Kortsluiting problemen Jacuzzi (2 dagen ging prima)

Pagina: 1
Acties:
  • 20.977 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-04 20:15
Wij hebben een jacuzzi overgenomen van mijn vader. Deze heeft een tijdje leeg en stil gestaan in de tuin en afgelopen zondag gingen we 'm voor het eerst hier vullen en aanzetten. Een elektricien heeft een tijd geleden de aansluiting gemaakt in de tuin om de jacuzzi aan te sluiten en heeft deze op een aparte groep gezet (zelfs een aparte groepenkast, omdat onze huidige vol zat).

Specificaties aansluiting/jacuzzi:
  • De jacuzzi zit op een aparte groep en aparte groepenkast.
  • De jacuzzi is voorzien van krachtstroom.
  • B16 zekering.
  • 3-polige stekker.
  • Vermogen: 6kw
Probleem:
  • Zondag: Bad gevuld met water en jets en blower getest, alles reageert en doet het.
  • Zondag en maandag: Laten opwarmen van 15 naar 32 graden (had eerst het bad per ongeluk op eco-stand staan, dat schiet niet op met opwarmen ;), dus toen het bad op standaard gezet en binnen een korte tijd was de temperatuur bereikt).
  • Dinsdag: Tablet in het bad gedaan en begonnen met een interne reiniging. De Jets en blower moeten 15 minuten aanstaan en dat moet binnen 6 tot 12 uur totaal 3x herhaald worden.
  • De 1e ronde verliep prima, maar na de 2e ronde was de groep er ineens uitgevlogen.
  • De groep weer aangezet en weer gewacht. Hij ging weer opwarmen, want hij was wat afgekoeld met 2 graden. Dit ging prima. Maar toen ik even later de 3e ronde wou gaan doen lag de groep er weer uit.
  • Vandaag alles proberen uit te sluiten: de groep vliegt er niet uit als hij gaat opwarmen (is dus niet de heater). De groep vliegt er niet meteen uit als de jets aan staan (pomp is het dan ook niet). Een ozonator zit er niet op (schijnt ook een veelvoorkomend probleem te kunnen zijn).
  • De groep vliegt er op verschillende momenten eruit. En soms is het na 10 minuten en soms na een half uur. Ik kan er geen peil op trekken.
  • Toen ik voor de laatste keer de stroom weer op de jacuzzi had gezet viel het mij op dat het woordje 'heat' in het display licht knipperde (net op een irritante manier), Dat duurde een minuutje en toen was de tekst weer gewoon steady zichtbaar. De rest van de tekst van het display was wel gewoon de hele tijd steady zichtbaar.
  • Ik heb de leverancier gebeld voor advies en die zei dat ze sowieso aanraden om een zekering van C16 te hebben en momenteel hebben we een zekering van B16.
De zekering gaat aangepast door de elektricien, alleen vraag ik me af of dit het probleem gaat oplossen. Wat we zo raar vinden is dat de jacuzzi de eerste 2 dagen prima functioneerde en ineens ontstond dit probleem. Wij hadden dan verwacht dat het dan vanaf het begin niet goed zou gaan. Of kan het zijn dat de zekering nu gaar is geworden en nu bij het minste geringste opgeeft?
Ik heb er geen kaas van gegeten, dus geen idee of zoiets kan :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
6 kW en 3-polige stekker? Hoe dan?

Klinkt meer alsof hij tript op de thermische beveiliging; daar gaat het vervangen van B16 door C16 je niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0H3xxoEDPibdWeaHKET4NwFkZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4KjOO3e91AoGlWgxdsKyXrl.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de stekker die aan de Jacuzzi zit. Dat is toch 3-polig? Of noem ik het verkeerd? ;)

Dit is de info die op jacuzzi zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsSFQ5fWKVERybZQk9LfpDEPYwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qBbmo3vZ3Avfk7OnoHpMEYU.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is de thermische beveiliging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Mij is niet duidelijk of de aardlek of de automaat uitslaat.

Heb vroeger hottubs verkocht. Het merk welke ik voornamelijk voerde deed in 'eco' stand niet tegelijk de zwaardere pompen tegelijk met de verwarming aanzetten. Verwarmen gebeurd dan alleen wanneer je er dus niet in zit.

Zelf adviseer ik voor pompen ook vaak een C-karakteristiek i.v.m. aanloopstroom met direct gestarte motoren

Hoe oud is de hottub. Bij zeer oude hottubs kan het weleens voorkomen dat er vocht langs uitgedroogde afdichtingen in het display kan komen. Vaak zit het display ook onder de afdekking waar een hoge luchtvochtigheid is.

Er werd ook aangegeven dat hij lang had stil gestaan. Heb je de pompruimte al een keertje terug opengemaakt. Zijn de seals (asafdichting) van de pomp nog goed of lekken deze?

Goed gezien! @kabeltjekabel
Na zien foto... eco dus uitzetten.

Edit: 27A 230Vac -> 16 A afgezekerd :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:40
nu ben ik niet elektrisch onderlegd, maar leer hier en daar wat mee.
@kabeltjekabel kan hier waarschijnlijk meer over zeggen.

Maar moet je niet een 25A automaat hebben?
En dan nog is het twijfelachtig, want hij vraagt 27A (als alles toevallig tegelijk aan staat)

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 07-10-2020 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:20
Is dit in Belgie? Want in Nederland mag je dit niet zo aansluiten.

Hoevaak is de automaat al uitgeschakeld? De meste fabrikanten raden aan om de automaat te vervangen als deze tussen 5 en 10 keer is uitgeschakeld.

[ Voor 52% gewijzigd door remmuz op 07-10-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:07
Je bubbelbad is sowieso niet voorzien van krachtstroom zoals je schrijft, dat is namelijk 380 volt. Kan me niet voorstellen dat je 6kW door een campingstekker+kabel mag laten lopen. Ziet er behoorlijk minimaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:22
B16 automaat, CEE eurostekker (1 fase) en dan een 27A hottub eraan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 18:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Die jacuzzi moet aangesloten worden op 220V (dat is géén krachtstroom) en kan 27 ampere vragen. (220V*27A=~6000 Watt)

Dat krijg je toch nooit achter een 16A automaat?

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 07-10-2020 15:36 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
FRANQ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:32:
nu ben ik niet elektrisch onderlegd.
@kabeltjekabel kan hier waarschijnlijk meer over zeggen.

Maar moet je niet een 25A automaat hebben?
En dan nog is het twijfelachtig, want hij vraagt 27A (als alles toevallig tegelijk aan staat)
In "Eco" stand wordt het tegelijk schakelen van meerdere pompen en verwarming waarschijnlijk voorkomen waardoor een 16A C-kar ook net voldoende is...

Dit wel vaker gezien
remmuz schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:33:
Is dit in Belgie? Want in Nederland mag je dit niet zo aansluiten.
Vertel...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:26:
[Afbeelding]

Dit is de stekker die aan de Jacuzzi zit. Dat is toch 3-polig? Of noem ik het verkeerd? ;)

Dit is de info die op jacuzzi zit:

[Afbeelding]

Wat is de thermische beveiliging?
Dat is inderdaad een 3-polige stekker. Zijn de pennen 5 en 7mm dik of 6 en 8? In eerste gevaal CEE 3P 16A en in tweede geval CEE 3P 32A.

Maar dat verhaal van die krachstroom gaat hier dus niet op. Dit is gewoon 27A verbruiker achter een 16A zekering; dat wil wel vaker niet zo lang goed gaan :P

De thermische beveiliging is tegen overbelasting... dus bijvoorbeeld 27A verbruiken achter een 16A automaat. De magnetische beveiliging is tegen kortsluiting, bij B16 is dat pas vanaf 48A, bij C16 vanaf 80A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Ik heb geen aardlek eruit zien schieten. Dit zijn de aardleks die we hebben en die blijven netjes omhoog staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9FwEC8UhxdXMPozXlA1P8zP_9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApJVJpzGK1ekTvUAFbpkZ1Bq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sPoeZhaokNtIHaiHo4hPzTAsJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4N50BLewnMcse9PNEH2SPAu6.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is aparte groep/kast waar de jacuzzi op zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETpziuBdNbvzKp_wMfQ5clcYddU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2PON9hbezOLWgYTDtyvb8Sw.jpg?f=fotoalbum_large
  • De jacuzzi staat sinds juni dit jaar bij ons en is dus afgelopen zondag dan in 'gebruik' genomen. Daarvoor heeft ie altijd aangestaan bij mijn vader en er was nooit een stroom-probleem.
  • Ik denk dat de jacuzzi nu zo'n 5/6 jaar oud is?
  • We hebben de panelen (waar de pomp enzo zit) open gehad om schoon te maken. Ik zag op dat moment geen gekke dingen. Wellicht nu nog een keer kijken?
  • Wij wonen in Nederland, dus geen België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
t14wo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:35:
6kW door een campingstekker+kabel mag laten lopen
Dat een CEE stekker op de camping gebruikt word wil niet zeggen dat het een campingstekker is he.
Ze zitten ook aan machines in werkplaatsen en dergelijke.

