Gipsmuur verstevigen ivm ophangen tv?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msafin86
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-04-2021
Hoi allen. Ik ben onlangs verhuist. In de woonkamer staat een gipsmuurtje (hol met 12mm platen) waar ik een tv aan wil hangen (zie bijlage!). Ik vraag me zelf heel erg af of daar wel een tv aan kan hangen, sinds het een gipsmuur is. Ook heeft de eigenaar hiervoor al in de muur geboord voor zijn (stuk lichtere) tv. De tv die er komt te hangen is 30kg.

Indien dit niet kan wil ik namelijk deze muur versterken. Wellicht door een houten frame te plaatsen, die weer dichtmaken en weer schilderen om vervolgens daar de tv op vast te maken. Ik ben echter geen kenner en niet zo'n klusser. Wat is handig/ aan te raden en is het wel nodig om de muur te verstevigen? Ik loop nu vast en wil er graag snel iets aan doen.

Ik heb hier een video van de tv en beugel, mocht dat nodig zijn. Zie de bijlage voor de muur.

Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k99Mizv0tFLemkk0Fe3yJ2_avVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ix1BWoeHcPk9iDbhPilZOcG5.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
Je kan heel zachtjes kloppen om te achterhalen waar de versteviging achter de muur zit.
Kan mij niet voorstellen dat het een geheel losse plaats is die alleen op de randen vastzit.
Normaal gesproken heb je daar een metalen of houten frame achter zitten.

Anders, het is maar gips. Nieuwe gipsplaat is zo gekocht als nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

De algemene vraag lijkt me hier om een wand te verstevigen, dat er een TV aan gemonteerd moet gaan worden is bijzaak. Ik denk dat je in Wonen & Verbouwen meer kans hebt op een antowoord. Schop ik het topic die kant op: TB > WVB

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:08
Afstand tussen de staanders is 60 cm.
Plank van 60 cm pakken en die op de staanders schroeven, daar je tv aan?

Moet stevig zat zijn denk ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:40
Je zou ook nog het gips er af kunnen halen, een lekker dikke OSB-plaat rechtop zetten en vastmaken aan het frame (laat de plaat ook steunen op de vloer) en er dan weer nieuwe gipsplaten voorzetten. Dan hoef je niet te gokken waar je moet boren en is het verdomde stevig. Hangt bij mij een radiator aan!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
Aan 12mm gipsplaat kun je gewoon een flatscreen-tv ophangen hoor.

Met fischer metalen hollewandpluggen M6/M8
(Niet huismerk nemen!)
En de bijbehorende tang gebruiken, anders sloop je de gipsplaat omdat de plug gaat draaien.

Bij mijn vorige werk hingen we reisinformatie displays met 4 van die pluggen aan gipsplaten op.
Die displays zijn eigenlijk gewoon 50" schermen in een aluminium kast met een glasplaat ervoor.

Thuis ook jaren een flatscreen met een muurbeugel aan 4 van die pluggen gehangen.

Vertrouw je het echt niet.

Dan met een gatenzaag even 2 gaten in de gipsplaat boren op lijn met waar de schroeven komen.
Dan een lat hout via het gat in de muur schuiven.
Met gipsplaatschroefjes de lat vastzetten.
Uitgezaagde rondje met schroeven weer terugplaatsen in het gat op de lat.
Afsmeren en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msafin86
Ik dacht even dat ik een mail zou krijgen bij reactie, dus ik ben even stil geweest omdat ik niks had ontvangen. Excuus. Nog steeds aan de orde!!

Achter de gipsplaat zitten metalen studs/ staanders die vermoedelijk 60cm uit elkaar zitten.

@Frontysco Daar zou ik inderdaad een houten plaat op kunnen bevestigen. Echter... De tv moet echt plat tegen de muur komen, wat bij deze tv kan (zie video) en ik echt wil. Dus een houten achter de tv (dus op de gipsplaat) is geen optie. Zou de beugel ook direct in de studs kunnen hangen? Dan moeten die studs echter wel precies op de goede hoogte zitten en dat zitten ze vrijwel zeker niet.

@FRANQ Ik hoorde ook van iemand dat dit mogelijk moet zijn (dus zonder versteviging). Echter komt de beugel bij het bevestigen en wisselen van kabels van de muur en komt er veel meer druk op te staan. Lukt dat dan nog steeds denk je? De tv is 30kg.

