Alarmsysteem effectief middel of introductie v extra risico?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Hi allemaal,

Er zijn een aantal vragen die al een tijdje "rijpen" in mijn brein:

- "Heb je nu echt iets aan een alarmsysteem"? M.a.w.: Maakt het een inbreker veel uit? Zouden ze er erg van schrikken als het afgaat, of roven ze alsnog je huis leeg in 2 minuten?

- Kunnen inbrekers scannen op een bepaald soort signaal (van de afstandsbediening?) waardoor je juist verraadt dat je een alarm, en dus wellicht kostbaarheden, in huis hebt?

- Omzeilt een beroepsinbreker een alarmsysteem met gemak?

Ik zit te denken aan een woonveilig alarm. Iets dat samenwerkt met Philips Hue. Dan kunnen mijn lampen ook knipperen en is het nog duidelijker voor de buurt WAAR het alarm precies gaat. De electriciteitskabels lopen overigens langs mijn woningdeur (op twee hoog). Waarschijnlijk kun je de hoofdstop laten knallen als je sluiting maakt. Ik weet niet of dat veel uitmaakt of dat een alarm dan wellicht af gaat?

Kortom wat is jullie mening over het nut van een alarmsysteem? Het kan heel persoonlijk zijn of je er in gelooft wellicht. Kan het helpen? En maakt het nog veel uit wat voor systeem?

Ik ben benieuwd naar jullie 5 cents,
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:55
Tierelier schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:12:

- Kunnen inbrekers scannen op een bepaald soort signaal (van de afstandsbediening?) waardoor je juist verraadt dat je een alarm, en dus wellicht kostbaarheden, in huis hebt?
De meeste mensen met een alarmsysteem doen er niet zo geheimzinnig over dat ze een alarm hebben, maar plakken juist overal stickers op de ramen om daar op te attenderen... Waarschijnlijk in de hoop dat het juist afschrikt. ;)

Afhankelijk van de buurt en de soort woning zal het misschien wel juist een teken zijn dat er iets te halen valt. Een alarmsyteem in een goedkoop huurflatje in een slechte wijk, valt wel zo uit de toon dat mensen er misschien iets achter gaan zoeken. Maar een alarmsysteem op een vrijstaande woning in het buitengebied is denk ik wel de norm, dus daar zal het geen extra aantrekkingskracht op inbrekers hebben. En natuurlijk zijn er een heleboel gradaties hiertussen...

Ik zou me in een doorsnee woonwijk niet zo druk maken dat het een extra aantrekkingskracht is. Zou het juist kenbaar maken in de hoop dat ze naar de buren doorlopen. Als ze het alarm pas ontdekken als ze binnen staan heb jij al een kapotte deur..
- Omzeilt een beroepsinbreker een alarmsysteem met gemak?
Als je wilt krijg je alles kapot, maar dat zal even duren en in die tijd gaat het alarm af als het goed is. Hoe verwacht je dat buren reageren als jouw alarm 30 seconden af gaat? Komen ze kijken? Of denken ze "Ah de buurman liet perongeluk het alarm af gaan, maar hij heeft het blijkbaar al weer opgelost".

Als je echt iets bedrijfszekers wilt dan moet je doormelding naar een alarmcentrale erbij hebben, die ook actie onderneemt bij een storing of uitval.
Ik zit te denken aan een woonveilig alarm. Iets dat samenwerkt met Philips Hue. Dan kunnen mijn lampen ook knipperen en is het nog duidelijker voor de buurt WAAR het alarm precies gaat. De electriciteitskabels lopen overigens langs mijn woningdeur (op twee hoog). Waarschijnlijk kun je de hoofdstop laten knallen als je sluiting maakt. Ik weet niet of dat veel uitmaakt of dat een alarm dan wellicht af gaat?
Een alarmsysteem heeft een backupaccu zodat het ook blijft werken bij spanningsuitval.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je buren willen je alarm nieteens horen ;) Door de vele valse alarmen jaren geleden werden sommige woonwijken nagenoeg onbewoonbaar als het spinnen seizoen weer begon.
En dan kwam na een dag ofzo de brandweer dat ding van de gevel beuken, als je het doet, zorg voor een maximale alarm tijd. je buren zullen je dankbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een alarm is effectief tegen de gelegenheidsinbreker die de straat scant naar makkelijke snelle prooien. Ziet hij een alarm (of alleen de sticker al) dan loopt hij door naar de volgende.

Heb je een beroepsinbreker dan is de kans groot dat hij het bij vooraat op een adres heeft gemunt. Als hij bij je in wil breken, dan doet hij dat. Wel of geen alarm is niet bepaald relevant voor deze groep.

Wat (naast een eventueel alarm) wel goed helpt is vertragen. Van de inbreker wel te verstaan. Dus gebruik stevig hang en sluitwerk, stevige deuren en waar mogelijk ook binnendeuren stevig (niet van die kartonnen dingen) en in het slot draaien als je weg bent. (Toegegeven, in een thuis situatie doe je dat niet heel snel, maar in bedrijfspanden zie je dat wel vaak). Hoe meer tijd het kost om binnen te komen, hoe minder kans je hebt dat ze doorzetten. Want tijd is heel kostbaar.

