Wat vinden jullie van de RMA policy van (web)winkels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-09 15:53
Hoi tweakers,

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie mening over het retour beleid van *knip* (web)winkel. (Dit is geen salt-post, ik ben geïnteresseerd in jullie mening).

Ik heb onlangs een best wel grote bestelling bij *knip* (web)winkel gedaan voor een PC upgrade. Hiervan wil ik het moederbord terug sturen (RMA) aangezien die kapot is.
Retour aanvraag gedaan, die is geaccepteerd. Echter, krijg ik hier niet een betaalde retour label meegestuurd van DHL of PostNL. Dit moet ik zelf regelen. Dat kan natuurlijk, dus ik heb hier wat info over gevraagd bij *knip* (web)winkel, waaruit blijkt dat ze de retour kosten tot maximaal 5,75 vergoeden.

Die kosten zijn echter bij PostNL uberhaubt niet dekkend, en bij DHL alleen niet verzekerd. Maar zowat alle producten die je bij *knip* (web)winkel koopt zijn toch vaak vrij dure producten waar je echt wel een verzekering voor wilt in het geval dat het pakketje verloren raakt. Het gaat hier maar om 1,50; maar ik vind het alsnog gek dat je hier als consument voor opdraait.

Doordat *knip* (web)winkel niet zelf een deal heeft met PostNL of DHL moet je dus zelf als consument opdraaien voor de kosten van deze verzekering, en moet je dus ook zelf als consument het hele gezeik in gaan mocht je pakketje verloren zijn. Als consument sta je daar gewoon vaak wat minder sterk op de been dan een grote webshop winkel.

Persoonlijk vind ik dit gek, het is een van de grotere webshop winkels in onder andere computer onderdelen. Ik vind dit retour beleid niet helemaal passen, wat is jullie mening hierover?

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 07-10-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Retourkosten zijn voor jezelf? Ik vind al knap dat ze je retourkosten uberhaupt vergoeden, daar zijn ze niet verplicht toe.

Wel krijg je vaak de kosten alsnog terug als het daadwerkelijk stuk blijkt te zijn buiten jouw fout om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat staat er in de voorwaarden tijdens bestellen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:52
99ruud99 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:34:
Retourkosten zijn voor jezelf? Ik vind al knap dat ze je retourkosten uberhaupt vergoeden, daar zijn ze niet verplicht toe.

Wel krijg je vaak de kosten alsnog terug als het daadwerkelijk stuk blijkt te zijn buiten jouw fout om.
Het is een RMA, dan moet het product kostenloos vervangen worden.
Terugsturen onder mom van koop op afstand dan kunnen de retourkosten inderdaad voor jezelf zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:30
Ligt eraan onder welke noemer je het terugstuurt afaik;
1. WKOA, dan moet het vooraf duidelijk zijn
2. Non-conformiteit, dan kosteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Meestal is het dan toch dat je zelf de verzendkosten "voor moet schieten", en dat je die dan later terugkrijgt (zo was het met mijn HP laptop wel, al bleek uiteindelijk een autootje met het HP logo hem op te halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur

Volgens mij zijn retourkosten bij een defect product per definitie voor de webshop winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
99ruud99 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:39:
Meestal is het dan toch dat je zelf de verzendkosten "voor moet schieten", en dat je die dan later terugkrijgt (zo was het met mijn HP laptop wel, al bleek uiteindelijk een autootje met het HP logo hem op te halen)
Dat is in dit geval het idee ja. Maar wel met een maximum van 5,75, onverzekerd dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Heb hetzelfde meegemaakt bij *knip* (web)winkel toen ik een defecte, eerder terug gestuurde 49" monitor van ze kreeg. Hemel en aarde moeten bewegen om een verzendlabel van hen te krijgen, ik wilde geen risico lopen als opdrachtgever van de verzending.