Deze mag 32A hebben.
https://www.elektramat.nl...44-3-polig-230-v-6-h-32a/
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:39:

[Afbeelding]
Dat is een aardlekschakelaar, geen installatieautomaat.

https://www.elektramat.nl...399A5pEAQYASABEgLBA_D_BwE

[ Voor 43% gewijzigd door FRANQ op 07-10-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:39:

[Afbeelding]
Dat is alleen een aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
kabeltjekabel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:38:
Dat is inderdaad een 3-polige stekker. Zijn de pennen 5 en 7mm dik of 6 en 8? In eerste gevaal CEE 3P 16A en in tweede geval CEE 3P 32A.
Uh, geen idee? Hoe meet ik dat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
kabeltjekabel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

Dat is alleen een aardlekschakelaar.
Moet ik dit dan zien als een gecombineerde groep/aardlek? En is dit wel goed dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
@TwingoRacer is een gevalletje overstroom. Hoogwaarschijnlijk te laag afgezekerd.

Hoop toch echt dat er ook een automaat tussen zit en niet alleen een aardlek

Capaciteit staat ook vaak op de zijkant van de stekker. Dan hoef je de pennen niet te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-06 13:02
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Moet ik dit dan zien als een gecombineerde groep/aardlek? En is dit wel goed dan?
Deze aardlek dient nog naar een zekering/automaat te gaan.
Of is dit het enige dat er "nieuw" is gemaakt voor de jacuzzi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Uh, geen idee? Hoe meet ik dat? :)
Met een schuifmaat.

Is de dikke pen 37mm of 45cm lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Nee, hier hoort normaal nog een installatieautomaat (die B16) achter. Maar die staat dus nog niet op deze foto.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Met een schuifmaat.

Is de dikke pen 37mm of 45cm lang?
Daar hoef je geen schuifmaat voor te pakken om dat te meten hoor :>

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
SjorsC schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Deze aardlek dient nog naar een zekering/automaat te gaan.
Of is dit het enige dat er "nieuw" is gemaakt voor de jacuzzi?
Dit is het enige wat nieuw is gemaakt voor de jacuzzi. Dit is speciaal voor de jacuzzi geplaatst. Zit er verder niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:55
[...]

Het component op jou laatste foto is hetzelfde als de drie componenten links op de eerste foto.
Allemaal aardlekschakelaars, alleen van een ander merk. Ofwel deze beveiligen alleen op lekstroom (aardlek) van maximaal 30 mAmp.
Een gecombineerde groep/aardlek noemen ze een aardlekautomaat (alemat). Die beveiligd op zowel lekstroom als maximale stroom.

In jou circuit zal ook ergens een automaat moeten zitten die de maximale stroom (vaak 16 amp) beperkt. Alleen jij zult dan een automaat van minimaal 27 amp moeten hebben. Alleen als ik het goed zie op jou foto's, dan is de hoofdzekering 25 ampere. Ofwel deze zou dan eerder uitspringen dan de groep voor je jacuzzi.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Dit is de stekker van de jacuzzi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZYbGv_Jsk-zEqFJn6RZ5nDLBMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1d8DH5eEuEOxu0f2PClXuo20.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de andere aansluiting waar die ingaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsafVEBtlDOYTkjFiuRqLCbVAh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHtAEI7RunWDhRb0cDZW9urR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:49:
[...]

Dit is het enige wat nieuw is gemaakt voor de jacuzzi. Dit is speciaal voor de jacuzzi geplaatst. Zit er verder niks op.
En wat valt er dan uit? En waar is de B16 waar je het over had? Heb je een foto van de hele kast?

Als die Jacuzzi rechtstreeks achter die aardlekschakelaar hangt is de afzekering dus nu een C25 (je hoofdzekering). En die electricien zal ik dan maar niks over zeggen O-)

Foto's zijn de stekker zijn duidelijk; dat is de 16A uitvoering. Hij is er namelijk ook in 32A uitvoering; dan is e.e.a. wat groter.

Als die Schneider aardlekschakelaar uitvalt heb je er gewoon een aardlek in zitten. Waar dat dan precies zit... tja.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-10-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
Ik denk dat je eerst de specs van je jacuzzi boven water moet krijgen. Is hij bijv. in de eco mode geschikt voor een 16 ampere aansluiting. Het lijkt er op dat elektrisch gezien alles bij jou bedoeld is voor 16 amp, maar de jacuzzie 27 ampere maximaal kan gebruiken.

Daarnaast zou ik zeker goed (laten) controleren of er uberhaubt een automaat in het circuit zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-06 13:02
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:49:
[...]

Maar waar zit die B16 van jouw beginpost? Dat is namelijk de automaat.
PS: Deze kun je niet verhogen i.v.m. je netaansluiting (C25)

Verder is de stekker geschikt voor 16A, terwijl de jacuzzi 27A kan vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door SjorsC op 07-10-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
ydderf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:54:
Ik denk dat je eerst de specs van je jacuzzi boven water moet krijgen. Is hij bijv. in de eco mode geschikt voor een 16 ampere aansluiting. Het lijkt er op dat elektrisch gezien alles bij jou bedoeld is voor 16 amp, maar de jacuzzie 27 ampere maximaal kan gebruiken.

Daarnaast zou ik zeker goed (laten) controleren of er uberhaubt een automaat in het circuit zit!
Bij mijn vader heeft hij eigenlijk altijd in eco-stand gestaan, behalve als ze snel wouden opwarmen. Dit probleem heeft zich daar nooit voor gedaan. En het ging goed zondag in de eco-stand en maandag in de standaard-stand. Pas sinds dinsdag (gisteren) is dit probleem gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
ydderf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:54:

Ik heb een foto geplaatst met de specs van de jacuzzi... staat een aantal post terug. Dit is de info die erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Gezien de stekker... 16A Inom

-ECO stand aanzetten

-Groep max 16A C-kar afzekeren laat een goede installateur dit controleren. Nu alleen nog maar een aardlek gezien. Niet meer gebruiken!

Vreemd dat hij uitslaat indien er geen installatieautomaat tussen zit. Dus laat de installateur de hottub even meggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
kabeltjekabel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

En wat valt er dan uit? En waar is de B16 waar je het over had? Heb je een foto van de hele kast?

Als die Jacuzzi rechtstreeks achter die aardlekschakelaar hangt is de afzekering dus nu een C25 (je hoofdzekering). En die electricien zal ik dan maar niks over zeggen O-)

Foto's zijn de stekker zijn duidelijk; dat is de 16A uitvoering. Hij is er namelijk ook in 32A uitvoering; dan is e.e.a. wat groter.

Als die Schneider aardlekschakelaar uitvalt heb je er gewoon een aardlek in zitten. Waar dat dan precies zit... tja.
Hierbij een foto van de hele kast. Het enige wat dus uitviel is die oranje knop (de rechter schakelaar dus):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvTGJ09c7lsha0IVRbalGoFJVow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ap8wfDTmuYIdp4OCJnTlhafA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
Dat is de aardlekschakelaar. Ofwel er "lekt" ergens stoom. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er verbinding zit tussen de fase en de behuizing. Dit kan komen door een losse kabel of doordat er ergens water in zit. Helaas hoeft dit dus niet altijd op hetzelfde moment voor te komen. (heb het zelf gehad met een buitenlamp waarin vocht zat. De aardlek valt uit en kon hem weer inschakelen. X-tijd later valt hij weer uit).

Mijn advies zou zijn, om de jacuzzi niet meer te gebruiken totdat je de oorzaak hebt gevonden en zeker weet dat er ook nog een automaat in het circuit zit.
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Ik heb een foto geplaatst met de specs van de jacuzzi... staat een aantal post terug. Dit is de info die erop staat.
Ik bedoelde eigenlijk meer aanvullende specs. Bijv. hoeveel stroom gebruikt hij in de eco mode.
De spec op de foto, is waarschijnlijk de maximale stroom. Wanneer alles tegelijk aan staat. Misschien kun je met alleen opwarmen (zonder bubbels) onder de 16 amp. blijven. En wanneer je er in zit is hij al op temperatuur en verbruikt de verwarming minder. Dan kunnen de bubbels weer aan.

[ Voor 35% gewijzigd door ydderf op 07-10-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
ydderf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:04:
Dat is de aardlekschakelaar. Ofwel er "lekt" ergens stoom. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er verbinding zit tussen de fase en de behuizing. Dit kan komen door een losse kabel of doordat er ergens water in zit. Helaas hoeft dit dus niet altijd op hetzelfde moment voor te komen. (heb het zelf gehad met een buitenlamp waarin vocht zat. De aardlek valt uit en kon hem weer inschakelen. X-tijd later valt hij weer uit).

Mijn advies zou zijn, om de jacuzzi niet meer te gebruiken totdat je de oorzaak hebt gevonden en zeker weet dat er ook nog een automaat in het circuit zit.

[...]

Ik bedoelde eigenlijk meer aanvullende specs. Bijv. hoeveel stroom gebruikt hij in de eco mode.
De spec op de foto, is waarschijnlijk de maximale stroom. Wanneer alles tegelijk aan staat. Misschien kun je met alleen opwarmen (zonder bubbels) onder de 16 amp. blijven. En wanneer je er in zit is hij al op temperatuur en verbruikt de verwarming minder. Dan kunnen de bubbels weer aan.
De jacuzzi staat nu ook uit inderdaad, want dit werkt toch niet. Eerst het probleem op te zien lossen.

Aanvullende specs, goeie! Het is een chinees ding, dus ja.. :?

