Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 23:32
Hi allemaal,

Op het gebied van zonnepanelen heb ik weinig kennis, los van alle topics die ik op Tweakers de afgelopen tijd heb doorgelezen :+

Ik heb tot nu toe 1 offerte gehad en nog aantal uitstaan, zodra die binnen zijn zal ik die bijvoegen.

Eerste offerte die ik kreeg was heel snel in elkaar gezet zonder verdere specificatie, maar die vond ik wel echt vrij aan de prijs als ik dat vergelijk met de prijzen op Winkelman, maar wellicht mis ik nog wat in mijn mandje daar.

Edit: Deze offerte bestaat uit meer dan alleen panelen, heb alleen de verdere specificatie nog niet gehad.
12 x Q-Cells Q.PEAK DUO G8 360 mono (1740*1030)
Totaal exclusief btw € 5.249,95
btw (21%)€ 1.102,49
Totaal inclusief btw€ 6.352,44

12x Trina Solar - Zwart 325 WP
Growatt omvormer
Indicatieve kosten€ 4.635
BTW-teruggave€ 784
Netto investering€ 3.831

12xLG 340 Wp Full Black
SMA Sunny Boy
€ 5.384 excl BTW

12xSuntech 325 Wp Full Black
SMA Sunny Boy
€ 4.388 excl BTW

Afmetingen van het dak:
Breedte 6m
Hoogte 5.2m
Lengte +-7.5m

Afmeting dakpannen
23*34

Foto van het dak. Zuid-Oost en geen schaduw op het dak. Geen bomen of hoge gebouwen in de buurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmYDnTZq6vZTzomG9c9_djXRN_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWbb4rD5uo8xbJeOosMAfnPV.jpg?f=fotoalbum_large

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTyX7HsvXS9lIvgwdNyh7ztrmRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cxJ32VfosM4eKSGIjJEMiiFw.jpg?f=user_large

Gaat om een nieuwbouw huis waarin alles elektrisch, geen gas.
Geschat jaarverbruik staat nu op 3500kwh daar komt in de toekomst wellicht nog elektrisch rijden bij.

Meterkast heeft een 3x25A aansluiting.

Hebben jullie nog speciaal advies hierop waar ik goed op moet letten, wat ik bij offertes kan aanvragen?
Of gewoon een mening :)

En als iemand nog goede installateur in Noord-Holland kent of iets kan aanraden mag dat via prive berichtje, want volgens mij mag dat niet via een reactie.

Foto's van de daken van buren met al panelen (Merk is mij onbekend nog)
Om beeld te schetsen van de mogelijkheden van de daken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwMas3KBHrKvpSHMoNNEbPuBK_E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6utBYMKXvoFOkvItBKcv9Lu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUJ5KytjwNehQ6PtSz_gcOKcZ1s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P5MScdtIhybQXsThe7g2BW8Y.jpg?f=user_large

Schets van een dakplan, donkere blauwe zijn twijfel gevallen. Hangt allemaal beetje af van het formaat van de panelen natuurlijk, maar denk dat je zo meeste van je dak kan vullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ghFy9DRKRgRzOJ2hSyURsKNrJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMbN8jqU8kmMBWyMcOzqMDEY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door KRC op 07-10-2020 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er moet nog wel een string omvormer bij.
Ben wel benieuwd naar het legplan en of dat past.

1590 x1053 is misschien een betere maat?
Panasonic hit.

Even vanuit je dakraam meten van pan tot pan en pannen tellen.
Kan je de maten in de foto zetten?

[ Voor 108% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2020 12:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:07:
Er moet nog wel een string omvormer bij.
Ben wel benieuwd naar het legplan en of dat past.

1590 x1053 is misschien een betere maat?
Panasonic hit.

Even vanuit je dakraam meten van pan tot pan en pannen tellen.
Kan je de maten in de foto zetten?
Ga ik achteraan! Ik heb de post iets aangepast en foto's van buren toegevoegd die hun dak al vol hebben liggen.

