Digitale tv via LAN -zonder app, gewoon met afstandbediening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhdb
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-05 22:06
Hoi allemaal,

Black Friday komt langzamerhand weer in zicht en ik denk er over om een nieuwe televisie aan te schaffen. Ik neig naar de Philips 55OLED805. Ik wil alleen graag in de toekomst digitaal tv kunnen kijken via een LAN-kabel (of wifi). Ik vind de kwaliteit van een COAX kabel matig en het is altijd gedoe met het signaal door een COAX kabel.

Belangrijkste vraag is alleen: ik wil namelijk graag digitaal tv kunnen kijken (bijvoorbeeld via Canal Digital), maar ik wel gewoon old-school de nummers op de afstandsbediening kunnen gebruiken om van zender te kunnen wisselen (en dus niet telkens via een app een andere zender op te zetten). Ook wil ik geen extern kastje en een tweede afstandsbediening.

Wat voor tv vereisten heb je daar voor nodig en waar moet ik op letten bij een tv provider? Kan iemand mij iets zeggen over de mogelijkheden en e daar vereisten voor? Ik las iets op internet over Android 7, maar het is mij allemaal nog niet duidelijk.

Dank, Rick _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het kan met Enigma2-ontvangers. Je zou bijvoorbeeld in de buurt van je kabelaansluiting een Vu+ Uno 4K neerzetten en op de plaats waar je kijkt een goedkopere ontvanger, zoals een Vu+ Zero of Zgemma'tje. De Uno 4K heeft 8 tuners en kan dus heel veel zenders tegelijk ontvangen. Door de Uno 4K als fallbacktuner in te stellen gebruiken je overige ontvangers de tuner van de Uno 4K.

Het werkt vrij goed en je hebt vrijwel dezelfde kijkervaring als bij een interne tuner. Gebruik wel LAN-kabels en ga niet lopen rotzooien met draadloos, want de brandbreedtes waar DVB-televisie in uitgezonden wordt zijn niet prettig voor draadloze netwerken.

Grootste punt van zorg op dit punt zijn gecodeerde zenders. Als je op deze manier televisie kijkt dan is het essentieel dat je niet via een CI-module gaat werken, maar via de interne kaartlezer van de ontvanger. Dat heeft gevolgen: Als je bij Canal Digitaal zit, dan heb je een Mediaguard-kaart nodig, terwijl Canal Digitaal standaard Orca-CI-modules verstrekt. Je zult met Canal Digitaal moeten onderhandelen om een Mediaguard-kaart te kunnen krijgen..

Bij Ziggo geldt een soortgelijke kwestie: NagraVision-kaarten werken alleen in CI-modules, maar Irdeto-kaarten werken prima in de interne kaartlezers. Als je bij Ziggo zit heb je dus een Irdetokaart nodig. NagraVision-kaarten worden door Ziggo standaard verstrekt in oud-UPC-gebied. Voordeel van Ziggo is het ongecodeerde basispakket: Als je tevreden bent met de 40 ongecodeerde zenders, dan heb je helemaal geen kaart nodig en dus niet met restricties te maken.

Wat je wilt is dus mogelijk, maar externe kastjes zijn onvermijdelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door dmantione op 07-10-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhdb
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-05 22:06
Dank voor je uitgebreide antwoord.

Ik had gehoopt op een simpelere optie voor digitaal tv kijken via lan zonder extra kastje en gewoon ouderwets met de bijgeleverde afstandsbediening. Ik dacht zelf aan Android of chromecast built-in.

Is dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, dat is geen optie: Beide kunnen videostreams op je TV projecteren, maar denken niet na over het signaal op de LAN-kabel zetten. Bovendien is Android totaal niet gebouwd op televisie kijken. Als je Enigma2 vergelijkt met Android dan is dat een vergelijking tussen een Airbus A380 en een stoomtrein, heel veel zaken die in Enigma2 goed geregeld zijn, zijn dat in Android beslist niet. Je kunt denken aan zaken als zapsnelheid, programmagids, opnemen, teletekst, HDMI-CEC, audiokanaalkeuze, teveel op te noemen eigenlijk.

