Hulp met schakelschema slaapkamer

Pagina: 1
Acties:
  • 7.573 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewent12
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-10-2020
Ik heb wat hulp nodig met mijn schakelschema. Ik ben bezig met een verbouwing. Dit weekend komen ze sleuven frezen en ik wil weten hoeveel ik er moet hebben en waar.

Ik heb een bestaand wandcontactdoos met bruine en blauwe draad. Deze wil ik doortrekken naar een contactdoos onder het bed met afdekplaatje. Daarnaast wil ik twee stopcontacten daar voor de electrische lattenbodems. Ook wil ik lampjes aan de muur van weerszijden bed. Deze wil ik met een dubbele schakelaar aan beide kanten van het bed onafhankelijk van elkaar bedienen. Tevens hier ook een stopcontact. als laatste wil ik een extra stopcontact links in de hoek. Hoe ziet het schakelschema hiervoor uit en hoeveel sleuven moet ik frezen. Tevens moet ik denk ik rekening houden met het maximale aantal kabels door de buis afhankelijk van diameter toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ep2Nc6NTh3K6oEfbHa6ZS3KKN6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8aDDSBcyYmGE6H31MdLkTqi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SmvxzwuCct9udV7RkGgPYlTpG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlAWw3XRt8j30O6VUfctwiiN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door ewent12 op 07-10-2020 20:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:47
Om te beginnen zou ik zorgen dat je er ook aarde bij krijgt,

Als je ook 2 van die dubbele schakelaars wilt installeren, krijg je dus ook 2 wissel schakelingen,
wellicht 2 buizen tussen de schakelaars zetten vanwege de schakel draden om de installatie wat overzichtelijk te houden, Voeding voor de schakelaars kan je wel van de wcd pakken, En de lampen dan met een buisje in de zelfde dozen waar de schakelaar en wcd zit? zorg wel dat je diepe dozen hebt waar je wat ruimte achter hebt eventueel.

Dit is eerste wat in mij op komt zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewent12
Dank je popie voor de reactie. Diepe dozen zijn 50 mm toch? wat heeft de voorkeur 16 of 19mm elektrabuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Hoeveel draden er door mogen is bepalend voor 16 of 19 mm. En ook of je flex buis gebruikt of “gewone “ buis. Persoonlijk komt er bij mij geen flexbuis in aangezien je hier lastig draad in kunt trekken. (Er is wel voorbedrade flexbuis, maar mocht je er ooit in de toekomst wat mee moeten doen....).
Daarnaast is ook de draaddikte bepalend (1,5mm2 of 2,5mm2). De exacte aantallen wat door een buis mag, weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Bij 19mm moet je wel ff checken of de invoeren van de dozen hiervoor geschikt zijn.

Qua schakeling voor de lampen kun je zoeken op wisselschakeling (ook wel hotelschakeling genoemd in de volksmond)

Volgens mij zitten er ook nog officieel nog regels aan hoeveel je dozen je mag doorverbinden en hoe diep de dozen moeten zijn om te mogen lassen. Helaas ben ik niet op de hoogte van de actuele normen.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
ewent12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:32:
Ik heb wat hulp nodig met mijn schakelschema. Ik ben bezig met een verbouwing. Dit weekend komen ze sleuven frezen en ik wil weten hoeveel ik er moet hebben en waar.

Ik heb een bestaand wandcontactdoos met bruine en blauwe draad. Deze wil ik doortrekken naar een contactdoos onder het bed met afdekplaatje. Daarnaast wil ik twee stopcontacten daar voor de electrische lattenbodems. Ook wil ik lampjes aan de muur van weerszijden bed. Deze wil ik met een dubbele schakelaar aan beide kanten van het bed onafhankelijk van elkaar bedienen. Tevens hier ook een stopcontact. als laatste wil ik een extra stopcontact links in de hoek. Hoe ziet het schakelschema hiervoor uit en hoeveel sleuven moet ik frezen. Tevens moet ik denk ik rekening houden met het maximale aantal kabels door de buis afhankelijk van diameter toch?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBXlcYrMh9NB7D1EwGiglfpgNDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kY6ULC2I2QXijY56FmKPrpoM.jpg?f=fotoalbum_large

Let op ik ben geen elektricien maar denk het volgende.
De huidige centraaldoos waar de aanvoer vanaf de meterkast vandaan komt zit waarschijnlijk boven je plafonnière.
De 2 kabels achter het bed komen daar vandaan.
Kijk of je ook aarde hebt (geel/groen) en zorg dat je die opnieuw doet achter het bed.
Vanaf je nieuwe verdeel punt ga je naar links en rechts met bruin,geel/groen en blauw voor de stopcontacten.
Vanaf het linker stopcontact nog 1 keer naar beneden en naar links.