De offerte die ik tot nu toe heb is slecht gespecifiseerd helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nou vol...
Ik zie nog veel lege dakpannen.

Kan je aan de andere kant ook nog panelen kwijt?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2020 12:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:23:
Nou vol...
Ik zie nog veel lege dakpannen.

Kan je aan de andere kant ook nog panelen kwijt?
Afmetingen toegevoegd op de foto en een foto van de voorkant

Kan ik kwijt, alleen heb ik daar veel meer schaduw omdat de buren naast ons een punt dak hebben.
Plus de derde fase van de wijk is nu gebouwd vlak voor ons huis, dus ik heb nog geen idee hoe erg die huizen de zon gaan tegenhouden op ons dak.

Start post aangepast met 4 offertes en meer foto's en afmetingen. Hoop dat jullie mij beetje op weg kunnen helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door KRC op 07-10-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:48
Full electric huis, meteen goed doen denk ik.
Is het netjes oost-west georienteerd?

1 dakpan = 7500 mm / 26 = 326 mm?
2 normale maat panelen boven elkaar (zoals je buurman) wordt dan lastig boven het dakraam. Panasonic formaat zou in theorie kunnen maar erg krap (en een stuk duurder).
Van de meeste maten kun je er boven de dakkapel wel 5 in portrait en 3 in landscape kwijt. 5 x 1052 + 4 x 12 (klemmen) = 5308 mm en 3 x 1776 mm = 5328 mm (hier heb je de klemmen boven en beneden). Dus dat is samen een mooie rechthoek, gaat er wel goed uitzien. En dan nog 5 onder de dakramen, dan heb je er 13 aan die kant.
En dan leg je er aan de andere kant alleen bovenaan een rijtje van 5. Daar heb je toch bijna nooit schaduw.

Dan een omvormer kiezen. Enkelfase (behalve Fronius) kan maar 12 panelen per string. 3 fase moet minstens 6 panelen per string.

Als je een 3 fase omvormer wilt leg je er nog een paar bij op je andere dak. Als je enkelfase wilt haal je er eentje weg op het volste dak.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
busscherski schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:49:
Full electric huis, meteen goed doen denk ik.
Is het netjes oost-west georienteerd?

1 dakpan = 7500 mm / 26 = 326 mm?
2 normale maat panelen boven elkaar (zoals je buurman) wordt dan lastig boven het dakraam. Panasonic formaat zou in theorie kunnen maar erg krap (en een stuk duurder).
Van de meeste maten kun je er boven de dakkapel wel 5 in portrait en 3 in landscape kwijt. 5 x 1052 + 4 x 12 (klemmen) = 5308 mm en 3 x 1776 mm = 5328 mm (hier heb je de klemmen boven en beneden). Dus dat is samen een mooie rechthoek, gaat er wel goed uitzien. En dan nog 5 onder de dakramen, dan heb je er 13 aan die kant.
En dan leg je er aan de andere kant alleen bovenaan een rijtje van 5. Daar heb je toch bijna nooit schaduw.

Dan een omvormer kiezen. Enkelfase (behalve Fronius) kan maar 12 panelen per string. 3 fase moet minstens 6 panelen per string.

Als je een 3 fase omvormer wilt leg je er nog een paar bij op je andere dak. Als je enkelfase wilt haal je er eentje weg op het volste dak.
Ik twijfel beetje aan de oost-west opstelling. Omdat er nieuwe huizen vrij dichtbij de voorkant van ons huis staan. Zal morgen even kijken als de zon schijnt in de avond waar die valt aan die kant.

Als je voor enkelfase omvormer gaat, krijg je dan 2 omvormers? Voor beide daken 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Hoe is de exacte ligging tov zuid? Een luchtfoto zou al veel helpen, wil het wel voor je simuleren in Sunnydesign.
Hoeveel graden is de helling van het dak?

Komen die nieuwe huizen zo dichtbij dat er een groot deel van de dag schaduw zal zijn? Tenzij het een flatgebouw is lijkt me dat sterk.