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 07-10-2020 14:48 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
FirePuma142 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:41:
Heb hetzelfde meegemaakt bij *knip* (web)winkel toen ik een defecte, eerder terug gestuurde 49" monitor van ze kreeg. Hemel en aarde moeten bewegen om een verzendlabel van hen te krijgen, ik wilde geen risico lopen als opdrachtgever van de verzending.
Tja ik heb het dus nu zelf gedaan, maar dan is het dus een verzending als particulier, waardoor de eventuele problemen voor mij zijn. Dat vind ik gek.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 07-10-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Deze discussie kan ook goed gevoerd worden zonder de naam van de (web)winkel. Deze heb ik dan ook uit verschillende reacties en de titel verwijderd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Fastjur Bij RMA komt het vaker voor dat jezelf de vzk voldoet. bij gebleken defect, kun je die terug claimen.
reparatie onder welke vorm van garantie ook, is kosteloos voor koper. (mag consument koper niets kosten)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
Hackus schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:51:
@Fastjur Bij RMA komt het vaker voor dat jezelf de vzk voldoet. bij gebleken defect, kun je die terug claimen.
reparatie onder welke vorm van garantie ook, is kosteloos voor koper. (mag consument koper niets kosten)
Dus ook al zeggen ze max 5,75, als ik even moeilijk doe betalen ze ook de verzekering terug?

Ik vind het alsnog gek dat de winkel dan zo een maximum geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Fastjur op 07-10-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Dat zou ik niet zo snel durven te zeggen - want meestal bieden ze enkel hun "eigen gebruikte methode" aan, als je een andere methode wilt, moet je vaak zelf bijleggen.
Ik zou vooral ook opletten of de kaart gerepareerd wordt of dat je vervanging krijgt. Zorg dat je dan niet opnieuw verzendkosten moet betalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fastjur schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Dus ook al zeggen ze max 5,75, als ik even moeilijk doe betalen ze ook de verzekering terug?
Men hoeft geen kosten voor een koerier te vergoeden, maar wel volgens hen advies gekozen verzendoptie.
(retoursinstructie) Dat is voor hen ook te volgen, en weten ze waar het pakket zich bevind.

(als de optie jou meer kost dan €5,75, moet men de meerkosten ook betalen)

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 07-10-2020 15:10 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
Ik gebruik de methode die zij adviseren, namelijk DHL. Maar dat brengt met terug bij het originele punt, moet de consument opdraaien voor de verzekeringskosten van zo een retourzending van een product, ook als die inderdaad defect blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fastjur schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:12:
Ik gebruik de methode die zij adviseren, namelijk DHL. Maar dat brengt met terug bij het originele punt, moet de consument opdraaien voor de verzekeringskosten van zo een retourzending van een product, ook als die inderdaad defect blijkt te zijn.
Nee, niet als het product niet deugdelijk is, dus valt onder welke vorm van garantie ook.
(beste is je beroepen op conformiteit "wettelijk garantie") je vertelt hier niet hoe oud je moederbord is etc.

defect door eigen schuld, misbruik valt hier niet onder natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 07-10-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
Hackus schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Nee, niet als het product niet deugdelijk is, dus valt onder welke vorm van garantie ook.
(beste is je beroepen op conformiteit "wettelijk garantie") je vertelt hier niet hoe oud je moederbord is etc.
Het moederbord is amper 2 maanden oud. Ik heb de afgelopen weken al mijn componenten getest, het moederbord blijkt uiteindelijk kapot te zijn. Vandaar dat ik hem nu wil RMAen. Dank voor de tip waarop ik mij moet beroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fastjur schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:21:
[...]

Het moederbord is amper 2 maanden oud. Ik heb de afgelopen weken al mijn componenten getest, het moederbord blijkt uiteindelijk kapot te zijn. Vandaar dat ik hem nu wil RMAen. Dank voor de tip waarop ik mij moet beroepen.
Vergeet niet dat de reparatie niet lang mag duren, en men geen hinder mag veroorzaken(binnen 14 dagen is normale termijn) spreek dit ook duidelijk af met verkoper. Vaak is na kort eigen onderzoek van hen, al te zien of en hoe, en hoef je niet af te wachten op wat fabrikant aangeeft. Jij hebt als consument koper te maken met verkoper, niet met fabrikant. Men kan in dit geval een moederbord, al snel omruilen(mocht het nog leverbaar zijn).
Aanbod van minder moederbord hoef je niet te accepteren, en voor duurder(lees luxer) is een kleine bijbetaling van koper normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:41:
Hemel en aarde moeten bewegen om een verzendlabel van hen te krijgen, ik wilde geen risico lopen als opdrachtgever van de verzending.
Welk risico loop je dan precies als opdrachtgever van de verzending? Dat je de verzendkosten niet terugkrijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GlowMouse schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