In de standaard mode verwarmt hij continu als hij afkoelt en bij eco alleen wanneer hij gaat filteren. Maar de stroom vliegt eraf na een ronde jets, blower en opwarmen, maar nu ook na alleen opwarmen. Alleen de ene keer is het binnen 10 minuten, de andere keer duurt het langer. Kan er dus geen touw aan vastknopen. Ben best goed in het vinden van verbanden, maar dat hier is momenteel een beetje kansloos 8)7

En ik blijf het niet begrijpen dat het probleem zich pas na 2 dagen aandient. Of het is toeval? Of kan er iets half kapot zijn in die aardlek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:17
Wat een vreemde manier van installeren
Apparaat kan maximaal 27A vragen
Vervolgens:
16A aansluitspul
Geen eigen groep, enkel een 40A aardlek. Dus de hoofdzekering moet maar rugdekking geven?

Chinees ding wat aardlekfouten geeft in je installatie.... ik zou er niet in gaan zitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Señor Sjon schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:12:
Vervolgens:
16A aansluitspul
Geen eigen groep, enkel een 40A aardlek. Dus de hoofdzekering moet maar rugdekking geven?

Chinees ding wat aardlekfouten geeft in je installatie.... ik zou er niet in gaan zitten.
Dus je bedoelt dat de aansluiting van ons huis naar de jacuzzi toe niet voldoende is van wat de jacuzzi kan vragen en dat de installatie in de meterkast ook niet 'juist' is? Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

En ik blijf het niet begrijpen dat het probleem zich pas na 2 dagen aandient. Of het is toeval? Of kan er iets half kapot zijn in die aardlek?
Ik gok op toeval. En ik zou mijn geld eerder op de jacuzzi zetten dan op een kapotte aardlek.
Maar helaas is mijn glazen bol kapot ;-)
Vervolgens:
16A aansluitspul

Misschien ff toevoegen om misverstanden te voorkomen. De aardlek is voor een lekstroom van 30 mA, maar is geschikt voor een maximale stroom van 40A. Jaag je er 50 A door heen (met een lekstroom < 30mA), dan schakelt hij niet uit. Hij kan echter wel doorsmelten of sluiting maken omdat de stroom hoger is dan waarvoor hij ontwikkeld is. Ofwel je moet hem beveiligen met een automaat op maximaal 40 Amp.

Verder ben ik het wel met je eens dat de installatie niet optimaal is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Bij mijn vader heeft de jacuzzi zelfs op een bestaande groep aangesloten gezeten, wel als enige verbruiker en dat is al die jaren prima gegaan. Nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Je moet dus om de installatie in orde te hebbben het volgende in ieder geval doen.

Stekker vervangen voor https://www.elektramat.nl...44-3-polig-230-v-6-h-32a/
Wandcontactdoos vervangen voor https://www.elektramat.nl...44-3-polig-230-v-6-h-32a/

Naast de aardlekschakelaar die je nu gebruikt voor de Jacuzzie deze bijplaatsen.
https://www.elektramat.nl...-karakteristiek-a9p52625/

En dan moet je eigenlijk je aansluiting ook ophogen omdat je niet meer aan de selectiviteit voldoet.
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:19:
Bij mijn vader heeft de jacuzzi zelfs op een bestaande groep aangesloten gezeten, wel als enige verbruiker en dat is al die jaren prima gegaan. Nooit problemen mee.
Mogelijk een ouder huis met draaistoppen en achter een 25A stop, en/of geen aardlek?

[ Voor 23% gewijzigd door FRANQ op 07-10-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
FRANQ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:20:
Je moet dus om de installatie in orde te hebbben het volgende in ieder geval doen.

Stekker vervangen voor https://www.elektramat.nl...44-3-polig-230-v-6-h-32a/
Wandcontactdoos vervangen voor https://www.elektramat.nl...44-3-polig-230-v-6-h-32a/

Naast de aardlekschakelaar die je nu gebruikt voor de Jacuzzie deze bijplaatsen.
https://www.elektramat.nl...-karakteristiek-a9p52625/

En dan moet je eigenlijk je aansluiting ook ophogen omdat je niet meer aan de selectiviteit voldoet.
Heb hier wel een vraagje over: Waarom de stekker van de jacuzzi vervangen als deze jarenlang prima werkt bij mijn vader? De andere 2 is duidelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Delakhan
Vervolgens:
16A aansluitspul

Eco stand moet je zien als een soort:"wasmachine/droger automaat" werkt de ene dan werkt de andere niet. Of het circulatiepompje i.c.m. verwarming of de pompen. Er loopt dus nooit meer dan 16A. @FRANQ Verzwaren hoeft dus niet!

Die 40A aardlek is echt ernstig! En indien echt zo uitgevoerd door een installateur mijn geld terugzien. Echt ongeloofwaardig dat dit kan. (Rant: We hebben nu de gasketelwet maar ik wil meer het beschermde beroep elektricien terug. Wat niet meer bestaat sinds de vrijgave van de energie markt...)

Indien echt zo is: Levensgevaarlijk!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:19:
Als je vader 1 fase met bv 40A heeft als hoofdaansluiting en een 25A zekering in de meterkast zal de boel het een stuk langer volhouden. Daarbij gebruikte hij dus de eco-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Señor Sjon schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:29:
[...]

Als je vader 1 fase met bv 40A heeft als hoofdaansluiting en een 25A zekering in de meterkast zal de boel het een stuk langer volhouden. Daarbij gebruikte hij dus de eco-stand.
Ah, okey, dat zou wellicht kunnen inderdaad. Maar bij ons ging het ook 1 dag prima met de standaard-mode. Ik snap er niks meer van ;) Ik heb in ieder geval contact gezocht met iemand die ervaren is met jacuzzi's en hopelijk kan diegene meekijken naar de installatie. Want ik begin nu ook enorm te twijfelen of dit wel allemaal wel goed is aangesloten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:22:
[...]

Heb hier wel een vraagje over: Waarom de stekker van de jacuzzi vervangen als deze jarenlang prima werkt bij mijn vader? De andere 2 is duidelijk.
Simpel gezegd, je moet zorgen dat alle componenten achter een automaat geschikt zijn voor de maximale stroom die er kan lopen. Ga jij de automaat verzwaren naar 25A, dan kan er in theorie (en praktijk) ook 25Amp lopen door de bekabeling en stekkers. Deze dienen hiervoor geschikt te zijn.
Ik weet zo niet alle regels uit mijn hoofd, maar ik zou me kunnen voorstellen dat bijvoorbeeld de kabel vanuit de meterkast naar de jacuzzi ook vernieuwd moet worden naar een dikkere kabel.

En dat het bij de vader goed gegaan is, wil nog niet zeggen dat het daar ook goed zat volgens de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
[...]

En als vader ook geen aardlek had, dan kan die ook niet uitspringen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
ydderf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Simpel gezegd, je moet zorgen dat alle componenten achter een automaat geschikt zijn voor de maximale stroom die er kan lopen. Ga jij de automaat verzwaren naar 25A, dan kan er in theorie (en praktijk) ook 25Amp lopen door de bekabeling en stekkers. Deze dienen hiervoor geschikt te zijn.
Ik weet zo niet alle regels uit mijn hoofd, maar ik zou me kunnen voorstellen dat bijvoorbeeld de kabel vanuit de meterkast naar de jacuzzi ook vernieuwd moet worden naar een dikkere kabel.

En dat het bij de vader goed gegaan is, wil nog niet zeggen dat het daar ook goed zat volgens de regels.
Ja, en als ik jullie zo hoor is dat nu sowieso niet het geval. :N
Ik hoop van harte dat het vervangen van de kabel niet nodig hoeft te zijn.. die is 3 maanden geleden meters lang ingegraven in de tuin :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
ydderf schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:41:
[...]

En als vader ook geen aardlek had, dan kan die ook niet uitspringen......
Waarschijnlijk had hij ook een betere installateur }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:42:
[...]

Ja, en als ik jullie zo hoor is dat nu sowieso niet het geval. :N
Ik hoop van harte dat het vervangen van de kabel niet nodig hoeft te zijn.. die is 3 maanden geleden meters lang ingegraven in de tuin :'(
Ik mag hopen dat die kabel door bijvoorbeeld een kabelflex is getrokken, zodat deze makkelijk te vervangen is in het geval dat dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
- Kan de kabel niet zien op de foto. Dit moet een grondkabel zijn. Zoek anders even op de zijkant van de kabel of er YMvK-as op staat. De "as" geeft aan dat het een grondkabel is. Dus met stalenbeschermingsmantel tegen het met de steekschop doorsteken van de kabel tijdens tuinieren.

- Naast de gezette aardlek dient een 16A C-kar. Automaat bijgezet te worden. Hierop kan de kabel worden aangesloten (indien de juiste kabel, zie boven)

- De installateur (graag andere kiezen) moet ook de motoren van de hottub even door meggeren. Hierbij wordt de isolatieweerstand gemeten en bepaald of deze nog goed zijn. Dat de aardlek (zelfs in de situatie) uitsloeg geeft aan dat er waarschijnlijk een lekstroom is ergens.

- Tevens even vragen of hij wilt controleren of de RMRL (zwarte snoer tussen stekker en hottub) voldoende dik is. Ziet er dun uit maar foto's bedriegen en heeft wel jaren goed gewerkt.

Edit: de dikte van de grondkabel is afhankelijk van de lengte

[ Voor 3% gewijzigd door Delakhan op 07-10-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Delakhan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:02:
- Kan de kabel niet zien op de foto. Dit moet een grondkabel zijn. Zoek anders even op de zijkant van de kabel of er YMvK-as op staat. De "as" geeft aan dat het een grondkabel is. Dus met stalenbeschermingsmantel tegen het met de steekschop doorsteken van de kabel tijdens tuinieren.

