(un)Managed VPS voor Magento webshop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:11

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Hoihoi,

Wij hebben een Magento-based webshop (Magento 2.3.5) die het niet super druk heeft qua bezoekers/bestellingen, maar waar wel een behoorlijke database met producten aan hangt, rond de 7.5K aan producten en de nodige categorieën.

Momenteel nemen wij een managed VPS af. Deze heeft 6 cores en 12GB geheugen, storage is echter nog HDD, dus niet SSD. De boel draait op CentOS 6 en heeft als management laag DirectAdmin erbij en er is ook MRTG actief.

Onderdeel van het managed gedeelte is dat wij dus vragen kunnen stellen en dat de hostingpartij serverside software upgrades en dergelijke voor ons doorvoeren. (Nieuwe PHP versies, etc) Nachtelijke backups en offsite backups zitten hier ook bij inbegrepen.

Voor het onderhoud van Magento hebben wij een andere partij, dit valt dus niet onder de "managed" dienst. De magento shop zelf is recentelijk (maart dit jaar) nieuw gebouwd in de 2.x boom, voorheen was het een 1.9 shop, maar het eindresultaat is dus een nieuwe shop, niet een door xxx upgrade processen gehaalde oude shop met dan eventueel nog veel oude meuk aanwezig.

Voor de beeldvorming, de site waar het om gaat is edelsteenkralen.nl Niet bedoeld als spam, maar meer voor een idee wat voor site het is.

Nu ervaren wij met regelmaat een trage shop, lange laadtijden in de backend, doorlooptijd van dingen in je winkelmandje stoppen en dergelijke, tot en met soms zelfs een 503 in het backend, die het dan na een refresh weer doet.

Naar mijn idee ook al is de VPS nog HDD based, zou dit met 6 cores en 12GB geheugen niet mogen gebeuren. De hostingpartij zegt dat dit komt door de eisen van Magento en adviseert ons een nieuwe VPS gebaseerd op CentOS 8 en met SSD ipv HDD storage en dezelfde 6 cores/12GB geheugen.

Dan gaat echter wel de prijs van 140,- ex naar 200,- ex BTW per maand en de "bijkomende migratiekosten op basis van ons uurtarief".

Zelf heb ik het idee dat de prijs voor het geleverde te hoog is en denk ik dat het voordeliger moet kunnen. Natuurlijk betaal je meer voor een "managed" VPS als een unmanaged VPS, maar,vooral heb ik het idee dat ze zich er makkelijk vanaf maken en dat de huidige VPS (ook al is het HDD) het makkelijk zou moeten kunnen trekken met 1 Webshop.

Kortom, onderschat ik hoe zwaar Magento is zoals wij het gebruiken? Zijn deze prijzen redelijk?

Wie kan er goede hosting partijen aanbevelen? Ik kan wel het een en ander zelf, maar ik zie mij niet zomaar even op de commandline PHP upgraden bijvoorbeeld, dus wel een voorkeur voor een "managed" server, of het framework voor "unmanaged" servers moet over de jaren aanzienlijk bedieningsvriendelijker gemaakt zijn.

Ben geen n00b in de serverwereld, maar met webhosting en dergelijke kom ik niet echt in aanraking. (Meer servers/networking) Dus ontbreekt ook de kennis bij mij om goed een webhost te managen/updaten.

Als er dan een andere aanbieder in aanmerking komt, zit je natuurlijk met het drama van de hele boel verhuizen denk ik dan, inclusief DNS zaken en dergelijke...

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 07-10-2020 23:24 ]

Aannames zijn fataal.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De eerste stap is uitzoeken waarom de website zo langzaam is. De traagheid treedt bijna continu op, dus dat maakt het makkelijk om de oorzaak te vinden.

Een upgrade van een hdd naar een ssd is logisch wanneer je data niet in het werkgeheugen past, maar het zou me verbazen als je meer dan 2 GB aan data hebt (inclusief afbeeldingen en databaseindex). Kijk eens met iotop of en zoja waarom de hdd het zo druk heeft.

