SAS disks voor een homeserver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-04 10:13
Hi all,

Ik heb de mogelijkheid om een lading enterprise disken met SAS connector te gebruiken die afgeschreven zijn. Ze hebben echter amper draaiuren en zijn dus zgan.
Nu kan ik zelfs de hele enclosure erbij krijgen als ik dat zou willen maar een SAN in je meterkast is niet heel fijn voor de energierekening.
Ik heb nu al een thuisserver draaien die gewoon SATA disken gebruikt. Momenteel begin ik qua storage wat tegen de limieten aan te lopen en zou dus graag uitbreiden. Het zou dan dus mooi zijn om deze disken daarvoor te gebruiken.
Nu heb ik wat zitten zoeken maar veel oplossingen gebruiken een backplane of iets dergelijks. Wat is nu een goede manier om bv 4 van die SAS disken in een zelfbouw servertje te krijgen?
Ik snap dat ik een SAS controller zou moeten hebben en dan bv een kabel erbij zoals dit of dit
Graag hoor ik of dit inderdaad een goede oplossing is of van mensen die er wellicht ervaring mee hebben en hoe zij dit hebben opgelost.

p.s. Ik snap dat een oude server met SAS backplane op de kop tikken een optie is, maar ik wil even benadrukken dat ik een zo zuinig en vooral zo stil mogelijke oplossing wil.

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Mag ik vragen hoe groot die SAS schijven zijn en hoeveel je er van wilt aansluiten? Gratis is goedkoop natuurlijk.

Je hebt in ieder geval een HBA nodig die SAS ondersteund. Een IBM1015 HBA werkt waarschijnlijk prima en de 2e SFF naar 4x SAS break-out zal prima werken, al heb ik dat spul nooit gebruikt (alleen SATA).

Is zelfbouw trouwens echt wat je wilt doen, of ontstaat er nu een soort gelegenheid vanwege een paar gratis schijfjes?

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 07-10-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ook niet irrelevant: RPM van die dingen.
Merk en exacte typen maken het wat makkelijker je vraag te beantwoorden.

SAS disks zijn niet gebouwd om stil te zijn, maar in de regel juist snel en dát gaat minder goed samen met stil.

Het kan wel eens zo zijn dat je beter af bent met een paar goede, grote, SATA disks voor je thuisserver.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Sommig SAS disks kunnen ook op een SATA bus, meestal niet, maar zonder meer informatie over de schijven is er weinig te zeggen.

Je kan trouwens ook de SAN enclosure gebruiken en dan niet alles intern aansluiten maar alleen de backplane gebruiken. Die heeft gewoon een interne SFF connector die 1-op-1 in een HBA kan, scheelt een hoop gezeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 12:58
Op Ali staan SAS controller kaarten van IBM en LSI, zelf zou ik deze gebruiken in mijn huidige setup en dan daarmee een of meerdere mooie extra zfs volume(s) bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Sas disken draaien meestal met een rpm van 15K en maken dus vreselijk veel herrie, vreten stroom en worden heet.
Lijkt me niet iets wat je in je meterkast wilt hebben draaien, zelfs niet als ze gratis zijn.

En verder moet je er aan denken dat je een driver nodig hebt die bij de controller hoort dus niet zoals sata dat plug and play is.
Ook booten van een Sas disk kan alleen als je een bios hebt die dat ondersteund.

[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 07-10-2020 19:45 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
Dank voor de reacties

Ben(V): rotatie valt mee: 7200rpm

het betreft de
Seagate Constellation ES.3 4Tb
Daarvan heb ik er momenteel 4.
Ook heb ik 4 van deze knakkers
Seagate 1200 SSD 400Gb MLC

[ Voor 30% gewijzigd door Roxsman op 08-10-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 13:49
pennywiser schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:29:
Op Ali staan SAS controller kaarten van IBM en LSI, zelf zou ik deze gebruiken in mijn huidige setup en dan daarmee een of meerdere mooie extra zfs volume(s) bouwen.
@Roxsman Je kunt een SAS schijf gewoon aansluiten op een goedkope SAS controller van een paar tientjes en gebruiken in een normale desktop.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
hans_lenze schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:55:
[...]

