Koelplan FD Define 7 Compact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste Tweakers,

Met de release van de nieuwe AMD's voor de deur kan ik bijna mijn droombuild gaan bestellen.

De build gaat er ongeveer zo uit zien, maar dan met een nieuwe AMD CPU:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X (BOX) Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B550-E GAMING€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 3080 OC€ 859,-€ 859,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact€ 94,25€ 94,25
1ProcessorkoelingScythe Ninja 5€ 49,95€ 49,95
4VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 27,-€ 108,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4R€ 155,32€ 155,32
1VoedingenSeasonic Prime Fanless TX-700€ 244,90€ 244,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 238,90€ 238,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.308,32

Ik kan jullie hulp goed gebruiken om het koelplan voor de build te optimaliseren voor voldoende koelperformance bij een zo laag mogelijke geluidsdruk.
De gekozen componenten sluiten daar m.i. zo goed mogelijk bij aan (Case, CPU-koeler, Fans GPU en PSU).

Volgens een review zijn er de volgende fan mounts aanwezig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtRiDf0uOhQuC14utDGLtj9Wajc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BtdVRegktrOk7C0odamytVXo.png?f=user_large
Ik ga voor de 120mm outtake linksboven, 3 120mm voorin als intake zodat de onderste fan ook wat airflow voor de passieve PSU genereert.
Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het plaatsen van de fan op de bodem.

Ik twijfel bij onderstaande exhaust tussen een noctua A12 of F12. Vanwege al dat ijzer wat in de weg zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yoqf6Awur7JjZ6vIboyWTRWjm4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvJnRIpT88ER3z7jddw8uPL4.jpg?f=fotoalbum_medium

Concrete vragen:
-Vraagt de exhaust van de Define 7 Compact om static pressure F12 of volstaat een A12 voor optimale afvoer van hete lucht (Doel: zoveel mogelijk afvoer van energie bij zo laag mogelijk geluid)?
-Gaat een extra fan op de bodem performance toevoegen of vooral turbulentie.
-Zijn Noctua's nog de crème de la crème op het gebeid van performance, bouwkwaliteit en geluidsproductie?
-Is er een stillere CPU-koeler, geschikt voor een '250watt tdp'*, dan de Ninja 5? NH-D15 past namelijk maar vind ik bij een maatje niet echt stil.

Alle andere tips en info is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:43
Fan op de bodem heeft geen nut want die blaast onder de psu shroud.

Fanless voeding is geen goede keuze in een behuizing met psu shroud. Zo'n voeding moet je namelijk met de grill naar boven monteren zodat de warme lucht makkelijk weg kan. Warme lucht wil namelijk naar boven ipv naar achteren. Neem een goede en stille Gold of Platinum voeding als de be quiet! Straight Power 11. Die ga je ook nooit horen en is een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Uszka schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:47:
Fan op de bodem heeft geen nut want die blaast onder de psu shroud.

Fanless voeding is geen goede keuze in een behuizing met psu shroud. Zo'n voeding moet je namelijk met de grill naar boven monteren zodat de warme lucht makkelijk weg kan. Warme lucht wil namelijk naar boven ipv naar achteren. Neem een goede en stille Gold of Platinum voeding als de be quiet! Straight Power 11. Die ga je ook nooit horen en is een stuk goedkoper.
Die voeding is voor mij de kroon op die PC, die gaat er niet uit ;) Desnoods een andere kast maar dat hoop ik oprecht niet, aangezien dat een hel van een queste was om bij deze uit te komen.
Je kunt hieronder zien dat de shroud wel ventilatieopeningen heeft. Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/fractal-design-define-7-compact-atx-chassis/images/innerside1shroud.jpg Dat i.c.m. met de overcapaciteit van de voeding en de intake fans moet hopelijk wel genoeg zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 07-10-2020 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
eL_Jay schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:53:
Die voeding is voor mij de kroon op die PC, die gaat er niet uit
Dan heb je niet de beste voeding voor die prijs uitgezocht. Fanless is trouwens geen voordeel als je de rest van het systeem volhangt met fans. Fanless heeft nut als de rest ook fanless is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Uszka schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