Je zit wel bij een aparte partij. 60 euro/maand extra betalen voor een ssd is erg veel. Als je nu nog op centos 6 zit, vraag ik me af waar het 'managed' op slaat. Over anderhalve maand komen daar geen beveiligingsupdates meer voor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
GlowMouse schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:31:
De eerste stap is uitzoeken waarom de website zo langzaam is. De traagheid treedt bijna continu op, dus dat maakt het makkelijk om de oorzaak te vinden.

Een upgrade van een hdd naar een ssd is logisch wanneer je data niet in het werkgeheugen past, maar het zou me verbazen als je meer dan 2 GB aan data hebt (inclusief afbeeldingen en databaseindex). Kijk eens met iotop of en zoja waarom de hdd het zo druk heeft.

Je zit wel bij een aparte partij. 60 euro/maand extra betalen voor een ssd is erg veel. Als je nu nog op centos 6 zit, vraag ik me af waar het 'managed' op slaat. Over anderhalve maand komen daar geen beveiligingsupdates meer voor uit.
Deze partij zitten we al de nodige jaren, maar een aantal jaar geleden zijn ze overgenomen door een andere partij. Ik denk dat die vinden dat we te weinig betalen voor het pakket wat we nu hebben, dus dat ze in deze vorm gelijk willen cashen voor wat zij vinden wat we nu te weinig betalen voor het pakket.

Zelf vind ik het inderdaad ook nogal wrang dat ze het hebben over een "managed" dienst maar dat OS upgrades daar schijnbaar niet bij horen.

Ik heb dus ook gevraagd "waar heeft die server het dan zo druk mee" en dan komen ze met een generiek antwoord "verouderd, magento eisen zwaar, hier neem maar SSD" als advies. Tja.

Ik heb mijzelf toegang gegeven met SSH en iotop kent hij helaas niet, alleen de gewone top voor CPU usage, dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4urau50xIrO10cJNZWAj3RSOME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CR0bPYus6vWeN9tCz2ISm7tP.png?f=user_large

Het probleem is dat mijn eigen kennis te laag is van webhosting en ik heb ook gewoon een baan, dus tijd is ook een issue. Dus een productie website bijhouden. met onderhoud van zowel de server + software als ook de store software zit er gewoon niet in. De partij die we nu hebben voor de store zelf zit wel goed volgens mij, maar over de hostingpartij ben ik niet echt tevreden.

Zelf zit ik ook in de ICT (in de servers/networking/security hoek) maar webhosting platforms doe ik gewoon niets mee. Dit is de webshop van mijn vrouw, die hier (onder andere) als zelfstandige haar inkomsten mee verdiend.

[ Voor 31% gewijzigd door GaMeOvEr op 08-10-2020 00:43 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:21
Dit is precies waarom ik een hekel heb aan "managed" servers. He betaalt je blauw en als de boel een keer geüpdatet moet worden krijg je nog een meerwerk factuur ook...

Misschien is het de moeite waard een webhosting partij te zoeken die Magento durft te hosten. Heb je waarschijnlijk meer waar voor je geld, en meer duidelijkheid over wat je krijgt.

Qua traagheid/timeouts ben ik overigens toch een beetje geneigd Magento (of de implementatie daarvan) de schuld te geven... Misschien kun je wat bereiken door te kijken of je tabellen wel de juiste indexes hebben. Al staat Magento natuurlijk ook gewoon bekend als erg zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Met 7,4% wa in je screenshot gaan snellere disks je waarschijnlijk wel helpen.

Of het je probleem daadwerkelijk gaat oplossen kan niemand je hier zo vertellen. Magento (2) is een complex beest en kleine zaken in de configuratie kunnen een groot effect hebben. Om zo maar eens wat uit de losse mouw te schudden:

Staan je indexers on schedule? Hoeveel logging heb je inschakeld? Staan al je caches aan? Heb je, zoals aanbevolen, Varnish voor je webserver staan? Worden je pagina’s goed gecacht in Varnish? Waar worden je sessies opgeslagen? Maak je gebruik van de flat catalog (wordt inmiddels afgeraden)? gebruik je Redis? Heb je overbodige Magento-modules uitgeschakeld? Heb je al eens een service als Fastly overwogen? Heb je al eens MySQL tuner gedraaid om te checken of daar gekke dingen uitkomen? Heb je al eens een keer in je slow Query log gekeken? Maak je al gebruik van een tool als New Relic om Application Performance Monitoring te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
eLScha schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 01:36:
Dat kun je op basis van zo'n screenshot niet zeggen. Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat de 6 cores erg traag zijn en dat de server niet optimaal is geconfigureerd. Die 7,4% kan al het gevolg zijn van (ik noem maar wat) een verkeerde instelling van innodb_flush_log_at_trx_commit. Dan helpen ssd's wel, maar die winst kun je ook op de huidige hardware halen.

