Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triqper
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-08-2023
Al enige tijd ben ik opzoek naar een nieuwe televisie van 48"/49"/50". De tv komt direct naast een flinke raampartij in de woonkamer op het zuiden; veel lichtinval direct op de tv. Er zal zowel veel in de avond als overdag (F1 :) ) op gekeken worden.

Initieel had ik mijn zinnen gezet op een Oled tv. Echter gezien de lichtinval ben ik mij toch gaan richten op een LED tv ivm de hogere helderheid. Om toch zo dicht mogelijk bij de contrast prestatie van Oled te komen kwam ik uit bij de Qled serie van Samsung. En wel bij de Samsung QLED 49Q80T. Echter wat mij tegenstaat bij dit model is de ververssnelheid van 50hz. Ik vind een vloeiend beeld wel een erg belangrijk punt ivm het kijken van sport of snelle beelden. Dus dan toch maar geen Qled was mijn conclusie, en na wat verder onderzoek uitgekomen bij de Sony 49XH95 (100hz, full aray local dimming en zeer scherpe weergave van snelle beelden als ik af ga op andere gebruikservaringen).

Echter, nu viel mij op dat Samsung sinds 27 september 2020 ook een 50" Qled paneel aanbied in de Q80T serie (50Q80T) die wél een ververssnelheid van 100hz heeft. Echter is dit model zo nieuw dat ik er nog nergens ervaringen over kan vinden.

Nu twijfel ik tussen de 49XH95 en de 50Q80T. Ik was gecharmeerd geworden van de 49XH95 door de vele positieve ervaringen. Maar wat ik nog steeds lastig te beoordelen vind is het verschil in beeldkwaliteit tussen Qled en 'gewoon' led. Zit er een noemenswaardig verschil in beeldkwaliteit tussen de Q80T serie en de XH95 serie, waar ga je dat verschil in zien?

En is er iemand die al ervaring heeft met de 50Q80T?

Update
Deze comparison geeft een goede vergelijking, echter worden deze vergelijkingen bijna altijd met 55" en up gedaan en lever je wel in op bepaalde vlakken bij de 49"/50" modellen.

De 50Q80T blijkt niet over een 100hz paneel te beschikken zoals op de productpagina van Coolblue wordt geclaimd. Hij beschikt net als de 49" variant over een 60hz paneel (bron)

[ Voor 14% gewijzigd door triqper op 08-10-2020 13:17 ]

Beste antwoord (via triqper op 08-10-2020 13:09)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een QLED is gewoon een LCD/LED tv met QD filter. Samsung mag het QLED noemen net als Hisense en TCL. Sony noemt het Triluminos en LG gebruikt NanoCell. In alle gevallen zorgt het voor een hoger kleurbereik.

De Sony heeft in elk geval een beter reflectiefilter, een hogere HDR piekhelderheid en een natuurgetrouwere weergave in HDR. Met andere woorden bij veel licht en voor impactvol HDR de betere. Als de Samsung in 50'' wel met 120Hz paneel komt, mist 'ie nog steeds het goede reflectiefilter van de Q90/95T. Wel krijg je dan een HDMI 2.1 poort voor 4K@120Hz, ALLM en VRR voor gaming.

Zaken als smartplatform, motion interpolatie/BFI, dimming algoritme, design en andere functies- en features zijn persoonlijke voorkeur. Voor zover ik weet worden er alleen geen 50'' 120Hz panelen geproduceerd, dus ik zou dat dubbel checken.

Bij Sony vervalt bij de 49'': X-wide angle, Acoustic Multi Audio, de two position stand en de backlit remote. Bij Samsung (bijna?) altijd het 120Hz paneel en de bijbehorende (gaming)features.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
triqper schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:44:
Echter, nu viel mij op dat Samsung sinds 27 september 2020 ook een 50" Qled paneel aanbied in de Q80T serie (50Q80T) die wél een ververssnelheid van 100hz heeft. Echter is dit model zo nieuw dat ik er nog nergens ervaringen over kan vinden.
Volgens wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triqper
Volgens Coolblue that is. Maar er is echt bar weinig over dit model te vinden verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
triqper schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:37:
[...]

