Auto verzekering kiezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 14:08
Binnenkort ga ik mijn eerste eigen auto kopen (2de hands, 4 jaar oude Skoda Octavia) en zit verzekeringen te vergelijken.

Ik neem 3 schade vrije jaren mee vanuit mijn zakelijke lease.

Op Independer wat verzekering vergeleken en had eigenlijk verwacht dat de prijzen wel wat zouden verschillen maar sta versteld van het verschil tussen de goedkoopste en de duurdere.

Bij OHRA zou ik All risk voor ongeveer 55 euro in de maand verzekerd zijn. Zou ik dit doen bij Centraal Beheer dan kom ik op 105 euro per maand. Dat is nogal een verschil.
Dan zou je zeggen de dekking zal wel anders zijn, maar van wat ik van vinden zijn ze nagenoeg identiek qua dekking van schade.

Waar oh waar zit dit enorme verschil in? En doe ik er slecht aan om een goedkope verzekering uit te kiezen met het risico van allerlei addertjes onder het gras? Ik ga ervanuit dat een partij als OHRA toch wel te vertrouwen is. Reviews zeggen me weinig, voor bijv OHRA en Centraal Beheer zijn zowel positieve als zeer negatieve reviews te vinden.

En waarom vergelijk ik Centraal Beheer en OHRA? Daar krijg ik 10% collectiviteits korting mee via mn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 23:28
Let er op dat je niet in alle gevallen de schadevrije jaren vanaf je lease mee kan nemen naar prive autoverzekering.

Ook zou ik je niet adviseren om puur naar Centraal Beheer of OHRA te kijken, leuk dat je daar 10% krijgt maar als de inhoudt van de polis anders is of er is een andere partij die goedkoper is voor het zelfde kan dat ook een optie zijn.

Zelf stap ik ook over van zakelijke lease naar prive aankoop, afgelopen jaren heb ik wel schadevrije jaren opgebouwd met een motor. Bij ons (vrouw en mijzelf) komt op dit moment de ANWB er als voordeligste uit.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Erik070 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:17:
Waar oh waar zit dit enorme verschil in?
De verschillende risico-algoritmes die verschillende verzekeraars gebruiken :P De ene denkt dat jouw geboortejaar in jouw postcode in combinatie met auto X in kleur Y 1x per jaar crashed, de andere denkt dat dat maar eens in de 10 jaar gebeurd, beide gebaseerd op hun eigen klantenbestand... :P

Er zit natuurlijk enig verschil in telefonische helpdesk, klantenservice, aangesloten schadebedrijven (wat wellicht ieder jaar weer veranderd) enzovoort. Bij de 'grote namen' zal dat allemaal wel snor zitten.
En waarom vergelijk ik Centraal Beheer en OHRA? Daar krijg ik 10% collectiviteits korting mee via mn werkgever.
Ik ben zelf 2 jaar bij Centraal Beheer verzekerd geweest, ook met collectiviteitskorting. Naar mijn idee was CB zo'n 5% duurder, maar met 10% korting waren ze dus zo'n 5% goedkoper :+

Was sowieso een enorme grap, ik was toen jonger dan 25. Veel verzekeraars willen dan een auto met 150pk niet eens voor je verzekeren, vele anderen vragen de hoofdprijs (WA zat in de range 50 en 150 euro (!!) per maand).
Enkele weken na mijn 25e verjaardag ben ik overgestapt naar een verzekeraar die me eerst uberhaupt niet wou verzekeren - die was toen opeens het goedkoopste 8)7

Ik zou alle verzekeraars vergelijken via bijvoorbeeld independer.nl, en uiteindelijk de goedkoopste enigszins betrouwbare naam uitzoeken.