In principe kies je wanneer je panelen neemt op beide daken voor een omvormer met 2 mppt's. Die is dan geschikt voor 2 daken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Luchtfoto is wat lastig omdat het huis maar half nog op google maps staat.
Dit is wat ik van google maps krijg

Achterkant van het huis ligt op het zuid-oosten. Zomers de zon vanaf vroeg in de ochtend tot uur of 5 daarna aan de voorkant totdat die verdwijnt. Dus in theorie zou het idd slim zijn om aan beide kanten panelen te hebben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6AlzWPAeYRrw7njvvNAICM-QV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oA4XHWRDtnnOjcakR6TwGsWh.png?f=user_large

Huizen zijn even groot also ons huis, maar voor mijn gevoel levert dat veel schaduw op, al kan ik daar ook totaal naast zitten. Zeker als jij aangeeft plaatst alleen boven aan een rijtje, daar zal idd geen schaduw opvallen omdat de huizen niet groter zijn maar even groot.

Als ik de afmetingen van het dak pak en mijn wiskunde erop loslaat kom ik op hoek uit van 58 graden.

Dank je wel alvast voor de hulp!

[ Voor 58% gewijzigd door KRC op 07-10-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
58 graden tov de horizontaal he? Wel steil.
Met een 3.68 kW omvormer en maximaal 1% aftoppen van de jaaropbrengst kun je dan max 13+9 van deze 350 Wp panelen kwijt. (13 kan toch nog net, ik dacht max 12)
Het voordeel van de 3.68 kW omvormer is dat het nog op een 16A groep past en je er selectiviteit fans mee tevreden kunt houden.
Hier even een voorbeeld met 13+9. Maar 13+5 kan uiteraard ook prima.

Paneel type
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-350-wp-full-black.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJWhIrnlJa1kXxKi90Bxkn5P8DQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZwii5j0qTGLatF4EziE8Yk8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
busscherski schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:23:
58 graden tov de horizontaal he? Wel steil.
Met een 3.68 kW omvormer en maximaal 1% aftoppen van de jaaropbrengst kun je dan max 13+9 van deze 350 Wp panelen kwijt. (13 kan toch nog net, ik dacht max 12)
Het voordeel van de 3.68 kW omvormer is dat het nog op een 16A groep past en je er selectiviteit fans mee tevreden kunt houden.
Hier even een voorbeeld met 13+9. Maar 13+5 kan uiteraard ook prima.

Paneel type
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-350-wp-full-black.html

[Afbeelding]
Zal nog even in de hoek duiken, want Idd lijkt wel erg stijl zo.

Dank je wel, ik ga mij er eens in verdiepen.

Heb jij ervaring met deze panel? Of zijn dit de beste prijs/kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb er 8 van YMX, die hebben Longi op de junction boxes staan. Schijnen uit dezelfde fabriek te komen.
5 zijn 144 half cells en niet full black (dus zijn wat langer)
en ik heb 3 van deze
https://ymxsolar.com/prod...e-365m-black-zonnepaneel/
Precies dezelfde maat als wat bij Solar-bouwmarkt Longi heet, ook full black en staat ook Longi op de junction boxes. Ik heb dan de versie met iets meer Wp, 365 in plaats van 350 Wp. Maar solar-bouwmarkt is er goedkoper mee en is relatief goedkoop qua installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
busscherski schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:34:
Ik heb er 8 van YMX, die hebben Longi op de junction boxes staan. Schijnen uit dezelfde fabriek te komen.
5 zijn 144 half cells en niet full black (dus zijn wat langer)
en ik heb 3 van deze
https://ymxsolar.com/prod...e-365m-black-zonnepaneel/
Precies dezelfde maat als wat bij Solar-bouwmarkt Longi heet, ook full black en staat ook Longi op de junction boxes. Ik heb dan de versie met iets meer Wp, 365 in plaats van 350 Wp. Maar solar-bouwmarkt is er goedkoper mee en is relatief goedkoop qua installatie.
Dank je wel!