Volgens Coolblue that is. Maar er is echt bar weinig over dit model te vinden verder.
Aan het Picture Quality Index cijfer voor de 50" versie op de Samsung site kun je al afleiden dat Coolblue er (zeer hoogstwaarschijnlijk) naast zit, dit is namelijk 3200 net als voor de 49" versie terwijl de 55" een 3800 krijgt (PQI staat ook op de Coolblue site zie ik).

[ Voor 6% gewijzigd door apis29 op 07-10-2020 23:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een QLED is gewoon een LCD/LED tv met QD filter. Samsung mag het QLED noemen net als Hisense en TCL. Sony noemt het Triluminos en LG gebruikt NanoCell. In alle gevallen zorgt het voor een hoger kleurbereik.

De Sony heeft in elk geval een beter reflectiefilter, een hogere HDR piekhelderheid en een natuurgetrouwere weergave in HDR. Met andere woorden bij veel licht en voor impactvol HDR de betere. Als de Samsung in 50'' wel met 120Hz paneel komt, mist 'ie nog steeds het goede reflectiefilter van de Q90/95T. Wel krijg je dan een HDMI 2.1 poort voor 4K@120Hz, ALLM en VRR voor gaming.

Zaken als smartplatform, motion interpolatie/BFI, dimming algoritme, design en andere functies- en features zijn persoonlijke voorkeur. Voor zover ik weet worden er alleen geen 50'' 120Hz panelen geproduceerd, dus ik zou dat dubbel checken.

Bij Sony vervalt bij de 49'': X-wide angle, Acoustic Multi Audio, de two position stand en de backlit remote. Bij Samsung (bijna?) altijd het 120Hz paneel en de bijbehorende (gaming)features.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:23
De Samsung 49 en 50Q80T beschikken allebei over een 60Hz paneel, dit wordt hier door Samsung bevestigd.

Naast dat de Sony 49XH95 wel over een native 120Hz paneel beschikt, is de motion handeling class leading en vertoont de minste artifacts.

Verder is Qled puur marketing, dit zijn LCD tv’s met een quantum dot filter wat voor een Wide Color Gamut zorgt.
Sony’s tegenhanger van Qled is Triluminos, sterker nog, de XH95 serie heeft een bredere WCG vergeleken met de Q80T ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:02
Het is ook vreemd om een tv-keuze te laten bepalen door lichtinval..
Lichtinval is namelijk heel eenvoudig te verminderen.. Dus dat is geen argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triqper
benbaba schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 00:20:

Thanks, verhelderend! Wijst mij wederom meer naar de Sony. In de toekomst zie ik mijzelf nog wel een PS5 kopen. Dan is HDMI 2.1 nice, maar ik denk niet dat ik de keuze aan die eis nu ga ophangen.
Freshouttheoven schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 00:22:
De Samsung 49 en 50Q80T beschikken allebei over een 60Hz paneel, dit wordt hier door Samsung bevestigd.

Naast dat de Sony 49XH95 wel over een native 120Hz paneel beschikt, is de motion handeling class leading en vertoont de minste artifacts.

Verder is Qled puur marketing, dit zijn LCD tv’s met een quantum dot filter wat voor een Wide Color Gamut zorgt.
Sony’s tegenhanger van Qled is Triluminos, sterker nog, de XH95 serie heeft een bredere WCG vergeleken met de Q80T ;).
Nice find. Ik was initieel toch mooi gevallen voor de Qled marketing van Samsung.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triqper
belmonde schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 00:24:
Het is ook vreemd om een tv-keuze te laten bepalen door lichtinval..
Lichtinval is namelijk heel eenvoudig te verminderen.. Dus dat is geen argument.
En dan doel je op het dicht doen van gordijnen?

