Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazara
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12-2020
Hallo allemaal.
Na 6 jaar wordt het weer is tijd om een nieuwe computer samen te stellen. De bedoeling is dat ik dit systeem zelf ga inbouwen, het liefst voordat Cyberpunk uitkomt. In mijn samenstelling staat de AMD Ryzen 9 3900X, ik wacht uiteraard even wat AMD gaat doen met zijn nieuwe processor (prijs, releasedatum en beschikbaarheid). De RTX 3080 heb ik nog niet (wie wel...).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn computer eigenlijk elke dag aan. Ik verdoe mijn vrije tijd met internetten en simpel surfgedrag tot gamen. Daarnaast doe ik ook, nog als hobby, 3D-modelleren en renderen (Blender).(

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet een bepaald budget waar ik me aan hoef te houden, maar ik vind het vaak wel zonde om extra geld uit te geven voor die extra 2% performance. Onderstaande samenstelling zit rond de 2700 euro (incl btw) aan. Maar goedkoper is altijd beter natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 4K TV (LG C9) die ik kan gebruiken voor 4K gaming en een 1440 beeldscherm (Asus PB278Q). Zit er aan te denken om nog een 2e 1440 scherm te kopen met 120+ HZ.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien ik voor nieuw ga, alle basiscomponenten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen bepaalde voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een laptop met een Nvidia 1080, maar die maakt tijdens gamen/renderen enorm veel herrie. Het hoeft niet muisstil te zijn, maar een beetje stil vind ik wel fijn. Mijn huidige behuizing is een Fractal Design Node 304 White Mini ITX en het is een mooie grootte. Wel paste alles er maar net in, en ik verwacht dan ook dat mijn nieuwe samenstelling een grotere behuizing nodig heeft (ook voor de airflow).

Ga je overklokken?
Ben ik niet gelijk van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag jullie mening/inzicht willen in mijn samenstelling. Misschien hebben jullie wat aanbevelingen waar ik overheen heb gekeken bijvoorbeeld. Extra Noctua fans noodzakelijk voor de airflow?

Build:
CPU: AMD Ryzen 9 3900X (Boxed)
Moederbord: Asus ROG Strix X570-E Gaming
GPU: Nvidia RTX 3080
Behuizing: Fractal Design Define 7 (Tempered Glass)
RAM: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D-32GTZN
SSD: Samsung 980 1TB + Samsung 970 Evo Plus 1TB
Voeding: Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W
CPU-koeler: Noctua NH-D15 chromax.black

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (Boxed)€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenNvidia RTX 3080€ 720,-€ 720,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass€ 155,-€ 155,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 100,-€ 100,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D-32GTZN€ 160,-€ 160,-
1VoedingenBe Quiet! Dark Power Pro 11 850W € 210,-€ 210,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 230,-€ 230,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 139,-€ 139,-
Totaal€ 2.432,-

[ Voor 41% gewijzigd door Nazara op 07-10-2020 00:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:39
Prima build.

Het moederbord is wat duur. De stuk goedkopere pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi is beter.

Misschien is B550 ook wel een optie als je er geen 2 videokaarten in gaat zetten. VRM is voldoende om te overklokken:

pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk
pricewatch: Asus ROG Strix B550-F Gaming
pricewatch: ASRock B550 Extreme4

Ik zou er trouwens nog 2 casefans bij doen voor airflow

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
in het kader van snelheid waar je weinig van merkt versus kosten, kun je de ssd's ook vervangen door:
pricewatch: Kingston A2000 1TB
van het verschil in snelheid t.ov. de samsungs merk je in dagelijks gebruik en gamen niks, en scheelt wel € 150.
verder kun je op de koeler geld besparen door te gaan voor deze:
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
die levert praktisch even goede prestaties, maar voor een kwart minder geld. al kan een koeler ook een kwestie van smaak zijn in een case met een glazen zijkant, dus als je de look van de Noctua tof vind, gewoon doen.
en qua airflow zijn er betere cases dan de Define 7, dus zoals @Djarune zegt: extra fans, of een opener case (maar ook hier geldt deels het argument van smaak).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:39
Dat was ik inderdaad nog vergeten te melden. Ik ben met @Kamato eens dat die SSD's erg duur zijn. Je kunt nu beter gaan voor een enkele pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB. Die presteert ongeveer net zo goed als de Evo Plus. Kun je in de toekomst altijd nog een PCIe 4.0 SSD halen als de prijzen omlaag gaan (en je het denkt nodig te hebben).

De Define 7 doet het niet slecht qua koeling vs stilte, maar legt het behoorlijk af tegen de pricewatch: Fractal Design Meshify C - TG wat betreft de koeling.

Hier een duidelijke review over de Define 7 van Gamersnexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazara
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12-2020
Helemaal top Djarune en Kamato. Ik ga jullie aanbevelingen gebruiken.
Bedankt!