Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkrijgsman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 11:58
In Nederland krijgen partners 1 werkweek geboorteverlof. Op de site van de rijksoverheid staat dat als je ouderschapsverlof opneemt deze uren er niet vanaf gehaald worden.

Bijvoorbeeld:
U bent in loondienst en u heeft een contract van 40 uur per week. Iedere week neemt u 8 uur ouderschapsverlof op. U werkt daarom maar 32 uur per week. Toch heeft u recht op 40 uur geboorteverlof.

Geldt dit ook voor aanvullend geboorte verlof?
Aanvullend geboorte verlof is maximaal 5 weken. Gaat het hier dan dus om (maximaal) 32x5=160 uur of om 40x5=200 uur?

Beste antwoord (via dkrijgsman op 07-10-2020 10:32)

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ja. Het geldt voor je reguliere werkweek.

Bron: Ik beheer een verlofsysteem. En het gaat om het aantal contracturen. Ouderschapsverlof gaat niet van die contracturen af maar is een korting op het totaal aantal werkuren. Net als je bij de overheid vaak 38 urige werkweken hebt conform contract, die resulteren in een werkweek van 40 uur en 2 uur ADV opbouw per week.

[ Voor 80% gewijzigd door SmurfLink op 07-10-2020 10:27 ]

I have stability. The ability to stab.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ja. Het geldt voor je reguliere werkweek.

Bron: Ik beheer een verlofsysteem. En het gaat om het aantal contracturen. Ouderschapsverlof gaat niet van die contracturen af maar is een korting op het totaal aantal werkuren. Net als je bij de overheid vaak 38 urige werkweken hebt conform contract, die resulteren in een werkweek van 40 uur en 2 uur ADV opbouw per week.

[ Voor 80% gewijzigd door SmurfLink op 07-10-2020 10:27 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:50
Toevallig zit ik er zelf nu in, en kan je inderdaad zeggen dat je bij een reguliere 40 urige werkweek 25 dagen aanvullend verlof krijgt, dat je in een half jaar op moet maken. En tegen natuurlijk 70% van je loon.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ikzelf ga zelf alles maximaal opnemen.

6 weken ouderschap verlof verspreid over 6 maanden. Daarnaast nog beschik ik over 26 vakantie dagen en een stuk of 10~ publieke vakantie dagen.

Dan zit ik toch weer snel aan de ~12 weken vrije dagen voor mijn komende contract jaar, 3 maanden vrij~ op een werk jaar is wel erg veel toegevende echter heb ik 3 kids nu en komt extra hulp voor mijn vrouw erg goed uit.

Die 30% salaris te kort van de aanvullende ouderschap weken vul ik tevens wel aan ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Wowhead op 08-10-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:18
Wat @SmurfLink zegt :)
GAIAjohan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:42:
Toevallig zit ik er zelf nu in, en kan je inderdaad zeggen dat je bij een reguliere 40 urige werkweek 25 dagen aanvullend verlof krijgt, dat je in een half jaar op moet maken. En tegen natuurlijk 70% van je loon.
Ja 70% van je loon klopt als je daarmee onder het maximale dagloon blijft (per 1 juli 2020 is dat bruto € 222,78 per dag, oftewel € 4.845,47 per maand). Anders lever je helaas (veel) meer in dan 30%.
Wowhead schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:25:
Ikzelf ga zelf alles maximaal opnemen.

6 weken ouderschap verlof verspreid over 6 maanden. Daarnaast nog beschik ik over 26 vakantie dagen en een stuk of 10~ publieke vakantie dagen.

Dan zit ik toch weer snel aan de ~12 weken vrije dagen voor mijn komende contract jaar, 3 maanden vrij~ op een werk jaar is wel erg veel toegevende echter heb ik 3 kids nu en komt extra hulp voor mijn vrouw erg goed uit.

Die 30% salaris te kort van de aanvullende ouderschap weken vul ik tevens wel aan ;)
Ok. En nu het antwoord op de vraag? :+ Je haalt overigens ouderschapsverlof en aanvullend geboorteverlof door elkaar. Het ouderschapsverlof is 26x het aantal werkuren per week en is onbetaald verlof (wordt in toekomst, waarschijnlijk 2022, overigens deels betaald). Dus als je het maximale wilt opnemen, heb je nog veel meer vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Mijn excuses!

