Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Betrouwbaarheid data in de cloud.

Pagina: 1
Acties:

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Zojuist las ik hier dit artikel: nieuws: TransIP Stack-opslagdienst is door twee defecte schijven deel van dat...
Oftewel: TransIP Stack-opslagdienst is door twee defecte schijven deel van data kwijt.

Regelmatig komt in dit forumdeel langs wat een betrouwbaar backupregime is.
Vaak is een cloud-dienst dan een uitstekende mogelijkheid, zolang je bereid bent om te betalen.
Als je daartoe niet bereid bent, blijk je toch iets meer risico te lopen met je data: vandaar dat je daar je backupregime wel degelijk op af moet stemmen als je kiest voor "gratis opslag".
Ik heb zelf ook data van een non-profit organisatie in de cloud staan, maar het betreft alléén encrypted dagelijkse incremental backup bestanden. Al zou ik alle data kwijt zijn, dan nog heb ik alle originelen dubbel online ergens staan, bovenop de periodieke backups.
Hou hiermee dus wel degelijk rekening bij je budget en de keuzes die je maakt.

Mijn oog viel op dit bericht omdat het voor mij relevant is en m.i. voor vele anderen.
Mijn eigen, voor dit topic relevante conclusie is dus:
"Data-opslag in een cloud-dienst is betrouwbaar, zolang het in een betaald account is opgeslagen.".

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-11 20:27

Ravefiend

Carpe diem!

Als je backup héél erg waardevol is dan is ook het gebruik van slechts één cloud-dienst mogelijks niet verstandig. Het blijft een kosten/baten risico analyse of je je backups op twee verschillende cloud diensten wens opdat je de kans op verlies verder beperkt tot quasi 0.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:23
Renault schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:30:
"Data-opslag in een cloud-dienst is betrouwbaar, zolang het in een betaald account is opgeslagen.".
Nee hoor, zelfs sommige betaalde opslagdiensten bieden nog apart een backup-dienst aan. Dus daar kan precies hetzelfde gebeuren.

Het heeft weinig te maken met of je voor een dienst betaalt of niet, eerder met de voorwaarden/afspraken omtrent de dienst en of je een backup-dienst afneemt.

Verwijderd

Tja, is eigenlijk wel bekend hoe die backups bij Stack precies werken? Ze bieden inderdaad bij de betaalde dienst 'backups' aan, maar wat is bijvoorbeeld de retentie? Ik kan het niet zo snel vinden.

Ik vind het te kort door de bocht om te stellen dat betaalde opslagdiensten per definitie betrouwbaar zijn (als backup, wat je conclusie lijkt te zijn) en zelfs zorgwekkend. Er zijn een heleboel diensten die absoluut geen backup leveren en mensen kunnen hierdoor op het verkeerde been worden gezet. Denk aan bijvoorbeeld MEGA.

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-11 16:07
Ik denk dat het hierbij goed is om ook te verwijzen naar het 3-2-1 principe. Deze zegt dat je het beste 3 kopieën van je data kunt opslaan: 2 op verschillende opslagmedia, en dan nog eentje offsite.

Natuurlijk is dit erg veel moeite voor de meeste mensen, maar het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Je zou data bijvoorbeeld kunnen opslaan op een harde schijf in je computer, de cloud, en een externe harde schijf. Dan heb je al een aantal valnetten, mocht er iets fout gaan. Deze processen kun je allemaal automatiseren.

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een externe harde schijf om een extra backup te kunnen maken.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

eric.1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:40:
Het heeft weinig te maken met of je voor een dienst betaalt of niet, eerder met de voorwaarden/afspraken omtrent de dienst en of je een backup-dienst afneemt.
Als je het Tweakers artikel over dit incident leest dan heeft TransIP een duidelijke keuze gemaakt.

Mensen die een gratis abonnement hadden op storage werden op een RAID5 (RAIDZ) machine gezet en bovendien werd de data bewust niet gebackupped.

De betaalde klanten worden wel gebackupped.

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-11 17:58
eric.1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Nee hoor, zelfs sommige betaalde opslagdiensten bieden nog apart een backup-dienst aan. Dus daar kan precies hetzelfde gebeuren.