Statische content is in ieder geval niet het probleem, dus fastly of varnish gaan nauwelijks helpen.

TS zou er goed aan doen wat expertise in te huren om de problemen te onderzoeken. Met een uurtje werk kunnen de grootste problemen verholpen zijn, en kan TS een inschatting krijgen hoeveel winst hij kan halen bij een snellere cpu en bij een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
eLScha schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 01:36:

Of het je probleem daadwerkelijk gaat oplossen kan niemand je hier zo vertellen. Magento (2) is een complex beest en kleine zaken in de configuratie kunnen een groot effect hebben. Om zo maar eens wat uit de losse mouw te schudden:

Staan je indexers on schedule? Hoeveel logging heb je inschakeld? Staan al je caches aan? Heb je, zoals aanbevolen, Varnish voor je webserver staan? Worden je pagina’s goed gecacht in Varnish? Waar worden je sessies opgeslagen? Maak je gebruik van de flat catalog (wordt inmiddels afgeraden)? gebruik je Redis? Heb je overbodige Magento-modules uitgeschakeld? Heb je al eens een service als Fastly overwogen? Heb je al eens MySQL tuner gedraaid om te checken of daar gekke dingen uitkomen? Heb je al eens een keer in je slow Query log gekeken? Maak je al gebruik van een tool als New Relic om Application Performance Monitoring te doen?
Op de meeste van je vragen kan ik je geen antwoord geven, stomweg omdat zoals gezegd, ik het beheer van het spul niet doe. Ik weet dat in ieder geval alle caches ingeschakeld zijn en dat de indexers volgens mij 1x per uur lopen. New relic gebruiken we niet volgens mij en zover ik weet zijn overbodige Magento modules uitgeschakeld.

Ik zal eens bij de maintainers van de shop de rest van de vragen uitzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMeOvEr op 08-10-2020 08:36 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
GlowMouse schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 02:43:
[...]

Dat kun je op basis van zo'n screenshot niet zeggen. Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat de 6 cores erg traag zijn en dat de server niet optimaal is geconfigureerd. Die 7,4% kan al het gevolg zijn van (ik noem maar wat) een verkeerde instelling van innodb_flush_log_at_trx_commit. Dan helpen ssd's wel, maar die winst kun je ook op de huidige hardware halen.
Dat kun je prima zeggen op basis van zo’n screenshot. Als je nu trage disks hebt en CPU io wait, dan gaan snellere disks helpen in de performance. Ik nuanceer daarna direct dat ik niet denk dat daarmee opeens alle problemen de wereld uit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:33:
[...]

Op de meeste van je vragen kan ik je geen antwoord geven, stomweg omdat zoals gezegd, ik het beheer van het spul niet doe. Ik weet dat in ieder geval alle caches ingeschakeld zijn en dat de indexers volgens mij 1x per uur lopen.
Dan valt er nog veel te onderzoeken voor je er direct meer hardware tegenaan gooit.

Vind de voorgestelde kosten op zichzelf overigens niet zo gek, maar dat valt of staat wel met wat er allemaal onder ‘managed’ valt. Een migratie naar een nieuwe server omdat de andere inmiddels outdated hardware en software heeft zou naar mijn mening niet apart in rekening gebracht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Ghalloooo! (hier vrouw van GaMeOvEr, anders zou de ondertitel verontrustend zijn) :P

Mijn niet al te technische 2 cent:
Ik kan wel iets zeggen over de cache en indexers. Bij mijn weten worden die niet automatisch ververst. Als ik nieuwe producten heb toegevoegd, moet ik altijd handmatig de indexers refreshen en daarna de page cache. Als ik dat niet doe verschijnen de producten niet in de shop, ook niet de volgende dag.
Als de cache verouderd is, krijg ik een pop-up dat ik die moet verversen.

