Honeywell Evohome zonder EVO-radiatorknoppen in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-06 19:27
Goeiedag,

Ik heb aardig gezocht in het forum, maar ben mijn precieze vraag nog niet tegen gekomen.

Ik heb onlangs een Honeywell Evohome systeem geïnstalleerd. Dit is de setup:

Evotouch scherm in de woonkamer en ingesteld als temperatuur voeler
Geen Evo knoppen in de woonkamer, de thermostaatknoppen hier staan altijd open (op stand 5).
4 knoppen in andere ruimtes in huis.

Ik begrijp dat als er nu warmtevraag in een andere ruimte in huis is dat ook de woonkamer opwarmt. Dit vind ik prima. Maar kan ik ook alleen de woonkamer verwarmen? Ik heb dit geprobeerd (temperatuur woonkamer op de Evotouch vragend gezet, maar het lukt niet: de ketel slaat niet aan. Komt dit omdat er geen Evo-knoppen in de woonkamer zijn om aan te sturen en dat daarom de Evotouch geen signaal naar de ketel stuurt? Of is dit een instelling?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:12
Het kan aan mij liggen....

Als je de voeler van woonkamer actief hebt gezet, deze woonkamer is al op temperatuur en je zet in een andere kamer de knop open, dan gaat de woonkamer verder opwarmen dan de ingestelde temperatuur? Dat is niet goed... Dan zou de ketel niet aan mogen slaan.

Maar belangrijk: is de ketel modulerend of aan/uit?

Als er evo knoppen zijn, dan maak je beter gebruik van de kracht van de Evohome systeem. Dat hebben wij hier ook en wij hoeven er niet meer naar te kijken. Aan de hand van programma van elke zone/kamer wordt warmtevraag per zone/kamer bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dank voor je reactie.

Ik wilde het even eenvoudig stellen, maar zal iets nuanceren. Ik heb in de woonkamer 3 radiatoren met thermostaatknoppen (geen EVO). 2 daarvan staan op stand 3 waardoor ze dicht gaan als het ca. 20 graden is. 1 ervan, de kleinste staat bijvoorbeeld op 5. Als er warmte gevraagd wordt in een andere ruimte dan zal de woonkamer ook iets extra opwarmen (ook als het hier al 20 graden is), maar zoals gezegd: daar heb ik geen probleem mee.

Ik hoop 3 Evoknoppen uit te sparen, door ze in de woonkamer weg te laten. De vraag is of de evotouch (het schermpje met temperatuurvoeler) ook de ketel kan aansturen voor de woonkamer, waar dus geen Evoknoppen gemonteerd zijn, zonder dat er in een andere ruimte om warmte gevraagd wordt.

Ketel is modulerend

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los_Moros
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-06 22:31
Voor wat betreft de woonkamer kan het wel. Je gebruikt dan de woonkamer als single zone.
Een EvoHome single zone pakket wordt ook te koop aangeboden. Dat is een EvoHome starterspakket wat later bijv. met HR92 radiatorregelaars is uit te breiden. Eigenlijk gebruik je dan de EvoTouch als normale slimme thermostaat.

Zolang je voor de kamers boven geen HR92 radiatorregelaars hebt aangebracht kun je de temperatuur aldaar niet via de EvoTouch onafhankelijk van de woonkamer regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowLeopard
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2023
Ik heb dezelfde vraag/probleem.
Ik heb vloerverwarming en die schakelde voorheen ik gewoon met een Honeywell round.
Ging het warme water het hele huis door, vloerverwarming en alle kranen, logisch.

Nu heb ik Evohome.
Evotouch bedienpaneel in woonkamer op standaard.
Openthermkastje aan mijn modulerende ketel.
In de slaapkamers een Evoknop.
Slaapkamers als zones aangemaakt,
Alles ingeregeld, communicatie is uitstekend.
Als ik in een van de slaapkamers warmte vraag loopt de knop open en krijgt de ketel keurig een seintje.
Kamer warm of warmtevraag weg, loopt kraan dicht en gaat ketel uit.
Sofar so good.
Ik heb dus de Evotouch in de woonkamer staan, en heb netjes woonkamer als zone aangemaakt.
Als temperatuursensor heb ik in de woonkamer setup gekozen voor Evotouch sensor.
Maarrrrrrr als verwarmingstype weet ik niet wat ik moet selecteren om de Evotouch als thermostaat te laten werken.
Op de een of andere kan hij niet rechtstreeks vanaf de Evotouch als "domme" thermostaat de ketel sturen.......
Hij moet een klep, kraan, of vloerverwarmingszoneregeling aansturen lijkt het.
Maar als alle andere kranen dicht staan is wat er bij mij overblijft de vloerverwarming, maar dat snapt de Evotouch helaas niet.......
De vraag is dus, is er een manier om de Evohome wel als gewone thermostaat, rechtstreeks de ketel te laten schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowLeopard
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2023
En terwijl ik dit aan het tikken was had ik nog even de optie "mengklep(NVT)" als verwarmingstype gekozen en het lijkt erop dat hij het nu wel doet!!
Dus Joris407, combinatie mengklep(NVT)/EVOtouch temperatuursensor lijkt bij mij te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
SnowLeopard schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:29:
Ik heb dezelfde vraag/probleem.
Ik heb vloerverwarming en die schakelde voorheen ik gewoon met een Honeywell round.
Ging het warme water het hele huis door, vloerverwarming en alle kranen, logisch.

Nu heb ik Evohome.
Evotouch bedienpaneel in woonkamer op standaard.
Openthermkastje aan mijn modulerende ketel.
In de slaapkamers een Evoknop.
Slaapkamers als zones aangemaakt,
Alles ingeregeld, communicatie is uitstekend.
Als ik in een van de slaapkamers warmte vraag loopt de knop open en krijgt de ketel keurig een seintje.
Kamer warm of warmtevraag weg, loopt kraan dicht en gaat ketel uit.
Sofar so good.
Ik heb dus de Evotouch in de woonkamer staan, en heb netjes woonkamer als zone aangemaakt.
Als temperatuursensor heb ik in de woonkamer setup gekozen voor Evotouch sensor.
Maarrrrrrr als verwarmingstype weet ik niet wat ik moet selecteren om de Evotouch als thermostaat te laten werken.
Op de een of andere kan hij niet rechtstreeks vanaf de Evotouch als "domme" thermostaat de ketel sturen.......
Hij moet een klep, kraan, of vloerverwarmingszoneregeling aansturen lijkt het.
Maar als alle andere kranen dicht staan is wat er bij mij overblijft de vloerverwarming, maar dat snapt de Evotouch helaas niet.......
De vraag is dus, is er een manier om de Evohome wel als gewone thermostaat, rechtstreeks de ketel te laten schakelen?
Hoi, ja sorry, ik heb nog niets gemeld over wat ik nadien zelf ondervonden heb. De evotouch kreeg ik later wel zover dat hij de ketel aanstuurt, zonder radiator knop in de woonkamer. Ik denk op dezelfde wijze zoals je omschrijft. Echter heb ik later wel 1 radiatorknop in de woonkamer geplaatst, omdat ik toch de woonkamer wel soort van onafhankelijk wilde kunnen verwarmen van andere ruimtes in huis. Dus niet woonkamer warm als ik op zolder zit te werken. Dit lukt natuurlijk niet helemaal met maar 1 knop, terwijl er 3 radiatoren zijn. Maar de thermostaat kranen op de radiatoren waar geen evo knop op zit, staan vrij laag en die ene radiator met knop krijgt het ook warm. Dus voor mij werkt het zo voldoende.

Pagina: 1