  • CPU: i7 6700K (stock)
  • CPU Koeler: NZXT X41
  • GPU: 1060 (MSI 6GB) met
  • Geheugen: 16 GB werkgeheugen.
Ik zoek een?
Antwoord op de vraag of een videokaart (en welke) miijn huidige build naar een hoger niveau brengt, qua prestaties voor een niet te gekke prijs.

Wat is je budget?
~300-400 euro voor een GPU (Is dat teveel/te weinig?)
~1000-1200 euro voor een nieuwe build (mijn huidige builld zal ik vervolgens verkopen).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een scherm welk G-Sync support kent, dus de voorkeur gaat uit naar een kaart van Nvidia.
Daarnaast heb ik momenteel een MSI kaart, welke goed is bevallen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem wordt vooral gebruikt om te gamen.

Alvast ontzettend bedankt.

Edit: Verkeerde CPU.. Geen 6900k maar een 6700k :|

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
Ik mis volledig wat je nu zelf al hebt uitgezocht.

Het lijkt me nogal duidelijk dat op cpu-vlak een cpu van de Broadwell-generatie op 3,2 Ghz met maximale turbo naar 3,7 Ghz dik onderdoet voor de huidige CPU’s die rond of boven de 5 Ghz zitten.

Hetzelfde geldt voor de Gpu. Midrange uit 2016 wordt ook aan alle kanten voorbij gelopen.

De vraag is alleen of jij genoeg hebt aan een 6900k en een 1060. En welke van die 2 de beperkende factor is (of misschien wel beide).

Dan is de 1e vraag dus op welke resolutie en beeldkwaliteit je dan speelt, Full hd is nogal anders dan 1440p.

En wat heb je zelf al getest, Welke benchmarks heb je opgezocht?
Welke video’s bekeken?
Op hoeveel fps kom je nu uit?
Hoe stream je? Is dat met de Gpu of cpu?

Je kunt prima zelf kijken of het aan de cpu of gpu ligt. Het programma Afterburner bijvoorbeeld kan je daarbij helpen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:09
Probleem is oad idd dat de kloksnelheid van de cpu nogal laag is. Overklokken kan maar een 6900K gaat niet verder dan 4,2 - 4,4 GHz wat nog steeds niet erg snel is en die cpu daarbij enorm veel gaat verbruiken, ruim boven de 200w. Dat gaat een NZXT X41 niet koel houden.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Hanteer ongeveer de volgende prijzen voor het bepalen van je budget

Moederbord €100
Processor €200
Geheugen €50
Voeding €100
SSD €100
Koeling €50

Dus ongeveer €600 voor een pc. Daarnaast nog €400 voor een videokaart. Met €1000 kun je iets moois maken

• JeroenD92
White Feather schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 04:50:

Dan is de 1e vraag dus op welke resolutie en beeldkwaliteit je dan speelt, Full hd is nogal anders dan 1440p.

En wat heb je zelf al getest, Welke benchmarks heb je opgezocht?
Welke video’s bekeken?
Op hoeveel fps kom je nu uit?
Hoe stream je? Is dat met de Gpu of cpu?

Je kunt prima zelf kijken of het aan de cpu of gpu ligt. Het programma Afterburner bijvoorbeeld kan je daarbij helpen.
Ik speel mijn games op 1440p.
Wanneer ik CSGO speel (CPU heavy), heb ik de volgende FPS:
  • Met stream: Varierend van 100-250
  • Zonder stream: Varierend van 150-300
De stream draait voornamelijk op mijn GPU, leek me ook logischer omdat CSGO een CPU heavy game is.
Echter wanneer ik bijvoorbeeld COD wil gaan spelen, weet ik niet of deze logica alsnog geldig is.

Zelf heb ik enkele tests gekeken (met name CPU, ik heb nog niet echt gekeken naar een mogelijke GPU) maar werd hier niet erg veel wijzer van. Daarom heb ik afgelopen week een ander topic aangemaakt met de vraag: Intel of AMD. In dit topic kwam ik uit op AMD, echter heb ik de afgelopen dagen gelezen dat Intel wat betreft gamen nog altijd voor ligt op AMD (maar hoeveel scheelt dit?).
Daarnaast werd ik gewezen op een i5 10600F, waar ik nu een i7 draai, weet ik niet hoe een i5 presteert met streamen (zit er nog altijd een groot verschil tussen)?
Uszka schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:42:
Probleem is oad idd dat de kloksnelheid van de cpu nogal laag is. Overklokken kan maar een 6900K gaat niet verder dan 4,2 - 4,4 GHz wat nog steeds niet erg snel is en die cpu daarbij enorm veel gaat verbruiken, ruim boven de 200w. Dat gaat een NZXT X41 niet koel houden.
Ik ging er ook niet van uit dat het overklokken me een enorme prestatie boost zou gaan geven :)
Djarune schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:56:
Hanteer ongeveer de volgende prijzen voor het bepalen van je budget

Moederbord €100
Processor €200
Geheugen €50
Voeding €100
SSD €100
Koeling €50

Dus ongeveer €600 voor een pc. Daarnaast nog €400 voor een videokaart. Met €1000 kun je iets moois maken
Bedankt voor de richtlijnen.

