Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
Allen,

Onze 1953 woning is flink geisoleerd - heeft recent energielabel B ontvangen. We stoken al op maximaal 50 graden en ik heb overal Jaga's hangen, in de woonkamer ook met DBE. Huidige ketel is een Avanta CW4, welke wat is teruggeschroefd in vermogen en startsnelheid. De pomp hiervan is niet modulerend en hij jaagt het water veel te snel door de leidingen. Bovendien zitten er wat kosten aan het gasblok aan te komen. Tijd dus voor een nieuwe ketel met so wie so een modulerende pomp - langzamer minder warm water door de leidingen is ideaal voor de Jaga's. Ik heb wat onderzoek gedaan en kom uit op een Intergas Exteme CW3 of wederom Remeha, en dan een Tzerra Ace.

Kunnen de experts beargumenteren welke ik in mijn situatie het beste kan kiezen? Qua kosten ontloopt het elkaar niet veel dus het gaat me vooral om andere punten (de driewegklep, de extra warmte terugwin functie, de modulerende pomp, welke brandt het beste op laag pitje, mate van tweakbaarheid etc)

Dank jullie wel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Ik heb weinig verstand van CV ketels. Toen die van mij kapot ging heb ik hem vervangen door een L/W warmtepomp. Zelf de installatie uitgevoerd, dan is het na subsidie niet zoveel duurder dan een nieuwe ketel. Maar wel veel lagere maandlasten.

Jij hebt al mooi overal Jaga's dus dat zou jij ook kunnen doen. Misschien wordt het dan wel energielabel A (ik heb geen verstand van energielabels).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 19:55
Klinkt gezien je relatief lage aanvoertemperaturen zoals @busscherski al zegt als een geschikte woning voor een warmtepomp. Heb je die optie ook al overwogen?

Gezien je nu toch al 1k tot 1.5k gaat uitgeven voor een nieuwe ketel is je terugverdientijd vrij gunstig voor de extra kosten die je nu zou maken voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Het klinkt inderdaad dat je huis geschikt is voor een warmtepomp. Maar goed, ik kan wel wat zeggen over de ketel, ook al ben ik geen expert :+.

Voor jouw huis lijkt me de Intergas Xtreme interessant, deze heeft namelijk 3,6kW minimale warmteproductie, terwijl de Remeha met een minimale afgifte van 5,6kW heeft. De Intergas kan dus op een lager pitje branden dan de Remeha en dat is wat je wilt in jouw geval.

Het maakt overigens zowel voor de Intergas Xtreme als de Remeha Tzerra niet uit of je de CW3 of CW4 variant kiest, de ondergrens van minimale stookwaarde voor CV is voor de CW3 gelijk aan de CW4. Dus het enige wat je jezelf ontneemt is de mogelijkheid op meer warm water als je dit soms wilt. Wil je weinig water verbruiken tijdens het douchen, dan kun je m.i. beter een waterbesparende douchekop nemen. Voor het vullen van een emmer warm water, gaat het met een CW4-ketel wel sneller.

[ Voor 51% gewijzigd door VERNederlander op 07-10-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
In de keuken heb ik een elektrische boiler voor warm water. Betreft dus uitsluitend warm water levering aan de douche en kranen in badkamer. Mijn idee was eigenlijk om eerst de ketel te vervangen (inderdaad heb ik het terugmoduleren van de Intergas Xtreme gezien en dat bevalt me wel). Eventueel later dan een L/W warmtepomp erbij. Het huis bevat namelijk naast mijzelf en mijn vrouw ook twee veel sportende jonge twintigers en de douche staat erg vaak aan.... Zodra deze heren vertrokken zijn wordt het een heel ander plaatje. Kan de Intergas Extreme goed werken met een L/W warmtepomp ernaast? Geen problemen met de 2e warmtewisselaar - voor diegenen die de ketel al een tijdje hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 16:17
busscherski schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:11:
Ik heb weinig verstand van CV ketels. Toen die van mij kapot ging heb ik hem vervangen door een L/W warmtepomp. Zelf de installatie uitgevoerd, dan is het na subsidie niet zoveel duurder dan een nieuwe ketel. Maar wel veel lagere maandlasten.
Wat ik mij afvraag wat een warmtepomp met het energieverbruik doet. Normaal draait mij CV maar 4 uurtjes per dag (in de avond) om mijn huis warm te houden als ik er ben. Wat ik overal lees is dat je met een warmtepomp je huis 24/7 moet verwarmen omdat even warm stoken er niet meer in zit. Kortom i.p.v. 4 warme uurtjes ben ik mijn huis 24 uur aan het verwarmen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Ribruijn
Ja ik was ook bang voor te weinig warm water. Daarom een 270 liter warmtepomp boiler gekozen. Nu zijn we met twee lange douchers thuis en op de laagste vattemperatuur krijgen we het vat maar niet koud. Achteraf had ik beter een kleinere kunnen kiezen.

4x 20 minuten douchen verspreid over 4 uur is bijvoorbeeld makkelijker dan direct achter elkaar.

Waarom een hybride opstelling van CV ketel en L/W warmtepomp? Dan blijf je zitten met gas vastrecht en ketel onderhoud.

@LordSinclair
Ja met 24h dezelfde temperatuur zul je enkele procenten meer warmteverlies hebben.

1 m3 vervang je met een warmtepomp door 2 tot 2.5 kWh.
Als gas 0.75 euro/m3 kost en elektriciteit 0.22 euro/kWh ga je dus van 0.75 euro naar 0.44 tot 0.55.
Als je daar zonnepanelen voor plaatst worden je kosten voor elektriciteit nog lager.
Dus dat compenseert gemakkelijk voor het extra warmteverlies.
Punt is wel dat als je na subsidie meer dan 5k moet betalen dat het lang duurt voor het terugverdiend is. (ik heb alles zelf gedaan en dat heeft in totaal ongeveer 2000 euro gekost na subsidie)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 16:17
busscherski schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:20:
@LordSinclair
Ja met 24h dezelfde temperatuur zul je enkele procenten meer warmteverlies hebben.

