Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het vorige systeem dat ik voor mijn ouders opgebouwd heb is na 8 jaar niet meer in orde na een Windows10 update die conflicten oplevert met het moederbord. (i5 2500 generatie).
Daarom wil ik het hart en nieren wisselen zodat hij weer een zelfde periode zorgeloos verder kunnen.
Gebruikers zijn dus mijn ouders, 65+ & 70+.
Denk aan office gebruik met outlook en excel, YouTube, Muziek luisteren, Foto's bekijken, veel open tabbladen met internetten etc. Er is een nieuwe scanner nodig. Systeem moet draadloos met internet verbonden worden. Optioneel ook bluetooth aan boord.
Gebruiker raakt snel geïrriteerd als het hapert of traag reageert
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget, er wordt op vertrouwt dat er een schappelijke balans gepakt word tussen prijs/prestatie en doel. Dus een beetje extra duurzaamheid om die 8-10 jaar te halen mag extra kosten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur als 24"monitor, toetsenbord, muis, speakers en printer kunnen behouden worden.
Verder wil ik eventueel hergebruiken:
- Casing: Cooler Master Sileo 500 - Midtowermodel
- Schijfstation: Sony Optiarc AD-7280S
- Vaste schijf (data opslag): WD Caviar Green WD5000AZDX (Optioneel verversen, ook 8jr oud)
- Vaste schijf (OS): SSD, 2jr geleden er in gezet, Samsung 8xx, type even vergeten en ik denk 128gb.
- Optioneel WiFi addon kaart overzetten (~2 jaar oud).
De voeding doet het prima, maar met zijn 8 jaar onder het mom van betrouwbaarheid vervangen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren. Ben zelf wel wat meer voor AMD van oudsher.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil is een pre.
De windows licentie weet ik dat deze elders voordeliger te vinden zijn.
Gebruiker wil graag het Office 365 abbo ivm. Outlook erbij.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Voor een aantal componenten heb ik al 2 of 3 keuzes staan, dus de knoop doorhakken en de overbodige weg strepen. Aanvullingen of alternatieve tips zijn welkom.
Heb reeds gezocht naar bestaande topics, maar voornamelijk wordt er gericht op de zwaardere setups of meteen over naar een NUC. Gebruiker heeft duidelijk aangegeven niet te zitten wachten op een klein kastje haha.
De laatste build voor mijzelf was een hele andere kant op met 3700X etc. dus wellicht ga ik al snel overkill nu.
Maar goed, iets overkill met tot 10 jaar gebruik voor ogen mag wel.
Het vorige systeem dat ik voor mijn ouders opgebouwd heb is na 8 jaar niet meer in orde na een Windows10 update die conflicten oplevert met het moederbord. (i5 2500 generatie).
Daarom wil ik het hart en nieren wisselen zodat hij weer een zelfde periode zorgeloos verder kunnen.
Gebruikers zijn dus mijn ouders, 65+ & 70+.
Denk aan office gebruik met outlook en excel, YouTube, Muziek luisteren, Foto's bekijken, veel open tabbladen met internetten etc. Er is een nieuwe scanner nodig. Systeem moet draadloos met internet verbonden worden. Optioneel ook bluetooth aan boord.
Gebruiker raakt snel geïrriteerd als het hapert of traag reageert
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget, er wordt op vertrouwt dat er een schappelijke balans gepakt word tussen prijs/prestatie en doel. Dus een beetje extra duurzaamheid om die 8-10 jaar te halen mag extra kosten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur als 24"monitor, toetsenbord, muis, speakers en printer kunnen behouden worden.
Verder wil ik eventueel hergebruiken:
- Casing: Cooler Master Sileo 500 - Midtowermodel
- Schijfstation: Sony Optiarc AD-7280S
- Vaste schijf (data opslag): WD Caviar Green WD5000AZDX (Optioneel verversen, ook 8jr oud)
- Vaste schijf (OS): SSD, 2jr geleden er in gezet, Samsung 8xx, type even vergeten en ik denk 128gb.
- Optioneel WiFi addon kaart overzetten (~2 jaar oud).
De voeding doet het prima, maar met zijn 8 jaar onder het mom van betrouwbaarheid vervangen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3400G Boxed | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte A520M H | € 57,17 | € 57,17 |
| 1 | Moederborden | MSI B450M-A PRO MAX | € 63,04 | € 63,04 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG A520M Vector Wifi | € 78,90 | € 78,90 |
| 1 | Scanners | Canon Canoscan LiDE 400 | € 78,90 | € 78,90 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI | € 103,70 | € 103,70 |
| 1 | Officesoftware en suites | Microsoft Office 365 Personal NL | € 49,90 | € 49,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS | € 58,90 | € 58,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16S-8GIS | € 28,29 | € 28,29 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W CM | € 58,81 | € 58,81 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master MWE Bronze 450W V2 | € 46,- | € 46,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 762,61 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren. Ben zelf wel wat meer voor AMD van oudsher.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil is een pre.
De windows licentie weet ik dat deze elders voordeliger te vinden zijn.
Gebruiker wil graag het Office 365 abbo ivm. Outlook erbij.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Voor een aantal componenten heb ik al 2 of 3 keuzes staan, dus de knoop doorhakken en de overbodige weg strepen. Aanvullingen of alternatieve tips zijn welkom.
Heb reeds gezocht naar bestaande topics, maar voornamelijk wordt er gericht op de zwaardere setups of meteen over naar een NUC. Gebruiker heeft duidelijk aangegeven niet te zitten wachten op een klein kastje haha.
De laatste build voor mijzelf was een hele andere kant op met 3700X etc. dus wellicht ga ik al snel overkill nu.
Maar goed, iets overkill met tot 10 jaar gebruik voor ogen mag wel.