- Tevens even vragen of hij wilt controleren of de RMRL (zwarte snoer tussen stekker en hottub) voldoende dik is. Ziet er dun uit maar foto's bedriegen en heeft wel jaren goed gewerkt.
Het is zeker wel een grondkabel, dus dat is één van de weinige dingen die wel goed is :F

Ik ga ervanuit dat die wel gewoon prima is inderdaad. Daar is niks aan verandert en heeft jaren prima gewerkt. Maar in jullie reacties is wel uit te halen dat alles wat ervoor zit sowieso voor geen kant klopt. Dus dat gaan we dan sowieso uitsluiten en nu hebben we iemand op het oog die ook jacuzzi's onderhoud, dus die kan meteen de andere punten beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
DamadmOO schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Ik mag hopen dat die kabel door bijvoorbeeld een kabelflex is getrokken, zodat deze makkelijk te vervangen is in het geval dat dat nodig is.
Uh, nee :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:06:
[...]
en nu hebben we iemand op het oog die ook jacuzzi's onderhoud, dus die kan meteen de andere punten beoordelen.
Vraag vooraf of ze een megger hebben. Veel wellness bedrijven hebben die niet en dan ben je beter af met een erkende installateur.

Met een beetje geluk hoef je alleen te investeren in een installatieautomaat, en blijkt er alleen wat condens in een motor te zitten. Dat is over het algemeen zo opgelost.

Succes, nu even niet gebruiken en geniet er daarna van. Ik ga er komend weekend denk ook weer in... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:56
Delakhan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:22:
[...]

Die 40A aardlek is echt ernstig! En indien echt zo uitgevoerd door een installateur mijn geld terugzien. Echt ongeloofwaardig dat dit kan. (Rant: We hebben nu de gasketelwet maar ik wil meer het beschermde beroep elektricien terug. Wat niet meer bestaat sinds de vrijgave van de energie markt...)

Indien echt zo is: Levensgevaarlijk!!!
Want? De gevoeligheid van de aardlek is 30mA, dat hij 40A stroom aankan heeft er niets mee te maken. Ik zou voor een jacuzzi wel voor een 10mA gaan.
[...]

Hier heeft het ook al helemaal niets mee te maken: de aardlek vliegt er uit, niet de zekering. De aansluiting is dus zwaar genoeg.

@TwingoRacer : Om samen te vatten: je hebt een "lekstroom". Dit wil zeggen dat er stroom loopt waar deze niet mag lopen (naar de aarde, door de aarding of door een persoon). De oorzaak van dit lek kan zowel in de kabel als in de jacuzzi zelf zitten. Om dit op te sporen heb je speciale apparatuur nodig (een megger zoals @Delakhan al aangaf).
Dat de jacuzzi het bij je vader wel goed deed wil niets zeggen. Misschien had hij geen (goede) aardlek op zijn installatie, misschien is er iets beschadigd in de jacuzzi bij het verhuizen, misschien is er een probleem met je kabel/stekker...
Geen haar op mijn hooft dat er aan zou denken om in een Chinese jacuzzi te gaan zitten, maar als je de oorzaak van het probleem wil weten en oplossen zal je dus een goede installateur moeten laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Laat dan ook meteen even kijken naar de verdeling over de fasen... ik zie nu een fornuisgroep met nog 3x16A achter 1 aardlek en dan zonnepanelen met 2x16A achter een andere. Ik had liever de fornuisgroep bij de zonnepanelen op gehad ivm 32A uit een 25A fase trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Hierbij een foto van de hele kast. Het enige wat dus uitviel is die oranje knop (de rechter schakelaar dus):

[Afbeelding]
;(

De 5-voudige kam met kookgroep gebruiken in 3x25 installatie }:| (was dat dezelfde installateur als van die Jacuzzi nu?)

Naja, geen installatieautomaat te bekennen die logischerwijs achter die Schneider aardlekschakelaar zou zitten, ofwel je Jacuzzi is afgezekerd met C25 B) + whatever de PV doet als dat op dezelfde fase zit. Vervolgens 16A materiaal gebruikt 'downstream'. Afhankelijk van gebruikte kabel en installatiemethode is 2,5mm^2 kabel dan ook nog te weinig. Zal wel een redelijk nieuw net zijn, maar anders zou je qua circuitimpedantie ook nog wel eens in de problemen kunnen komen met C25.

Op zich wel positief dat die Jacuzzi een aardfout heeft. Beter dan dat er ergens wat wegsmelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
kabeltjekabel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:36:
[...]

;(

De 5-voudige kam met kookgroep gebruiken in 3x25 installatie }:| (was dat dezelfde installateur als van die Jacuzzi nu?)

Naja, geen installatieautomaat te bekennen die logischerwijs achter die Schneider aardlekschakelaar zou zitten, ofwel je Jacuzzi is afgezekerd met C25 B) + whatever de PV doet als dat op dezelfde fase zit. Vervolgens 16A materiaal gebruikt 'downstream'. Afhankelijk van gebruikte kabel en installatiemethode is 2,5mm^2 kabel dan ook nog te weinig. Zal wel een redelijk nieuw net zijn, maar anders zou je qua circuitimpedantie ook nog wel eens in de problemen kunnen komen met C25.

Op zich wel positief dat die Jacuzzi een aardfout heeft. Beter dan dat er ergens wat wegsmelt.
Nee, de rest van de kast is gedaan door onze aannemer Heijmans. Huis is 1 jaar geleden opgeleverd, dus alles is redelijk nieuw. De zonnepanelen-groep is door de zonnepanelen leverancier geplaatst in april. Boven hebben we nog een kastje hangen van de zonnepanelen. Maar goed, daar hebben we allemaal geen problemen mee.
Het gaat nu om dat bad waar ik heeeeeeeel graag gebruik van zou willen maken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
mathias82 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

Want? De gevoeligheid van de aardlek is 30mA, dat hij 40A stroom aankan heeft er niets mee te maken. Ik zou voor een jacuzzi wel voor een 10mA gaan.
De tub is nu niet beveiligd tegen overstroom. 25A uit het net en mss 16A uit de zonnepanelen. Geeft toch echt flinke schade aan je hottub. 30mA is alleen in de hartstreek dodelijk 10mA is overkill.
[...]
Hier heeft het ook al helemaal niets mee te maken: de aardlek vliegt er uit, niet de zekering. De aansluiting is dus zwaar genoeg.
sterker nog... de eindgroep van de hottub is niet apart gezekerd tegen overstroom. Hij is ontwikkeld voor 40A maar schakelt er niet op hoor!

Denk dat je gemist hebt dat er geen overstroombeveiliging tussen zit. Buiten die van het netwerkbedrijf en die van de zonnepanelen... aardlek schakelt idd niet op overstroom maar op lekstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Delakhan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:43:
[...]

De tub is nu niet beveiligd tegen overstroom. 25A uit het net en mss 16A uit de zonnepanelen. Geeft toch echt flinke schade aan je hottub. 30mA is alleen in de hartstreek dodelijk 10mA is overkill.

[...]

sterker nog... de eindgroep van de hottub is niet apart gezekerd tegen overstroom. Hij is ontwikkeld voor 40A maar schakelt er niet op hoor!

Denk dat je gemist hebt dat er geen overstroombeveiliging tussen zit. Buiten die van het netwerkbedrijf en die van de zonnepanelen... aardlek schakelt idd niet op overstroom maar op lekstroom.
Nee dat had ik niet gemist hoor, maar ik dacht dat je bedoelde dat de aardlek gevaarlijk was omdat hij 40A aankan.

Verder uiteraard volledig mee akkoord dat dit afgezekerd moet worden op 16A!

PS: Ik gebruik altijd 10mA waar water en elektriciteit rechtstreeks gemengd worden. Misschien is het overkill, maar op zo'n vlak ben ik liever "safe than sorry".

[ Voor 8% gewijzigd door mathias82 op 07-10-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:22:
[...]

Zonder remmen kun je ook 130 rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
mathias82 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:46:
[...]

Nee dat had ik niet gemist hoor, maar ik dacht dat je bedoelde dat de aardlek gevaarlijk was omdat hij 40A aankan.

Verder uiteraard volledig mee akkoord dat dit afgezekerd moet worden op 16A!

PS: Ik gebruik altijd 10mA waar water en elektriciteit rechtstreeks gemengd worden. Misschien is het overkill, maar op zo'n vlak ben ik liever "safe than sorry".
Ahhh... d:)b Hou me vooral scherp.

Dat zijn keuzes... de badkamer in de woning is standaard ook 30mA afgezekerd tegenwoordig. En is m.i. ruim voldoende.

Persoonlijk beveilig ik liever op het niveau dat is voorgeschreven. Doe je te strak beveiligen dan loop je het risico dat gebruikers zelf oplossingen zoeken wanneer de automaat regelmatig te snel schakelt. M.a.w. de doehetzelver verbind ze dan gewoon door. 8)7

Er zijn echt grote idioten op de wereld.

Offtopic:
Ik heb een keer een 'showroom' tub geleverd aan een klant. Op een gegeven moment belde ze dat wanneer ze uitstapte het 'tintelde' en er daarom een rubberen mat naast hadden gelegd. Waarop ze eerst stapte om vervolgens zich af te drogen en aan te kleden. Ben echt meteen in de auto gestapt!