Ik vind het wel schelen in gebruiksgemak als de tv zonder dat ik mijn kamer hoef te verduisteren een goed beeld toont. Wat is 'goed' is dan de key question uiteraard.

Dat brengt me bij een andere vraag, hoe gaan de huidige generatie Oled's om met lichtinval. Is daar nog steeds zo'n groot verschil met lcd panelen in of is dat al veel dichter bij elkaar gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
triqper schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

En dan doel je op het dicht doen van gordijnen?

Ik vind het wel schelen in gebruiksgemak als de tv zonder dat ik mijn kamer hoef te verduisteren een goed beeld toont. Wat is 'goed' is dan de key question uiteraard.

Dat brengt me bij een andere vraag, hoe gaan de huidige generatie Oled's om met lichtinval. Is daar nog steeds zo'n groot verschil met lcd panelen in of is dat al veel dichter bij elkaar gekomen?
Het is gewoon geen argument om naar lichtinval te kijken. Wel hebben oleds meer spiegelende schermen.. Toch scoren ze goed op anti-reflectie !??
Oleds zijn gewoon fel genoeg. Meer dan..
De samsungs met hun screens geven weer rare lichteffecten als weerkaatsing..
Daarom,.. je moet het zoeken buiten de tv. Lichtinval moet bij je de ramen aanpakken. Is geen job voor de tv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:01
@belmonde natuurlijk is lichtinval wel een argument. Hoe je t ook went of keert de QLEDs hebben een flink hogere lichtopbrengst en als je zonlicht op je scherm hebt en niet de gordijnen dicht wil doen dan is QLED gewoon een betere keus (of andere goede lcd).
Dan over het antireflectie gedeelte. Reviewers zijn t niet met je eens. De Samsung anti reflectiecoating is zo een beetje het beste wat je kan krijgen. Ja onder extreme hoek kan je wat kleurverschuiving zien maar dat is in dit geval te preferen boven de antireflectie op OLED schermen die minder goed is en dus nog steeds wel spiegelt.
Er zitten ook nadelen aan de nieuwe QLEDs. Weinig FALD zones bijvoorbeeld en de kijkhoeken zijn mwah. En de topmodellen zijn gewoon duur. Pas bij echt grote schermen is het interessanter dan OLED qua prijs.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjant2 op 08-10-2020 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
@Arjant2 Dit model heeft die antireflectiefilter niet en ik denk dat hij op het regenboog effect doelt wat je bij die wide angle filter hebt (bij de 2020 uitvoering van het filter schijnbaar al wat minder sterk maar hier dus ook niet van toepassing).

Deze 50" is misschien wel alleen toegevoegd omdat ze niet meer aan 49" panelen kunnen komen. De 49" panelen werden door Samsung geproduceerd en aangezien ze de fabrieken gesloten hebben zal dit langzamerhand wel verdwijnen voor enkel 50" panelen. Best kans dat Sony volgend jaar iig geen 49" model met een VA paneel meer heeft ...

[ Voor 6% gewijzigd door apis29 op 08-10-2020 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
apis29 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:33:
@Arjant2 Dit model heeft die antireflectiefilter niet en ik denk dat hij op het regenboog effect doelt wat je bij die wide angle filter hebt (bij de 2020 uitvoering van het filter schijnbaar al wat minder sterk maar hier dus ook niet van toepassing).

Deze 50" is misschien wel alleen toegevoegd omdat ze niet meer aan 49" panelen kunnen komen. De 49" panelen werden door Samsung geproduceerd en aangezien ze de fabrieken gesloten hebben zal dit langzamerhand wel verdwijnen voor enkel 50" panelen. Best kans dat Sony volgend jaar iig geen 49" model met een VA paneel meer heeft ...
Ja, de verkoper bij expert vertelde dat de vertegenwoordiger van samsung gezegd had dat 49 inch afgelopen was. Alleen nog maar 50 inch volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:51
Ik vind dat lichtinval ook een overdreven argument...Er word vanuit het QLED kamp(Samsung) steeds op gehamerd, omdat ze verder niks hebben.