Ik ga eens paar bedrijven langs laten komen om de situatie in te laten schatten en goede offertes op te stellen voor vergelijkings materiaal. Ook in mijn situatie lijkt mij de oost/west opstelling het beste opleveren zeker met het oog op de toekomst. En als we toch bezig zijn :)

Weer nieuwe offerte per mail binnen gehad:

Omschrijving Aantal Stuksprijs Totaalprijs
Premium Power 12 panelen 1 € 6.614,73 € 6.614,73
LG Solar - NeON2 340Wp All Black 12
SMA Sunnyboy SB4.0-1AV-40 1
Bevestigingsmateriaal Clickfit EVO 12
Totaal inclusief btw € 6.614,73
Terug te vragen btw € 1148 -/- € 100 = € 1.048,01
Bedrag minus het zgn. forfaitaire bedrag (€20 per kWp)
Netto bedrag zonnepaneleninstallatie € 5.566,72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GCyk-Q2O8IAFkKum-BXsYOd8t0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jYuSCwgHAJ9Zj0hCAmxaCmHX.jpg?f=user_large

Foto net gemaakt (16:00).
Schaduw wordt steeds minder omdat de zon weg draait van de dakpunt naast ons.

Denken jullie dat deze kant wel geschikt is voor Oost/West opstelling? denk aan deze kant max 4 panelen als ik de schaduw zo zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
KRC schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:14:
[Afbeelding]

Foto net gemaakt (16:00).
Schaduw wordt steeds minder omdat de zon weg draait van de dakpunt naast ons.

Denken jullie dat deze kant wel geschikt is voor Oost/West opstelling? denk aan deze kant max 4 panelen als ik de schaduw zo zie?
Staar je niet blind op de schaduw, deel van het jaar komt het gewoon de nok over.
in voorbeeld Oktober en Juni (zelfde tijd)
Als ik betere maatvoering heb wil ik de tekening wel nauwkeuriger tekenen, ik heb nu wat gok werk erin zitten. of het verstandig is om optimizers oid toe te passen durf ik niet te zeggen. Op deze manier dimensioneren op de bypase diodes wordt door verschillende paneel fabrikanten gezien als onjuist layout desgin, maar het werkt denk ik prima, met wellicht 6 (?) panelen staand tegen de nok aan. opzich prima aan te vullen, maar dat moet je mooi vinden.

simpele weergave van het dakvlak en schaduw (incl gok werk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO4_11BsFbtrOmy8E9gf3Zzldro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6UWqGslEocJhKhcekSHGDnV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 09-10-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
KRC schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

Dank je wel!

Ik ga eens paar bedrijven langs laten komen om de situatie in te laten schatten en goede offertes op te stellen voor vergelijkings materiaal. Ook in mijn situatie lijkt mij de oost/west opstelling het beste opleveren zeker met het oog op de toekomst. En als we toch bezig zijn :)

Weer nieuwe offerte per mail binnen gehad:

Omschrijving Aantal Stuksprijs Totaalprijs
Premium Power 12 panelen 1 € 6.614,73 € 6.614,73
LG Solar - NeON2 340Wp All Black 12
SMA Sunnyboy SB4.0-1AV-40 1
Bevestigingsmateriaal Clickfit EVO 12
Totaal inclusief btw € 6.614,73
Terug te vragen btw € 1148 -/- € 100 = € 1.048,01
Bedrag minus het zgn. forfaitaire bedrag (€20 per kWp)
Netto bedrag zonnepaneleninstallatie € 5.566,72
1.36 euro / Wp
Goedkoop is anders maar wel premium spul met LG en SMA.

Met Chinees spul is 2 of 3 jaar snellere tvt mogelijk maar als je dat niet belangrijk vind is de offerte prima.

Hier even een voorbeeld met 13+5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YchrB8i7Qnni5V_Pp1GOkS5_o8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwa0ZryynEDZnVUebRsyA31W.png?f=fotoalbum_large

4261 euro Excl btw incl installatie / 6300 Wp = 0.68 euro / Wp.
Dus letterlijk dubbel zoveel euro / Wp dan de LG+SMA offerte.