Welk risico loop je dan precies als opdrachtgever van de verzending? Dat je de verzendkosten niet terugkrijgt?
Dat ik bij verlies of beschadiging aansprakelijk ben in plaats van de webwinkel. In mijn ervaring is de verzendverzekering van PostNL nogal een wassen neus.

[ Voor 10% gewijzigd door FirePuma142 op 07-10-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
Hackus schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

Vergeet niet dat de reparatie niet lang mag duren, en men geen hinder mag veroorzaken(binnen 14 dagen is normale termijn) spreek dit ook duidelijk af met verkoper. Vaak is na kort eigen onderzoek van hen, al te zien of en hoe, en hoef je niet af te wachten op wat fabrikant aangeeft. Jij hebt als consument koper te maken met verkoper, niet met fabrikant. Men kan in dit geval een moederbord, al snel omruilen(mocht het nog leverbaar zijn).
Aanbod van minder moederbord hoef je niet te accepteren, en voor duurder(lees luxer) is een kleine bijbetaling van koper normaal.
Duidelijke punten, dank. Ik heb aangegeven dat ik het zou waarderen als ik snel een vervangend moederbord zou krijgen, ik ervaar er inderdaad hinder van voor mijn werk. Ik zal dit nog even op de mail zetten, net als het feit dat ik wél verzekerd heb verstuurd omdat het een duur component is en verwacht dat zij dit moeten terug betalen aan mij.
FirePuma142 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Dat ik bij verlies of beschadiging aansprakelijk ben in plaats van de webwinkel. In mijn ervaring is de verzendverzekering van PostNL nogal een wassen neus.
Hier ben ik inderdaad bang voor, vandaar dat ik het moederbord absoluut wel verzekerd ga opsturen. Als de webwinkel zelf de verzending had aangemeld en betaald hadden ze dat prima wat mij betreft niet verzekerd mogen doen, maar dan is het wel hun probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:28

Snow_King

Konijn is stoer!

Als jij iets in een fysieke winkel koopt en het moet terug zijn de transportkosten toch ook voor jezelf? Denk aan benzine om het terug te brengen.

Waarom zou een webwinkel al deze kosten op zich moeten nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
Snow_King schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:39:
Als jij iets in een fysieke winkel koopt en het moet terug zijn de transportkosten toch ook voor jezelf? Denk aan benzine om het terug te brengen.

Waarom zou een webwinkel al deze kosten op zich moeten nemen?
Omdat de webwinkel kosten bespaard met het niet hebben van een fysieke winkel en door online te verkopen ook een grotere afzet markt heeft. Ik vind het niet meer dan normaal dat het niet het probleem is van de consument dat het pakketje retour verstuurd kan worden (en dan dus verzekerd).

Makkelijker zou zijn als de webwinkel zelf een deal sluit met een vervoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Maar licht die hele verantwoordelijkheid bij een retour ivm. non-confirmiteit niet per definitie gewoon bij de verkoper? Zo lang je hun instructies maar volgt is dat volgens mij nooit jouw probleem. Zij moeten immers kostenloos en zonder grote hinder de non-conformiteit oplossen.

Ongetwijfeld natuurlijk wel weer een typisch geval waar recht hebben en recht krijgen nog wel eens uit elkaar willen lopen. Wat dat betreft is een retourzending die is aangevraagd door de verkoper net even iets simpeler, mocht het dan mis gaan, dan zijn zij opdrachtgever van de vervoerder en kunnen ze het sowieso verder zelf uitzoeken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
Orion84 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:47:
[...]
Wat dat betreft is een retourzending die is aangevraagd door de verkoper net even iets simpeler, mocht het dan mis gaan, dan zijn zij opdrachtgever van de vervoerder en kunnen ze het sowieso verder zelf uitzoeken.
Tja helaas heb ik al een verzendlabel gekocht, dit zou in alle opzichten inderdaad makkelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
[...]

