Kortsluiting auto speaker installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas-benjamin
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-04-2021
Beste leden,

ik heb een klein probleempje.

ik heb laatst mijn standaard speakers van mijn Opel Corsa d 2006 vervangen voor speakers van Pioneer G170c.

Nu had ik de speakers opnieuw geknipt en aangesloten, niks aan de hand alles deed het.

Dus de speakers ingebouwd en auto gestart.

Helaas hoorde ik een kleine zachte tik/knal. Auto gestart en de boxen willen testen. Helaas geen geluid….

Deur weer open geschroefd en tot mijn verbazing was er 1 kabel die ik niet hoefde te gebruiken en ik geïsoleerd had los geschoten en tegen mijn metalen deur aan gekomen….kortsluiting neem ik aan?

Ik heb alle zekeringen gecontroleerd en geen 1 is kapot. Ik heb de kabel gemeten alleen helaas niks gemeten. De speakers ook gemeten en deze gaven wel een meting aan.

Wat kan ik hiermee doen? Of hoe kan ik dit verhelpen?

alvast bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 13:42
De sluiting heeft je de eindtrap (versterker transistoren) van je autoradio gekost vrees ik. Deze kun je afschrijven...

[ Voor 12% gewijzigd door ThAZiP op 06-10-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas-benjamin
@ThAZiP geldt dat voor alle speakers? Want mijn speakers achter doen het nog wel gewoon als ik geluid via de autoradio afspeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 17:37
lucas-benjamin schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:00:
[..] tot mijn verbazing was er 1 kabel die ik niet hoefde te gebruiken en ik geïsoleerd had los geschoten en tegen mijn metalen deur aan gekomen….kortsluiting neem ik aan?
Hoe had je die kabel dan geïsoleerd?
Kabels isoleren is in mijn ogen de metalen onderdelen afplakken, verwijderen of afdoppen. zodat deze 'geïsoleerd' zijn en nooit in aanraking met elkaar kunnen komen (of in dit geval met de 'aarde' van de auto)
Ik heb alle zekeringen gecontroleerd en geen 1 is kapot.
Een zekering hoeft er niet kapot uit te zien .. een zekering kan zeker wel defect zijn zonder dat deze de uiterlijke kenmerken van een defect vertoont. Voor ze zekerheid kan je toch deze vervangen maar ik ben bang dat @ThAZiP een heel goed punt heeft en dat de eindtrap defect is.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Het geldt niet voor je speakers, maar voor je autoradio. Je speakers zijn nog heel maar de versterker (de voorste die losschoot sowieso en waarschijnlijk en als je pech hebt, beide kanalen) is/zijn door de kortsluiting defect geraakt.

@DonJunior Ik gok dat TS van die standaard klemmetjes gebruikt heeft waarbij er eentje losgeschoten is omdat ie niet goed vastzat. Beter netjes solderen en een krimpkous er omheen.

[ Voor 28% gewijzigd door ThAZiP op 06-10-2020 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
lucas-benjamin schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:07:
@ThAZiP geldt dat voor alle speakers? Want mijn speakers achter doen het nog wel gewoon als ik geluid via de autoradio afspeel.
Nee die zitten op een andere output

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas-benjamin
@DonJunior

De kabels had ik geïsoleerd dmv afplakken.

Onder welke zekering zullen de speakers dan vallen? Aangezien de rest van de instrumenten v/d auto het wel gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas-benjamin
@ThAZiP valt dat enigzins nog te maken/ is dat mogelijk te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
lucas-benjamin schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:32:
@DonJunior

De kabels had ik geïsoleerd dmv afplakken.

Onder welke zekering zullen de speakers dan vallen? Aangezien de rest van de instrumenten v/d auto het wel gewoon doen.
Ik dacht dat heel je autoradio het niet meer deed en die heeft één zekering binnen de auto en vaak ook één zekering achterop de radio zelf. . Maar als slechts 1 deel van de speakers het niet doet en de rest van de radio doet het gewoon.. dan hoef je niet te kijken naar zekeringen maar is inderdaad je eindtrap gewoon kaduuk.

Wat je eventueel nog kan doen is een kleine versterker aansluiten op je pre-out (als dat al op je radio zit) om zo toch je voor-speakers nog aan te kunnen sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJunior op 06-10-2020 14:39 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas-benjamin
DonJunior schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:38:
[...]

Ik dacht dat heel je autoradio het niet meer deed en die heeft één zekering binnen de auto en vaak ook één zekering achterop de radio zelf. . Maar als slechts 1 deel van de speakers het niet doet en de rest van de radio doet het gewoon.. dan hoef je niet te kijken naar zekeringen maar is inderdaad je eindtrap gewoon kaduuk.

Wat je eventueel nog kan doen is een kleine versterker aansluiten op je pre-out (als dat al op je radio zit) om zo toch je voor-speakers nog aan te kunnen sturen.
Oh nee mijn radio en speakers achter doen het nog gewoon.

Dan zal het dus aan de eindtrap liggen..
Is dit te maken en/of makkelijk te vervangen?

Wat word er bedoeld met een kleine versterker aansluiten op de pre-out?

[ Voor 7% gewijzigd door lucas-benjamin op 06-10-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Welke draad is losgeschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Je zou inderdaad de pre-out kunnen gebruiken om die naar een losse versterker te leiden - echter deze optie lijkt me omslachtiger dan de head-unit vervangen. Los vervangen van die torren kan in theorie wel, maar een nieuwe headunit moet je kunnen kopen voor ~100,- tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas-benjamin
Van de tweeters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
100% de eindtrap dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas-benjamin
Dus als ik het goed begrijp? Zit de eindtrap in de autoradio en zou ik dus een andere autoradio moeten kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

lucas-benjamin schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:01:
[...]

Dus als ik het goed begrijp? Zit de eindtrap in de autoradio en zou ik dus een andere autoradio moeten kopen?
Ja klopt, heel theoretisch* gezien kan een eindtrap vervangen worden, maar gezien de vragen die je stelt is een nieuwe autoradio kopen 'ietsjes makkelijker voor je. :)

*praktisch gezien zal dat niet gaan met al die SMD rommel. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
lucas-benjamin schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:01:
[...]

Correct en precies wat @Lip zei... En zorg ervoor dat je bij de nieuwe radio, je kabels goed aansluit. Nu is het slechts een autoradio, maar sluit je de constante spanningskabel niet goed aan en gaat die liggen vonken dan ben je de volgende keer verder van huis...

[ Voor 29% gewijzigd door ThAZiP op 07-10-2020 11:15 ]

Pagina: 1