Wat bleek... er zat een aardfout in de motor. En wat had hun geniale monteur (werkte toch echt voor een grote installateur voor de chemische industry) gedaan. Hij had de aarde afgeknipt dat deden ze zo vaak op hun werk... Dan sloeg de aardlek niet meer uit. En toen ze gingen klagen adviseerde hij een rubberen mat naast het bad te leggen 8)7

Ik heb vervolgens de stekker afgeknipt omdat de klant zijn verhaal boven de mijne geloofde en laten tekenen de tub niet te gebruiken. Nieuwe motor geleverd en geplaatst. Helaas wel lange wachttijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Delakhan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:08:
[...]

Ahhh... d:)b Hou me vooral scherp.

Dat zijn keuzes... de badkamer in de woning is standaard ook 30mA afgezekerd tegenwoordig. En is m.i. ruim voldoende.

Persoonlijk beveilig ik liever op het niveau dat is voorgeschreven. Doe je te strak beveiligen dan loop je het risico dat gebruikers zelf oplossingen zoeken wanneer de automaat regelmatig te snel schakelt. M.a.w. de doehetzelver verbind ze dan gewoon door. 8)7

Er zijn echt grote idioten op de wereld.

Offtopic:
Ik heb een keer een 'showroom' tub geleverd aan een klant. Op een gegeven moment belde ze dat wanneer ze uitstapte het 'tintelde' en er daarom een rubberen mat naast hadden gelegd. Waarop ze eerst stapte om vervolgens zich af te drogen en aan te kleden. Ben echt meteen in de auto gestapt!

Wat bleek... er zat een aardfout in de motor. En wat had hun geniale monteur (werkte toch echt voor een grote installateur voor de chemische industry) gedaan. Hij had de aarde afgeknipt dat deden ze zo vaak op hun werk... Dan sloeg de aardlek niet meer uit. En toen ze gingen klagen adviseerde hij een rubberen mat naast het bad te leggen 8)7

Ik heb vervolgens de stekker afgeknipt omdat de klant zijn verhaal boven de mijne geloofde en laten tekenen de tub niet te gebruiken. Nieuwe motor geleverd en geplaatst. Helaas wel lange wachttijden...
Ja daar heb je een punt. Maar in een badkamer kom je "normaal gezien" niet gelijktijdig in contact met elektriciteit en water. Bij ons (België) is de badkamer in "zones" onderverdeeld zodat er geen 230V binnen handbereik is aan bad/douche (zelfs geen lichtschakelaars). Als je toch een stopcontact op minder dan 0,6m van het bad/douche wilt plaatsen, moet je deze met 10mA beveiligen.

Bij een jacuzzi zit de elektriciteit echt op een paar cm van het water. Een kabel die loskomt of isolatie die beschadigd raakt en je zit direct met drama's. Ik ben ook nooit echt op mijn gemak in een bubbelbad in een hotel, je weet nooit of de aardlek daar wel goed werkt of überhaupt aanwezig is.

Misschien overdrijf ik, maar ik zou ook nooit in een jacuzzi van Chinese makelij stappen (zie ook https://www.rtlnieuws.nl/node/1750646 )

Jouw verhaal bevestigt trouwens waarom ik liever een 10mA steek. Een aardlek beschermt ook als de aarding niet werkt of aangesloten is. Bij jouw klanten was het nog een "lichte tinteling", dus waarschijnlijk maar 1 of 2 mA. Vanaf 10mA KAN het dodelijk zijn (als je pech hebt dat het samenvalt met de hartcyclus), vanaf 15mA krijg je spierkrampen en vanaf 30mA kan je bewusteloos raken.
De duur van de elektrocutie is ook van belang. Als je je met je handen elektrocuteert kan je snel wegtrekken, als je met 1 been in de jacuzzi staat op 230V en met je ander been op de grond (aarde) kan je veel minder snel reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
mathias82 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Ja daar heb je een punt. Maar in een badkamer kom je "normaal gezien" niet gelijktijdig in contact met elektriciteit en water. Bij ons (België) is de badkamer in "zones" onderverdeeld zodat er geen 230V binnen handbereik is aan bad/douche (zelfs geen lichtschakelaars). Als je toch een stopcontact op minder dan 0,6m van het bad/douche wilt plaatsen, moet je deze met 10mA beveiligen.

Bij een jacuzzi zit de elektriciteit echt op een paar cm van het water. Een kabel die loskomt of isolatie die beschadigd raakt en je zit direct met drama's. Ik ben ook nooit echt op mijn gemak in een bubbelbad in een hotel, je weet nooit of de aardlek daar wel goed werkt of überhaupt aanwezig is.

Misschien overdrijf ik, maar ik zou ook nooit in een jacuzzi van Chinese makelij stappen (zie ook https://www.rtlnieuws.nl/node/1750646 )

Jouw verhaal bevestigt trouwens waarom ik liever een 10mA steek. Een aardlek beschermt ook als de aarding niet werkt of aangesloten is. Bij jouw klanten was het nog een "lichte tinteling", dus waarschijnlijk maar 1 of 2 mA. Vanaf 10mA KAN het dodelijk zijn (als je pech hebt dat het samenvalt met de hartcyclus), vanaf 15mA krijg je spierkrampen en vanaf 30mA kan je bewusteloos raken.
De duur van de elektrocutie is ook van belang. Als je je met je handen elektrocuteert kan je snel wegtrekken, als je met 1 been in de jacuzzi staat op 230V en met je ander been op de grond (aarde) kan je veel minder snel reageren.
Ook in NL heb je deze zones.
- Zone 0: is meen ik in het bad zelf.(*)
- Zone 1: boven het bad.
- Zone 2: 60cm naast het bad tot 2,60 hoog.
Vandaar dat het display van een hottub altijd een zgn. "veilige spanning" is voorzien. (<120Vdc of <50Vac). Verder wordt het met IP klassen opgelost meen ik... natuurlijk i.c.m. de 30mA.

* Mijn geheugen is roestig. Dus weet dit niet exact uit mijn hoofd.

Wat betreft die exacte hoogte van de stromen kan je best gelijk hebben. Vroegâh (>20jr geleden) werd er altijd al snel met '30mA in de hartstreek gestrooid' vandaar die onvoorzichtige opmerking. Snelheid van uitschakelen i.c.m. de hoogte van de stroom. Heb er lang geleden weleens een lezing over gehad bij, ik meen Schneider, door zo'n gast die toen in die NEN commissies zat.

Maar de situatie is na bijplaatsen installatieautomaat veilig voor TS. Daar ben ik wel van overtuigd! Wou er echt een installateur bij hebben... kan amper geloven dat er zo een grove fout is gemaakt bij de uitbreiding van letterlijk 1 eindgroep. Installateur had maar 1 ding te doen... ;) Aardlekfout moet je gewoon even met meten opsporen en niet mee aan blijven klooien.

In badkamers worden tegenwoordig ook IR panelen in de douche gemonteerd (goed voor het milieu, lekker groen :X ) en toch ook regelmatig bubbelbaden toegepast. Toch steeds meer luxe producten... Keur de 10mA echt niet af hoor. En vind het nog niet zo'n gek idee maar niet voor bij leken thuis. Maar mss ben ik teveel van de oude stempel.

Er wordt echt heel veel geproduceerd in China. En gelukkig is niet alles slecht maar een Quality Control moet idd bij de importeur wel goed geregeld zijn. Daarom heb ik bijvoorbeeld ook nog steeds geen LiFePO4 cellen besteld in China om zelf mee te experimenteren met een powerwall. In mijn woning zouden ze ook nooit komen. In mijn garage (ook vorstvrij) twijfel ik er nog over... O-) Gelukkig zijn de woningcorporaties aan het lobbyen in den Haag om de afbouw van de salderingregeling uitgesteld te krijgen. Dus hopelijk heb ik nog de tijd. Maar ik dwaal steeds meer af :X

PS geloof me die gast die de aarde wegknipte had gewoon de aardlekschakelaar er tussenuit geschroefd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TwingoRacer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:40:
[...]

Nee, de rest van de kast is gedaan door onze aannemer Heijmans. Huis is 1 jaar geleden opgeleverd, dus alles is redelijk nieuw. De zonnepanelen-groep is door de zonnepanelen leverancier geplaatst in april. Boven hebben we nog een kastje hangen van de zonnepanelen. Maar goed, daar hebben we allemaal geen problemen mee.
Het gaat nu om dat bad waar ik heeeeeeeel graag gebruik van zou willen maken :-(
Dan shame on Heijmans. Maar nog niet zoveel als die electricien die deze C25 gezekerde 16A CEE geleverd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Leg dat eens uit?

Netjes nee... Had waarschijnlijk zelf groep 4 achter de rode aardlek gezet voor de verdeling. Maar zonder groepenkastverklaring met vermogens en gelijktijdigheidfactor kan ik niet inschatten of het ook echt onverstandig is.

Maar zie een kookgroep als 1 eindgroep. Dus nog steeds maar 4 eindgroepen achter 1 aardlekschakelaar. Of mis ik iets?

Edit: Weet al wat ik miste... 2 x 16A (bij een wat beter kookplaat goed mogelijk) is samen 32A op dezelfde fase welke 25A is voorgezekerd. My bad... :Z

[ Voor 13% gewijzigd door Delakhan op 07-10-2020 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Delakhan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:27:
[...]

Leg dat eens uit?