Maak als alles erin zit even een foto van de leidingen met desnoods de afstand naar de muur. Mocht je later toch iets in de muur willen schroeven
.
De sleuven voor de lampen en de wcds onder het bed spreken voor zich.
Zou zoals hierboven al gezegd wel even vaste pvc buisjes halen.

Is het de bedoeling dat je de plafonnière vanuit bed kan schakelen en de muur lamp aan 1kant of zijn de dubbele schakelaars bedoeld voor beide muur lampen?(wat ik zelf onlogisch zou vinden)
Voor de plafonnière heb je dan ook nog een zwarte schakeldraad nodig in de groene lijn op tekening die van de huidige schakelaar naar die nieuwe wisselschakelaars gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Waarom dan niet ook een kruisschakeling voor je plafonnière met 1 schakelaar bij de deur en aan iedere kant van het bed ook 1. Als je dan toch bezig bent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Nog een kleine tip: stopcontacten met Ingebouwde usb.

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nila schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:14:
Wou net nog toevoegen: dubbele stopcontacten bij de nachtkastjes. Maar een ingebouwde USB zou ook voldoende zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:40
per wisselschakeling heb je 2 schakeldraden nodig tussen beide schakelaars dus met nul fase en aarde kom je op 7 draden. Dat past op zich wel in een 16mm buis maar dan zou ik de draden er wel in stoppen voordat je de leiding in de muur stopt en in bochten gaat leggen, anders lukt het zeker niet.
Je zou ook een dikkere buis kunnen nemen of twee van 16mm en dan zou je er 1 rechtstreeks tussen beide schakelaars kunnen leggen voor de 4 schakeldraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 12:57

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
@TS: Als je de mogelijkheid hebt, diepe dozen! En dan even je ingangsbuisje omdraaien, zodat je buis net even dieper in de muur ligt. Maar serieus, diepe dozen, kan je je rotzooi makkelijker in kwijt. Het meeste schakelmateriaal heeft de mogelijkheid tot doorlussen, ik heb er zelf echter lasklemmen achter gezet.

Als je toch bezig bent, gewoon meteen een driedelig raam op je nachtkastje gebruiken? 1 schakelaar en 2x WCD? Dan heb je altijd stroom voor je nachtlampje én voor je telefoonoplader. Aangezien ik nog niet weet wat de toekomst gaat brengen, heb ik dus alles dubbel uitgevoerd. Op 1,10 boven de grond 2 WCD's, positie nachtkastje dus. En aan de grond 2 WCD's en een netwerkaansluiting. Dat op zo'n afstand van elkaar dat er een 2 persoonsbed tussen past. Door de extra buis voor netwerk ook bruikbaar als kinderkamer of hobbykamer of werkkamer op termijn. Wellicht helpt dit je:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RVmhCPqh.jpg
Kant waar ik verwacht dat een bed komt. De open delen zijn voor netwerk, aparte buis.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qXl1ayCh.jpg
Andere muur. De blindplaat bovenin zit op een aparte buis.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/whlzkMeh.jpg
Twee schakelaars en beneden nog een losse WCD. Aangeziend it bij de deur is, verwacht ik niet dat ik hier snel stroom zal gebruiken, dus heb je altijd stroom vrij voor een stofzuiger, blower, strijkijzer o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bybC7AJh.jpg
Zoals ik zei, de andere slaapkamer is identiek.

offtopic:
De oplettende kijker ziet trouwens een berg verlengsnoeren. Bij het werken aan de elektra de spanning eraf, daarom ook het lange oranje snoer, kan je hem door het halve huis inprikken. Hele elektra is opnieuw ingericht, dus kan per deel in of uitschakelen.
Nila schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:14:
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:18:
[...]Wou net nog toevoegen: dubbele stopcontacten bij de nachtkastjes. Maar een ingebouwde USB zou ook voldoende zijn inderdaad.
Weten jullie wat die zooi kost? Ik zat er ook aan te denken, maar heb er toch normale in gebouwd. Met USB is hoger en kost iets van 70-80 euro ipv het tientje dat je voor een normaal WCDtje kwijt bent. En dan heb ik gewoon standaard S1 schakelmateriaal van Berker.
* Pizza_Boom Heeft afgelopen maand 2 slaapkamers en een stukje overloop compleet van schakelmateriaal voorzien: 29 WCD's, 7 schakelaars, 4 netwerkaansluitingen en 3 blindplaten.

