Toon posts:

Vloerverwarming Actuator met korte looptijd

Pagina: 1
Acties:

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-01 14:11
Hi medeklussers,

Ik hoop dat jullie een tip hebben voor het volgende:

ik ben opzoek naar een actuator voor op de regelbalk die normaal voor vloerverwarming wordt gebruikt.
Nu is het vinden van die actuators niet zo'n probleem alleen werken de meeste van deze dingen met een PTC element (wax). Het nadeel hiervan in mijn geval is dat de looptijd erg lang is zeker omdat de ruimte waar de ketel hangt absoluut niet de warmste is van het huis.
Dus wanneer ik de actuator wil laten lopen duurt het momenteel soms wel 2 tot 3 minuten voordat er iets gebeurd. Het gevolg is dat de ketel afslaat omdat de retour temperatuur heel hoog is waardoor het nog langer duurt voordat de betreffende radiator ook daadwerkelijk warm wordt.

Het gebeurt ook wel eens dat een soort van "loop" ontstaat waarbij de regeling van de verwarming een hele kleine temperatuurstijging waarneemt en de warmtevraag stopt. waardoor het klepje weer sluit en een paar minuten later dit weer opnieuw begint.

ik ben dus opzoek naar een actuator met een servo, die direct opent en sluit :)

Ik gebruik deze regelbalk omdat ik een houtkachel in huis heb maar mijn badkamer en toilet/bijkeuken middels een separaat circuit wil kunnen verwarmen. Ik heb dus 2 groepen op de regelbalk zitten en 1 grote mechaniseklep die het hoofdcircuit van het huis afsluit. Alleen blijkt nu in de praktijk dat de actuatoren op de regelbalk te langzaam zijn naar mijn zin. Het systeem werkt verder helemaal naar wens alleen zou ik het liever sneller willen zien werken :)

momenteel geplaatst zijn de Honeywell 24V NC actuator looptijd is volgens mij 300 seconden :+

iemand al ooit een actuator gevonden die gewoon mechanisch werkt?

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:09
Gebruik je een simpele aan/uit thermostaat? Ik heb een verwarmingscontroller die het signaal naar de ketel vertraagd, hij stuurt eerst de kleppen naar de gewenste stand en pas een paar minuten later gaat de ketel aan. Misschien is het makkelijker om zoiets na te bouwen.

• Reloader
Ik heb een regelbalk die de 3 thermostaten aanstuurt echter lukt het mij niet om de programmering hiervan dusdanig aan te passen dat hij met zo'n vertraging werkt. daar komt dan ook bij dat die vertraging alleen wenselijk is op 2 van 3 kleppen (omdat 1 klep reeds mechanisch is, maar van een separaat type wat niet op de regelbalk zit). achteraf had ik beter 3 van deze kleppen kunnen kiezen echter is daar de ruimte niet echt voor en vandaar dat het een vloerverwarmingsregelbalk is geworden)

de programmering van de regelbalk via de webinterface is ook geen optie omdat de regelbalk via de ethernet aansluiting rechtstreeks communiceert met mijn (OneSmart) domotica server.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zat hier ook naar te zoeken omdat de MT4 inderdaad wat traag is, met 4 minuten.

vond deze:

https://4heat.nl/nl/stelm...elmotor-230v-nc-22cx.html

Openingstijd: 75 seconden
Sluitingstijd 230 V: 3 minuten
Wie biedt er meer ;)

Magnum is trager:
https://www.installatieva...motor-230v-nc-geel-w80003

Heimeier ook 4 minuten:
https://www.wasco.nl/arti...te-1m-1833-00-500/3330370

Robot 2 minuten:
https://4heat.nl/nl/diver...tor-robot-js-230volt.html

Denk dat ik zo'n watts eens ga proberen.

Hier nog een lompe jongen:
https://4heat.nl/nl/stelm...at-stelmotor-230volt.html
Schakelt in 6 seconden maar zal wat herrie maken.

[Voor 69% gewijzigd door MikeyMan op 08-10-2020 10:19]

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• Reloader
MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:08:
Zat hier ook naar te zoeken omdat de MT4 inderdaad wat traag is, met 4 minuten.

vond deze:

https://4heat.nl/nl/stelm...elmotor-230v-nc-22cx.html

Openingstijd: 75 seconden
Sluitingstijd 230 V: 3 minuten
Wie biedt er meer ;)

Magnum is trager:
https://www.installatieva...motor-230v-nc-geel-w80003

Heimeier ook 4 minuten:
https://www.wasco.nl/arti...te-1m-1833-00-500/3330370

Robot 2 minuten:
https://4heat.nl/nl/diver...tor-robot-js-230volt.html

Denk dat ik zo'n watts eens ga proberen.