Iedereen super bedankt voor het meedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door Elvhenk op 08-10-2020 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@GaMeOvEr je php-fpm processen zijn veel te hoog in CPU gebruik.
Draai hier wat Magento, CS-Cart en OpenCart webshops op 1 server met lagere specs dan die van jou (wel SSD op de node zelf), en die staat uit zijn neus te eten qua CPU.

Er zijn een aantal dingen grondig mis op je VPS en dat is niet alleen het probleem van Magento.
Je zou bij Bizway moeten vragen waar het probleem in hun servers zit.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
DJMaze schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:23:
@GaMeOvEr je php-fpm processen zijn veel te hoog in CPU gebruik.
Draai hier wat Magento, CS-Cart en OpenCart webshops op 1 server met lagere specs dan die van jou (wel SSD op de node zelf), en die staat uit zijn neus te eten qua CPU.

Er zijn een aantal dingen grondig mis op je VPS en dat is niet alleen het probleem van Magento.
Je zou bij Bizway moeten vragen waar het probleem in hun servers zit.
Ja, dat verzoek hebben we dus ook gedaan. Maar daar komt geen zinnig antwoord op, behalve dus het advies om naar een nieuwere node met SSDs en CentOS 8 (en waarschijnlijk nieuwere hardware, maar dat roepen ze niet) te gaan.

Ik heb aangegeven dat ik:

A: Niet tevreden ben met dat antwoord qua verricht onderzoek.
B: Dat wij de kosten voor een migratie naar een nieuwere node moeten betalen niet te verantwoorden vind voor een "managed VPS".
C: De prijsverhoging van € 60,- ex BTW maandelijks voor een gelijksoortige node met alleen dan 75GB aan SSD storage way overpriced vind.

Wat me opvalt in Directadmin is de CPU:
code:
1
2
Vendor ID   GenuineIntel
Processor Speed (MHz)   2399.996

Gecombineerd met CentOS 6 vermoed ik dat het hier om oude hardware gaat, met een beetje pech nog gebaseerd op Core Duo of hele oude i series generaties.

Voor zij die denken hier iets zinnigs uit te kunnen halen, de MRTG page.

Zoals je ziet geen noemenswaardig traffic. Let wel, momenteel hebben ze (bij wijze van test) dus 10 cores toegekend. (Alle data in dit topic is ook al op deze basis)

Wij merkten geen noemenswaardig verschil tussen 6 of 10 cores. Lijkt me toch niet te kloppen.

[ Voor 27% gewijzigd door GaMeOvEr op 08-10-2020 16:39 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:31:
Wij merkten geen noemenswaardig verschil tussen 6 of 10 cores. Lijkt me toch niet te kloppen.
Inderdaad.

Ik zou je een advies kunnen geven, maar dan zou je zelf kennis moeten hebben van het instellen/configureren van een kale CentOS 8 server ZONDER DirectAdmin (die overhead heb je niet nodig).
Het is niet makkelijk aangezien CentOS 8 best rigoreus anders is.

Wordt het ingewikkeld, dan zou je op Vraag & Aanbod iets kunnen doen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
dnf install -y https://dl.fedoraproject.org/pub/epel/epel-release-latest-8.noarch.rpm
dnf install -y https://rpms.remirepo.net/enterprise/remi-release-8.rpm
dnf module reset php -y
dnf module enable php:remi-7.4 -y
dnf update -y
dnf install logrotate tar
dnf install -y @httpd mariadb-server php php-fpm php-mbstring php-opcache php-xml php-json php-bcmath php-soap php-pecl-zip php-gd php-pecl-gmagick php-lzf php-pecl-uuid php-cli php-process php-common php-mysqlnd
etc.

Dan de php-fpm, apache en mariadb goed instellen en je zou op een test VPS met 2 cores kunnen starten.
Kost het je misschien €20 voor een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Dat je geen verbetering ziet van 6 naar 10 cores is te verwachten. Meer cores helpen voornamelijk als veel gebruikers tegelijkertijd een pagina opvragen. Als je een pagina opvraagt zijn er niet meer dan twee processen die veel moeten rekenen (php en een storage-backend), en die kunnen niet goed multithreaden, dus met jouw bezoekersaantallen denk ik dat je aan twee cores meer dan genoeg hebt.

