Drivers mobo installeren bij verse installatie Windows 10?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:04
Is het slim om bij een verse installatie van Windows 10 op mijn Z390 gebaseerde computer alle drivers van de fabrikant van het moederbord (in dit geval Gigabyte maar de vraag is niet afhankelijk van de fabrikant) te installeren?

Tegenwoordig heeft Windows 10 standaard een hoop drivers al bij zich.
De GPU driver doe ik uiteraard wel want die wordt regelmatig door Nvidia vernieuwd maar hoe zit het met de drivers voor chipset/audio/netwerk?

Ik heb soms de indruk dat de drivers van de fabrikanten een hoop "overhead" meenemen...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte Z390 Aorus Pro
GTX1080ti

PC wordt vrijwel alleen gebruikt om te gamen

Zoeken op GOT en Google leverde geen duidelijk antwoord op.

Beste antwoord (via Leader98 op 09-10-2020 09:40)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Leader98 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:14:
Ik vroeg me af of het qua performance nog uitmaakt...
If it ain't broke, don't fix it
Als je duidelijke aanwijzingen hebt dat de performance negatief beïnvloed wordt door de drivers van Microsoft, kun je gaan experimenteren met de drivers van de fabrikant van je mobo. Maar aangezien de meeste mobo fabrikanten niet zo snel of helemaal geen updates doen is mijn ervaringen dat je meestal meer baat hebt bij de drivers van de fabrikant van het specifieke onderdeel

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 15:06
Onder het mom: het gemak dient de mens, installeer ik eigenlijk alleen nog drivers indien windows ze niet heeft of als ik problemen heb. verder laat ik het tegenwoordig over aan Windows maar ik denk dat dit voor ieder een persoonlijke keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Ik vroeg me af of het qua performance nog uitmaakt en zit daarbij met het voordeel wat custom/up to date drivers van de fabrikant leveren vs de extra overhead van het installeren van zaken die eigenlijk niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:39
De drivers die Windows installeert komen ook van de desbetreffende fabrikanten. Dus het zou niets mogen uitmaken. Je kan natuurlijk controleren of die drivers up-to-date zijn op de fabrikanten-site.
Bij een originele installatie van de fabrikant komen ook vaak al dan niet nuttige utility's mee. Of je daar behoefte aan hebt, zal je zelf moeten bepalen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Leader98 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:14:
Ik vroeg me af of het qua performance nog uitmaakt...
If it ain't broke, don't fix it
Als je duidelijke aanwijzingen hebt dat de performance negatief beïnvloed wordt door de drivers van Microsoft, kun je gaan experimenteren met de drivers van de fabrikant van je mobo. Maar aangezien de meeste mobo fabrikanten niet zo snel of helemaal geen updates doen is mijn ervaringen dat je meestal meer baat hebt bij de drivers van de fabrikant van het specifieke onderdeel

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Uiteindelijk W10 geïnstalleerd met alleen de GPU driver extra erbij en so far so good. Een mooie schone installatie.
Pagina: 1