[ Voor 32% gewijzigd door Pizza_Boom op 08-10-2020 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Pizza_Boom schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:41:

[...]
Weten jullie wat die zooi kost? Ik zat er ook aan te denken, maar heb er toch normale in gebouwd. Met USB is hoger en kost iets van 70-80 euro ipv het tientje dat je voor een normaal WCDtje kwijt bent. En dan heb ik gewoon standaard S1 schakelmateriaal van Berker.
* Pizza_Boom Heeft afgelopen maand 2 slaapkamers en een stukje overloop compleet van schakelmateriaal voorzien: 29 WCD's, 7 schakelaars, 4 netwerkaansluitingen en 3 blindplaten.
Ik zou zelf waarschijnlijk ook gewoon voor een dubbel stopcontact gaan. Ook handig als je een keer zou willen stofzuigen bijvoorbeld. Dat laatste schijnt niet zo best te gaan op USB. :) (Al is daar natuurlijk nog altijd dat extra stopcontact voor in de tekening van de TS.) Maar hey, als de gadgetfactor je wat waard is....

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-10-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:45:
[...]

Ik zou zelf waarschijnlijk ook gewoon voor een dubbel stopcontact gaan. Ook handig als je een keer zou willen stofzuigen bijvoorbeld. Dat laatste schijnt niet zo best te gaan op USB. :) (Al is daar natuurlijk nog altijd dat extra stopcontact voor in de tekening van de TS.) Maar hey, als de gadgetfactor je wat waard is....
Voor die stofzuiger heb ik er dus 1 laag bij de grond bij de deurpost en in het midden tussen de 2 deuren op de overloop. Hebben we nu ook, ideaal, want die is praktisch nooit in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

Asteroid9

General Failure

[...]
Terecht punt, maar die USB WCD's zijn ca. 45 euro. Dat is prijzig maar nog geen 70-80!
Voor enkele ruimtes wellicht zeker een optie, enkel naast het bed en bij de bank is het voor mij zeker een optie.

* Asteroid9 is bezig om alles uit te rekenen voor een complete renovatie van zijn nieuwe jaren '30 huis

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Asteroid9 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:23:
Terecht punt, maar die USB WCD's zijn ca. 45 euro. Dat is prijzig maar nog geen 70-80!
Voor enkele ruimtes wellicht zeker een optie, enkel naast het bed en bij de bank is het voor mij zeker een optie.

* Asteroid9 is bezig om alles uit te rekenen voor een complete renovatie van zijn nieuwe jaren '30 huis
Ik zat te hoog zie ik. Maar jij rekent zonder BTW. Bij elektramat heb je een WCD met USB voor 58 euro.
https://www.elektramat.nl...t-twee-usb-wit-mat-449337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:40

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Leuk al die gadgets maar zoals @Pizza_Boom aangeeft moet het allemaal wel betaald worden ;) Mede daarom heb ik het ook laten varen. Wilde hier in ons nieuwe huis alle schakelmateriaal ook vervangen (want vond het niet echt mooi) maar toch besloten die paar honderd euro aan de tuin te besteden. Beetje offtopic

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Pizza_Boom schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:28:
[...]
Ik zat te hoog zie ik. Maar jij rekent zonder BTW. Bij elektramat heb je een WCD met USB voor 58 euro.
https://www.elektramat.nl...t-twee-usb-wit-mat-449337
Dit is dan een universele, maar voor 43.78 inclusief BTW
https://www.sandervunderi...g-zuiverwit-hagelwit.html

De originele Jung versie met zowel USB-C en gewoon USB is in NL erg duur, maar in DE voor 39 Euro incl. al te krijgen, shoppen loont nogal met dit spul.

Afbeeldingslocatie: https://downloads.jung.de/catalogue/images/400x400_png/JUNG_A1520-15CAWW.png

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Asteroid9 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:41:
[...]