Hier nog een lompe jongen:
https://4heat.nl/nl/stelm...at-stelmotor-230volt.html
Schakelt in 6 seconden maar zal wat herrie maken.
Thanks, die grote jongen kan ik denk ik net niet kwijt, en mijn systeem is 24v dus dat gaat niet werken :(

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je kunt ook even verder zoeken natuurlijk he :P

De 24v versie van die Watts heeft dezelfde open tijd volgens spec. Gaat alleen langzamer dicht.

Art. Nr. 800000212 zo te zien voor de NC

[Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 08-10-2020 13:40]

• Reloader
MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:38:
Je kunt ook even verder zoeken natuurlijk he :P

De 24v versie van die Watts heeft dezelfde open tijd volgens spec. Gaat alleen langzamer dicht.

Art. Nr. 800000212 zo te zien voor de NC
die had ik inderdaad al gevonden :) maar toch bedankt :9

ik denk dat ik deze ook ga proberen

[Voor 8% gewijzigd door Reloader op 08-10-2020 13:52]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Overigens nu wel spijt van de aanschaf van al die MT4's :X

• Reloader
ja, ach gelukkig zijn ze niet zo heel duur

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Reloader schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:52:
ja, ach gelukkig zijn ze niet zo heel duur
Pers stuk valt het mee, maar heb er nu een stuk of 15 :X

• Reloader
MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Pers stuk valt het mee, maar heb er nu een stuk of 15 :X
:| voorzie jij een heel vakantiepark van vloerverwarming? :P

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Reloader schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:56:
[...]

:| voorzie jij een heel vakantiepark van vloerverwarming? :P
Nope, 2x 10 groeps en 1x2 groeps in huis.
3 verdiepingen, alles 10cm h-o-h, bijna 2 km leiding ;)

• Reloader
netjes!,bij mij is het puur voor de verdeling van Badkamer radiator en toilet radiator :)

[Voor 85% gewijzigd door Reloader op 08-10-2020 13:58]

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Kan je zo'n actuator ook direct op een radiator doen? Dus zonder regelbalk. Zonder vloerverwarming.

Ik heb nog geen thermostaatkraan op mijn radiatoren. Ik hoop beter de temperatuur per ruimte te kunnen regelen door de gewone kranen te vervangen door thermostaatkranen en dan in plaats van een handmatige draaiknop er een actuator op te zetten.

Maar ik vraag mij af of dat kan, want ik zie die actuatoren alleen maar in combinatie met vloerverwarming. En vloerverwarming is een "lage temperatuur" en mijn radiatoren krijgen nu 80 graden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JaDatIsPeter schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:33:
Kan je zo'n actuator ook direct op een radiator doen? Dus zonder regelbalk. Zonder vloerverwarming.

Ik heb nog geen thermostaatkraan op mijn radiatoren. Ik hoop beter de temperatuur per ruimte te kunnen regelen door de gewone kranen te vervangen door thermostaatkranen en dan in plaats van een handmatige draaiknop er een actuator op te zetten.

Maar ik vraag mij af of dat kan, want ik zie die actuatoren alleen maar in combinatie met vloerverwarming. En vloerverwarming is een "lage temperatuur" en mijn radiatoren krijgen nu 80 graden.
Op zich kan het, maar hoe ga je ze aansturen?

Kun je niet beter een HR92 oid erop zetten dan?

Hier overigens zojuist een elektrische motor binnen gekregen voor op de afsluiter naar de benedenverdieping. Werkt idd erg snel, en maakt meer herrie dan ik van oudere exemplaren gewend was. Maar wel een lomp ding ;)

• JaDatIsPeter
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:46:
Op zich kan het, maar hoe ga je ze aansturen?
Ik wilde iets in elkaar gaan knutselen op basis van nodeMCU / ESP8266. Op de thermostaat zelf hoeft voor mij geen thermometer te zitten. Gewoon kraan open of dicht per radiator, maar dan op afstand.
Dat ben ik al heel lang van plan, dus iets als die HR92 op z-wave of iets met zigbee is denk ik wel slimmer ;-)

Idee was ook dat ik op afstand alvast de verwarming aan zou kunnen zetten.

Beetje geluid zou ik niet erg vinden, bij mij gaan ze niet elke vijf minuten aan of uit. Als zolder of kinderkamers verwarmd moeten worden, gaat een radiator in de woonkamer uit. Dat blijft dan praktisch de hele dag zo. 's Avonds gaan de radiatoren op de andere kamers uit.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JaDatIsPeter ja dat kan op zich prima. Deze dingen zijn op zichzelf vrij dom. Stroom erop is open, stroom eraf is dicht. Andersom zijn ze er ook ;)

Vraag is wat belangrijk is voor je? Moet het snel of moet het stil?
24v/230v?
Zit normaal gesproken een m30 aansluiting.

