Beste Tweakers,
Met de release van de nieuwe AMD's voor de deur kan ik bijna mijn droombuild gaan bestellen.
De build gaat er ongeveer zo uit zien, maar dan met een nieuwe AMD CPU:
Ik kan jullie hulp goed gebruiken om het koelplan voor de build te optimaliseren voor voldoende koelperformance bij een zo laag mogelijke geluidsdruk.
De gekozen componenten sluiten daar m.i. zo goed mogelijk bij aan (Case, CPU-koeler, Fans GPU en PSU).
Volgens een review zijn er de volgende fan mounts aanwezig:
:fill(white):strip_exif()/f/image/BtdVRegktrOk7C0odamytVXo.png?f=user_large)
Ik ga voor de 120mm outtake linksboven, 3 120mm voorin als intake zodat de onderste fan ook wat airflow voor de passieve PSU genereert.
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het plaatsen van de fan op de bodem.
Ik twijfel bij onderstaande exhaust tussen een noctua A12 of F12. Vanwege al dat ijzer wat in de weg zit.
:strip_exif()/f/image/HvJnRIpT88ER3z7jddw8uPL4.jpg?f=fotoalbum_medium)
Concrete vragen:
-Vraagt de exhaust van de Define 7 Compact om static pressure F12 of volstaat een A12 voor optimale afvoer van hete lucht (Doel: zoveel mogelijk afvoer van energie bij zo laag mogelijk geluid)?
-Gaat een extra fan op de bodem performance toevoegen of vooral turbulentie.
-Zijn Noctua's nog de crème de la crème op het gebeid van performance, bouwkwaliteit en geluidsproductie?
-Is er een stillere CPU-koeler, geschikt voor een '250watt tdp'*, dan de Ninja 5? NH-D15 past namelijk maar vind ik bij een maatje niet echt stil.
Alle andere tips en info is welkom.
Met de release van de nieuwe AMD's voor de deur kan ik bijna mijn droombuild gaan bestellen.
De build gaat er ongeveer zo uit zien, maar dan met een nieuwe AMD CPU:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3800X (BOX) Boxed | € 339,- | € 339,- |
1 | Moederborden | Asus ROG Strix B550-E GAMING | € 219,- | € 219,- |
1 | Videokaarten | Asus ROG Strix GeForce RTX 3080 OC | € 859,- | € 859,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact | € 94,25 | € 94,25 |
1 | Processorkoeling | Scythe Ninja 5 | € 49,95 | € 49,95 |
4 | Ventilatoren | Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm | € 27,- | € 108,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4R | € 155,32 | € 155,32 |
1 | Voedingen | Seasonic Prime Fanless TX-700 | € 244,90 | € 244,90 |
1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 2TB | € 238,90 | € 238,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.308,32 |
Ik kan jullie hulp goed gebruiken om het koelplan voor de build te optimaliseren voor voldoende koelperformance bij een zo laag mogelijke geluidsdruk.
De gekozen componenten sluiten daar m.i. zo goed mogelijk bij aan (Case, CPU-koeler, Fans GPU en PSU).
Volgens een review zijn er de volgende fan mounts aanwezig:
:fill(white):strip_exif()/f/image/BtdVRegktrOk7C0odamytVXo.png?f=user_large)
Ik ga voor de 120mm outtake linksboven, 3 120mm voorin als intake zodat de onderste fan ook wat airflow voor de passieve PSU genereert.
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het plaatsen van de fan op de bodem.
Ik twijfel bij onderstaande exhaust tussen een noctua A12 of F12. Vanwege al dat ijzer wat in de weg zit.
:strip_exif()/f/image/HvJnRIpT88ER3z7jddw8uPL4.jpg?f=fotoalbum_medium)
Concrete vragen:
-Vraagt de exhaust van de Define 7 Compact om static pressure F12 of volstaat een A12 voor optimale afvoer van hete lucht (Doel: zoveel mogelijk afvoer van energie bij zo laag mogelijk geluid)?
-Gaat een extra fan op de bodem performance toevoegen of vooral turbulentie.
-Zijn Noctua's nog de crème de la crème op het gebeid van performance, bouwkwaliteit en geluidsproductie?
-Is er een stillere CPU-koeler, geschikt voor een '250watt tdp'*, dan de Ninja 5? NH-D15 past namelijk maar vind ik bij een maatje niet echt stil.
Alle andere tips en info is welkom.