Xbox One controller op Win10, input werkt soms raar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Mijn vraag

Sinds een aantal weken heb ik een vaag probleem met mijn Xbox One controller op Windows 10. In sommige games werkt de controller niet lekker... knoppen reageren niet altijd, als ik de analoge sticks gebruik reageren ze niet of ze schieten ineens heel erg door terwijl ik geen input meer geef. O.a. games zoals Borderlands 3 zijn hier compleet onspeelbaar door geworden. Maar bijvoorbeeld de afgelopen weken "Ori and the will of the Wisps" gespeeld zonder problemen. Het maakt ook geen verschil of ik draadloos verbind of met een draadje en zonder accu, het probleem blijft. Het lijkt ook vooral voor te komen bij "3D intensieve" games, de grafisch wat minder veeleisende games vertonen deze problemen niet. Games lopen verder helemaal goed, het is in die zin dus geen systeemprestatie probleem. Ook wanneer ik op dat moment overschakel naar toetsenbord en muis bediening heb ik nergens last van... het zit em dus echt speciek in de Xbox controller.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Xbox One controller via bluetooth, laatste firmware erop
RX 5700XT
Ryzen 5 3600x
MSI Gaming Plus Max moederbord.

Voor volledige specs zie inventaris PC 2019: gallery: MicGlou

Windows, videokaart en chipset drivers volledig up-to-date.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Uiteraard flink rondgezocht maar eigenlijk nergens dit specifieke probleem tegengekomen... maar goed, het zit vaak in de details van de zoekopdracht. Zoektochten naar 'lagging xbox one controller windows 10' 'stuttering controller' etc. Maar de beschreven problemen die ik dan vind komen niet overeen met waar ik last van heb. Uiteraard de geboden oplossingen wel geprobeerd; firmware controller updaten, videokaart drivers updaten of juist een rollback naar een oudere versie. Tevens ook bluetooth ontvanger verplaatst naar andere USB poorten... ook aan een usb extension gehangen. Het heeft niet mogen baten.

Herkenbaar voor iemand? Mogelijke oplossingen? Ik hoor het graag...

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 07-10-2020 23:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 12:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

batterijen al vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Uiteraard... accu onlangs defect gegaan (toen had ik het probleem al) er zit nu een verse originele accu in.

Maar goed, zoals ik al had beschreven... als ik de controller via een draadje zonder accu aansluit op de pc heb ik het probleem ook.