Ik zit er ook aan te denken om toch gips weg te zagen en er hout achter te zetten. Dan het gips weer terug en dichtsmeren. Echter is de ruimte achter de muur (dus de andere kant dan op de foto) verdeeld tussen 2 ruimtes. Dus dan moet ik in de voorste plaat zagen die je op de foto ziet. Mijn vraag is dan: lukt het via die kant wel om een houten lat aan de metalen studs vast te maken? Dat wil je dan eigenlijk vanaf de andere kant doen..

[ Voor 15% gewijzigd door msafin86 op 09-10-2020 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
De metalstud-profielen worden verticaal geplaatst dus zitten altijd op de goeie hoogte, breedte is een uitdaging.
Met het juiste bevestigingsmateriaal kan je makkelijk een tv op hangen aan een gipsplaat, met een tv die enkel plat tegen de muur hangt zijn de krachten hoofdzakelijk afschuif en geen trekkracht.
Gipsplaten er overheen zetten met polyamide zodat je dubbel gips krijgt (en dan het liefst een diamondboard van knauf ) is ook een mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
msafin86 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:10:

@FRANQ Ik hoorde ook van iemand dat dit mogelijk moet zijn (dus zonder versteviging). Echter komt de beugel bij het bevestigen en wisselen van kabels van de muur en komt er veel meer druk op te staan. Lukt dat dan nog steeds denk je? De tv is 30kg.
Een zwenkarm gaat niet.
msafin86 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:10:

Ik zit er ook aan te denken om toch gips weg te zagen en er hout achter te zetten. Dan het gips weer terug en dichtsmeren. Echter is de ruimte achter de muur (dus de andere kant dan op de foto) verdeeld tussen 2 ruimtes. Dus dan moet ik in de voorste plaat zagen die je op de foto ziet. Mijn vraag is dan: lukt het via die kant wel om een houten lat aan de metalen studs vast te maken? Dat wil je dan eigenlijk vanaf de andere kant doen..
De latten hoeven niet aan de metal studs.

Je creëert een anker in de muur.
Een lat van 30 cm trek je niet door de muur heen.

Maar een grotere plaat kan ook, dan maak je je gat groter.

Wat dat betreft is gipsplaat makkelijk.
Want met een beetje plamuur smeer je de naden zo weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Bovendien, er hangt een tv plat tegenaan, ik denk paar cm ervanaf?
Dus zo'n naar midden achter tv valt niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 07:25:
Bovendien, er hangt een tv plat tegenaan, ik denk paar cm ervanaf?
Net het filmpje bekeken, en nee er zit niet een paar cm tussen. Deze hangt als een schilderij tegen de muur, plat.

Aan het filmpje te zien mag je niet te snel bewegen bij het ophangen en moet je alles op z'n elfendertigst doen.

@msafin86 Wanneer je de muur wilt verstevigen voor deze tv dan zul je moeten breken óf er nog een laag gips overheen zetten. Dan heb je dubbel gips, dat moet toch best wel wat gewicht kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zie in het filmpje 6 of 8 wandschroeven de wandbeugel ingaan. Daarvan moeten er toch wel 2 een metal stud kunnen raken. De rest gewoon met de vermelde pluggen monteren en gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Thijsmans op 10-10-2020 09:41 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Gat maken iets groter dan de bevestiging plaat van de TV. Een wat langere plank (12mm multiplex oid) het gat in schuiven en deze (door de gipsplaat heen) vastschroeven. Nu heb je een mooi stuk multiplex achter het gips om de beugel in vast te schroeven en je multiplex verdeelt het gewicht over een groter deel van de gipsplaat. Ik zou nog een dot kit op de multiplex doen zodat hij aan de achterkant van je gipsplaat zit gelijmd.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Heb zelf het zelfde gehad. Mijn oplossing?

Muurplaten verwijderd, binnen het frame dat ik heb geplaatst (er zat hout, ik ben overgestapt op metalen studs) een houten, mutiplex. plaat van 18 mm bevestigd. Platen er tegen aan en afwerken. En dan de TV ophangen. En die plaat heb ik gewoon lekker groot, dus tussen de studs in totaal 120 cm geplaatst (in 2 delen) zodat ik op de toekomst ben voorbbereid.

edit ; ik had de gipsplaat niet tegen de multiplex plaat gelijmd, maar dat is zeker een goed idee.

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 10-10-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msafin86
@FRANQ De tv komt echt helemaal plat aan de muur. Enkel bij het bevestigen en als je een kabel moet wisselen oid komt de tv wat van de muur af, zoals in het filmpje. Op die moment staat er dus meer druk op en daar vrees ik een beetje voor.