Dan heb je niet de beste voeding voor die prijs uitgezocht. Fanless is trouwens geen voordeel als je de rest van het systeem volhangt met fans. Fanless heeft nut als de rest ook fanless is.
Welke voeding is dan beter in jouw ogen?
Afaik (650 a 800 watt) is dit de allerstilste, met de allerhoogste efficientie.
Heeft hij top features, bouwkwaliteit & garantie.
Tot slot heeft hij ook nog goede ripple en voltage waardes.
Prijs en Bang/Buck is voor mij niet echt relevant bij deze PSU. Bovengenoemde* des te meer *O*

Titaniums in wattage 650 a 800 zijn bijna allemaal van seasonic.
Naar ik vernomen heb zijn de fans in de huidige modellen niet optimaal. Omdat ik die niet kan vervangen/reguleren als die teveel* geluid maken, ga ik voor deze fanloze, top end* seasonic.

Als ik de juiste onderdelen koop, kan ik deze hopelijk zo reguleren dat ik alleen de GPU-fans hoor. Slijt een fan? Dan vervang ik die.
Dat wil/kan ik niet bij een PSU/videokaart vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
pricewatch: Corsair AX850 Titanium is beter dan het origineel met betere fan en stiller echter bieden pricewatch: Corsair HX750 V2 en pricewatch: Corsair HX750i meer voor minder. Nog betere fans, multirail met betere beveiligingen, beter platform.

Probleem met fanless voedingen is dat ze maar al te vaak last van coilwine hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 18:22

World Citizen

FreeReef.nl

Op zich, als je niks geks doet mbt overclocken dan zouden 2 casefans al genoeg zijn. Als je die laat meedraaien op temperatuur ga je ze ook amper horen. Hooguit tijdens het gamen, maar dan heb je geluid van je game dat harder is.

In de basis is vaak 1, en liever 2 casefans meeer dan voldoende. De kasten van tegenwoordig zijn veel ruimer als vroeger, en schijven zijn kleiner. Hierdoor is het eigenlijk een grote ruimte geworden, dus als je 2 fans hebt dan trek je echt wel voldoende lucht door je kast.

Ik plaats bij stille systemen ook niet meer dan 1 intake en 1 outtake fan. Ik draai thuis een Fractal Define S met 2 casefans, en heb dat systeem zelfs overgeclocked.

Daarnaast ga je niet veel winnen aan temperaturen door meer airflow in je kast te plaatsen. Bij meer dan 2 ventilatoren is het rendement ver te zoeken. Je doet dit inderdaad eigenlijk alleen om alle fans langzamer te laten draaien en het stiller te krijgen.

Maar zoals gezegd.. met 2 fans die langzaam draaien hou je het systeem al koel.. dus die 2 langzaam draaiende fans zijn al stil.

Je voeding is prima. Lekker houden.

Wel heb je gelijk kwa CPU koeler. Bijvoorbeeld een NH-D15 presenteert bij mij krap 10 graden beter dan een Coolermaster koeler.

Het voordeel is ook dat er grotere fans op zitten, dus weer wat stiller is. Dat is wel de moeite waard vind ik.

Maar verkijk je er dus niet op. Je hebt geen 6 fans nodig om een systeem normaal koel te houden. 2 is zat, en je gaat er wat bijsteken als je 2 GPU's draait, of 4 spinning HDD's, of overclocked.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekeeshond
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 15:05
Heey @eL_Jay

Ik was benieuwd of je jouw build nog gerealiseerd hebt.
Zo ja, dan ben ik erg geïnteresseerd naar je ervaringen qua koeling en luchtstroom.

Ik heb zelf een 3080 in order staan met levering (hopelijk) deze of volgende week en zat ook te denken deze in de define 7 compact te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
dekeeshond schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:38:
Heey @eL_Jay

Ik was benieuwd of je jouw build nog gerealiseerd hebt.
Zo ja, dan ben ik erg geïnteresseerd naar je ervaringen qua koeling en luchtstroom.