Ik heb een Panasonic VT50 Plasma tv. Mijn gehele woonkamer is op het westen voorzien van raampartij van grond tot aan plafond. Recht tegenover die raampartij staat mijn tv.

De maximale helderheid wat mijn Plasma tv 5 jaar geleden had was iets van 110cd/m²? Ik kan perfect Formule 1 kijken. Ja natuurlijk zie je wat reflectie van de lamellen achter mij, maar weegt die paar keer op tegenover de vele betere kwaliteit die ik s'avonds heb? Zeg maar het moment dat ik echt ga zitten om een film of serie te kijken? En kan ik daardoor niet zien wat er gebeurt? Natuurlijk niet, ik kan nog steeds fatsoenlijk kijken overdag.

En dan is mijn plasma max 100cd/m² ...de OLED TV's komen ruim boven de 500(!!!!)cd/m² uit. Wat overigens nog steeds, volgens mij, flink hoger is dan LCD TV's van een paar jaar terug, en waarschijnlijk ook al flink meer is dan de TV die je vervangen wilt.

QLED is leuk voor als je een winkel hebt, en overdag veel (statische) informatie wilt tonen....Wil je de beste beeldkwaliteit dan kom je gewoon bij OLED uit.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
@Devian De (piek)helderheid van een OLED is afhankelijk van de content ('APL'). Bij lichte scenes (sportwedstrijden buiten overdag bijv.) is die een stuk minder hoog dan bij donkerdere scenes. Alsnog zal het ergens rond de 300cd/m² zijn bij de gemiddelde (niet-HDR) content, vrij vergelijkbaar met de max van een LCD tv in het pre-HDR tijdperk. Bij content met veel wit zoals wintersporten of docu's van winterlandschappen zal de max onder de 200 zitten ...

[ Voor 14% gewijzigd door apis29 op 09-10-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:51
apis29 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:32:
@Devian De (piek)helderheid van een OLED is afhankelijk van de content ('APL'). Bij lichte scenes (sportwedstrijden buiten overdag bijv.) is die een stuk minder hoog dan bij donkerdere scenes. Alsnog zal het ergens rond de 300cd/m² zijn bij de gemiddelde (niet-HDR) content, vrij vergelijkbaar met de max van een LCD tv in het pre-HDR tijdperk. Bij content met veel wit zoals wintersporten of docu's van winterlandschappen zal de max onder de 200 zitten ...
Dat weet ik natuurlijk... Ik heb dan ook 500 genoemd, en niet de piekhelderheid van bijna 800...500 is ongeveer met een 25% wit vlak, iets wat meer in de buurt komt van "normaal" kijken.

Mijn punt is dan ook vooral dat de helderheid van een OLED voldoende is, voor vrijwel iedereen, en waarschijnlijk al flink helderder kan dan de TV die het vervangen moet....(waarbij, toen je hem kocht, je je ook niet druk maakte of deze wel fel genoeg kon)

Mocht je je overigens echt druk maken om reflecties en OLED. Volgens mij hebben de Panasonic OLED schermen een erg goed antireflectie filter (en een piekhelderheid van meer dan 900!).

[ Voor 21% gewijzigd door Devian op 09-10-2020 11:51 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Devian schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:46:
Ik vind dat lichtinval ook een overdreven argument...Er word vanuit het QLED kamp(Samsung) steeds op gehamerd, omdat ze verder niks hebben.

Ik heb een Panasonic VT50 Plasma tv. Mijn gehele woonkamer is op het westen voorzien van raampartij van grond tot aan plafond. Recht tegenover die raampartij staat mijn tv.

