Game pc voor Fortnite haalt verwachte prestaties niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer76
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-03-2024
Hallo, heb een vraag die hier wellicht hoort. Mijn zoon heeft een systeem gekocht 2 weken geleden voor veel geld, incl bouwen E2100. Had daar de nodige verwachtingen bij en is hevig teleurgesteld. Zeg maar gerust :helemaal kapot ervan en slaapt al 2 weken slecht. Werkt wat beter dan ons oude computeryje maar absoluut niet zoveel meer als je zou moeten verwachten.
Hij speelt in low en ervaart zelfs in solo dat het langzaam speelt en niet soepel. Ook heeft hij maar 144 fps. In trio is het helemaal verschrikkelijk. Waar kan dit aan liggen?
Net duur toetsenbord gekocht en wilde een 240 scherm halen. Maar zoals het nu met hem gaat (jongen met beperking) wil hij het verkopen. Wie kan mij aub helpen!
Foto toegevoegd van de componenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGzzPBAtnlDSxV9HOoQD71LMq24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fHYLDjgYDG596EvtpEaNK7rz.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:22
probeer geen topic te kapen, dat is niet netjes.
Voor rest zouden de componenten goed genoeg zijn om het spel te spelen, denk eerder dat je dan ergens anders moet kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:48
Ik vermoed dat het XMP profiel niet juist geconfigureerd is en het RAM daardoor niet op 3200MHz draait.

[ Voor 62% gewijzigd door Djarune op 06-10-2020 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:02

br00ky

Moderator Harde Waren
@Gamer76, ik heb je topic even afgesplitst want zomaar iemand anders topic binnenvallen is niet de bedoeling.

@99ruud99, @Djarune volgens keer alleen even een topicreport aanmaken, dan kan een mod het een en ander verplaatsen. Melden dat een vraag/topic verkeerd staat leidt nogal eens tot het aanmaken van nieuwe topics wat weer extra werk oplevert voor modjes ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Gamer76 144fps, maar welke monitor gebruik je nu ?
Welke snelheid draait het ram ?

Voor klachten zou ik echt naar verkoper gaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandanl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:51
Dingen die je even kan nagaan/ updaten
  • Windows wel geïnstalleerd op de SSD (samsung 970)
  • Windows 10 up to date?
  • XMP profiel ingesteld voor het geheugen in bios, heet op ASUS AMD borden D.O.C.P
  • AMD chipset drivers geïnstalleerd/ up to date?
  • Idem voor videokaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderjk
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-06 19:45
Met beperkte info is diagnose lastig maar dit klinkt als problemen met vsync / gsync / framecap settings in de game, of wellicht in de algemene windows / gpu settings

Dit denk ik omdat 144hz de cap van de monitor is. Die kan 144hz weergeven, en in de game capt hem precies daarop.

Probeer eens vsync aan/uit te zetten.
In het algemeen 1 voor 1 settings tweaken in een trainingsmodus.

Er is ook test programma van nvidia genaamd pendulum demo waarin je in een paar seconden kan zien of je *sync werkt
Gratis te downloaden

Helaas zijn dit soort config issues lastig soms.

Het feit dat de game 144fps haalt zegt me dat er niets echt ernstigs aan de hand is. Probeer eens WindowsKey+G terwijl de game draait voor de Windows Gamebar, die geeft weer of er iets onder 100% load staat. Ik gok van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helza
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 11:23
Die machine zou makkelijk 144hz epic aankunnen (zonder RTX) zonder vertraging, dan is er echt iets anders aan de hand.

Wat ik persoonlijk had met mijn 2070 is dat Fortnite sinds de patch ineens full ultra met RTX / DLSS aanstond, wat bij mij de framerate van 144+ ineens naar <50fps gooide.

Dus disable RTX & DLSS en restart fortnite eens...

[ Voor 58% gewijzigd door Helza op 06-10-2020 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:25

OMD

Maar 144fps??? Que?

Kan iemand mij vertellen waarom dit slecht is?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helza
OMD schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:12:
Maar 144fps??? Que?

Kan iemand mij vertellen waarom dit slecht is?
144hz low settings :) maar idd, als die 144hz niet soepel aanvoelt dan is er iets fout in het systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:41
Draai MSI Afterburner als je aan het gamen bent en post de log hier. We kunnen dan zien voor hoeveel de onderdelen worden belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer76
Heel erg bedankt allemaal alvast. We gaan er zo mee aan de slag, voor zover we dat zelf kunnen. Volgende keer eigen topic, excuus (nieuweling🙄).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer76
Nou, update Windows 10 was niet goed gegaan, staat er nu wel goed op. Maar hij blijft het ervaren. Is ook een goede en zeer snelle speler. Daar ligt het misschien ook aan, hogere eisen dan een groot deel vd spelers? Geen idee, ik bedenk ook maar wat. Helaas te weinig pc-ervaring om meer te kunnen checken. Is er toevallig iemand uit de omgeving A'doorn met veel verstand van Fortnite die voor een vergoeding wil helpen? De pc belandt anders binnenkort
echt bij een ander en dat zou ik behoorlijk sneu vinden. Zou een 3080 echt beter zijn en/of andere processor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Maar wat is precies de klacht dan? Als hij meer FPS wil dan 144, dan moet je denk ik gewoon vsync uitzetten. Maar met 144fps kan je toch prima gamen?

Probeer anders eens duidelijk te omschrijven wat de klachten zijn...