Veel goedkoper wordt het denk ik niet.
Zet bij de andere offertes eens even hoeveel euro/Wp het is. (excl btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Nieuwe offerte gehad met iets duidelijker legplan aan beide kanten van het dak.

5 aan de voorkant en 10 aan de achterkant.
Toch wel mooie prijsen per WP.

15x 330 Wp Axitec panelen
Zwarte folie en zwart frame 15 jr
product 25jr vermogen garantie. 168cm x 100cm
1x SMA Sunny Tripower 5.0
Prijs per wattpiek € 1,07
Verwachte opbrengst 1e jaar 4.027 kWh **
Terugverdientijd 5 jaar en 9 maanden

15x 355 Wp Ulica Solar panelen
Zwarte folie en zwarte randen 12 jaren
en 25 jaren garantie Tier 1, 105cm x 178 cm
Prijs per wattpiek € 0,95
Terugverdientijd 5 jaar en 1 maand

15x 340 Wp LG panelen
Zwarte folie en zwart frame 25 jr
product 25jr vermogen garantie. 169cm x 102cm
Prijs per wattpiek
€ 1,22
Verwachte opbrengst 1e jaar 4.332 kWh **
Terugverdientijd 6 jaar en 6 maanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ik snap de overweging van de 5.0 niet. dat is wel 2 beetjes aan de ruime kant

past zonder verlies gewoon op een 3.6 KW (zie ook de plaatjes van @busscherski )

je "noord" panelen voegen echt niet veel toe op de piek momenten van de "zuid" panelen .. de zon staat maar loodrecht op de panelen aan 1 kant van het huis tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
twain4me schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:30:

past zonder verlies gewoon op een 3.6 KW (zie ook de plaatjes van @busscherski )

je "noord" panelen voegen echt niet veel toe op de piek momenten van de "zuid" panelen .. de zon staat maar loodrecht op de panelen aan 1 kant van het huis tegelijk.
Durf ik niet te zeggen, ik heb zo de offerte gekregen. Kan het te maken hebben met 3 fase aansluiting? (mss stomme vraag)

Ik zal het ook eens aan het bedrijf voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ik ken dat merk Ulica Solar niet, is dat een whitelabel van Longi ofzo gezien het formaat zou het kunnen.

instant edit:
Ah, zou zomaar kunnen, ze maken gebruik van oem manufacturing.

https://www.enfsolar.com/ulica-solar

Persoonlijk zou ik een offerte vragen met een sma 3.6 en longi panelen. Gewoon even om het te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
twain4me schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

Staar je niet blind op de schaduw, deel van het jaar komt het gewoon de nok over.
in voorbeeld Oktober en Juni (zelfde tijd)
Als ik betere maatvoering heb wil ik de tekening wel nauwkeuriger tekenen, ik heb nu wat gok werk erin zitten. of het verstandig is om optimizers oid toe te passen durf ik niet te zeggen. Op deze manier dimensioneren op de bypase diodes wordt door verschillende paneel fabrikanten gezien als onjuist layout desgin, maar het werkt denk ik prima, met wellicht 6 (?) panelen staand tegen de nok aan. opzich prima aan te vullen, maar dat moet je mooi vinden.

simpele weergave van het dakvlak en schaduw (incl gok werk)

[Afbeelding]
Installateur waar ik vandaag offerte van gehad heb kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie, dat dit zonder optimizers kan.

Welke afmetingen/maatvoering heb je nodig voor meer nauwkeurigere tekening? Omdat het nieuwbouw is kan ik eigenlijk wel aan alle maatvoeringen komen (of bijna allemaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KRC schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:59:
[...]

Installateur waar ik vandaag offerte van gehad heb kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie, dat dit zonder optimizers kan.