Mocht er een houten plaat achter gemonteerd moeten worden kan er denk ik wel een aardig stuk gips weggezaagd worden. Dat kun je met gips volgens mij helemaal mooi dichtmaken en dan even schuren en schilderen. Lukt dat via de voorkant denk je? Zoals gezegd kan het niet via de achterkant omdat daar 2 ruimtes zitten. Maar het hout hoeft niet aan de studs bevestigd te worden zeg je?

@sypie @D.deJong Een extra laag gips heb ik niet aan gedacht. Dat zou een optie zijn. Die neem ik even mee. Denk wel nog lichte voorkeur voor iets van hout erachter. Als de muur dikker wordt door een extra plaat zit ik met de plinten. Niet een big deal, maar toch.

@Thijsmans Misschien heb heb je gelijk en moet het zonder gips weghalen en hout monteren lukken als er schroeven door de studs kunnen. Op de foto zie je 2 gaten zitten. Ik zie een stud direct achter het bovenste gat zitten. Als ik dan 60cm naar links ga zou daar de andere moeten zitten. Deze zitten dan niet precies gecentreerd over de muur. Ik denk zelf dat ik dan 2 schroeven in de stud kan zitten (op 1 lijn) en de rest niet. Zou misschien wel kunnen?

[ Voor 7% gewijzigd door msafin86 op 10-10-2020 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:58
Met een paar hollewandankers of goede pluggen zie ik niet zo'n probleem. Per plug creëer je dan (bij enkele gipsplaat van 12,5mm) een draagkracht van 30kg en de plug kan een trekkracht van 15kg aan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:40

CeesKees

I rest my Kees

30 kg tv? Dat is een flinke unit!

Ik zou er nog een laag platen tegenaan gooien. Of osb en dan stucplaatjes.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superfunki
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 06:02
FRANQ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:17:

(Niet huismerk nemen!)
En de bijbehorende tang gebruiken, anders sloop je de gipsplaat omdat de plug gaat draaien.

Bij mijn vorige werk hingen we reisinformatie displays met 4 van die pluggen aan gipsplaten op.
Die displays zijn eigenlijk gewoon 50" schermen in een aluminium kast met een glasplaat ervoor.

Thuis ook jaren een flatscreen met een muurbeugel aan 4 van die pluggen gehangen.

Dan met een gatenzaag even 2 gaten in de gipsplaat boren op lijn met waar de schroeven komen.
Dan een lat hout via het gat in de muur schuiven.
Met gipsplaatschroefjes de lat vastzetten.
Uitgezaagde rondje met schroeven weer terugplaatsen in het gat op de lat.
Afsmeren en klaar.
Ah er bestaat een tang voor die M6 pluggen. Heb er zeker 5 a 10 verkloot :). Dank voor deze info

Overigens werkt het prima, mijn tv hangt er ook zeer stabiel aan op een gipsplaten wandje, sans issues. T is maar net hoe moeilijk je het jezelf wilt maken natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Vaak ben je te bang.
Met een goede set pluggen kan dit prima aan een enkele 12mm gipsplaat. Een 9,5 mm gipsplaat is wel echt te dun vrees ik, dan gaat de plaat zelf krom staan.

Ik zou dan de onderste rij met toggler SP doen, die zijn goed op afschuiving. Deze dragen de tv als hij tegen de wand zit.
En dan de bovenste rij met toggler hollewandankers M6, die zijn goed op trek. Waardoor hij blijft hangen als je de tv naar voren trekt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@msafin86 Bevestig een montage plaat op het achterliggende rachelwerk en monteer daar je TV aan.
(vaak op 60cm afstand)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

msafin86 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:37:
@Thijsmans Misschien heb heb je gelijk en moet het zonder gips weghalen en hout monteren lukken als er schroeven door de studs kunnen. Op de foto zie je 2 gaten zitten. Ik zie een stud direct achter het bovenste gat zitten. Als ik dan 60cm naar links ga zou daar de andere moeten zitten. Deze zitten dan niet precies gecentreerd over de muur. Ik denk zelf dat ik dan 2 schroeven in de stud kan zitten (op 1 lijn) en de rest niet. Zou misschien wel kunnen?
Hoe bedoel je dit? Loopt er een stud boven het gat, als in: horizontaal? Normaliter verwacht je een stud verticaal (en dus niet boven een gat, maar er achter), maar misschien heeft de bouwer er een horizontaal stuk ingezet om... een TV aan te hangen? :) Met een magneet of stud-finder moet je toch al een eindje komen!