Wat voor scherm zit er nu aan?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
hoeveel fps heeft ie dan wanneer de settings niet op low staan? Maar op high oid?

Verder zou het handig zijn om te vermelden om wat voor scherm dit gaat? Voor het zelfde geld heb je het over een 4k monitor.

144hz komt precies overeen met de verversingssnelheid van sommige beeldschermen. VSync zou dus wel eens simpelweg aan kunnen staan. Niet dat dat een probleem is, want beter dan dat gaat in ieder geval het beeldscherm dan niet aankunnen.

Het verschil in frametijd tussen 144hz en 240hz is nog geen 3ms. Een erg klein verschil.

Misschien zit er buiten het systeem een probleem? Is de ping wel goed? wordt er over wifi of een powerline adapter gespeeld?

[ Voor 20% gewijzigd door NESFreak op 08-10-2020 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walliewop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 15:56
Vsync uitzetten?

Misschien in de power options van de PC kijken? "Control Panel -> Power Options". Op high performance zetten? (Energiebeheer in het Nederlands)

Maximale framerate ingesteld in game (cap)? Alle settings van Fortnite goed nakijken.

Andere programma's op de achtergrond aan het draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23
Meten is weten zonder harde data van temps cpu en gpu load en frequenties kunnen we niets. HWinfo64 installeren meten en delen dus.

Zonder data is 144 fps gewoon een sync limitatie. en is er niets aan de hand. meer is dus niet nuttig en lijkt behoorlijk op zoeken naar iets wat er niet is.
vsync uit en daan weet je het max van je pc maar dat doet niets aan het limiet va je scherm.

[ Voor 49% gewijzigd door computerjunky op 08-10-2020 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 22:46
Laat hem anders zelf even typen wat hij ervaart? Als hij een skilled Fortnite speler is kan hij vast ook wel wat meer info geven over de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer76
Bedankt, ik laat hem vanavond kijken. Hij speelt bedraad vanuit de router (naar zolder), dus niet via WiFi. Het beeldscherm is de OMEN by HP 25 Inch - Gaming Monitor
Zodra hij kan wil hij dus een nieuw beeldscherm, deze hoort bij een andere pc.
Internet is 110 download, 20 upload. Gaan we vandaag verhogen, misschien helpt dat ook wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-10 09:44
Interessante review over je scherm:https://tweakers.net/pric...hp-omen-25-zwart/reviews/
Hier wordt gelinkt naar frameskipping bij het scherm. Wellicht dat dit het probleem is.
Een mogelijke oplossing is de ververssnelheid van je scherm op 120 Hz te zetten. Kun je dit proberen?
Je zou ook een ander scherm kunnen aansluiten om te kijken of het probleem blijft. Blijft dit probleem bij een ander scherm, dan ligt het in ieder geval niet daar aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:30
Het probleem ligt in ieder geval bij het scherm, niet de PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:30
Hoe is het scherm trouwens aangesloten? HDMI of DisplayPort?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Gamer76 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:53:
Internet is 110 download, 20 upload. Gaan we vandaag verhogen, misschien helpt dat ook wat.
Bespaar je de kosten en moeite. Dit gaat echt niet helpen.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer76
Aangesloten via hdmi. Zie dat dat dus anders moet, naast een ander scherm dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-10 09:44
Gamer76 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:31:
Aangesloten via hdmi. Zie dat dat dus anders moet, naast een ander scherm dus.
Ik zou eerst eens kijken of het probleem blijft als je een ververssnelheid van 120Hz instelt, voordat je in de buidel tast voor een nieuw scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, dat had displayport moeten zijn. Daarnaast is die machine best redelijk, overigens spelen de "pro's" doorgaans op de allerlaagste instellingen bij eigenlijk elke game, gewoon om ook op de 99p zaken goeie fps te halen. Ga aub niet naar zaken als RTX kijken. Langzaam/niet soepel zou wat specifieker gemaakt mogen worden: wát gaat langzaam/niet soepel? Een flink stuk van het budget is trouwens in RGB gestoken zo te zien IPV ruwe performance (had zelf een B550 moederbordje gekozen bijvoorbeeld... en ipv RGB juist iets van een 3080/2080Ti proberen te regelen). Qua CPU/geheugen heb je ruim voldoende... dat scherm is overigens behoorlijk aan de gare kant. Mijn advies:

- GSYNC/Freesync (let op: je framerate is dan feitelijk capped op de max refreshrate van de monitor)
- ALLES behalve TN - fast IPS momenteel ongeveer het beste -- TN doet vaak aan PWM kleurdithering...
- Displayport IPV HDMI (tenzij je naar HDMI2.1 gaat maar dat heeft je GPU niet)
- Indien geen gsync/freesync: zet vsync uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 22:54

me1299

$ondertitel

Benchmark draaien om te zien of de prestaties overeen komen met een gelijkwaardig systeem.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer76
Benchmark was oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helza
Even nagelezen over die monitor, en dat is idd alleen 144hz via dp. Die frameskipping is wat je dus kennenlijk krijgt als je op hdmi zit en dan 144hz probeert, als je dat niet kan veranderen dan de refresh rate op 120h instellen. Je kan even kijken of testufo.com hoe de framerate eruit ziet.

En had hij rtx/dlss, vsync etc al uitgezet? Zo ook zeggen probeer het eens met andere games, kijken hoe het daar gaat.
Pagina: 1