Ik bedoel aanvullende geboorte verlof inderdaad.
Mijn salaris valt onder de grens gelukkig.

Ik wist dat niet over de ouderschapsverlof, dat is wel ontzettend veel vrije dagen zeg al dan niet onbetaald. Onbetaald dus niet zo interessant voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
cryptapix schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:55:
Wat @SmurfLink zegt :)

[...]

Ja 70% van je loon klopt als je daarmee onder het maximale dagloon blijft (per 1 juli 2020 is dat bruto € 222,78 per dag, oftewel € 4.845,47 per maand). Anders lever je helaas (veel) meer in dan 30%.
Mwah, is op basis van bruto, netto verlies je uiteindelijk minder. En als je meer dan 4845 bruto verdient, heb je het dan echt nog nodig?
Ik vind die grens wel fair. Stel ik zou 6k verdienen, en aanvullend verlof is (zover ik begrepen heb) dan 70% van 4845... Ja, dan lever je flink in, maar of dat erg is? Over 25 werkdagen 'slechts'. Denk dat dat wel meevalt, toch?..

Vind het eerder opvallend dat slechts 47% van de mannen het aanvullend verlof volledig gebruikt. Zeker in de lagere inkomens is het verschil marginaal, zeker als er nog extra toeslagen daarmee terug komen..

En je maakt me niet wijs dat 53% boven die 4845 bruto zit :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
GAIAjohan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:18:
[...]

Mwah, is op basis van bruto, netto verlies je uiteindelijk minder. En als je meer dan 4845 bruto verdient, heb je het dan echt nog nodig?
Ik vind die grens wel fair. Stel ik zou 6k verdienen, en aanvullend verlof is (zover ik begrepen heb) dan 70% van 4845... Ja, dan lever je flink in, maar of dat erg is? Over 25 werkdagen 'slechts'. Denk dat dat wel meevalt, toch?..
[...]
Die 4.845 is inclusief vakantiegeld, dus het gaat om 70% van 4.486 euro bruto pm ex vakantiegeld. Dat vind ik nou niet echt een salaris van een grootverdiener. Dit soort inkomens zijn overigens sowieso al “de klos”, want die hebben (net) geen recht meer op allerlei inkomensafhankelijke toeslagen.

Dus: je hebt het in die zin nodig dat je uitgaven (en dan met name de vaste lasten) ook naar rato zullen zijn. Het verschil zul je dan met spaargeld moeten bijleggen. Voor 5 weken is dat waarschijnlijk inderdaad wel te overzien.

Maar in een WW-situatie geldt dit maximum ook en dan is de klap tussen 100% 6k bruto en 70% van 4.486, dus 3.140 bruto pm ineens wel heel pijnlijk als je niet weet hoe lang die situatie aanhoudt (en je een hypotheek hebt van de helft van dat bedrag).

Dat is echter een hele andere discussie en ik ben het met je eens dat een grens trekken wel fair is.
GAIAjohan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:18:
[...]
Vind het eerder opvallend dat slechts 47% van de mannen het aanvullend verlof volledig gebruikt. Zeker in de lagere inkomens is het verschil marginaal, zeker als er nog extra toeslagen daarmee terug komen..

En je maakt me niet wijs dat 53% boven die 4845 bruto zit :+.
Eens. Maar ik snap de voorzichtigheid wel als je elke maand weinig tot niets over houdt om te sparen.

Ik ben as we speak aan het ‘genieten’ van 2 weken aanvullend geboorteverlof (bovenop de 2 weken geboorteverlof die ik van mijn werkgever krijg). De resterende drie weken ga ik zeker nog opnemen. Zou gek zijn als ik het niet deed. Vrije dagen inleveren kost me meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
cryptapix schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:07:
[...]