Mocht je een verzekering afsluiten, kijk dan eens naar cashbackxl.nl. Een allrisk autoverzekering van OHRA via hun referral afsluiten levert je 77 euro op: https://www.cashbackxl.nl/webshops/ohra
Vrijwel iedere verzekeraar kent zo'n cashback, dat gaat regelmatig om >50 euro. En regelmatig overstappen loont.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 06-10-2020 10:52 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 23:28
Inderdaad, vergelijk de polisvoorwaarden met de prijs. Ik heb al meerdere verzekeringen afgesloten via independer, eigenlijk nooit problemen gehad.

Let wel op dingen zoals eigen risico bij ruitschade. Een sterretje of barst heb je zo te pakken, als je dan telkens €250 eigen risico mag aftikken tikt dat wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Knul schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:51:
Inderdaad, vergelijk de polisvoorwaarden met de prijs. Ik heb al meerdere verzekeringen afgesloten via independer, eigenlijk nooit problemen gehad.
Wel oppassen met die vergelijkingssites, die zijn niet altijd onafhankelijk of nemen alleen partijen mee als ze daarvoor betaald worden: https://nos.nl/artikel/20...r-niet-onafhankelijk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 21:36
Eigen risico, vrije keuze voor reparatie, terugval schadevrije jaren, etc. Oftewel lees de polisvoorwaarden en het prijsverschil kun je vast verklaren. Of het verschil in prijs de betere voorwaarden rechtvaardigen is een persoonlijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:06
Richh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:50:

Enkele weken na mijn 25e verjaardag ben ik overgestapt naar een verzekeraar die me eerst uberhaupt niet wou verzekeren - die was toen opeens het goedkoopste 8)7
Juist hierdoor zijn ze de goedkoopste. Als je alle 'moeilijke risico's' op voorhand weigert = bijvoorbeeld bovengemiddelde snelle auto's, boven waarde X en boven gewicht Y en als minimumleeftijd 24 of 25 jaar hanteert, kunnen ze zo'n verzekeringsproduct heel goedkoop aanbieden.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
TheIbex schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Juist hierdoor zijn ze de goedkoopste. Als je alle 'moeilijke risico's' op voorhand weigert = bijvoorbeeld bovengemiddelde snelle auto's, boven waarde X en boven gewicht Y en als minimumleeftijd 24 of 25 jaar hanteert, kunnen ze zo'n verzekeringsproduct heel goedkoop aanbieden.
Dat snap ik - maar het is natuurlijk wel gek dat je op 24-jarige leeftijd en 364 dagen oud eigenlijk als respons krijgt "haha, jij in die auto? Ben je wel helemaal lekker? Dit is zo'n enorm risico: eigenlijk onbetaalbaar, we willen je niet verzekeren!" en 1 dag later "ja gezellig, hier de laagste premie van alle verzekeraars!" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 22:34
Die 105 euro per maand lijkt me dat daar de schadevrije jaren niet meegenomen worden. Heb in m'n scoutinggroep ook een aantal jongens die zulke bedragen betalen voor hun eerste auto. Terwijl ik voor dezelfde auto en verzekering 4 tientjes kwijt ben ( 8 schadevrije jaren)

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 06-10-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 14:08
TerrorSource schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:48:
Let er op dat je niet in alle gevallen de schadevrije jaren vanaf je lease mee kan nemen naar prive autoverzekering.

Ook zou ik je niet adviseren om puur naar Centraal Beheer of OHRA te kijken, leuk dat je daar 10% krijgt maar als de inhoudt van de polis anders is of er is een andere partij die goedkoper is voor het zelfde kan dat ook een optie zijn.