Ik heb zelf een 3080 in order staan met levering (hopelijk) deze of volgende week en zat ook te denken deze in de define 7 compact te stoppen.
Nee, en gezien de beschikbaarheid van de onderdelen gaat dat pas begin volgend jaar worden. (RoG GPU's, Ryzen 5xxx en de x570 dark hero of b550 xe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@dekeeshond: Ik heb wel een Ryzen 5xxx weten te scoren en deze in een Define 7 Compact gestoken. Twee intake fans op een 280mm rad, twee exhaust fans boven en eentje achter. Ik heb nog geen nieuwe GPU dus ook nog geen koelingsproblemen.

Een RTX3080 gaat mogelijk niet passen, de maximale lengte van een GPU is 310mm als je een niet al te dikke front rad hebt (een top rad is niet mogelijk tenzij je superlaag RAM hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekeeshond
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 15:05
@LanTao :
Mooie build, goed om te horen dat de Define 7 Compact de huidige setup voldoende koelt. Ik heb gister de 3080 binnengekregen en daarna gelijk de rest van de PC besteld. Heb mijn ryzen 5800x bestelling geannuleerd en heb nu een 10850k van Intel gepakt. Omdat deze ook wat heter kan worden heb ik toch voor de zekerheid een andere behuizing gepakt zodat ik achteraf geen spijt ga krijgen. ik ben uiteindelijk gegaan voor de volgende:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 98,70€ 98,70

Met een radiator voorin past de rtx3080 inderdaad er niet meer in de Define 7 Compact. maar volgens de specificaties zou je het wel moeten redden met fans gekoeld:
GPU max length: 341 mm (360 mm without front fan)
Bron: https://www.fractal-desig...ark-tempered-glass/black/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Niet online
dekeeshond schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:38:
Met een radiator voorin past de rtx3080 inderdaad er niet meer in de Define 7 Compact. maar volgens de specificaties zou je het wel moeten redden met fans gekoeld:
[...]
Dat klopt redelijk: de radiator die ik heb is 30mm, met fans van 25mm. Met een meetlint in de kast meet ik 310mm ruimte met rad, 340mm ruimte met alleen fans.

De 500DX is zeker ook mooi en koelt waarschijnlijk beter door het mesh-frontpaneel.

Zelf zat ik te twijfelen tussen de Define 7 Compact en de Define S2 Vision.
De 7 Compact had zoveel beter kunnen zijn als 'ie 2,5cm hoger en dieper was geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
LanTao schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:27:
[...]

Dat klopt redelijk: de radiator die ik heb is 30mm, met fans van 25mm. Met een meetlint in de kast meet ik 310mm ruimte met rad, 340mm ruimte met alleen fans.

De 500DX is zeker ook mooi en koelt waarschijnlijk beter door het mesh-frontpaneel.

Zelf zat ik te twijfelen tussen de Define 7 Compact en de Define S2 Vision.
De 7 Compact had zoveel beter kunnen zijn als 'ie 2,5cm hoger en dieper was geweest
Bedoel je dan puur WC-wise? Of heb je andere punten waar je je aan stoort bij de 7C?
Luchtkoeling wise is dit volgens mij de meest compacte highend case waar full-size componenten in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Niet online
eL_Jay schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:36:
Bedoel je dan puur WC-wise? Of heb je andere punten waar je je aan stoort bij de 7C?
Luchtkoeling wise is dit volgens mij de meest compacte highend case waar full-size componenten in passen.
Klopt helemaal, er is eigenlijk net te weinig ruimte voor een moderne videokaart en een AIO-koeler. Ook kan er alleen voorin een AIO, bovenin bij met de meeste moederborden niet voldoende ruimte. Ik begrijp dat het een compromis is, maar met een in mijn ogen marginale concessie was het een veelzijdiger kast geweest.
Pagina: 1