@Roxsman Je kunt een SAS schijf gewoon aansluiten op een goedkope SAS controller van een paar tientjes en gebruiken in een normale desktop.
Ja maar dan heb ik toch nog wel zo'n fanout kabel nodig? Die wordt vaak niet meegeleverd vlg mij.

En om nog terug te komen op de vraag of zelfbouw een bewuste keuze is: antwoord is ja. Alles wat ik thuis heb is zelfbouw incl server die nu draait. Maar als ik gratis 16TB aan rauwe data (+1.6TB aan SSD cache) kan krijgen dan ben ik zeker bereid om daar iets nieuws voor te bouwen :)
johnkeates schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:21:
Je kan trouwens ook de SAN enclosure gebruiken en dan niet alles intern aansluiten maar alleen de backplane gebruiken. Die heeft gewoon een interne SFF connector die 1-op-1 in een HBA kan, scheelt een hoop gezeur.
Dat is trouwens misschien nog best een idee. Ga ik eens bekijken. Hoewel die backplane wel aan de grote kant is denk ik zo. Maar wellicht zijn het twee kleinere backplanes ipv één grote.

[ Voor 28% gewijzigd door Roxsman op 08-10-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 13:49
Roxsman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Ja maar dan heb ik toch nog wel zo'n fanout kabel nodig? Die wordt vaak niet meegeleverd vlg mij.

En om nog terug te komen op de vraag of zelfbouw een bewuste keuze is: antwoord is ja. Alles wat ik thuis heb is zelfbouw incl server die nu draait. Maar als ik gratis 16TB aan rauwe data (+1.6TB aan SSD cache) kan krijgen dan ben ik zeker bereid om daar iets nieuws voor te bouwen :)
Dat hangt van de poorten op de controller af. Als er een SFF-8087 poortje op zit, heb je inderdaad een kabel nodig naar de "normale" SFF-8482 stekker die op de schijven zit.

Bijvoorbeeld deze: https://nl.aliexpress.com/item/4001134502319.html

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Roxsman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:51:
Dank voor de reacties

Ben(V): rotatie valt mee: 7200rpm

het betreft de
Seagate Constellation ES.3 4Tb
Daarvan heb ik er momenteel 4.
Ook heb ik 4 van deze knakkers
Seagate 1200 SSD 400Gb MLC
Aha dat zijn 2.5 inch disken, scheelt heel veel herrie, power en warmte. ;)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
Ben(V) schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Aha dat zijn 2.5 inch disken, scheelt heel veel herrie, power en warmte. ;)
Die SSDs zijn 2.5, die constellations zijn wel gewoon 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Roxsman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:57:
Maar als ik gratis 16TB aan rauwe data (+1.6TB aan SSD cache) kan krijgen dan ben ik zeker bereid om daar iets nieuws voor te bouwen :)
Tip:

- SSD als cache heeft thuis geen zin voor de meeste toepassingen
- Toepassingen die baat hebben bij een SSD kun je beter gewoon op de SSDs zelf draaien

Volgens mij zijn alle 2.5" schijven boven de 2TB per definitie low rpm en SMR...

Maar dit zijn gewoon near-line SAS schijven, voor bulk storage (SAS schijven zijn zeker niet per definitie 10K of 15K RPM).

Het is leuk spul gratis om er iets mee te doen, je kunt er nog eens vier (of meer) achter de hand houden om failures op te vangen de komende jaren.

Maar hoeveel data heb je nu en wat wil je er mee doen?

[ Voor 44% gewijzigd door Q op 08-10-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
Q schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Tip:

- SSD als cache heeft thuis geen zin voor de meeste toepassingen
- Toepassingen die baat hebben bij een SSD kun je beter gewoon op de SSDs zelf draaien
Daar heb je wellicht gelijk in en dat is ook de manier waarop ik het nu heb draaien. Mijn VMs op SSD en bulk data op HDD.

Pagina: 1