De maximale helderheid wat mijn Plasma tv 5 jaar geleden had was iets van 110cd/m²? Ik kan perfect Formule 1 kijken. Ja natuurlijk zie je wat reflectie van de lamellen achter mij, maar weegt die paar keer op tegenover de vele betere kwaliteit die ik s'avonds heb? Zeg maar het moment dat ik echt ga zitten om een film of serie te kijken? En kan ik daardoor niet zien wat er gebeurt? Natuurlijk niet, ik kan nog steeds fatsoenlijk kijken overdag.

En dan is mijn plasma max 100cd/m² ...de OLED TV's komen ruim boven de 500(!!!!)cd/m² uit. Wat overigens nog steeds, volgens mij, flink hoger is dan LCD TV's van een paar jaar terug, en waarschijnlijk ook al flink meer is dan de TV die je vervangen wilt.

En dan zijn lamellen ook niet de ideale raamverduistering.. Zeker als je die aluminium schitteringen hebt.. Met lamellen moet je dan helemaal dicht doen anders heb je strepen..

QLED is leuk voor als je een winkel hebt, en overdag veel (statische) informatie wilt tonen....Wil je de beste beeldkwaliteit dan kom je gewoon bij OLED uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triqper
Ik moet zeggen dat ik wel terug aan het komen ben hoeveel waarde ik hecht aan het lichtinval argument.

Mijn common sense vertelt me dat led gewoon hartstikke mooi beeld levert, en oled nog beter, voornamelijk in de avond. Ik vraag me daarnaast ook af wat het verschil oled en led überhaupt laten zien als het gaat om het weergeven van niet hdr content op Netflix.

De discussie hierboven, en ook zo in veel andere topics, laat wederom zien dat er een hoop persoonlijke voorkeur meespeelt en er verschillende lezingen zijn over wat beter of belangrijk is.

[ Voor 20% gewijzigd door triqper op 09-10-2020 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Devian schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

Dat weet ik natuurlijk... Ik heb dan ook 500 genoemd, en niet de piekhelderheid van bijna 800...500 is ongeveer met een 25% wit vlak, iets wat meer in de buurt komt van "normaal" kijken.

Mijn punt is dan ook vooral dat de helderheid van een OLED voldoende is, voor vrijwel iedereen, en waarschijnlijk al flink helderder kan dan de TV die het vervangen moet....(waarbij, toen je hem kocht, je je ook niet druk maakte of deze wel fel genoeg kon)

Mocht je je overigens echt druk maken om reflecties en OLED. Volgens mij hebben de Panasonic OLED schermen een erg goed antireflectie filter (en een piekhelderheid van meer dan 900!).
Toevoeging: die genoemde piekhelderheden gelden alleen voor HDR modus, bij SDR is het juist wel in de buurt van die 500.
Het filter van Panasonic (en die piekhelderheid) zit volgens mij verder alleen op het topmodel, de rest is niet anders dan de andere merken ... (en die van het topmodel ook niet significant beter, nauwelijks het noemen waard).

@triqper Hier zijn twee afbeeldingen die ik al vaker gepost heb die misschien een beetje een beeld geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qeIMWcRsGD7lG1aaoWvAJaHloE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N0qIRLd15dgZt6RBPKTHpLt1.jpg?f=user_large

Ze zouden eigenlijk hetzelfde moeten doen maar dan met de tv aan voor een nuttigere vergelijking. Afkomstig van dit artikel waar ook een video bij zit die het wat duidelijker maakt https://www.lesnumeriques...mpressionnant-n85813.html

En hier de Q85R rechts tegenover een Q60R (waar de Q80T qua filter mee te vergelijken is; in het bovenste plaatje op het niveau van het meest linkse plaatje. Q85R vergelijkbaar met modellen vanaf de Q85T)):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmf1cWxozQjXsJsZVnxeVdf8VH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eM2wg8qSs5mJcA7RpaUBNqr4.jpg?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door apis29 op 09-10-2020 23:14 ]

Pagina: 1