Netjes nee... Had waarschijnlijk zelf groep 4 achter de rode aardlek gezet voor de verdeling. Maar zonder groepenkastverklaring met vermogens en gelijktijdigheidfactor kan ik niet inschatten of het ook echt onverstandig is.

Maar zie een kookgroep als 1 eindgroep. Dus nog steeds maar 4 eindgroepen achter 1 aardlekschakelaar. Of mis ik iets?
Kookgroep (enkelfase) 2*16 >> 25 en dan nog drie groepen er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
@kabeltjekabel Yup zag het net ook zelf... tijd voor bed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:34

Onbekend

...

Als dat ding met een te kleine stekker zit aangesloten, wordt het hoogstens te warm bij de contacten. In het ergste geval ontstaat er brand.
Maar dat zou niet de reden mogen zijn dat er willekeurig een kortsluiting optreedt (want dat zou vrij snel en zeer regelmatig dan moeten gebeuren).
Ik zou eerder verwachten dat je iets van vocht in de stekker hebt zitten, en dat de oorzaak van de te hoge stroom kan zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 18:01
vergelijkbare apparaten die ik bij klanten zie staan worden gevoed door 2 groepen, 1x16A voor de verwarming.
en 1x16A voor pompen en verlichting..

en zeker die verwarming moet met een 16A CEEform set aangesloten worden. een gewone randaardestekker fikt er in een half jaartje uit...

als de oude installatie door zekeringen werdt beveiligd zou het best kunnen op 16A, een zekering kan best wel ff 20+A voeden...

ook verwacht ik niet dat het ding daadwerkelijk 27A gaat gebruiken... ik denk dat het typeplaatje wat overgedimensioneerd is...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Heeft iemand van jullie wellicht nog een tip voor een erkende installateur die ervaring heeft met jacuzzi's in de omgeving Zeewolde? :) Thanks alvast! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBEH3TOB6AplFrT4iyUg-CxLuDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quEjTDTpfPqQo5v6ujGZts8l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NqocHBIUjz0LsA0SLglcCCLPvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZF00NeCLXOGLdcIWECwhQrbr.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de groepenkast bij mijn vader. Wat omcirkelt is, was de groep waar de jaccuzi op aangesloten zat. Is deze aansluiting qua groep slechter, gelijk of beter dan onze groepen in de groepenkast?

Ik heb nu contact met een elektricien en die zegt sowieso om die aardlek te vervangen voor een groep met aardlek en niet alleen aardlek. Ook geeft hij aan om die stekker waar de jacuzzi-stekker in te vervangen. En hij gaat de boel doormeten. Totale kosten: €300. Klinkt mij veel, maar heb er geen ervaring mee :?

Maar hij zei dat misschien de meterkast verzwaard zou moeten worden (dat zou een volgende stap zijn) En nu vraag ik me dus af of die van mijn vader dus dan beter was qua verzwaring?
En blijf me afvragen waarom die het 2 dagen prima gedaan heeft en twijfel dan ook enorm of er dan wel een verzwaring nodig zou zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door TwingoRacer op 12-10-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Met de kap er op is het niet te zeggen of in die kast bij je vader er wel aardlekbeveiliging is.
Omcirkelde groep is B16.
Maar bij jou ging de aardlekschakelaar af. Gevoeligheid van aardlekschakelaars zit een bepaalde marge op; de 30 mA exemplaren mogen trippen vanaf 15 mA en moeten trippen bij 30+ mA.
Waarom dat de eerste twee dagen niet gebeurde; tja, aardlekken door bijvoorbeeld vocht of afgetakelde isolatie laten zich moeilijk voorspellen. Een paar dagen vocht en warmte er bij kan net het laatste zetje zijn geweest. Ik heb hier eens draad in een buis met water gehad. Ging jarenlang goed... en toen opeens niet meer, en toen een week weer wel... en toen weer niet.

Heeft die electricien iets gezegd over wat hij in de plaats van die stekker wil? En wat voor zekeringswaarde? En gaat hij dan die kabel ook vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kan ook dat door het gebruiken van jets e.d. er nu water op plekken zit waar het niet moet zijn. Bv door transport van het bad niet alles meer waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
TwingoRacer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:20:
Dit is de groepenkast bij mijn vader. Wat omcirkelt is, was de groep waar de jaccuzi op aangesloten zat. Is deze aansluiting qua groep slechter, gelijk of beter dan onze groepen in de groepenkast?

Ik heb nu contact met een elektricien en die zegt sowieso om die aardlek te vervangen voor een groep met aardlek en niet alleen aardlek. Ook geeft hij aan om die stekker waar de jacuzzi-stekker in te vervangen. En hij gaat de boel doormeten. Totale kosten: €300. Klinkt mij veel, maar heb er geen ervaring mee :?

Maar hij zei dat misschien de meterkast verzwaard zou moeten worden (dat zou een volgende stap zijn) En nu vraag ik me dus af of die van mijn vader dus dan beter was qua verzwaring?
En blijf me afvragen waarom die het 2 dagen prima gedaan heeft en twijfel dan ook enorm of er dan wel een verzwaring nodig zou zijn.
Bij je vader zit een 16Amp zekering. Deze zit er bij jou niet in. Dus deze moet sowieso bij jou bijgeplaats worden.
Of je vader ook een aardlek beveiliging heeft (dat ding wat bij jou elke keer uitvalt) is zo op de foto niet te zien zonder te weten hoe de bedrading loopt. Aangezien water en stroom en mensen niet altijd een fijne combi is, zou ik de aardlek er zeker bij jou in laten zitten.
Kostentechnisch kan het misschien aantrekkelijker zijn om de aardlek te laten zitten en een automaat bij te plaatsen. Als ik jou verhaal zo begrijp wil de installateur een aardlekautomaat (combinatie van aardlek en zekering in één) plaatsen. Hier is niks mis mee, maar aangezien je al een aardlek hebt, misschien een beetje overkill.

Indien je een zekering van 16 Amp bijplaatst, dan zou de huidige stekker ook geschikt zijn.

Ga je de hoofdaansluiting en de groep voor de jacuzzi verzwaren, dan wordt het kostenplaatje wel wat anders. Je zult dan ook de stekker en bekabeling geschikt moeten maken voor de hogere stroom.
En ook je vaste lasten (vastrecht) kan omhoog gaan!

Samenvattend: Ik zou een losse 16 Amp zekering laten bijplaatsen en laten uitzoeken waarom de aardlek er bij jou uitspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
TwingoRacer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie zelfs een een 16A met B-kar dit is zelfs lager dan ik zou adviseren nl. 16A met C-kar. Maar heeft altijd gewerkt dus zou dus ook goed moeten zijn...

B-kar kan een lagere inschakelstroom hebben dan een C-kar en schakelt dus eerder uit. Dit is alleen van toepassing op het starten van de pompen en niet voor de verwarming (ohms).
Ik heb nu contact met een elektricien en die zegt sowieso om die aardlek te vervangen voor een groep met aardlek en niet alleen aardlek.
Het enige wat voor de tub dient te gebeuren is om achter de geplaatste aardlek een installatieautomaat bij te zetten. Waarom een dure Haco kopen wanneer de aardlek al aanwezig is. En het bij plaatsen van een installatieautomaat voldoende is. Tenzij de huidige aardlek aan de 'gevoelige' kant is. (Meten = weten)
Ook geeft hij aan om die stekker waar de jacuzzi-stekker in te vervangen.
Stekker is goed. Is nl. geschikt voor 16A nominaal (continue) en groep wordt door bovenstaand beschreven bij te plaatsen installatieautomaat tot 16A afgezekerd. Wel op Eco modus laten staan natuurlijk.

Tenzij de pennen natuurlijk beschadigd zijn. Evt. Bij oxidatie wat contact spray gebruiken.

Dikte en isolatie van de snoer moet worden gecontroleerd. 1,5mm2 is te dun, lijkt op de foto erg dun.

Zeker geen Schuko stekker/WCD laten plaatsen! Deze is hiervoor niet geschikt.
En hij gaat de boel doormeten.
Dit moet hij doen met een megger want er zit m.i. een aardfout in de hottub. Deze moet wel gevonden worden en daar heb je een goed opgeleide, liefst ervaren, storingsmonteur voor nodig.
Totale kosten: €300. Klinkt mij veel, maar heb er geen ervaring mee :?
Een goede storingsmonteur is zijn geld waard helaas weet je dit niet vooraf. (Voorrijkosten/afstand?)
Lijkt me wel veel daar niet alles wat genoemd is hoeft te worden uitgevoerd.
Onzin! De installateur is waarschijnlijk niet op de hoogte dat de tub op 'eco' minder verbruikers (pompen/verwarmingselement) tegelijk aanzet. Dit zeg ik uit ervaring maar ken natuurlijk dit merk niet. Dit kan hij gemakkelijk controleren met een ampèretang. Mocht hij twijfelen... controle kan nooit geen kwaad!

Buiten hottub:
Geen verzwaring wel een herindeling gewenst voor je kookplaat zoals eerder werd opgemerkt. Tenzij je niet elektrisch kookt maar op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
megger is een merknaam, maar wat je bedoelt is isolatieweerstandstester.

Fatsoenlijk 1,5mm^2 aansluitsnoer is prima voor een 16A gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:12:
megger is een merknaam, maar wat je bedoelt is isolatieweerstandstester.