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:47
Heb zelf een TV ook aan op een gipsmuur hangen.
De plek waar ik hem wou ophangen had ik ook maar 1 houten balk waar ik de beugel op vast kon schroeven.
Dit opgelost door de beugel eerst op een stalen strip vast te zetten.
Deze strip kon ik vervolgens wel op 2 balken in de muur vast schroeven.
Zou je hier ook kunnen doen door de strip in het gips te verzinken en daar vervolgens de beugel op vast te zetten.
Zelf een 4mm gewalst staal gebruikt, kan je waarschijnlijk nog 10 tv's aan ophangen qua gewicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Met een paar neodymium magneten vind je trouwens erg makkelijk de schroeven van de gipsplaten.
En die zitten weer in de balken, dus daar kun je altijd goed schroeven.

Ik heb op mijn slaapkamer een ikea besta kast met 6 van de door mij eerder genoemde pluggen aan een 12mm gipsplaat wand hangen.
(Volgens mij zat er maar één van de 6 schroeven toevallig op een houten staander)
Edit even gekeken naar de schroefkoppen, 2 zitten er in hout
Staat nog een tv op ook, en een beeld van 10kg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRSpeFiSwNU__8UrOs2XcEKVwmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQ7bBIuMyZHQHlKP4t5snbdf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door FRANQ op 10-10-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:14

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik weet het niet en ik wens je veel succes. Ik heb ook een tv van 30 kilo en no way dat ik die aan een dun gipswandje toevertrouw. Gips is voor mij daar te onbetrouwbaar voor. Niet dat het meteen naar beneden dondert maar trillingen in het huis, jaar in jaar uit, dat gaat volgens mij effect hebben (ik heb keilbouten uit gipsblokken zien komen met minder gewicht vanwege dit).

Persoonlijk zou ik die hele gipsplaat vervangen met iets steviger materiaal, mdf of zo.

[ Voor 9% gewijzigd door RoamingZombie op 10-10-2020 21:42 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Als het een Knauf Diamondboard plaat is sure, anders niet ophangen aan een standaard gipsplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:02
FRANQ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:17:

(Niet huismerk nemen!)

Dit, hier hangt al 3 jaar een tv met soundbar aan een muur van 8mm gipsplaat, je moet er alleen niet zelf aan gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:19
Toggler spreidpluggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marec77
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-01-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
FRANQ schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:39:
Met een paar neodymium magneten vind je trouwens erg makkelijk de schroeven van de gipsplaten.
En die zitten weer in de balken, dus daar kun je altijd goed schroeven.

Ik heb op mijn slaapkamer een ikea besta kast met 6 van de door mij eerder genoemde pluggen aan een 12mm gipsplaat wand hangen.
(Volgens mij zat er maar één van de 6 schroeven toevallig op een houten staander)
Edit even gekeken naar de schroefkoppen, 2 zitten er in hout
Staat nog een tv op ook, en een beeld van 10kg.

[Afbeelding]
Mooie kleurtje groen :)

En mooie plinten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msafin86
Dank allemaal hiervoor. Gister dacht ik even van: ik maak het mezelf misschien te moeilijk en de tv aan de gipsplaat bevestigen moet gewoon kunnen. Die Toggler plugs kunnen namelijk best wat hebben en wat @Illusion zegt moet denk ik kunnen. Anderen bevestigen dit, maar ik zie ook reacties waarbij gezegd wordt dat in de staanders of aan houten plaat erachter bevestigen een beter plan is.

Conclusie bij mij is nu echter dat ik het t liefst overdreven stevig heb dan een oplossing die me niet volledig tot rust stelt. Geen zin om me druk te maken of het misschien net niet stevig genoeg is of om heel voorzichtig te zijn als ik een kabel wil wisselen ofzo (en hem dus iets van de muur moet trekken). Dus ik ga dan denk ik liever voor die extra zekerheid en stevigheid door er een plaat achter te zetten. Dus muurtje open maken, houten plaat erachter en dichtmaken.

@Thijsmans Sorry voor de verwarring, ze zitten gewoon verticaal. Ik bedoel dat de middelste 2 staanders samen niet in het midden van de muur zitten. Als ik de tv in het midden ophang kan die maar aan 1 staander.