In een VPS kun je nooit zien wat de onderliggende hardware is dus "Genuine Intel 2.4 GHz" zegt op zichzelf nog niks. Toch zou het goed kunnen dat je virtueel 10 cores ziet maar dat er fysiek veel minder cores zijn. Met een tooltje als sysbench kun je inzicht krijgen in de daadwerkelijke snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
@DJMaze @GlowMouse

Bedankt voor jullie informatie. Ik ben er eigenlijk al wel over uit dat ik met deze hostingpartij niet verder wil.

Ze leveren geen gedegen onderzoek + conclusie af, maar geven een soort "n00b" antwoord (lees: als je niet technisch genoeg bent lijkt het nog wat) waar ik doorheen prik dat ze geen zin hebben om een goed onderzoek te doen.

Daarbij willen ze mij laten betalen voor een migratie naar een actuele OS versie, terwijl ik vind dat dit onder het "managed" gedeelte van de dienst valt.

Verder vind ik het ook laakbaar dat ze mij nergens hebben geïnformeerd dat het OS van mijn huidige VPS op 30-11-2020 EOL is en geen updates/security fixes meer krijgt.

En dan nog de verhoging van het maandbedrag van € 60,- ex. om van 200GB HDD naar 75GB SSD te gaan.

Dit geeft mij het gevoel dat ze niet op mijn handel zitten te wachten en niet bereid zijn een beetje moeite te doen voor hun "managed VPS" waarbij we in de 7-8 jaar dat we klant van ze zijn misschien 3x een backup hebben moeten laten terugzetten en 4-5 service requests hebben ingediend. (Nieuwe PHP versies, etc)

Het is dus niet dat we met 2 verzoekjes per jaar de capaciteit van het "managed" gedeelte heel erg uitgebuit hebben.

De doorlooptijd van antwoorden op mail is ook altijd meerdere dagen, geeft gewoon een onprettig gevoel alles bij elkaar opgeteld, dus ik ga op zoek naar een andere partij.

Ik kan niet anders dan afgaan op de informatie die de hostingpartij verstrekt, omdat ik zelf geen root user ben en dus niet ontbrekende tooling kan installeren om bottlenecks te achterhalen en simpel gezegd, dat zou ook niet mijn taak moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door GaMeOvEr op 08-10-2020 22:59 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb ook managed hosting gehad, ongeveer de dubbele prijs. Ik merkte eigenlijk dat ik meer kennis erover had dan de hosting partner zelf.
Ik heb zelf een VPS gehuurd voor weinig geld. SSD, verrassend goede performance, een uitstekende uptime en zelf upgrades kunnen uitvoeren ipv oude stuff.

Ik ben uitgekomen op https://www.vultr.com/

Ik zou zoiets ook overwegen als ik je zo hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door kamerplant op 08-10-2020 22:45 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Als je gaat verhuizen, kijk dan eens naar Docker. Dat stel je één keer in en daarna is een volgende verhuizing een kwestie van wat bestanden kopiëren. Een nieuwe versie van CentOS uitproberen is dan ook een kwestie van een paar minuten, en als het niet werkt kun je ook snel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
GlowMouse schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:07:
Als je gaat verhuizen, kijk dan eens naar Docker. Dat stel je één keer in en daarna is een volgende verhuizing een kwestie van wat bestanden kopiëren. Een nieuwe versie van CentOS uitproberen is dan ook een kwestie van een paar minuten, en als het niet werkt kun je ook snel weer terug.
Ik heb een aanbod gekregen om bij een andere hostingprovider een testrun te doen op hun VPS. Dit kan via een DirectAdmin backup en import.

Dus dit gaan we eerst proberen en als dat goed werkt daar de productie heen migreren dan draait eerst productie weer fatsoenlijk en kan ik daarna kijken hoe ik mijn productie-website in een Docker krijg, voor toekomstige zaken.

Belangrijk is dat de website zo snel mogelijk fatsoenlijk draait.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0lden23
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:28
Ik heb hier ook al een probleem mee gehad. Een club liep transip te reseller met een DA installatie. De 1.9 site was gewoon echt traag. Ik heb die site gemigreerd van hun naar Vimexx en toen maar naar een VPS bij hetzner.