Fatsoenlijk 1,5mm^2 aansluitsnoer is prima voor een 16A gebruiker.
HACO ook... (Hager net als bij vaders)

Beetje vakjargon mag best!

[ Voor 4% gewijzigd door Delakhan op 12-10-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Ik heb nu contact met gekregen met iemand die jacuzzi's onderhoud doet en die kent deze jacuzzi (hij heeft jarenlang gewerkt bij de leverancier waar deze jacuzzi vandaan komt). Hij is nu aan het kijken of diegene die voor hem de elektra doet dan ook meteen kan meekomen. Ze kunnen dan met z'n 2en de boel oplossen (hoop ik ;-) ). Hij vond zelf ook die €300 een beetje veel geld voor hetgeen wat er dan gedaan ging worden.

Hij stelde inderdaad ook voor om een installatieautomaat erbij te plaatsen. Ook had hij het erover een C16 zekering erin te zetten en de groep eventueel te verzwaren naar 32 ampere?
Buiten hottub:
Wel een herindeling gewenst voor je kookplaat zoals eerder werd opgemerkt. Tenzij je niet elektrisch kookt maar op gas.
Wij koken elektrisch en niet op gas. Gas mag niet meer hier. We hebben zo'n kookplaat met afzuiging in 1. Wat is er nu niet juist met die kookplaat, want dat begrijp ik niet helemaal. Wij hebben de technische specificaties doorgegeven aan de aannemer, maar die heeft iets niet juist gedaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
TwingoRacer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:21:
Ik heb nu contact met gekregen met iemand die jacuzzi's onderhoud doet en die kent deze jacuzzi (hij heeft jarenlang gewerkt bij de leverancier waar deze jacuzzi vandaan komt). Hij is nu aan het kijken of diegene die voor hem de elektra doet dan ook meteen kan meekomen. Ze kunnen dan met z'n 2en de boel oplossen (hoop ik ;-) ). Hij vond zelf ook die €300 een beetje veel geld voor hetgeen wat er dan gedaan ging worden.

Hij stelde inderdaad ook voor om een installatieautomaat erbij te plaatsen. Ook had hij het erover een C16 zekering erin te zetten en de groep eventueel te verzwaren naar 32 ampere?
eco stand aan en meten. Mocht de eco stand niet het tegelijk schakelen van verbruikers voorkomen is i.i.g. een C16 (16A automaat met C-kar) ook niet voldoende.

[...]
Wij koken elektrisch en niet op gas. Gas mag niet meer hier. We hebben zo'n kookplaat met afzuiging in 1. Wat is er nu niet juist met die kookplaat, want dat begrijp ik niet helemaal. Wij hebben de technische specificaties doorgegeven aan de aannemer, maar die heeft iets niet juist gedaan dan?
Dit laat ik aan @kabeltjekabel over die had dit goed opgemerkt!

Is i.i.g. vermogensafhankelijk maar kan me niet voorstellen dat je met zo weinig vermogen kook. Of je kookt weinig op alle pitten tegelijk op een wat hogere stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Morgenavond komen ze langs. Dus hopelijk krijgen ze het gemaakt en kunnen we daarna gaan genieten van de spa.

Ik gebruik vaak maar 1 of 2 pannen. Heeeeeeel soms 3. Gebruik ook niet vaak vol vermogen --> max. 8, vaak staat ie op 6 of 7 (kan tot 9). Het is wel eentje met flexibele zones, dus in principe verwarmt hij wel de gehele kookplaat, omdat ik iedere pan aan 1 kant heb staan. Dus qua vermogen zal ik best wat verbruiken, maar tot nu toe (woon er sinds december 2019) nooit iets gemerkt. Wat kan er gebeuren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

32A kan helemaal niet icm. je hoofdaansluiting van 25A.
[...]

Het is een kookgroep; dat is een gedrocht dat specifiek voor Nederland gemaakt wordt om elektrisch koken op een kleine enkelfase aansluiting (1x35A / 1x40A) mogelijk te maken. Je bouwer heeft echter deze toegepast achter een 3-fase aansluiting. De correcte uitvoering is dan echter een 3-fase groep. Effectief zit er nu 2x16 (=32) achter een 25A hoofdzekering waarmee je met enkel de kookplaat al de hoofdzekering kunt trippen. In dit specifieke geval nog erger gemaakt door een 5-voudige kam te gebruiken waardoor er nog drie 16A groepen achter diezelfde 25A hoofdzekering zitten.

In andere landen hebben ze ofwel een grote enkelfase aansluiting (80A bijvoorbeeld) en wordt het kookplaatverhaal opgelost met een 32A groep.

Het toepassen van een 3-fase groep is echter een paar euro goedkoper en dus doen die bouwers dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TwingoRacer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:51:
Morgenavond komen ze langs. Dus hopelijk krijgen ze het gemaakt en kunnen we daarna gaan genieten van de spa.

Ik gebruik vaak maar 1 of 2 pannen. Heeeeeeel soms 3. Gebruik ook niet vaak vol vermogen --> max. 8, vaak staat ie op 6 of 7 (kan tot 9). Het is wel eentje met flexibele zones, dus in principe verwarmt hij wel de gehele kookplaat, omdat ik iedere pan aan 1 kant heb staan. Dus qua vermogen zal ik best wat verbruiken, maar tot nu toe (woon er sinds december 2019) nooit iets gemerkt. Wat kan er gebeuren dan?
Als je inductie hebt verwarmd hij niet de hele plaat / zone.

Wat er kan gebeuren met deze constructie is dat bij maximaal gebruik van de kookplaat alleen je al de hoofdzekering tript. In deze uitvoering met nog drie groepen op dezelfde fase wordt dat nog wat waarschijnlijker.

Als ik dingen kook (water) dan gaat dit bij mij altijd op standje boost tot het aan de kook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Als ik dingen kook (water) dan gaat dit bij mij altijd op standje boost tot het aan de kook is.
Wij hebben een Quooker, dus gebruik ik dat om het water te koken.. :-) Maarre, ik zal het meteen eens peilen bij de elektricien morgen. Thanks voor de tip in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
Even een voorbeeld van bijv. mij thuis als aanvulling:
Mijn kookplaat (Atag inductie) is 5,7kW. Zou ik deze aansluiten zoals bij @TwingoRacer nu het geval is dan gaat er bij vollast 24,8A lopen. 5700kW/230V=24,8A terwijl hoofdzekering 25A is.

1 fase vanuit het "net" is dus al bijna volledig benut door 1 apparaat(!) Terwijl de rest van de fase amper iets te verwerken hebben.

Ik kan me dus voorstellen dat wanneer je uitgebreid kookt op vollast om bijv. de ouders te bedanken voor de hottub ;) Je ook even de oven voorverwarmd voor de borden/vers brood of nog de quooker aanspringt na nog wat thee gepakt te hebben.

Daar er niet alleen de kookgroep op 1 fase zit maar ook nog 3 (!) andere eindgroepen (algemeen gebruik van de rest van de woning) is de kans groot dat de vastwasser/quooker/oven/stofzuiger (huis moet bij mij ook nog altijd ff aan kant voordat de ouders komen :X ) ook op deze fase zit. De fase wordt dan direct overbelast.

Hoe moet het wel:
De kookplaat moet m.i. over de fasen verdeeld worden. Bij gebruik van bijv. 2 fasen (3fasen is nog mooier) is de stroom nog maar maximaal 12,4A per fase (even versimpelt). Hier kan dan gemakkelijk nog een oven, waterkoker of frietpan bij opgezet worden. Dit noemen de "faseverdeling" je maakt een inschatting wanneer welke apparaten tegelijk gebruikt worden en verdeeld deze over de fasen. Je hebt 3 fasen die elk 25A kunnen/mogen leveren.

Een kookplaat moet m.i. altijd op vollast gebruikt kunnen worden met nog ruimte over voor overige (keuken)apparaten. Dit is het gemakkelijkste te realiseren om bij een 3fase netaansluiting i.i.g. de kookplaat over meerdere fase te verdelen. De kookplaat is vaak 1 van de grootste verbruikers van een woning maar kan ook als 1 van de weinig apparaten op meerdere fase worden aangesloten. (Elektrische auto en warmtepomp daargelaten maar ook niet zien zitten bij TS.)

PS quooker is alleen al 2200W (2200/230=9,6A)

Edit:typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Ik heb wel eens de kookplaat, oven en airfryer tegelijk gebruikt en tussendoor nog even heet water uit de Quooker gepakt :Y mmm... tot nu toe nog niks gebeurt, maar het had dus kantje boort geweest kunnen zijn :?
Ik zal het voorleggen aan die kerel die morgen komt.. Hij staat er dan toch met z'n neus in de meterkast ;)

Mijn complimenten voor je mooie verwoording van je verhaal Delakhan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Er is een groep geplaats voor de jacuzzi, dus die heeft nu een groep en aardlek. Het lijkt er nu op dat de pomp stuk is. Iedere keer als de pomp werd aangesloten in de jacuzzi klapte de aardlek eruit (niet de groep dus). Dit gebeurde overigens niet in die dagen dat er bij mij steeds de aardlek eruit klapte. De pomp deed het netjes en na 15min ging ie netjes uit. Nadat de monteur ging kijken in de jacuzzi in het kastje en toen één voor de stekkers eruit haalde en weer één voor terug zette, toen klapte de stroom er iedere keer uit.
Blijf het bijzonder vinden dat iets het gewoon deed en dat de jacuzzi wispelturig eruit klapte en nu alleen bij de pomp :?