Dat ik bij verlies of beschadiging aansprakelijk ben in plaats van de webwinkel.
Net als Orion84 zie ik dat onderscheid niet. Als ze aangeven dat je het product per post moet versturen, en je doet dat, komt dat voor risico van de webwinkel.
Snow_King schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:39:
Als jij iets in een fysieke winkel koopt en het moet terug zijn de transportkosten toch ook voor jezelf?
Ook bij een fysieke winkel moet de winkel een defect product kosteloos herstellen. Als je met de auto vanuit Vlissingen naar Groningen rijdt om een defect product terug te brengen, voelt het onredelijk om de hoge kosten daarvan op de winkelier af te schuiven. Maar als je van tevoren belt, de winkelier zegt 'breng hem maar langs' ook nadat je uitlegt dat je helemaal vanuit Zeeland moet komen, kun je die kosten verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Fastjur schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Omdat de webwinkel kosten bespaard met het niet hebben van een fysieke winkel en door online te verkopen ook een grotere afzet markt heeft. Ik vind het niet meer dan normaal dat het niet het probleem is van de consument dat het pakketje retour verstuurd kan worden (en dan dus verzekerd).

Makkelijker zou zijn als de webwinkel zelf een deal sluit met een vervoerder.
Is dat niet gewoon marktwerking? Koop je product bij een winkel die dat wel aan bied. Bekijk de voorwaarden van tevoren en maak dan je keuze.

Een dergelijk retourbeleid kost geld en dat zal je dus in de prijs van het product terug gaan zien.
GlowMouse schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:48:
Ook bij een fysieke winkel moet de winkel een defect product kosteloos herstellen. Als je met de auto vanuit Vlissingen naar Groningen rijdt om een defect product terug te brengen, voelt het onredelijk om de hoge kosten daarvan op de winkelier af te schuiven. Maar als je van tevoren belt, de winkelier zegt 'breng hem maar langs' ook nadat je uitlegt dat je helemaal vanuit Zeeland moet komen, kun je die kosten verhalen.
Ja? Ik denk dat de winkelier met 'breng maar langs' dan ook impliciet aan geeft dat je de kosten zal vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Snow_King schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:51:
[...]

Is dat niet gewoon marktwerking? Koop je product bij een winkel die dat wel aan bied. Bekijk de voorwaarden van tevoren en maak dan je keuze.

Een dergelijk retourbeleid kost geld en dat zal je dus in de prijs van het product terug gaan zien.

[...]

Ja? Ik denk dat de winkelier met 'breng maar langs' dan ook impliciet aan geeft dat je de kosten zal vergoeden.
Er geldt gewoon wettelijk recht !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Hackus schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Er geldt gewoon wettelijk recht !
Staat er expliciet in de wet dat de verkoper de verzendkosten voor een RMA moet betalen? Zo ver ik weet niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fastjur
Snow_King schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

Staat er expliciet in de wet dat de verkoper de verzendkosten voor een RMA moet betalen? Zo ver ik weet niet.
Jazeker: https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Snow_King schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

Er staat in de wet dat herstel van een non-conformiteit kostenloos moet gebeuren. Als je verzendkosten moet betalen is dat dus niet kostenloos.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Een gratis reparatie lees ik niet als dat het verzenden ook gratis moet zijn.