Ik heb 2 servers, webserver en database server voor nog geen 12 euro in de maand (enige wat ik wel als toevoeging heb gedaan is de log rotatie ingesteld zodat die niet te ver oplopen qua data).

Ik heb geen idee wat je andere partij doet met de DA natuurlijk, maar ik moet zeggen sinds ik ben afgestapt van een management schil zoals DA dat het veel fijner draait :).

Beeldvorming, de webshop die ik beheer nu heeft (maar) rond de 1.2k producten maar wordt wel drukker bezocht.

Zoals GlowMouse voorstelt ben ik wel aan het kijken of ik magento niet kan laten meedraaien in mijn docker + ranger setup wat ik voor andere partijen regel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Update:

Ik heb de website nu bij de andere partij in test draaien, op een verse VPS met CentOS 8 en ook DirectAdmin en de migratie was een kwestie van een backup exporteren en op de nieuwe host importeren.

De nieuwe host heeft 4 cores en 8GB geheugen en wel SSD storage en de website is afhankelijk van de handeling 3-5 keer zo snel. (Indexes rebuilden, voorheen iets meer als een minuut, nu 22 seconden, item in winkelwagentje ongeveer een seconde ipv 4-5, diverse page hits die veel sneller draaien.)

En dat is gewoon een "rauwe import" zonder verdere optimalisaties.

Kortom, met die partij gaan we verder. :)

Verdere performance stats heb ik nog even niet, want net vandaag mee begonnen, maar ik wilde even de eerste positieve resultaten delen.

[ Voor 15% gewijzigd door GaMeOvEr op 09-10-2020 23:56 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:45:
verse VPS met CentOS 8 en ook DirectAdmin
Zonder DirectAdmin kan je nog sneller zijn.
Maar dan vliegen waarschijnlijk de management kosten omhoog.
Die staan dan niet in verhouding met je kosten voor DirectAdmin beheer.

Om die reden heb ik wel zelf een simpel control panel ontwikkeld. Mijn cPanel kosten vlogen omhoog door hun prijswijzigingen.
Gelukkig heeft DA nog geen verhoging van 1000%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
DJMaze schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 00:54:
[...]

Zonder DirectAdmin kan je nog sneller zijn.
Daar geloof ik erg weinig van. Op welk moment zorgt DA voor overhead wanneer een gebruiker een pagina opvraagt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Zo, de webshop is gemigreerd naar de nieuwe host vandaag. Dit is uitgevoerd middels een DirectAdmin backup en import op de nieuwe host.

Waar de oude host met de laatste settings met 10 cores en 12GB memory actief was, met 200GB HDD eronder, is hij op de nieuwe host actief met 4 cores en 8GB geheugen en 160GB SSD als storage eronder.

Verschil in load:

Oude host, site traag, CPU belasting rond de 4 cores permanent in gebruik, met uitschieters naar 8.

Nieuwe host, site 3-5x zo snel afhankelijk van de actie, cpu load over het algemeen rond de 10%.... (over alle cores)

De nieuwe host is dan wel CentOS 8 ipv CentOS6, maar alsnog twijfel ik er geen moment aan dat er iets structureel mis was met mijn oude VPS.

Let wel: Aan de daadwerkelijke magento shop is dus niets aangepast.

Nu als verdere optimalisatie redis inregelen.

Hier nog een laatste MRTG screenshot, toen we vanmiddag het oude account bij de vorige hoster dichtgezet hebben na de migratie, voor een idee van de belasting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bflVuosDPSE-CqH2Acg5Ys7ix8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/48MslNwYF42rLnzFPqATOYhw.png?f=user_large

Als vlot vergelijk, de nieuwe server: (Ander soort grafiekjes, dus even bij elkaar gecopy/paste)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Re7nYVANhSuIzewrRhz6csv2qtk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6wabxDIJGPcOASdHKwUIzTcu.jpg?f=user_large

En een top op de nieuwe server:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2gsKom6pCEfD3qGYfUdtAN0IcA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KEecSHLwdUZ4V0fOED8hSki8.png?f=user_large

Scheelt maar een beetje...

[ Voor 43% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-10-2020 23:19 ]

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1