Welke afmetingen/maatvoering heb je nodig voor meer nauwkeurigere tekening? Omdat het nieuwbouw is kan ik eigenlijk wel aan alle maatvoeringen komen (of bijna allemaal)
is die luchtfoto qua orientatie goed? en waar zit je ergens in het land. (tussen puntje groningen en puntje maastricht zit een (klein) verschil rest kan ik wel uit die luchtfoto halen denk ik (en je mooie foto met maten, die ik toen niet heb gezien :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 12-10-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
twain4me schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:30:

Ja die 3.68 kW omvormer is echt prima, 3.0 kW is denk ik zelfs optimaal met slechts 10+5 panelen.
Naast de flinke meerkosten en dat het soms lastiger is qua bekabeling is er nog een reden om niet voor 3 fase te kiezen. 5 panelen per kant is dan te weinig om goed te werken.

Deze leverancier doet niet de moeite om het even met Sunnydesign te simuleren.
Geen verwijt, dat doen de meesten niet en ik weet niet hoeveel offertes hij moet maken voor hij beet heeft.
Met een erg steil oost west dak is een simulatie wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
twain4me schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:03:
[...]

is die luchtfoto qua orientatie goed? en waar zit je ergens in het land. (tussen puntje groningen en puntje maastricht zit een (klein) verschil rest kan ik wel uit die luchtfoto halen denk ik (en je mooie foto met maten, die ik toen niet heb gezien :+ )
Top! Ja die luchtfoto komt zo van Google maps af, met het zuiden onderaan. Ik heb de foto niet gedraaid of veranderd.

Regio Waterland zit ik :)

Dank je wel alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dan zou dit hem ongeveer moeten zijn in de bijna geen productie maanden kan de sma wel een uitdaging hebben om de string overeind te houden, maarja dat is helemaal aan het einde van de dag tot nu gaat het prima (zie je ook op je eigen foto) je ziet ook dat halfcut's je gaan helpen, je komt bijna niet boven de helft van het paneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziBaXSg0DTMY3kqus6-pXzNypnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JDvZePwnN6iGMuEpV57dPgW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jeo7XSrhwV0Oen6MPi_TVj2DnYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qdo8fcuZSNZg26hM1D6U3D6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5LazPjwiqgsnD23yvBNiSv6Lso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHLjuR2p1cVseQcNW1UAB639.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 13-10-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
@twain4me super dank je wel! Heel duidelijk zo en komt Idd overeen met mijn eigen foto.

Met half cut bedoel je bijv de Qcells zonnepanelen toch? Dit zal dus degelijk verschil gaan maken dan ‘gewone’ panelen?

Maakt het een groot verschil, half cut vs normale op dit dak denken jullie?

[ Voor 15% gewijzigd door KRC op 13-10-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Qcells was er een van de eersten mee in Nederland.
Maar tegenwoordig is bijna alles half cut.
Je kunt het in de datasheet zien als er 120 of 144 cellen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRC
busscherski schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:55:
Qcells was er een van de eersten mee in Nederland.
Maar tegenwoordig is bijna alles half cut.
Je kunt het in de datasheet zien als er 120 of 144 cellen staat.
Behalve dan de LG uit mijn laatste offerte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Ik gooi er toch nog even 1 offerte in, is zo'n groot systeem het waard?
Eigenlijk is dit de enige installateur die naast het in een string te plaatsen ook dit aanraad.

Prijs exlusief BTW zit rond de 1,07 p/wp

- 15 x Longi 350 WP Full Black
- Montagemateriaal Esdec
- Parallel geschakeld
- Enphase IQ7+ Micro Omvormer
- Enphase monitoring per paneel
- Envoy S met cloud-base Enlighten
- Schaduwmanagement
- 8% hogere opbrengst dan een Serieel geschakeld systeem
- Geen DC: Altijd het veiligste systeem
- Monitoring op paneel niveau
- 100% brandveilig
- Geen omvormer in huis
- Geen onderdelen die na 12 jaar vervangen moeten worden
- 70% minder elektronische componenten
- Langste levensduur
- De langste garantie op alles
Garantie
Zonnepanelen:
- 12 jaar productgarantie
- 25 jaar opbrengstgarantie

Montagemateriaal:
- 20 jaar

Montage:
- 5 jaar

Omvormer:
- 25 jaar
Opbrengst
Verwachte jaaropbrengst: 5093 kWh
Verwachte besparing per jaar: € 1.120,46
Terugverdientijd: 4,8 jaar
Rendement na 25 jaar: € 28.011,50

Totaalprijs Excl. BTW: € 5.433,99
Totaalprijs Incl. BTW: € 6.575,13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Voor een Enphase systeem niet duur.