1 m3 vervang je met een warmtepomp door 2 tot 2.5 kWh.
Als gas 0.75 euro/m3 kost en elektriciteit 0.22 euro/kWh ga je dus van 0.75 euro naar 0.44 tot 0.55.
Als je daar zonnepanelen voor plaatst worden je kosten voor elektriciteit nog lager.
Dus dat compenseert gemakkelijk voor het extra warmteverlies.
Punt is wel dat als je na subsidie meer dan 5k moet betalen dat het lang duurt voor het terugverdiend is. (ik heb alles zelf gedaan en dat heeft in totaal ongeveer 2000 euro gekost na subsidie)
Die zonnepanelen werken alleen de komende jaren nog zo. Zonnepanelen wekken energie op op het moment dat de warmtepomp het niet nodig heeft. Als het salderen verdwenen is duurt dat terugverdienen ook langer en het het grote voordeel weg.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:29
LordSinclair schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:33:
[...]

Die zonnepanelen werken alleen de komende jaren nog zo. Zonnepanelen wekken energie op op het moment dat de warmtepomp het niet nodig heeft. Als het salderen verdwenen is duurt dat terugverdienen ook langer en het het grote voordeel weg.
Niet helemaal, je kunt als de zon schijnt je voorraadvat opwarmen en er blijft, zoals het nu afgesproken is, altijd nog de redelijke vergoeding(6-12ct) die je krijgt voor teruggeleverde stroom. Stroom is niet ineens niets meer waard, wel minder maar nog steeds iets. Als je nu panelen plaatst heb je ze terugverdiend voordat de saldering afgelopen is.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 08-10-2020 08:36 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@LordSinclair
Deze tijd van het jaar laat ik ze nog bijna uitsluitend direct op zonne-energie draaien.
Snachts uit en overdag op laag vermogen aan.

Als het kouder wordt lukt dat niet meer.

Maar goed, tegen 2023 heb ik de meerkosten van de warmtepompen en PV al zowat terugverdiend. En dan begint de afbouw van de salderingsregeling geleidelijk.
In het slechtste geval betaal je dan 0.44 tot 0.55 euro in plaats van 0.75 euro. Een kleine besparing heb je altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
LordSinclair schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:01:
[...]

Wat ik mij afvraag wat een warmtepomp met het energieverbruik doet. Normaal draait mij CV maar 4 uurtjes per dag (in de avond) om mijn huis warm te houden als ik er ben. Wat ik overal lees is dat je met een warmtepomp je huis 24/7 moet verwarmen omdat even warm stoken er niet meer in zit. Kortom i.p.v. 4 warme uurtjes ben ik mijn huis 24 uur aan het verwarmen.
Het klopt dat je met een warmtepomp je huis continu op temperatuur moet houden, omdat het lang duurt om op te warmen. Echter vertelt TS dat zijn huis dusdanig goed geïsoleerd is en met Jaga-radiatoren werkt op lage temperatuur, zodat de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Dan zal het huis van TS der mate weinig verlies hebben, dat het continu stoken niet veel impact heeft.

Voor mijn huis is dat bijv. anders, als ik een continue temperatuur aanhoudt, dan stook ik mij arm met de huidige isolatie. Redenen waarom ik er niets aan doe zijn: laag gasverbruik doordat ik weinig thuis ben, op dit moment niet de budgetten beschikbaar heb om flink te investeren en ik geen ruimte voor een warmtepomp+boiler heb in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 14:00
@VERNederlander dat is precies waarom ik er ook voor gekozen heb mijn cv-ketel weer te vervangen door een andere cv-ketel en nu niet over te stappen op hybride of all-electric. Per saldo ben ik nu voordeliger uit, omdat ik weinig thuis ben en dus maar weinig verbruik. Eerst de isolatie aanpakken en dan zien we wel weer. Daar komt bij dat in 2021 iedere gemeente moet aangeven welke energiebron per wijk beschikbaar komt in de toekomst. Ook die ontwikkeling wacht ik even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ieder heeft zijn eigen kijk hierop en eigenlijk is alles wel goed zolang er geen huizen met COP1 (elektrische CV) warmgestookt worden.

@mario038

Nu heb ik zoveel slechts over stadsverwarming gehoord dat ik die ontwikkeling niet af wil wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 14:00
@VERNederlander Het gaat echt niet alleen over stadsverwarming. Zo weet ik dat er bijvoorbeeld projecten lopen met een aardwarmtepomp voor enkele huizen. Soort stadswarmte, maar dan wel heel kleinschalig. Ik wacht dat allemaal even af. Voorlopig blijf ik volledig op gas stoken, is en blijft voor nu het voordeligst / makkelijkst in mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
mario038 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:23:
@VERNederlanderVoorlopig blijf ik volledig op gas stoken, is en blijft voor nu het voordeligst / makkelijkst in mijn situatie.
Dat is het waarschijnlijk voor velen..... en als je de investeringsruimte niet hebt of niet wilt nemen dan is het vaak al helemaal geen keuze.

En ook die kleinere projecten zijn vaak onder de streep duur. Ik heb recent een tijd in een appartement gewoond waarvan ik op het eerste gezicht dacht dat zo'n w/w warmtepomp redelijk goedkoop was met een totaal gebruik van €70 per maand voor 110m2. Tot ik in onderhandeling was over de aankoop en zag dat er per maand ook nog totaal €110 betaald moest worden voor de huur van de warmtepomp en bronbeheer.
Pagina: 1