Want dan gaat het argument ook op dat de winkel jouw reiskosten naar hen moet vergoeden als je hem naar een fysieke winkel terug brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
Snow_King schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Want dan gaat het argument ook op dat de winkel jouw reiskosten naar hen moet vergoeden als je hem naar een fysieke winkel terug brengt.
Sorry maar ik ben het niet eens met de vergelijking van een fysieke winkel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Dan is het maar goed dat Europese wetgeving expliciet de verzendkosten noemt. Lees ook de laatste paragraaf:
https://blog.iusmentis.co...-een-conformiteitsgebrek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GlowMouse schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Net als Orion84 zie ik dat onderscheid niet. Als ze aangeven dat je het product per post moet versturen, en je doet dat, komt dat voor risico van de webwinkel.
Zoals @Orion84 al zegt, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Ik heb eerlijk gezegd als opdrachtgever ook geen zin om achter PostNL aan te moeten jagen om wellicht een schadevergoeding te krijgen die ik dan weer moet verrekenen met de winkel. Voor mij is het of een retourlabel van de verkoper of een fysiek adres waar ik de spullenboel kan afleveren, anders koop ik elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
FirePuma142 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:03:
[...]

Zoals @Orion84 al zegt, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Ik heb eerlijk gezegd als opdrachtgever ook geen zin om achter PostNL aan te moeten jagen om wellicht een schadevergoeding te krijgen die ik dan weer moet verrekenen met de winkel. Voor mij is het of een retourlabel van de verkoper of een fysiek adres waar ik de spullenboel kan afleveren, anders koop ik elders.
Ja ik heb er spijt van dat ik deze post heb gemaakt nadat ik dat label al heb gekocht. Die kan ik helaas niet meer terug krijgen, anders had ik ook gewoon mijn poot stijf gehouden en ervoor gezorgd dat zij het kochten, dan was ik van het gezeik af geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024

RMA wel. Een niet deugdelijk product moet kosteloos en zonder al te veel overlast deugdelijk gemaakt worden. Volgens mij klopt het trouwens ook niet dat je voor retourkosten opdraait. Dat mag dacht ik alleen als ze dat op de site melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:18
[...]

En wie zegt dat jij dat terug moet halen? Dat is het risico wat de winkel loopt door jou te laten versturen ipv zelf een verzendlabel te maken.

En als hij nu verdwijnt. Zal je ook je geld moeten terug halen. En mogelijk met lege handen komt te staan.

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 07-10-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

loki504 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:36:
[...]

En wie zegt dat jij dat terug moet halen? Dat is het risico wat de winkel loopt door jou te laten versturen ipv zelf een verzendlabel te maken.
Geen enkele actie ondernemen als opdrachtgever van de verzending kan je later in een conflict als dit je nog verdraaid duur komen te staan. Juist daarom, ik wil niet in dat grijze gebied terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
[...]

Ik zie dat verschil niet. Als je een verzendlabel van de winkel krijgt, het pakketje raakt zoek, en de winkel zegt 'verzenden was voor uw risico, met het verzendlabel zijn we u al tegemoet gekomen in de kosten', dan heb je toch dezelfde 'gelijk hebben en gelijk krijgen' discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FirePuma142 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

Geen enkele actie ondernemen als opdrachtgever van de verzending kan je later in een conflict als dit je nog verdraaid duur komen te staan. Juist daarom, ik wil niet in dat grijze gebied terecht komen.
Ook al krijg je een verzendzegel, kun jij nog steeds als afzender op het zegel staan, en in tracktrace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GlowMouse schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:25:
[...]

Ik zie dat verschil niet. Als je een verzendlabel van de winkel krijgt, het pakketje raakt zoek, en de winkel zegt 'verzenden was voor uw risico, met het verzendlabel zijn we u al tegemoet gekomen in de kosten', dan heb je toch dezelfde 'gelijk hebben en gelijk krijgen' discussie?
PostNL gaat alleen met de opdrachtgever in gesprek als het gaat om verloren en of beschadigde zendingen. Ik wil niet die opdrachtgever zijn en geen enkele verantwoordelijkheid dragen als het gaat om het risico. Of het verzendrisico zoals zoals jij en @Hackus zeggen door de webwinkel verlegd kan worden, geen enkel idee. Het komt op mij in ieder geval bevreemdend over.

