Synology NAS schijven inrichten en configureren voor backup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:38
Ik heb een Synology NAS gekocht met 2 schijven: 2TB en 4TB.
Wat mij nu rest is het configureren van de NAS op de manier die ik wil.

Één van de 2 schijven wil ik inrichten als hoofdschijf, waarmee de clients werken: Computers in het netwerk kopiëren hun data(e-mailberichten, documenten, drivers, installatiebestanden, video's en foto's) hier naartoe. Tevens lijkt het mij handig dat media voor streaming(films en muziek) ook op deze schijf komen te staan, waarschijnlijk in een apart volume. De streaming media zal dan kunnen worden gebruikt door TV's, mediaplayers e.d.

Voor de andere schijf had ik het volgende in gedachten: Hier worden backups van alle data van de hoofdschijf(schijf 1 dus) éénmaal per bepaalde termijn(dag? 3 dagen? week?) naartoe gekopieerd, behalve de media voor streaming. Daarbij is het belangrijk dat ik meerdere backups naast elkaar kan laten opslaan voor een bepaalde tijd, in verband met bestanden die tussentijds verwijderd kunnen worden, terwijl ze even later toch nodig blijken te zijn. Tenslotte zou ik enkele van de backups op schijf 2 willen laten uploaden naar een cloud service zoals bijvoorbeeld TransIP Stack.

De films en muziek zal ik dan handmatig met enige regelmaat backuppen naar een externe USB HDD, aangezien die het minst belangrijk zijn.

De vragen: is bovenstaande "configuratie" een veilige en haalbare manier om data (redundant) op te slaan? Zo ja, hoe configureer ik dit in DSM, inclusief backups naar de 2e schijf en de cloud? Hoe richt ik mijn opslagpool hiervoor in? Welke schijf kan ik het beste als hoofdschijf nemen, de 2TB of de 4TB?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:31

DonJunior

NO Moderator

Had je dan niet beter een losse externe schijf kunnen halen? Die na elke backup loskoppelen en op een andere locatie bewaren?
Nu heb je twee schijven in één apparaat? Wat als dat apparaat crasht, of erger in de fik vliegt? Dan heb je geen backup meer. (al zie ik nu dat je ook data naar de cloud wil sturen)

Als je meerdere kopieën van je hoofd schijf wil kunnen maken dan zou ik de 2TB als hoofd schijf nemen.. dan loop je qua backup er niet zo snel tegenaan dat je oude versies moet weggooien (die je wellicht wil bewaren)

Ik heb zelf een NAS in huis, daarvan maak ik maandelijks een backup naar een tweetal externe hardeschijven (die ik verspreid heb liggen door het huis) en off-site naar een tweede NAS (die staat bij mn schoonouders)
Juist alles maandelijks met de hand controleren, zodat ik zo min mogelijk risico loop mocht ik ooit een keer ten prooi vallen aan een ransomware aanval. (had backups voorheen automatisch gesynchroniseerd met de off-site NAS, maar na vele ransomware berichtgevingen op diverse nieuws sites toch maar besloten om géén automatische backups te doen maar gewoon lekker 1x per maand met het handje)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:50
Volgens mij kan Synology met btrfs snapshots maken, dus je hoeft niet data te kopieren voor je versioned backups.

Je kunt twee Basic opslagpools in te richten als je de schijven apart wilt gebruiken.
Je kunt ook 1 niet-redundant JBOD pool maken waar je volumes op aanmaakt.