Laat ik de termen 'vendor-lock' en hybrid oplossingen ook maar even erin gooien, om maar te bepalen hoeveel waarde je hecht aan je backups.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Als het gratis is, dan kan het ook van dag op dag stoppen, dus dat levert je geen extra veiligheid.

Dat Stack hier data verliest door de uitval van een paar schijven is meer dan een dikke bummer.

Ik denk dat je wel mag uitgaan van de veiligheid en zekerheid van google, Amazon Web Services en Apple.

Maar privé vind ik die dingen nogal duur als je continu wil beschikken over bv 1 TB backup.
Wat ik interessanter zou vinden is dat je bv een schijf kan zetten bij je familie waarop jij alleen toegang hebt, en waarheen je backups kan maken. Dan zit je alvast veilig bij brand.

Als je dan thuis een backupschijf hebt (of 2), en ééntje bij je ouders, dan vind ik dat je het risico al goed afgedekt hebt.

Technisch moet het zeker kunnen, maar ik heb er me nog niet in verdiept hoe dat met bv een Apple Time machine zou kunnen lopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

Tommie12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:31:
Als het gratis is, dan kan het ook van dag op dag stoppen, dus dat levert je geen extra veiligheid.

Dat Stack hier data verliest door de uitval van een paar schijven is meer dan een dikke bummer.

Ik denk dat je wel mag uitgaan van de veiligheid en zekerheid van google, Amazon Web Services en Apple.

Maar privé vind ik die dingen nogal duur als je continu wil beschikken over bv 1 TB backup.
Wat ik interessanter zou vinden is dat je bv een schijf kan zetten bij je familie waarop jij alleen toegang hebt, en waarheen je backups kan maken. Dan zit je alvast veilig bij brand.

Als je dan thuis een backupschijf hebt (of 2), en ééntje bij je ouders, dan vind ik dat je het risico al goed afgedekt hebt.

Technisch moet het zeker kunnen, maar ik heb er me nog niet in verdiept hoe dat met bv een Apple Time machine zou kunnen lopen.
Test je dan ook af en toe de disks of ze nog wel goed werken?

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:58

Nielless

Born at a very young age.

Een cloud back-up is net zo veilig als een andere back-up. het probleem is dat mensen het niet als "back-up" gebruiken. Ze slaan alles maar op 1 plek op. Als dit wegvalt zijn ze nog alles kwijt.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Renault schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:30:
Je zult toch in de SLA moeten duiken. Ook een betaalde dienst kan een beroerde SLA hebben...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Tommie12
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Test je dan ook af en toe de disks of ze nog wel goed werken?
Als Time Machine merkt dat een disk defect is, dan zie je dat wel op het scherm, en krijg je een waarschuwing.

Bij mij thuis gebruik ik Time Machine op 2 schijven die op verschillende plaatsen in huis staan (in de hoop dat mijn huis niet ineens helemaal af fakkelt). TM maakt dan een incrementele back-up op die 2 schijven afwisselend.
En ik had een stack account waar ik om de zo veel maanden mijn foto's eens naar toe duw.
Belangrijke documenten staan op een google drive, dus dat is ook dubbel afgezekerd.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:04

Yucon

*broem*

Enerzijds is dit logisch. Anderzijds is het belangrijk dat dit ook echt heel erg duidelijk is, want de marketingmachines van de aanbieders doen hun best om anders te doen geloven en wat tegenwicht is zeker voor niet-tweakers belangrijk voor de bewustwording.

Zie ook bijvoorbeeld dit: Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd

waar ik als tweaker overigens moeite mee heb is dat de vendor lock in tegelijkertijd ervoor zorgt dat eigen backup maatregelen niet altijd goed mogelijk is. Maar dat terzijde

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 07-10-2020 14:56 ]

• Shadow771
Zit gewoon ingebakken in bijv Synology NAS'n... :)

• Tommie12
  • Nu online
Shadow771 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

Zit gewoon ingebakken in bijv Synology NAS'n... :)
Ook als ik die elders zou plaatsen?

• Shadow771
Tommie12 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Ook als ik die elders zou plaatsen?
Ik heb vernomen dat Apple Timemachine via broadcast werkt. Dat zou inhouden dat de NAS wel in hetzelfde subnet zou moeten staan. Eigenlijk slaat mijn eerdere reactie nergens op.

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow771 op 07-10-2020 16:31 ]

Pagina: 1