Ik zou denken dat als de webwinkel de opdrachtgever is, mijn risico stopt op het moment dat ik het pakket heb overhandigd aan de vervoerder en een verzendbewijs verkrijg. Als ik zelf de opdrachtgever ben stopt mijn risico pas op het moment dat het pakket door de ontvanger in ontvangst is genomen. Dus ik denk dat die discussie niet gelijk is op het moment dat je zelf verstuurt of gebruik maakt van een verzendlabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 07:18
FirePuma142 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

PostNL gaat alleen met de opdrachtgever in gesprek als het gaat om verloren en of beschadigde zendingen. Ik wil niet die opdrachtgever zijn en geen enkele verantwoordelijkheid dragen als het gaat om het risico. Of het verzendrisico zoals zoals jij en @Hackus zeggen door de webwinkel verlegd kan worden, geen enkel idee. Het komt op mij in ieder geval bevreemdend over.

Ik zou denken dat als de webwinkel de opdrachtgever is, mijn risico stopt op het moment dat ik het pakket heb overhandigd aan de vervoerder en een verzendbewijs verkrijg. Als ik zelf de opdrachtgever ben stopt mijn risico pas op het moment dat het pakket door de ontvanger in ontvangst is genomen. Dus ik denk dat die discussie niet gelijk is op het moment dat je zelf verstuurt of gebruik maakt van een verzendlabel.
In beide gevallen heb je gedaan wat de verkoper verlangt.(en redelijk is). De verkoper levert een ondeugdelijk product. En moet dit kostenloos oplossen. Als hij er voor kiest om het met DHL te laten versturen. En jou de opdrachtgever maakt richting Postnl. Kiest hij voor dat risico. Het lijkt mij niet redelijk dat jij dan ook nog eens achter zijn geld aan moet gaan.

Dus nee juridisch verandert er weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

loki504 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:12:
[...]

In beide gevallen heb je gedaan wat de verkoper verlangt.(en redelijk is). De verkoper levert een ondeugdelijk product. En moet dit kostenloos oplossen. Als hij er voor kiest om het met DHL te laten versturen. En jou de opdrachtgever maakt richting Postnl. Kiest hij voor dat risico. Het lijkt mij niet redelijk dat jij dan ook nog eens achter zijn geld aan moet gaan.

Dus nee juridisch verandert er weinig.
Ik heb geen idee of dat waar is. Dan zou het namelijk zo kunnen zijn dat de winkel mij het volledige aankoopbedrag terug betaalt, en dat ik ook het aankoopbedrag retour krijg van de vervoerder mocht het pakket niet arriveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 21:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat je in een dergelijke geval beter de leverancier kunt vragen een pickup order bij een vervoerder kunt laten uitzetten, dan is de leverancier zowel opdrachtgever als verzender en zal je niet in die discussie kunnen komen als het pakket niet aankomt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
Deze webwinkel weet heel goed dat zij de volledige kosten voor retourneren bij gebreken moet vergoeden. Daar heb ik ze minder dan een jaar terug ook nog op moeten wijzen. Overigens met weinig tegenspraak gekregen. Mocht je interesse hebben, kan ik in een privébericht wel toelichten hoe ik dit heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
Dimens schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:16:
Mocht je interesse hebben, kan ik in een privébericht wel toelichten hoe ik dit heb gedaan.
Als het niet teveel moeite is zou ik die graag ontvangen. Ik heb nu een simpel bericht gestuurd waarin ik aangeef dat ik verwacht dat ze dit betalen, maar wellicht hebben ze meer overtuiging nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fastjur schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:22:
[...]

Als het niet teveel moeite is zou ik die graag ontvangen. Ik heb nu een simpel bericht gestuurd waarin ik aangeef dat ik verwacht dat ze dit betalen, maar wellicht hebben ze meer overtuiging nodig.
Is er al sprake van weigeren om de kosten te betalen ?

Teveel vooraf e-mailen werkt niet echt bevorderlijk. Je weet dat je het geld terug kunt vragen als het moederbord defect blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastjur
Hackus schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

Is er al sprake van weigeren om de kosten te betalen ?

Teveel vooraf e-mailen werkt niet echt bevorderlijk. Je weet dat je het geld terug kunt vragen als het moederbord defect blijkt.
Nog niet nee. Ik ga vandaag het moederbord ook gewoon opsturen. Als ze het niet volledig betalen dan prima, ze vergoeden in ieder geval een deel van de verzend kosten dan.
Pagina: 1