De pomp moet nu vervangen worden (€279 excl. arbeid van €50 p/u). :|

De cover moet ook vervangen gaan worden, want die schijnt vol met water te zitten, dus die isoleert niet meer.. Prijs: €400.. Geen leuke kosten allemaal :/

[ Voor 32% gewijzigd door TwingoRacer op 14-10-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
TwingoRacer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:23:
Ik heb wel eens de kookplaat, oven en airfryer tegelijk gebruikt en tussendoor nog even heet water uit de Quooker gepakt :Y mmm... tot nu toe nog niks gebeurt, maar het had dus kantje boort geweest kunnen zijn :?
Ik zal het voorleggen aan die kerel die morgen komt.. Hij staat er dan toch met z'n neus in de meterkast ;)

Mijn complimenten voor je mooie verwoording van je verhaal Delakhan :*)
Laat ik het zo zeggen, 35A fase, 5 groepen. Tegelijk aan:
- vaatwasser 2200W?
- wasmachine 2200W
- waterkoker 1700W
- oven 1700W (alleen al element, ventilator en verlichting niet meegerekend)
- koffiezetter ?
- stofzuiger 2200W
- 1000W vloeverwarming badkamer

Als je alles bijelkaar optelt kom je voor sommige groepen al boven de 16A uit, maar bij piekbelasting in totaal zeker boven de 35A. Er is hier in 10 jaar tijd nog nooit een zekering gesmolten.

Piekbelasting is op zich geen probleem voor een zekering, maar als je langere tijd teveel stroom trekt gaat dat gewoon mis. Als in bovenstaande lijstje alles tegelijk gaat verwarmen en ik zet de stofzuiger erbij aan kan het snel donker worden in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
TwingoRacer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:47:
Er is een groep geplaats voor de jacuzzi, dus die heeft nu een groep en aardlek.
Mooi! Dan is de veiligheid i.i.g. weer gewaarborgd. Had echt nooit zo mogen worden aangesloten! Mijn maag draaide echt om... om eerlijk te zeggen en kon het amper geloven!
Het lijkt er nu op dat de pomp stuk is. Iedere keer als de pomp werd aangesloten in de jacuzzi klapte de aardlek eruit (niet de groep dus).
Dat de aardlek sprong en niet de installatieautomaat was voor de meeste reageerders hier binnen de verwachting. Maar installatieautomaat beveiligd tegen overstroom en dient wel gemonteerd te zitten.
Dit gebeurde overigens niet in die dagen dat er bij mij steeds de aardlek eruit klapte. De pomp deed het netjes en na 15min ging ie netjes uit.
Wanneer het een "meer toeren pomp" betreft kan het zo zijn dat deze aardlekfout alleen voorkomt wanneer de pomp in hoog toeren draait. Het kan voorkomen dat,afhankelijk van de software, de pomp alleen naar hoog toeren spring wanneer deze op temperatuur is. Ik ken persoonlijk jou merk hottub niet.

I.v.m. onderhoud leidingen (voorkomen stilstaand water) worden eens in de zoveel tijd alle pompen even aangezet. Vandaar dat de aardlek niet meteen hoeft te springen en het enige tijd kan duren.
Nadat de monteur ging kijken in de jacuzzi in het kastje en toen één voor de stekkers eruit haalde en weer één voor terug zette, toen klapte de stroom er iedere keer uit.
Even voor de duiding... ik hoop dat je bedoeld aardlekschakelaar met "stroom"

Dit vind ik opvallend... Zit de aardfout wel in de motor, denk ik dan...? Wanneer de fout nu direct voorkomt na het bewegen van de kabel/aansluitingen.

Helaas zijn de stekkers bij veel van deze hottubs van mindere kwaliteit is mijn ervaring. Daarom is het van belang om te bepalen of de aardlekfout in de "stekker/kabel/aansluitkastje/condensator" of in de "wikkeling van de motor" zit. Alleen in geval van fout in de wikkeling dient de motor vervangen te worden.

Tenzij bij het openen van het aansluitkastje natuurlijk vocht wordt geconstateerd. Zeker nadat deze verplaatst is geweest. Dan kan in zeldzaam geval het drogen van de motor voldoende zijn. (Even de afsluiters dichtzetten, stekkers eruit trekken, koppelingen losdraaien, motor dagje in een oven (35°C o.i.d.) zetten zonder dekseltje op het aansluitkastje)

Maar neem als 'leek' geen risico's! Bij twijfel de motor vervangen.
Blijf het bijzonder vinden dat iets het gewoon deed en dat de jacuzzi wispelturig eruit klapte en nu alleen bij de pomp :?
Is er gemeten? Of alleen met stekkers 1 voor 1 de storing gelokaliseerd. M.n. het verwarmingselement is bijvoorbeeld aardfout gevoelig. Het kan dus zo zijn dat er in meerdere onderdelen een kleine aardfout zit en cumulatief deze de aardlek doen uitslaan.

Daarom adviseerde ik een erkende installateur i.p.v. een hottub dealer daar deze het vaak specialistische gereedschap mist zoals een megger. En kan dus elk onderdeel apart nauwkeurig controleren.
De pomp moet nu vervangen worden (€279 excl. arbeid van €50 p/u). :|
Prijs van de pomp en arbeid vind ik alles meevallen neem aan dat dit in de BTW is. Prijzen van zgn. 'luxe' producten durven ze vaak flink voor door te rekenen...

Hoop wel dat de motor met koppelingen zit ingebouwd anders lopen de uren snel op.
De cover moet ook vervangen gaan worden, want die schijnt vol met water te zitten, dus die isoleert niet meer.. Prijs: €400.. Geen leuke kosten allemaal :/
Zie DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Dit vind ik opvallend... Zit de aardfout wel in de motor, denk ik dan...? Wanneer de fout nu direct voorkomt na het bewegen van de kabel/aansluitingen.

Helaas zijn de stekkers bij veel van deze hottubs van mindere kwaliteit is mijn ervaring. Daarom is het van belang om te bepalen of de aardlekfout in de "stekker/kabel/aansluitkastje/condensator" of in de "wikkeling van de motor" zit. Alleen in geval van fout in de wikkeling dient de motor vervangen te worden.

Tenzij bij het openen van het aansluitkastje natuurlijk vocht wordt geconstateerd. Zeker nadat deze verplaatst is geweest. Dan kan in zeldzaam geval het drogen van de motor voldoende zijn. (Even de afsluiters dichtzetten, stekkers eruit trekken, koppelingen losdraaien, motor dagje in een oven (35°C o.i.d.) zetten zonder dekseltje op het aansluitkastje)

Maar neem als 'leek' geen risico's! Bij twijfel de motor vervangen.
De aardlek sprong eruit zodra hij de stekker van de pomp erin zette. Dit heeft hij meerdere keren getest. De rest ging allemaal goed. Maar als ik het goed begrijp kan het zijn dat de pomp het eerst nog wel deed en dat het niet raar is dat de pomp pas 2 dagen later problemen ging geven?

De spa heeft nu ook 2 dagen nu opgewarmd en dat gaat allemaal prima nu (de heater is al een keer vervangen bij mijn vader).
Daarom adviseerde ik een erkende installateur i.p.v. een hottub dealer daar deze het vaak specialistische gereedschap mist zoals een megger. En kan dus elk onderdeel apart nauwkeurig controleren.
Hij had wel aangegeven een megger te hebben. Waarom hij dit niet gedaan heeft, geen idee. Zal hem daar nog eens naar vragen als hij weer langs komt. (je moet ook zelf overal bovenop zitten ;) )
Prijs van de pomp en arbeid vind ik alles meevallen neem aan dat dit in de BTW is. Prijzen van zgn. 'luxe' producten durven ze vaak flink voor door te rekenen...
Hoop wel dat de motor met koppelingen zit ingebouwd anders lopen de uren snel op.
Fijn om te weten! Hij had aangegeven een uurtje, max. 1,5u werk. Geen idee of dat lang is, maar klonk in mijn oren niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
TwingoRacer schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:54:
Hij had wel aangegeven een megger te hebben. Waarom hij dit niet gedaan heeft, geen idee. Zal hem daar nog eens naar vragen als hij weer langs komt. (je moet ook zelf overal bovenop zitten ;) )
Als de monteur bekend is met het merk hottubs heb je best kans dat hij ook weet wat de zwakke punten zijn. Zoals ik bijvoorbeeld al het verwarmingselement benoemde. Mss dat hij daarom niet gemeten heeft. Er zit veel verschil tussen de verschillende merken. Dat gezegd hebbende:"meten = weten!"

Wanneer je er zelf naast sta is het trouwens veel makkelijker dan op afstand. Ben blij dat de meterkast i.i.g. voor de tub op orde is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingoRacer
Hij kent de spa heel goed inderdaad! Hij heeft jarenlang gewerkt voor Fonteyn waar deze spa vandaan komt. Hij wist ook meteen het merk, etc, etc... het is een eigen merk van hun (lees: uit China gehaald en hun eigen draai aangegeven). Dus ja... en soms wil en kan ik niet te wijsneuzerig overkomen, want ik heb er helemaal geen kaas van gegeten ;) Maar meekijken doe ik altijd wel. Wil het altijd wel zien, haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcont
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-09-2021
Het topic kicken voor spam is niet toegestaan.

[ Voor 83% gewijzigd door tweakduke op 20-09-2021 11:04 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.