Licht, hebben inbrekers ook een hekel aan. Dus bewegingsmelders buiten met een flinke schijnwerper op iemands kop zetten die je terrein op loopt en dat binnen ook toepassen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20

Reptile209

- gers -

@remco_k dat over licht kan twee kanten op werken. In een gesloten tuin is licht ideaal: je ziet wat je doet en niemand ziet jou. Licht op een plaats waar juist erg zichtbaar wordt dat er iemand aan de deur staat te morrelen helpt dan weer wél.

Een gelegenheidsdief is misschien zelfs bereid om je keukenraam in te slaan om je dure laptop van tafel te grissen. Dan maakt de herrie van een alarm ook niet meer uit.
Stickers van een alarm en goed hang- & sluitwerk maken jouw huis minder aantrekkelijk dan dat van de buren. Dus tenzij men weet dat je een Van Gogh boven je bed hebt hangen, heb je grote kans dat ze je overslaan voor een snelle kraak.

Het is dus een afweging tussen je eigen ongemak (!), vertragen en afschrikken.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Dus eigenlijk zeggen jullie allemaal dat jullie een sticker zouden plakken. Grappig is dat. Omdat ik op de een of andere manier zelf eerder geneigd zou zijn om een inbreker te verassen met een alarmsysteem. Dit dus vanwege het feit dat, op die wijze, je niet adverteerd met je kostbaarheden. Om het zo maar even te zeggen.

Een echte gelegenheidsdief..., ik weet niet of je daarvan kan spreken op 2 hoog. Het is een pand met meerdere verdiepingen. Regelmatig wordt er bij drie huizen tegelijk ingebroken als er niemand thuis is in het pand. Heb ik begrepen. Als ze eenmaal weg zijn bij de straat omdat ze het pand binnen zijn, dan is het meest riskante gedeelte achter de rug voor ze en willen ze vaak drie verdiepingen pakken. Dan heb je volgens mij ook met beroeps-inbrekers te maken. Maar ook een soort van gelegenheids evengoed... Ik denk dat dan een alarm wel kan helpen. Of een sticker inderdaad. Ik vraag mij af of een alarm iets toevoegd aan een sticker...

Een lamp bij de voordeur, bij de straat, is wel een goed idee inderdaad... Volgens mij is dat ook het laatste wat ik nodig heb om een keurmerk veilig wonen te kunnen krijgen. Kan ik weer korting krijgen op mijn inbraakverzekering

Overigens is het heeeel belangrijk om inderdaad nooit je alarm te laten af gaan. Echt een doodzonde omdat buren dan niet meer gealarmeerd zijn erdoor. Zeker waar...

[ Voor 6% gewijzigd door Tierelier op 06-10-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Goed hang en sluitwerk is belangrijk, hoewel een inbreker over het algemeen binnen 3 minuten binnen is. Als je op 2 hoog woont, is het voorkomen van opklim mogelijkheden ook belangrijk. Als er regelmatig wordt ingebroken, zou ik zeker een alarmsysteem overwegen, dat schrikt gewoon af.

Kun je aangeven op welke wijze er in het verleden is ingebroken?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Er is nooit ingebroken in mijn huis. Niet toen wij er woonden igg. Er zit een driepuntsslot en er zit staal in de deur. Anti inbraakstrip op de deur. Op zich prima voor elkaar. Meer kan/wil ik niet doen. Er is maar 1 toegangsdeur tot ons appartement. Het is een hoekhuis. Dus hier bestaat alleen de straatkant. Geen tuin of balkon. Ik heb maar 1 deur te beveiligen dus.

Een alarm schrikt af? Lees ik daaruit dat jij ook een sticker zou plakken? Of dat niet? Hahaha, op de een of andere manier blijft een verassing voor de inbreker mij ook wel trekken; zonder dat je adverteert met je kostbaarheden... Als iedereen hier echt zegt dat een sticker slimmer is neem ik dat zeker in overweging...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:13

ericplan

5180 Wp PV

Tierelier schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:18:
Er is nooit ingebroken in mijn huis. Niet toen wij er woonden igg. Er zit een driepuntsslot en er zit staal in de deur. Anti inbraakstrip op de deur. Op zich prima voor elkaar. Meer kan/wil ik niet doen. Er is maar 1 toegangsdeur tot ons appartement. Het is een hoekhuis. Dus hier bestaat alleen de straatkant. Geen tuin of balkon. Ik heb maar 1 deur te beveiligen dus.

Een alarm schrikt af? Lees ik daaruit dat jij ook een sticker zou plakken? Of dat niet? Hahaha, op de een of andere manier blijft een verassing voor de inbreker mij ook wel trekken; zonder dat je adverteert met je kostbaarheden... Als iedereen hier echt zegt dat een sticker slimmer is neem ik dat zeker in overweging...
Verassing van de inbreker is wel erg doortastend :o
Mij lijkt van belang hoe erg het opvalt als een inbreker jouw voordeur probeert te kraken. In ons kleine complex gaat een inbreker niet snel aan de gang, omdat zijn vluchtroute te snel gevaar loopt. Ingesloten worden door de buren, daar kiest een inbreker niet snel voor.

A'dam PVOutput

Pagina: 1