Dit is dan een universele, maar voor 43.78 inclusief BTW
https://www.sandervunderi...g-zuiverwit-hagelwit.html

De originele Jung versie met zowel USB-C en gewoon USB is in NL erg duur, maar in DE voor 39 Euro incl. al te krijgen, shoppen loont nogal met dit spul.

[Afbeelding]
Alleen heb ik S1 genomen, met afgeronde kantjes. En dat hebben de WCD inserts dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hehe, ik zie de flex al liggen op de foto...

Paar opmerkingen;

♦Ik zie Attema dozen op de foto; daar moet je direct rekening houden met gebruikte buisdiameter in de keuze van de doos want ze hebben aparte tuiten voor 16 en 19mm. De schroefjes om de elementen mee vast te zetten zijn gleufkopschroefjes en gleufkopschroeven zijn echt de hel.
ABB heeft over het algemeen Torx/sleuf (TX 8) combischroefjes en voor mij is dat reden genoeg om ABB dozen te gebruiken. Hun MD4050 multidoos heeft een tuit die zowel met 16 als 19mm overweg kan.

♦Waarom die blindplaat onder je bed? Blindplaten zijn 2-3x duurder dan wcd's. Gebruik daar gewoon een 50mm diepe doos en las achter de wcd. Gebruik eventueel een mooie Duodoos (ABB H251 of Attema UD50) voor nog iets meer vrije ruimte.

♦Afgebeelde dubbele schakelaar in 1 doos; zou ik nooit doen. Vind het persoonlijk veel minder degelijk (ook niet mooi trouwens) en je raakt ook makkelijker perongeluk de andere schakelaar. Tevens zou je dan Wissel/wissel schakelaars nodig hebben; die zijn 14 euri, de enkele wisselschakelaars maar 5 euro. Twee grote wippen zijn ook bijna net zo duur als een setje van twee kleintjes en van de 4 euro besparing op de schakelaar (2x5 vs 14) kun je een 2e doos plaatsen en een groter raampje kopen. Als je 1 schakelaar per doos hebt is er ook meer mogelijk qua dimmers.

♦Ik gebruik een Bosch GDE 16 bij het boren van de 82mm gaten voor de inbouwdozen. Heerlijk stofvrij. :)

♦En zoals al genoemd; doe het meteen goed en regel de aarding

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-10-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:59
En met betrekking tot de ingebouwde usb in je wcd, hartstikke leuk maar die dingen leveren amper sap om je telefoon op te laden.
Tevens heb je vrijwel altijd een klein sluipverbruik.

En dan natuurlijk bij bovenstaande, nieuwe telefoon met weet ik het welke supercharger dat je telefoon in 40 min vol is maar daar heb je geen plaats voor omdat je een enkele wcd hebt, zonder de laatste laad technieken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Annuk schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 04:35:
En met betrekking tot de ingebouwde usb in je wcd, hartstikke leuk maar die dingen leveren amper sap om je telefoon op te laden.
Tevens heb je vrijwel altijd een klein sluipverbruik.

En dan natuurlijk bij bovenstaande, nieuwe telefoon met weet ik het welke supercharger dat je telefoon in 40 min vol is maar daar heb je geen plaats voor omdat je een enkele wcd hebt, zonder de laatste laad technieken.
Als jij eerder geladen bent in bed dan je telefoon aan zo'n USB stopcontact... ja, dan is 'ie wel heel langzaam.

Maargoed, ik heb ook geen ingebouwde usb hoor. Heb een mooie Ikea lader (review) bij m'n bed, 3 poortjes, 2,4A per poort (3,4 totaal) en maar 7 euro *O*

Alle keren dat ik opstond en m'n telefoon nog niet vol was, was ik ook gaar :+

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-10-2020 04:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Ondertussen nog steeds redelijk offtopic maar wellich toch relevant:
Die nieuwe USB WCD types doen 3000mA, genoeg voor reguliere quick charge en ik slaap dan echt wel lang genoeg voor een volle telefoon! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Rrob schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:24:
per wisselschakeling heb je 2 schakeldraden nodig tussen beide schakelaars dus met nul fase en aarde kom je op 7 draden. Dat past op zich wel in een 16mm buis maar dan zou ik de draden er wel in stoppen voordat je de leiding in de muur stopt en in bochten gaat leggen, anders lukt het zeker niet.
Je zou ook een dikkere buis kunnen nemen of twee van 16mm en dan zou je er 1 rechtstreeks tussen beide schakelaars kunnen leggen voor de 4 schakeldraden
Als je 16mm gladde buis gebruikt mag je maximaal 4*2,5mm2 gebruiken of 5*1,5mm2. Wil je dus zeven draden gebruiken dan hebben een 19mm gladde buis nodig. Hier mag 4*2,5mm2 draad in samen met 3*1,5mm2. Ga je flexbuis gebruiken, hou dan rekening met andere regels voor de 16mm buis, voor 19mm gelden dezelfde regels als voor gladde buis.