[ Voor 38% gewijzigd door msafin86 op 11-10-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt nog geluk dat ze metaal gebruikt hebben en je dat goed kunt peilen met een metaalzoeker. Ik heb ooit een lelijke holle wand gesloopt om er een nieuwe te kunnen plaatsen. De bouwer van die oude wand vond het een goed idee om alles horizontaal te bevestigen. Ik verwachtte eigenlijk verticaal geplaatste gipsplaten. :)

Verder zal ik mijn mond maar houden. Ik bouw altijd alles te zwaar en had het muurtje waarschijnlijk al deels gesloopt om iets stevigers neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msafin86
Zat nog overigens nog te kijken naar hollewandpluggen en de draagkracht.
Ik zie op het doosje van Toggler staan dat elke plug 70kg kan dragen in een gipsplaats tussen de 9mm en de 13mm. Ik weet niet of ik dat moet geloven, maar gezien er zeker 6 schroeven in de beugel kunnen zou dat dus met gemak moeten kunnen dus nu begin ik weer te denken. Gedachtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Als zou je het met 4 pluggen doen dat is nog geen 8 kg per plug, daar kan makkelijk nog het dubbele of drievoudige aan hangen. Het is uiteraard belangrijk dat de plug op de juiste manier gemonteerd wordt en bijvoorbeeld niet in een te groot gat wordt gerommeld, dan gaat het gauw mis.
Op het doosje of zakje staat normaal gesproken ook hoeveel je er aan kunt ophangen.
Maar juist toepassen en zorgvuldig aanbrengen is die 30 kg aan gipsplaat hangen sowieso geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msafin86
Ik heb de beugel nog nader bekeken. Er kunnen wel tot 12 schroeven in ipv 6.
Dus met de juiste pluggen en bevestiging heb ik dan dus wel echt zekerheid dat deze helemaal vast zitten lijkt me. Dus dat moet inderdaad geen probleem zijn toch...

Enige punt nog is dat de beugel smal is, dus het gewicht is niet heel erg verspreid over de tv. Als ik tijdens bevestigen iets merk van instabiliteit of fragiliteit van de muur ga ik wel direct maatregelen nemen en hout achter de muur plaatsen.

Ik laat weten hoe dit afloopt, zodat anderen er misschien ook wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:50

Meneer aard

Porsche rulez!

Je zou evt nog een plaat hout over de gipsplaat kunnen bevestigen dmv meerdere Toggler pluggen, en daarop je beugel. Nadeel is dat de tv naar voren komt.

In het verleden ook met die stalen toggler pluggen een tv in een gipswand opgehangen, dat ging meer dan prima. Al was het niet mogelijk om de gipsplaat erachter te zetten.
Zelf zou ik (ik deel je zorgen namelijk / ken het gevoel), de gipsplaat open maken, balken erachter met mogelijk een OSB plaat met daarop een gips plaat. Zo loop je nooit de klooien met pluggen en zit het meteen mooi stabiel waarbij het gewicht verdeeld wordt op de houten plaat/ frame ipv gips plaat.

Ik zou er mijn 60" plasma ook niet met een gerust hart ophangen aan een gipswandje..

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msafin86
@Meneer aard Haha telkens als ik gerust gesteld ben doordat die metalen pluggen gewoon heel veel kunnen hebben begin ik na dit soort berichten weer te twijfelen. Ik weet gewoon dat het aan me knaagt als het niet mega goed vast zit. De verhouding is ook beetje 50/50: de helft zegt dat de pluggen helemaal prima zijn werk gaan doen. Op een gegeven moment moet je gewoon de knoop doorhakken dus maak de muur toch open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
msafin86 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:24:
@Meneer aard Haha telkens als ik gerust gesteld ben doordat die metalen pluggen gewoon heel veel kunnen hebben begin ik na dit soort berichten weer te twijfelen. Ik weet gewoon dat het aan me knaagt als het niet mega goed vast zit. De verhouding is ook beetje 50/50: de helft zegt dat de pluggen helemaal prima zijn werk gaan doen. Op een gegeven moment moet je gewoon de knoop doorhakken dus maak de muur toch open.
Bij twijfel niet doen zegt men ;)
Al weet ik dat het kan.

Dus dan gewoon een gat in de wand snijden (met een multitool/trilzaag gaat dat fantastisch)

Plaat underlayment erachter schuiven die een flink stuk hoger is dan het gat (zo groot mogelijk)

Zorg voor paar dotjes montage kit waar het hout achter de gipsplaten zit boven en onder.

Goed vastschroeven in de gipsplaten boven en onder.

Uitgezaagde deel terugplaatsen en vastschroeven.

Geheel plamuren / schilderen.