Zelf stap ik ook over van zakelijke lease naar prive aankoop, afgelopen jaren heb ik wel schadevrije jaren opgebouwd met een motor. Bij ons (vrouw en mijzelf) komt op dit moment de ANWB er als voordeligste uit.
Het is idd even afwachten wat ik kan meenemen aan schadevrije jaren. OHRA komt er bij mij al als goedkoopste uit, zonder die 10% korting. Zal wel met zoals hieronder beschreven hun algoritme te maken hebben. Ben al weer 38, woon dan weer wel in centrum Rotterdam, kennelijk rekent Centraal Beheer (maar ook veel andere verzekeraars) dat als hoger risico.
Richh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

De verschillende risico-algoritmes die verschillende verzekeraars gebruiken :P De ene denkt dat jouw geboortejaar in jouw postcode in combinatie met auto X in kleur Y 1x per jaar crashed, de andere denkt dat dat maar eens in de 10 jaar gebeurd, beide gebaseerd op hun eigen klantenbestand... :P

Er zit natuurlijk enig verschil in telefonische helpdesk, klantenservice, aangesloten schadebedrijven (wat wellicht ieder jaar weer veranderd) enzovoort. Bij de 'grote namen' zal dat allemaal wel snor zitten.

Ik zou alle verzekeraars vergelijken via bijvoorbeeld independer.nl, en uiteindelijk de goedkoopste enigszins betrouwbare naam uitzoeken.

Mocht je een verzekering afsluiten, kijk dan eens naar cashbackxl.nl. Een allrisk autoverzekering van OHRA via hun referral afsluiten levert je 77 euro op: https://www.cashbackxl.nl/webshops/ohra
Vrijwel iedere verzekeraar kent zo'n cashback, dat gaat regelmatig om >50 euro. En regelmatig overstappen loont.
Dank voor je uitleg over algoritmes die ze gebruiken. Dat verklaard het verschil waarschijnlijk.
En zal eens kijken naar die cashback acties, altijd mooi meegenomen natuurlijk.
Miyamoto schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:24:
Eigen risico, vrije keuze voor reparatie, terugval schadevrije jaren, etc. Oftewel lees de polisvoorwaarden en het prijsverschil kun je vast verklaren. Of het verschil in prijs de betere voorwaarden rechtvaardigen is een persoonlijke afweging.
Ik zal er eens wat dieper induiken. Wat ze zelf weergeven bij "meer informatie" over hun pakketten kwam ik niet tot nauwelijks verschillen tegen. Maar terugval schadevrije jaren is bijvoorbeeld wel een goeie om te checken.
FastFred schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:29:
Die 105 euro per maand lijkt me dat daar de schadevrije jaren niet meegenomen worden. Heb in m'n scoutinggroep ook een aantal jongens die zulke bedragen betalen voor hun eerste auto. Terwijl ik voor dezelfde auto en verzekering 4 tientjes kwijt ben ( 8 schadevrije jaren)
Bij CB is die 105 dus met 3 schadevrije jaren, niet veel maar toch niet 0 of -5 ofzo. Ik vermoed zoals Richh zegt dat CB mijn situatie als risicovoller ziet, zal Rotterdam wel zijn ofzo.

Anywho, ik heb weer wat kruit om mee te schieten. Dank voor de tips.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:28

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Richh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Dat snap ik - maar het is natuurlijk wel gek dat je op 24-jarige leeftijd en 364 dagen oud eigenlijk als respons krijgt "haha, jij in die auto? Ben je wel helemaal lekker? Dit is zo'n enorm risico: eigenlijk onbetaalbaar, we willen je niet verzekeren!" en 1 dag later "ja gezellig, hier de laagste premie van alle verzekeraars!" 8)7
is toch niks vreemds aan?
Er zit tussen wel of geen alcohol, stemmen, autorijden ook maar één dag.........

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
Tens schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

is toch niks vreemds aan?
Er zit tussen wel of geen alcohol, stemmen, autorijden ook maar één dag.........
Daar hebben we het over een wettelijke verplichting of iets wel/niet mag. Hier gaat het om een risicopremie.
Ik kan me voorstellen dat die voor of na je verjaardag flink kan verschillen, maar het gat tussen 'onbetaalbaar' en '37 euro per maand' vind ik wel heel fors :+

Maar ik snap het principe verder wel hoor :)

Pagina: 1