Beste Tweakers,
Ik ben bij een vriend thuis zijn netwerk aan het opzetten en al gaande de weg kwamen er een aantal vragen bij mij naar boven waar ik graag over zou sparren.
Ik heb toevallig gisteren de eerste inrichting van zijn Unifi gedaan, maar komen nog wel wat hardware toevoegingen aan.
Huidige situatie:
- Ziggo router voor alle routing (
, I know wordt binnenkort vervangen)
- Unifi Switch 16P 150W
- 4x UAP AC-PRO waarvan er 2 buitenhangen
- Loxone systeem, bedenk de meest uitgebreide setup en hij heeft het. Belangrijk hier voor mij is de Intercom unit die via POE+ wordt gevoed vanuit de switch.
- Mogelijk ook nog een standalone NVR, maar dat weet ik ff niet zeker.
Ik heb tot op heden een Secure LAN en een guest LAN (met guest policies) ingesteld. Deze laatste zit nog niet op een eigen VLAN, maar dat komt nog zodra er een degelijke router is. Er staat nog een IOT VLAN op de planning en wellicht moet je hier ook nog denken aan een apart VLAN voor zijn LOXONE.
Mijn vraag is nu: hoe beveilig je de LAN kabels die buiten hangen?
Wat betreft de APs is de fysieke barriere dat ze op ruim 3m hoogte hangen.
Ideeën, suggesties?
Thanks!
Ik ben bij een vriend thuis zijn netwerk aan het opzetten en al gaande de weg kwamen er een aantal vragen bij mij naar boven waar ik graag over zou sparren.
Ik heb toevallig gisteren de eerste inrichting van zijn Unifi gedaan, maar komen nog wel wat hardware toevoegingen aan.
Huidige situatie:
- Ziggo router voor alle routing (

- Unifi Switch 16P 150W
- 4x UAP AC-PRO waarvan er 2 buitenhangen
- Loxone systeem, bedenk de meest uitgebreide setup en hij heeft het. Belangrijk hier voor mij is de Intercom unit die via POE+ wordt gevoed vanuit de switch.
- Mogelijk ook nog een standalone NVR, maar dat weet ik ff niet zeker.
Ik heb tot op heden een Secure LAN en een guest LAN (met guest policies) ingesteld. Deze laatste zit nog niet op een eigen VLAN, maar dat komt nog zodra er een degelijke router is. Er staat nog een IOT VLAN op de planning en wellicht moet je hier ook nog denken aan een apart VLAN voor zijn LOXONE.
Mijn vraag is nu: hoe beveilig je de LAN kabels die buiten hangen?
- Optie 1: DHCP uit, alles static IP, MAC filter op de port van de kabel die buiten hangt. Dit kan wel voor de Intercom, maar MAC filter op de poort werkt niet voor APs. Daarbij kan je volgens mij met een man-in-the-middle vrij eenvoudig het eea sniffen en dan spoofen.
- Optie 2: Waarschijnlijk zit de oplossing in een RADIUS server. Dit zal voor de APs werken, maar ik kan nergens terugvinden of dit dan ook met LOXONE kan. De ellende echter van RADIUS is natuurlijk dat veel clients (zeker IOT clients) niet met 802.1x overweg kunnen.
Wat betreft de APs is de fysieke barriere dat ze op ruim 3m hoogte hangen.
Ideeën, suggesties?
Thanks!