Ik begrijp je wens om met één afstandsbediening te werken hoor. Aan de andere kant, als ik mijn Vu+ Ultimo 4K vergelijk met de interne tuner van mijn LG OLED C7 dan is het echt niet eens bij benadering dat ik toe zou met de interne tuner van de televisie. Dingen die voor mij belangrijk zijn en de interne tuner niet ondersteunt zijn Unicable 2, dat de TV crasht bij meer dan 2000 zenders, dat de interface totaal niet gemaakt is om door grote aantallen zenders te bladeren, dat hij niet kan opnemen, dat er maar 1 CI-module in kan dat hij niet geschikt is als radio en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Vind ik het erg dat ik twee afstandsbediening heb? Niet echt. Als ik TV kijk gebruik ik de AB van de Ultimo 4K en die bedient ook de TV met volume en in-/uitschakelen. Pas als ik bijvoorbeeld Youtube ga kijken via de Youtube-app wordt de TV-afstandsbediening gepakt.

Omdat de Ultimo4K ook gelijk mijn CD-speler, DVD-speler en mediaspeler is en ook mijn digitale radio (satelliet en internet), blijft het ook bij twee afstandsbediening in de TV-hoek. Menig consument doet het veel slechter wat afstandsbedieningen betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-06 11:16
Je zou eens de Canal Digitaal App kunnen proberen, als je digitale TV geschikt is. Daarmee kijk je welliswaar met een app op je TV, maar je hebt geen losse app op je telefoon of tablet nodig.

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik ben wel nieuwsgierig naar het product. Helaas zijn de Discovery zenders vooralsnog niet meer beschikbaar dus voor mij gaat het er nog niet komen als vervanger.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het werkt prima, de beeldkwaliteit is slechter, je hebt geen 6-kanaalsgeluid en na zappen duurt het een paar seconde voor er weer beeld is. Helemaal geen slechte dienst, maar wel duidelijk inferieur aan wat je via DVB kunt krijgen en op een OLED-televisie wil je gewoon het beste van het beste signaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, wat is er mis met gewoon een fatsoenlijk coax netwerk aanleggen? Ik kijk niet veel tv, maar zo wel heb ik toch echt liever gewoon de ouderwetse weg.

Ben nog geen situatie tegengekomen waarbij de alternatieven niet ruk waren eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

rickhdb schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:40:
Dank voor je uitgebreide antwoord.

Ik had gehoopt op een simpelere optie voor digitaal tv kijken via lan zonder extra kastje en gewoon ouderwets met de bijgeleverde afstandsbediening. Ik dacht zelf aan Android of chromecast built-in.

Is dat geen optie?
Zonder extra kastje gaat em niet worden. Met de LG Oleds kan je wel gewoon de remote van de tv blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:28:
Maar, wat is er mis met gewoon een fatsoenlijk coax netwerk aanleggen? Ik kijk niet veel tv, maar zo wel heb ik toch echt liever gewoon de ouderwetse weg.

Ben nog geen situatie tegengekomen waarbij de alternatieven niet ruk waren eerlijk gezegd.
Ik heb ook gewoon coax lopen, maar ieder zijn voorkeur. Het belangrijkste argument voor coax lijkt dat het is hoe televisie ontworpen is en alles dan ook gewoon goed werkt via coax. Via Enigma2-ontvangers is het ook via LAN een goed systeem waarmee je kunt zappen als je gewend bent met hetzelfde beeld en geluid. Apps zoals van Canal Digitaal en houtje touwtje als Chromecast zijn geen goed systeem voor iemand die de klassieke TV-ervaring verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:36
De canal digitaal app werkt prima. Heb een LG oled C9 en vind het beeld prima. Als ik een film wil kijken zijn er andere wegen die maar Rome leiden dus ik kijk alleen dingen als Jinek, op1 buitenhof etc lineair.

Hangt denk ik dus beetje af van de “use case”.

Na veel halfbakken oplossingen met tvheadend in plex enzo werkt dit uiteindelijk het fijnste.

Onderhandelen met ziggo over een bepaald type kaart lijkt me een doodlopende weg.
Pagina: 1