Die 4.845 is inclusief vakantiegeld, dus het gaat om 70% van 4.486 euro bruto pm ex vakantiegeld. Dat vind ik nou niet echt een salaris van een grootverdiener. Dit soort inkomens zijn overigens sowieso al “de klos”, want die hebben (net) geen recht meer op allerlei inkomensafhankelijke toeslagen.

Dus: je hebt het in die zin nodig dat je uitgaven (en dan met name de vaste lasten) ook naar rato zullen zijn. Het verschil zul je dan met spaargeld moeten bijleggen. Voor 5 weken is dat waarschijnlijk inderdaad wel te overzien.

Maar in een WW-situatie geldt dit maximum ook en dan is de klap tussen 100% 6k bruto en 70% van 4.486, dus 3.140 bruto pm ineens wel heel pijnlijk als je niet weet hoe lang die situatie aanhoudt (en je een hypotheek hebt van de helft van dat bedrag).

Dat is echter een hele andere discussie en ik ben het met je eens dat een grens trekken wel fair is.
Ik zit zelf vrij dicht bij die grens, maar er wel net onder. Echter kan ik niet anders zeggen dan dat ik gewoon goed kan leven, en op 70% ook.. echter is ons uitgavenpatroon ook dusdanig dat een inkomensval ons niet raakt.
[...]

Eens. Maar ik snap de voorzichtigheid wel als je elke maand weinig tot niets over houdt om te sparen.
Wellicht naast minder zekerheid.. desondanks zo goedkoop krijg je nooit meer vrije dagen..
Ik ben as we speak aan het ‘genieten’ van 2 weken aanvullend geboorteverlof (bovenop de 2 weken geboorteverlof die ik van mijn werkgever krijg). De resterende drie weken ga ik zeker nog opnemen. Zou gek zijn als ik het niet deed. Vrije dagen inleveren kost me meer.
Felici!
Heb zelf 1 week regulier verlof genomen, daarna 1 week aanvullend. Vanaf daarna 20 weken 1 dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
GAIAjohan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:50:
[...]
Ik zit zelf vrij dicht bij die grens, maar er wel net onder. Echter kan ik niet anders zeggen dan dat ik gewoon goed kan leven, en op 70% ook.. echter is ons uitgavenpatroon ook dusdanig dat een inkomensval ons niet raakt.
[...]
Ik bedenk me hierdoor wel dat bij een twee-verdiener-situatie de terugval in inkomen beperkter is. Met 2x hetzelfde inkomen, is de terugval maar 15% (tijdens zwangerschaps- en bevallingsverlof verlof wordt immers een inkomen 100% doorbetaald en de terugval van 30% is dan enkel bij het 2e inkomen). Nog meer reden dus om ten volle te profiteren van het geboorteverlof.

Wij leven van 1 inkomen (dat van mij). Ik zit wat boven het maximumdagloon en heb helaas wat ervaring opgedaan in de WW ;) “Gelukkig” was dat tijdens de eerste corona golf, waardoor ons uitgavenpatroon ook wat lager was (uitjes konden sowieso niet meer), maar toch had de inkomstenterugval (max uitkering is 2100 netto pm) wel de nodige impact op onze spaarrekening.
[...]
Wellicht naast minder zekerheid.. desondanks zo goedkoop krijg je nooit meer vrije dagen..
[...]
Helemaal mee eens! Daarom ga ik de resterende drie weken ook zeker nog opnemen. Dat moet binnen het half jaar, maar dat is niet erg. Willen toch nog op vakantie binnen die tijd :+ Ik denk dat het ook een deel onwetendheid is waardoor mensen dit verlof niet opnemen. Zeker in een situatie met 2 inkomens en recht op toeslagen, lijkt de impact op het inkomen mij (ook) vrij beperkt.
[...]
Felici!
Heb zelf 1 week regulier verlof genomen, daarna 1 week aanvullend. Vanaf daarna 20 weken 1 dag :)
Thanks! Dat is een mooie regeling. Vier dagen werken is heerlijk. Lekker veel tijd om met je kind door te brengen. Ik werk standaard al vier dagen. Afschalen naar drie werd me te gortig. Dan wil je nooit meer terug naar vijf :+
Pagina: 1