Wifi punt creëren in studentenflat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazman67
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-04 11:59
Mijn zoon zit op een studentenflat in Groningen en ze hebben daar een Ziggo aansluiting in hun kamer. Dus er is internet. Maar er is geen WiFi aansluiting.

Omdat hij veel op zijn mobiel zit wil hij graag deze wel hebben om data te besparen. Een hotspot instellen op je laptop is mogelijk maar dan moet deze wel altijd aanstaan en dat is dus niet altijd zo.

Is het mogelijk om bijvoorbeeld een access point aan te sluiten zodat hij niet alleen zijn laptop daarop aan kan sluiten maar ook een WiFi punt heeft?

Ik heb zitten googlen op internet maar een aantal hebben het over instellen en bekijken van IP adressen op je router en daar kom ik logischerwijze niet bij.

Beste antwoord (via tazman67 op 10-10-2020 20:32)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:00

lier

MikroTik nerd

Als je een accespoint aansluit ben je klaar. In de handleiding staat beschreven hoe je hem moet configureren.

[ Voor 63% gewijzigd door lier op 07-10-2020 20:50 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Heeft iedereen zijn eigen ziggo aansluiting met extern ip ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:00

lier

MikroTik nerd

Als je een accespoint aansluit ben je klaar. In de handleiding staat beschreven hoe je hem moet configureren.

[ Voor 63% gewijzigd door lier op 07-10-2020 20:50 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazman67
DukeBox schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:47:
Heeft iedereen zijn eigen ziggo aansluiting met extern ip ?
Ga ervan uit van niet. Denk dat iedereen een DHCP gegenereerd IP adres krijgt telkens bij inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

tazman67 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:55:
Ga ervan uit van niet. Denk dat iedereen een DHCP gegenereerd IP adres krijgt telkens bij inloggen
Dan is het op zich zoals @lier aangeeft..

Zelf zou ik er een router achter hangen om je netwerk af te scheiden van de andere bewoners. Dan heb je ook geen gedoe met casting devices e.d. NAT achter NAT is meestal geen probleem en anders kan je dat weer met een VPN provider oplossen.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 07-10-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazman67
DukeBox schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:58:
[...]

Zelf zou ik er een router achter hangen om je netwerk af te scheiden van de andere bewoners. Dan heb je ook geen gedoe met casting devices e.d. NAT achter NAT is meestal geen probleem en anders kan je dat weer met een VPN provider oplossen.
Dat is fase 2. In eerste instantie wil ik het zodanig installeren dat hij WiFi heeft. Met zodanige beveiliging zodat anderen er niet op komen door strong password, broadcast WiFi uitzetten oid.

En mochten anderen op zijn WiFi komen is het geen groot probleem Internet zit bij prijs van de kamer inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoezo fase 2 ? Een wifi router plaatsen is de makkelijkste oplossing omdat je 2 vliegen in 1 klap slaat.

[ Voor 61% gewijzigd door DukeBox op 07-10-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Keerzijde: met een AP kun je nog gewoon met je medestudenten LAN gamen/shit uitwisselen etc., met een router moet je weer gaan denken over NAT-traversal. In mijn tijd opa vertelt... was dat juist reden om netwerk aan te leggen in je studentenflat - internetverbinding kwam pas later.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
dion_b schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:59:
Keerzijde: met een AP kun je nog gewoon met je medestudenten LAN gamen/shit uitwisselen etc., met een router moet je weer gaan denken over NAT-traversal. In mijn tijd opa vertelt... was dat juist reden om netwerk aan te leggen in je studentenflat - internetverbinding kwam pas later.
In mijn tijd had je daar gewoon een router voor die 2 vlans op zijn WAN-poort kon trunken :p

Anyway een router is sowieso de beste/meest flexibele oplossing, maar ik zou voornamelijk eens contact opnemen met de servicedesk van de netwerkleverancier. Ziggo levert niet dit soort verbindingen aan consumenten dus er zit hoe dan ook een partij tussen die je precies kan vertellen wat je nodig hebt en hoe je dat moet instellen. De verhuurder kan je daar wel naar doorverwijzen.

En als het via die route allemaal te stroef gaat, contact zoeken met de nestor, bewonerscommissie, huurdersvereniging, etc.

Hij is echt niet de eerste die hier tegenaan loopt. Maar een beetje student regelt dit toch gewoon zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

tazman67 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:17:
[...]

Dat is fase 2. In eerste instantie wil ik het zodanig installeren dat hij WiFi heeft.
Dat kan met een AP of met een router ingericht als AP
Met zodanige beveiliging zodat anderen er niet op komen door strong password, broadcast WiFi uitzetten oid.
Broadcast wifi uitzetten doen we sinds 2010 al niet meer. Je moet dat namelijk ook op je telefoon aanzetten en die wordt daarmee kwetsbaar voor allerlei vervelende MITM attacks, ook op andere plaatsen dan "thuis"

[ Voor 3% gewijzigd door Brahiewahiewa op 08-10-2020 05:07 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazman67
lier schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:47:
Het is allemaal gelukt, eigenlijk is het simpeler als ik dacht. Staat erg duidelijk beschreven in de handleiding. Ik heb een Netgear WAC104 aangeschaft.

Alleen deze aan een laptop gekoppeld. IP adres op laptop wijzigen om het AP te benaderen en configureren maar. DHCP aanzetten, admin password wijzigen, wifi naam wijzigen.

Daarna settings op laptop weer terug zetten.

Viel me wel op nadat alles werkte dat er ontzettend veel wifi aansluitingen in de studentenflat aanwezig waren. Lijkt wel of iedereen een AP geïnstalleerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
DukeBox schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:58:
[...]

Dat inderdaad, voordat je buren een Netflix serie naar jouw tv streamen . . .

* ChaserBoZ_ heeft dat al genoeg met zijn kids, kijk ik formule 1, staat er ineens Peppa Pig op ofzo :+
Viel me wel op nadat alles werkte dat er ontzettend veel wifi aansluitingen in de studentenflat aanwezig waren. Lijkt wel of iedereen een AP geïnstalleerd heeft.
Ja, het is net alsof iedereen tegenwoordig draadloos wenst te werken. Check even of je niet net een druk kanaal hebt gekozen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1