[ Voor 4% gewijzigd door barktus op 09-10-2020 09:59 ]

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
barktus schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Als je 16mm gladde buis gebruikt mag je maximaal 4*2,5mm2 gebruiken of 5*1,5mm2. Wil je dus zeven draden gebruiken dan hebben een 19mm gladde buis nodig. Hier mag 4*2,5mm2 draad in samen met 3*1,5mm2. Ga je flexbuis gebruiken, hou dan rekening met andere regels voor de 16mm buis, voor 19mm gelden dezelfde regels als voor gladde buis.
Ik heb het daar al eens eerder over gehad; maar dat staat zo niet in de NEN1010 8)
Als je wilt voorkomen dat je hard moet trekken (wat je dus niet wilt // mechanische belastingen), moet je zorgen dat je geen krullen in de draad hebt. Bijvoorbeeld met zoiets moois;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDyVd-Uz_SGcYD5qvn33BIjGDwM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMetMSftU3Rwc5o4YPlIuj8A.jpg?f=fotoalbum_medium

Maargoed, 5x 1,5mm^2 + 3x 2,5mm^2; pak gewoon 19mm inderdaad. En niet de bochten platbuigen; als je geen fatsoenlijke bochten kunt maken (ik haat het ook); gebruik prefab bochten.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-10-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

kabeltjekabel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

Ik heb het daar al eens eerder over gehad; maar dat staat zo niet in de NEN1010 8)
Als je wilt voorkomen dat je hard moet trekken (wat je dus niet wilt // mechanische belastingen), moet je zorgen dat je geen krullen in de draad hebt. Bijvoorbeeld met zoiets moois;
[Afbeelding]

Maargoed, 5x 1,5mm^2 + 3x 2,5mm^2; pak gewoon 19mm inderdaad. En niet de bochten platbuigen; als je geen fatsoenlijke bochten kunt maken (ik haat het ook); gebruik prefab bochten.
Haakse bochten moet je sowieso niet willen. :+ Mooie oplossing, maar als je de dozen met draad goed wegzet is de kans op krullen ook nihil. :P

[ Voor 5% gewijzigd door barktus op 09-10-2020 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
barktus schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Haakse bochten moet je sowieso niet willen. :+ Mooie oplossing, maar als je de dozen met draad goed wegzet is de kans op krullen ook nihil. :P
Als je uit het midden pakt krullen ze altijd; ze zitten er dan met een torsiespanning in en zetten zich veel meer af tegen de buiswand. Met deze rollenconstructie trekt alles veel lichter. Als je uit het midden pakt en je wilt die tordering niet dan moet je de doos telkens ronddraaien. Kan ook wel hoor. Doos oppakken en 'spinnend' in de lucht gooien :) . Maar op een gegeven moment verveeld dat. Zeker als je dan 8 dozen hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewent12
Bedankt allen! erg fijne tips en suggesties ik neem het mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

kabeltjekabel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

Als je uit het midden pakt krullen ze altijd; ze zitten er dan met een torsiespanning in en zetten zich veel meer af tegen de buiswand. Met deze rollenconstructie trekt alles veel lichter. Als je uit het midden pakt en je wilt die tordering niet dan moet je de doos telkens ronddraaien. Kan ook wel hoor. Doos oppakken en 'spinnend' in de lucht gooien :) . Maar op een gegeven moment verveeld dat. Zeker als je dan 8 dozen hebt...
Ik snap je punt, maar in de praktijk; de tijd die ik kwijt ben aan de draad uit de doos halen en op de rol doen (met daarbij het risico de boel te laten vallen en in de knoop te laten raken), staat niet in verhouding tot die extra soepele invoer. Bovendien trek je niet enkel vanuit de meterkast, maar ook tussenvoedingen etc. :P

Neemt niet weg, dat het wel een mooi systeem is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Nog even een tip; doe de schakelaars op een ruime afstand voor evt een groter bed :+ We hadden een bed van 160 breed, dus ik had de dozen met 10cm speling aan beide kanten gemaakt. Jaar later een nieuw bed, 180 breed(hoofdbord nog 2cm breder) en nu loopt het bed strak langs de schakelaars :X

Ik heb zelf enkel 2x wcd gemaakt midden onder het bed. Sindskort in beide nachtkastjes inbouw QI laders, dus geen losse opladers/kabeltjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
barktus schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:38:
[...]

