Excel: Kopieren zondere voorwaardelijke opmaak aan te passen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Mijn vraag
Ik heb een extreem simpel excel plannings document waarin ik simpelweg bovenin de weken heb uitgezet en van boven naar beneden enkele werkzaamheden.

Zodat er per week / werkzaamheid een code ingevuld kan worden en met voorwaardelijke opmaak heb ik voor dat bereik het zo ingesteld dat code x geeft achtergrond kleur geel, code y geeft achtergrond kleur blauw etc.

Nu heb ik in de basis wmb de "van toepassing op" netjes gezet door gewoon 1 groot bereik te kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUkeAr8ih2WJAwnKopAq4cQe-Kc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q1MhHLHgZViAyIvaJgebyu4x.png?f=user_large
Alleen elke keer als iemand anders er iets aan verandert via copy/plakken of regels invoegen of kolommen invoegen etc etc. Dan past excel het bereik aan van de voorwaardelijke opmaak totdat er op een gegeven moment regels / cellen komen die buiten het bereik vallen en die spontaan niet meer gekleurd worden.

Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat excel niet het bereik van mijn voorwaardelijke opmaak telkens aanpast, want ik mag het eens in de zoveel tijd weer terug aanpassen.
Of kan ik dit gewoon maar beter vergeten en gewoon een macro oid maken die dit goedzet en die met een knop op de menubalk gooien oid?

P.s. vanwege het feit dat het verschillende mensen zijn die het aanpassen etc is het niet echt een optie om plakken speciaal etc uit te leggen, want dan krijg je een afwijkende werkwijze voor 1 bestand en dat gaat gegarandeerd niet werken...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

CTRL+ALT+V is ze wel aan te leren? Of is ctrl+c en ctrl+v niet iets wat ze doen in het bedrijf?

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Jivebunny schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:09:
CTRL+ALT+V is ze wel aan te leren? Of is ctrl+c en ctrl+v niet iets wat ze doen in het bedrijf?
Ctrl-alt-v is ze niet aan te leren, omdat het slechts om 1 bestand gaat en het in principe goed lijkt te gaan.

Het probleem is een beetje dat als ze het 1x vergeten dat het dan goed lijkt te gaan, maar een week later als iemand anders een wijziging doet dan blijkt opeens dat er cellen zijn zonder voorwaardelijke opmaak etc.

Er zit geen verband tussen het veroorzaken van de fout en het constateren van de fout.

En zelfs als iemand al ziet dat het fout gaat, alsnog is er een kans dat die persoon dan maar handmatig de cel gaat kleuren/opmaken waardoor het weer verdoezeld is...

Totdat iemand er wel weer eens over klaagt en je dan gaat kijken en dan is het echt een complete puinhoop.
Omdat er dan 10 man 200 wijzigingen hebben aangebracht en het bereik van de voorwaardelijke opmaak helemaal aan gort ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Kan je niet een keuzelijst maken voor de codes of is die lijst veel te groot? Dat de je dan door gegevens validatie te gebruiken voor de cellen in kwestie. Dan kan je daarna je voorwaardelijke opmaak laten toepassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7vKKmXShjBpDgYIBgTnGhCIyXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cM02ThrolX9kQYcWwmc9QfuM.jpg?f=fotoalbum_large

Deze lijst zet je dan op een andere sheet en die verberg je dan of gooi je op slot. Dan kunnen ze alleen uit de lijst kiezen en dus niet plakken en de opmaak mollen?

[ Voor 10% gewijzigd door Jivebunny op 07-10-2020 20:24 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kolommen invoegen zou niet uit hoeven te maken. Plakken met Carl-v kan je eventueel overriden naar plakken als waarde. Maar ook dat vereist natuurlijk communicatie met de gebruikers.

Is het niet beter om de gebruikers te laten werken in de ene sheet zonder enige opmaak, en de intelligentie in te bouwen in een andere sheet? (Als het perse in excel moet zonder dat de gebruikers er mee kunnen omgaan, natuurlijk).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)