Vergeleken met busscherski in "Zonnepanelen Advies" is het wel duur.
- 8% hogere opbrengst dan een Serieel geschakeld systeem
In jouw geval denk ik hooguit 1%
- Geen onderdelen die na 12 jaar vervangen moeten worden
Enphase is mooi spul maar ook dat kan kapot. Voordeel is dat als er een micro kapot gaat, dat de rest het nog gewoon doet. Dus zelfs als je die niet onder garantie kunt laten vervangen blijft de schade beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:21:
Voor een Enphase systeem niet duur.

Vergeleken met busscherski in "Zonnepanelen Advies" is het wel duur.
eens
In jouw geval denk ik hooguit 1%
8% geloof ik idd ook niet,

even op zijn JBF op een biervieltje noord doet 50% van 1750kwh = 875 de schaduw maanden = 15 % => 135 kwh

Tellen we die maanden dus volledig niet mee hebben we het over 135kwh van 5000kWh = 2,7%

die 1% lijkt zo gek niet.

boel geld voor een klein beetje extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Toch nog 1 keer advies van jullie.

Vandaag 2 mensen gesproken over de plaatsing, allebei vonden de oost/west opstelling niet rendabel genoeg in de programmatuur die zij gebruikten.

Om voorbeeld te geven,

15 panelen op zuid/oost van 330wp. Verwachte opbrengst 4573

10 panelen op zuid/oost en 5 aan de andere kant van 330wp.
Verwachte opbrengst 4212

Kan dit zoveel schelen? Keuze is dan lastiger, meer opbrengst of minder opbrengst maar wel meer verdeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja ik denk dat die opbrengstinschattingen inderdaad een goed beeld geven.

De eerste paar jaar verdien je meer met alles op zuidoost. Maar daarna verdien je meer met de panelen beter verdeeld.
Het grootste deel van de levensduur is na 2023, na de start van de afbouw salderingsregeling.

Je kunt uiteraard ook prima nu 15 leggen op zuidoost en over enkele jaren nog wat bij leggen op noord west. Je mag het helemaal zelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KRC schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:26:
Toch nog 1 keer advies van jullie.

Vandaag 2 mensen gesproken over de plaatsing, allebei vonden de oost/west opstelling niet rendabel genoeg in de programmatuur die zij gebruikten.

Om voorbeeld te geven,

15 panelen op zuid/oost van 330wp. Verwachte opbrengst 4573

10 panelen op zuid/oost en 5 aan de andere kant van 330wp.
Verwachte opbrengst 4212

Kan dit zoveel schelen? Keuze is dan lastiger, meer opbrengst of minder opbrengst maar wel meer verdeeld
Je kan ook 15+5 doen dat levert meer op nu en straks ;)
Kies vooral zelf, de instalateurs leven nagenoeg allemaal in een droom wereld waar salderen tot in de eeuwigheid lijkt te duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KRC
Ze liggen :)

15x Longhi 360wp inclusief Enphase.

(Kon mij niet weerstaan om toch voor Enphase te kiezen en mijn vrouw wilde echt geen omvormer in huis:))

Uitgekomen op 1,03 per wp.

Erg blij met de installatie. Meterkast is echt heel netjes aangepast, alleen zit in extra kast weggewerkt. Stroomspoelen zitten er ook op dus kan alles zien en bijhouden :)

En natuurlijk iedereen in dit topic bedankt voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2EI06GCbXW64d7wqOqaAWRG06o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pGeCA5kYbuq51bXP5q4I9Lj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FjjXNdq6gGn71e7THbKTfFX80Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zrfw1I25AU1E7y6XPksxGZyr.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1