Ik snap je punt, maar in de praktijk; de tijd die ik kwijt ben aan de draad uit de doos halen en op de rol doen (met daarbij het risico de boel te laten vallen en in de knoop te laten raken), staat niet in verhouding tot die extra soepele invoer. Bovendien trek je niet enkel vanuit de meterkast, maar ook tussenvoedingen etc. :P

Neemt niet weg, dat het wel een mooi systeem is! :)
Dat gedoe met die dozen heb je bij elk stukje. Draad op rol doen is maar eens per doos (100m). Vanuit de mk trekken is maar 1 stuk per groep. Werkt ook prima van wcd naar centraaldoos, ook bij lage wcd.
Het werk zit hem in het maken van die bak met rollen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

kabeltjekabel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:10:
[...]

Dat gedoe met die dozen heb je bij elk stukje. Draad op rol doen is maar eens per doos (100m). Vanuit de mk trekken is maar 1 stuk per groep. Werkt ook prima van wcd naar centraaldoos, ook bij lage wcd.
Het werk zit hem in het maken van die bak met rollen ;)
Dat is dan toch meerdere keren per woning :P. Ik ben niet overtuigd, maar als je in Zeeland woont en hem uit wilt lenen dan sta ik er wel voor open het eens te proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
barktus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

Dat is dan toch meerdere keren per woning :P. Ik ben niet overtuigd, maar als je in Zeeland woont en hem uit wilt lenen dan sta ik er wel voor open het eens te proberen. :)
Haha.

Ik kan je op een briefje geven dat twee van die bakken toch een stuk makkelijker is dan met 8 dozen hannessen. ;)

Maar als je ze inderdaad maar eens per 10 jaar gebruikt is het maken te duur qua tijd en materiaal.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-10-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

kabeltjekabel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:41:
[...]

Haha.

Ik kan je op een briefje geven dat twee van die bakken toch een stuk makkelijker is dan met 8 dozen hannessen. ;)

Maar als je ze inderdaad maar eens per 10 jaar gebruikt is het maken te duur qua tijd en materiaal.
Ik ben electricien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dan weet je toch dat die dozen k*t zijn :P ?

Er is trouwens een andere Nederlander van wie ik het idee gejat heb. Die heeft een "wire systainer". Die van mij is ontworpen om in een Auer Euronorm krat 40x30 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

kabeltjekabel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

Dan weet je toch dat die dozen k*t zijn :P ?

Er is trouwens een andere Nederlander van wie ik het idee gejat heb. Die heeft een "wire systainer". Die van mij is ontworpen om in een Auer Euronorm krat 40x30 te gaan.
Zolang je er niet mee gooit valt het mee vind ik :P Misschien dat als ik tijd over heb dat ik nog eens probeer het idee te maken om te kijken of ik het wat vind. Zoals ik al eerder zei, sta er voor open maar ben momenteel niet overtuigd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:34
Als je toch bezig bent, gewoon meteen een driedelig raam op je nachtkastje gebruiken? 1 schakelaar en 2x WCD? Dan heb je altijd stroom voor je nachtlampje én voor je telefoonoplader. Aangezien ik nog niet weet wat de toekomst gaat brengen, heb ik dus alles dubbel uitgevoerd. Op 1,10 boven de grond 2 WCD's, positie nachtkastje dus.
Is 1,10 m boven de grond niet wat hoog voor boven een nachtkastje? Ik zou het dan eerder op 85 cm doen o.i.d. Mocht je er dan toch geen bed willen dan is het alsnog hoog genoeg om boven een laag kastje of bureau uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:59

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@TimoDimo een oud topic hiervoor omhoog halen is niet de bedoeling. Het topic gaat dan op slot, mocht men de discussie toch voortzetten stuur mij even een DM.

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 28-01-2022 11:48 ]

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.