Tv ophangen met gewone schroeven :)

Bovenstaande hebben wij gedaan om de trapleuning vast te zetten met stukjes underlayment van 15x30cm
Op bestaande gipswand na het weghalen van de smetplaat.

Kijk dit filmpje even voor het vinden van de balken.
https://youtu.be/glzwY76O0d8

Misschien kun je gewoon op 2 balken schroeven

[ Voor 18% gewijzigd door FRANQ op 12-10-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:50

Meneer aard

Porsche rulez!

msafin86 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:24:
Begrijp dat mijn post je aan het twijfelen brengt, maar als je het doet moet je het goed doen is mijn motto.
En niet dat over een halfjaartje (geloof ik niet hoor, maar in het ergste geval) de tv van de muur komt zetten en dat je denkt had ik maar...

Wat ik heb gemerkt met werken met gips dat het relatief stevig is maar er hoeft maar een zwakke plek in te zitten en in feite wordt het gips bij elkaar gehouden door het karton en evt. stucwerk.
Kun je aardig van een koude kermis thuis komen..

Speel op safe en monteer er gewoon een stuk hout achter. Is wel meer werk i know, maar is relatief simpel.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Help! roep je bij brand, niet bij het ophangen van een TV. ;) Titel aangepast.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msafin86
@Meneer aard Oke, het is duidelijk. Ik ga de muur open maken en er hout achter zetten.
Dan weet ik zeker dat het helemaal goed zit. Dank hiervoor en ook voor het delen van de video @FRANQ

Om het helemaal goed te doen schakel ik even hulp in van een klusser en neem ik deze info mee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• msafin86
Bij deze nog even de aanpak, misschien hebben anderen daar nog wat aan.

Muur is opengemaakt. Hout bevestigd aan de metalen staanders. Gips teruggeplaatst. Beugel bevestigd aan het hout. Zie foto's. Nu even laten drogen allemaal, nog wat beter plamuren, schuren, schilderen en de tv ophangen aan de beugel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwS_mSBZexx0lLGz1Iif7sfHVJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqTSb6o5qUugXJNeK0ZnWsLw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W81xoIWzFLO8EePVNiIqhXr9L1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lS56QTJGjOhfpMgUOm2tBBrI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4q4vnLYxCL-f-FGzFvXQGhmp0M0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slHvmXXpeTYvR2sNbZ1eWH3M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 15:15
Zit het bovenste gat voor je kabeldoorvoer nu niet te laag? Neem aan dat je de kabels door de muur heen naar beneden wilt laten lopen?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• msafin86
@RobbieB Nope de TV valt daar overheen. Is allemaal uitgemeten. Het is een grote tv (65 inch) en de beugel zit helemaal aan de bovenkant van de tv

[ Voor 21% gewijzigd door msafin86 op 22-10-2020 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
https://www.jutphaas.nl/a...e-2-Gyproc_Wandenboek.pdf

Ter lering ende vermaak voor hoeveel gewicht een gipsplaat volgens een bekende leverancier aan kan.
Tevens een indicatie voor hoever de schroeven uit elkaar moeten zitten om geen verkleinende correctiefactor toe te hoeven passen qua maximale belasting.

M.a.w. dat de beugel 12 schroefgaten heeft, wil niet zeggen dat het zinvol is om ze allemaal te gebruiken. Ze kunnen wel eens te dicht op elkaar zitten, waardoor je niet zonder meer ervanuit mag gaan dat elk gat de maximale plug-uit-trek-waarde gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 15:15
msafin86 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:44:
@RobbieB Nope de TV valt daar overheen. Is allemaal uitgemeten. Het is een grote tv (65 inch) en de beugel zit helemaal aan de bovenkant van de tv
Aha, bij de meeste OLED's zitten ze juist onderaan, maar de CX is natuurlijk even dik over de hele hoogte v/d TV, dus dan kan hij ook hoger zitten :)

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Als ik dat zo zie had je die beugel dus ook rechtstreeks door het gips op de staanders kunnen schroeven..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSander
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 17:21
Ik zou er een fermacell gipsvezelplaat over geschroefd hebben. Ik ga nooit meer met gips werken, alleen nog maar met fermacell. Werkt het zelfde als gips, alleen kan je bijna 50 kilo met 1 schroef aan de muur vastmaken. Krijg je ook geen deuken in je wand als je per ongeluk iets stoot.

YouTube: fermacell sterke basis voor de inzet in houtbouw, één plaat voor v...
Pagina: 1