Beetje ontraditionele setup met twee verschillende schijven, maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:38
DonJunior schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:58:
Had je dan niet beter een losse externe schijf kunnen halen? Die na elke backup loskoppelen en op een andere locatie bewaren?
Nu heb je twee schijven in één apparaat? Wat als dat apparaat crasht, of erger in de fik vliegt? Dan heb je geen backup meer. (al zie ik nu dat je ook data naar de cloud wil sturen)
Dat ga ik sowieso ook doen. Van de aller belangrijkste data ga ik enkele externe HDD's van verschillende merken gebruiken voor extra backups. Dat betreft data die vooral bewaard moet worden en wellicht komt daar eens per jaar iets bij, waardoor het makkelijk op een externe schijf los van het systeem kan.
Als je meerdere kopieën van je hoofd schijf wil kunnen maken dan zou ik de 2TB als hoofd schijf nemen.. dan loop je qua backup er niet zo snel tegenaan dat je oude versies moet weggooien (die je wellicht wil bewaren)

Ik heb zelf een NAS in huis, daarvan maak ik maandelijks een backup naar een tweetal externe hardeschijven (die ik verspreid heb liggen door het huis) en off-site naar een tweede NAS (die staat bij mn schoonouders)
Juist alles maandelijks met de hand controleren, zodat ik zo min mogelijk risico loop mocht ik ooit een keer ten prooi vallen aan een ransomware aanval. (had backups voorheen automatisch gesynchroniseerd met de off-site NAS, maar na vele ransomware berichtgevingen op diverse nieuws sites toch maar besloten om géén automatische backups te doen maar gewoon lekker 1x per maand met het handje)
Slim, ook iets om mee te nemen in de afweging. Dank voor de tip.
jeroen3 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:13:
Volgens mij kan Synology met btrfs snapshots maken, dus je hoeft niet data te kopieren voor je versioned backups.
Betekent dat dat ik verwijderde/bewerkte bestanden of mappen kan herstellen zonder steeds een kopie te maken op een aparte schijf en daarvan de oude versies terug te halen?

Wat nou als ik de kleine 2TB schijf inruil voor een 4TB en dan RAID1 doe, zouden de wensen zoals genoemd in de TS(verwijderde bestanden terughalen, version control, etc) ook mogelijk zijn? Ik neem aan vanwege de mirroring dat verwijderde bestanden ook gelijk uit de backup verwijderd worden?
Je kunt twee Basic opslagpools in te richten als je de schijven apart wilt gebruiken.
Je kunt ook 1 niet-redundant JBOD pool maken waar je volumes op aanmaakt.

Beetje ontraditionele setup met twee verschillende schijven, maar het kan.
Maar is het dan mogelijk om kopieën van een volume in een opslagpool op de ene schijf te backuppen naar een backup volume in een opslagpool van de andere schijf?

[ Voor 4% gewijzigd door timmie1 op 07-10-2020 21:46 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:50
timmie1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:39:
[...]

Betekent dat dat ik verwijderde/bewerkte bestanden of mappen kan herstellen zonder steeds een kopie te maken op een aparte schijf en daarvan de oude versies terug te halen?

Wat nou als ik de kleine 2TB schijf inruil voor een 4TB en dan RAID1 doe, zouden de wensen zoals genoemd in de TS(verwijderde bestanden terughalen, version control, etc) ook mogelijk zijn? Ik neem aan vanwege de mirroring dat verwijderde bestanden ook gelijk uit de backup verwijderd worden?

[...]

Maar is het dan mogelijk om kopieën van een volume in een opslagpool op de ene schijf te backuppen naar een backup volume in een opslagpool van de andere schijf?
Ja. Snapshots zijn een soort tijdlijn. Zie ook de synology pagina. Mits je nas dat kan. De j's kunnen het niet.

Als je er een RAID-1 (meestal SHR) pool van maakt met een BTRFS volume, dan kunt je snapshots inderdaad gebruiken als geschiedenis.

Je kunt ook met Hyper Backup mappen kopieren naar een lokale, USB, externe (nas) of cloud locatie (c2). Dit kan ook weer met versies, en versleuteld.

Vergeet niet dat elke disk die je in je synology stops eerst gewist moet worden, tenzij deze van een andere synology komt. De drive bays zijn niet vrij hot-swap. Daar heb je USB voor nodig.
Synology installeert DSM namelijk in RAID-1 over alle disks.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 07-10-2020 22:04 ]