Ik vermoed dat ik toch richting een nieuwe PC moet gaan denken.

• Djarune
JeroenD92 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:05:
Daarnaast werd ik gewezen op een i5 10600F, waar ik nu een i7 draai, weet ik niet hoe een i5 presteert met streamen (zit er nog altijd een groot verschil tussen)?
De 10600F bestaat niet. De 10600KF wel, maar die is momenteel duurder dan de 10600K en dus niet logisch. De 10400F bestaat ook en presteert ongeveer hetzelfde als de 3600. Voor veel fps op 1080p zou ik trouwens altijd Intel nemen tenzij AMD goed presteert met de 5xxx reeks.

[ Voor 15% gewijzigd door Djarune op 08-10-2020 09:20 ]

• JeroenD92
Djarune schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:19:
[...]

De 10600F bestaat niet. De 10600KF wel, maar die is momenteel duurder dan de 10600K en dus niet logisch. De 10400F bestaat ook en presteert ongeveer hetzelfde als de 3600. Voor veel fps op 1080p zou ik trouwens altijd Intel nemen tenzij AMD goed presteert met de 5xxx reeks.
Oke thanks! Hetzelfde geld voor gamen op 1440p heb ik vernomen, correct?
Het zal nog wel even duren voor mn geode benchmarks heeft van de game prestaties van de 5xxx, of gaat dit redelijk rap normaliter?

Daarnaast nog de vraag of i5 vs i7 een heel groot verschil maakt bij enkel streamen?

• Uszka
JeroenD92 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:35:

Daarnaast nog de vraag of i5 vs i7 een heel groot verschil maakt bij enkel streamen?
Ligt eraan of je streamt met de cpu of de gpu. Aangezien jij over de gpu streamt heeft de cpu daar weinig last van.
De i5 van tegenwoordig heeft 6 cores + HT en een hoger kloksnelheid waar jouw i7 8 cores + HT heeft met een lage kloksnelheid. De i5 zal daarom een stuk beter presteren in games. Desnoods neem je een i7-10700KF welke ook 8 cores + HT heeft maar ik zou nog even wachten op de nieuwe generatie Ryzen die vandaag wordt gepresenteerd. Naar verluid wordt dat helemaal een Intel killer.

• JeroenD92
Uszka schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Ligt eraan of je streamt met de cpu of de gpu. Aangezien jij over de gpu streamt heeft de cpu daar weinig last van.
De i5 van tegenwoordig heeft 6 cores + HT en een hoger kloksnelheid waar jouw i7 8 cores + HT heeft met een lage kloksnelheid. De i5 zal daarom een stuk beter presteren in games. Desnoods neem je een i7-10700KF welke ook 8 cores + HT heeft maar ik zou nog even wachten op de nieuwe generatie Ryzen die vandaag wordt gepresenteerd. Naar verluid wordt dat helemaal een Intel killer.
Ik ben ontzettend benieuwd naar de nieuwe Ryzen.

Ik ga zoiezo eerst nog 'n week op vakantie (hopelijk..), daarna zal ik pas kijken naar de aanschaf van componenten en dergelijken :D

• Djarune
JeroenD92 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Ik ben ontzettend benieuwd naar de nieuwe Ryzen.

Ik ga zoiezo eerst nog 'n week op vakantie (hopelijk..), daarna zal ik pas kijken naar de aanschaf van componenten en dergelijken :D
Ze zullen denk ik niet binnen een week verkrijgbaar worden. Ga maar van ongeveer een maand uit.

• JeroenD92
Djarune schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Ze zullen denk ik niet binnen een week verkrijgbaar worden. Ga maar van ongeveer een maand uit.
Begrijp ik :)
Na mijn vakantie zal ik gaan kijken naar de componenten, een lijstje maken en vervolgens overgaan op de aanschaf. Dus hier gaat nog wel wat tijd overheen.

Bedankt voor de hulp! Je zult mijn voorstel aan componenten en dergelijke nog wel voorbij zien komen in een andere post :D

• JeroenD92
Overigens heb ik me gruwelijk vergist.
Ik heb geen 6900k, maar een 6700k.. scheelt nog al wat

• Uszka
JeroenD92 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:37:
Overigens heb ik me gruwelijk vergist.
Ik heb geen 6900k, maar een 6700k.. scheelt nog al wat
Die is een stuk sneller en beter te overklokken. Ben benieuwd wat MSI Afterburner te melden heeft.

• JeroenD92
Ik zal een run doen met MSI Afterburner.
Dit zal ik waarschijnlijk op vrijdag of zondag kunnen doen & hier posten.

• JeroenD92
MSI gedraaid tijdens een CSGO sessie + Stream:
  • GPU gebruik: Gemiddeld 83 (Max 96)
  • GPU Temp: Steady 66
  • CPU gebruik: 50-60% (max 100) - Dit is ong gelijk bij de verschillende cores
  • CPU Clock: 4008 MHz - ook gelijk voor alle cores
Wat heb je nog meer nodig? :)
Pagina: 1