• TtheGreat
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-01 17:29
Hoi,

als reactie op de la laatste twee posts: ik heb me net zo een test setup gebouwd met een ESP32, maar toch enkele bedenkingen:

• Mijn actuator is een NC, gewoon toevallig als test gekocht
  • Als hij openstaat verbruikt hij continu 1 Watt. Eenmaal open (blauwe dop omhoog) had ik gedacht dat hij zou "afslaan". Ik ken niets van actuatoren, maar vermoed dat dat altijd servo-actuatoren zijn. En dus om open te blijven heeft ie continu stroom nodig. Vind ik persoonlijk niet normaal, maar als iemand me dat kan bevestigen dan graag.
  • Doordat ie continu onder stroom staat, wordt de blauwe dop ook warm (het is geen chinese brol, Möhlenhof voor de ingewijden). Iemand hier ervaring mee?
  • Als bovenstaande fenomenen normaal zijn, had ik al gedacht om op de circuits die vaak openstaan NO actuatoren te zetten en omgekeerd NC. Maar mijn warmtepomp komt eraan en ik zou in de zomer ook kunnen koelen. Dan gaat die vlieger niet op.
Het idee is ook een achttal circuits te bedienen beneden en een tweetal boven, telkens met een aparte ESP. De warmtepomp kan ook aangestuurd worden door Home Assistant en dus zou ik zo alles verbinden.

ps: heeft inderdaad een 3 à 4 min nodig om te openen.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-01 07:24

donny007

Try the Nether!

TtheGreat schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:55:
Hoi,

als reactie op de la laatste twee posts: ik heb me net zo een test setup gebouwd met een ESP32, maar toch enkele bedenkingen:

[Afbeelding]
  • Mijn actuator is een NC, gewoon toevallig als test gekocht
  • Als hij openstaat verbruikt hij continu 1 Watt. Eenmaal open (blauwe dop omhoog) had ik gedacht dat hij zou "afslaan". Ik ken niets van actuatoren, maar vermoed dat dat altijd servo-actuatoren zijn. En dus om open te blijven heeft ie continu stroom nodig. Vind ik persoonlijk niet normaal, maar als iemand me dat kan bevestigen dan graag.
  • Doordat ie continu onder stroom staat, wordt de blauwe dop ook warm (het is geen chinese brol, Möhlenhof voor de ingewijden). Iemand hier ervaring mee?
  • Als bovenstaande fenomenen normaal zijn, had ik al gedacht om op de circuits die vaak openstaan NO actuatoren te zetten en omgekeerd NC. Maar mijn warmtepomp komt eraan en ik zou in de zomer ook kunnen koelen. Dan gaat die vlieger niet op.
Het idee is ook een achttal circuits te bedienen beneden en een tweetal boven, telkens met een aparte ESP. De warmtepomp kan ook aangestuurd worden door Home Assistant en dus zou ik zo alles verbinden.

ps: heeft inderdaad een 3 à 4 min nodig om te openen.
Ik heb hier een aantal 24 V NO actuatoren die er precies hetzelfde uitzien (van het merk "Henco"). Normaliter worden ze aangesloten op een verdeelkastje met een 24 V trafo en een schakeling voor de warmtebron, alle "intelligentie" van het systeem zit in de kamerthermostaten (die simpelweg 24 V schakelen om een warmtevraag te signaleren).

Het klopt dat ze continu onder stroom moeten staan om te schakelen en daarbij ook iets opwarmen.

Ik had een soortgelijk issue als OP: zodra één van de thermostaten een warmtevraag signaleerde ging er ook direct een signaal naar de warmtepomp om te verwarmen, dit terwijl de actuator nog zo'n 3-4 minuten nodig had om te openen. Negen van de tien kier viel de warmtepomp dus uit met een flow-rate storing.

De installateur heeft dit euvel proberen te verhelpen door een "bypass" te plaatsen tussen de aanvoer en de retourleiding, echter hielp dit amper omdat de warmtepomp in het korte circuit tot aan de bypass alsnog onvoldoende warmte af kan geven.

Uiteindelijk heb ik de actuatoren en de warmtepomp aangesloten op een Raspberry Pi met een relais-bordje, hiermee kan ik de boel op een intelligentere manier aansturen vanuit Home Assistant.

Nu wordt er bij een warmtevraag eerst 5 minuten gewacht op de actuator(s) alvorens de warmtepomp een signaal krijgt, daarmee zijn alle flow-problemen opgelost en draait het systeem al ruim een jaar storingsvrij.

/dev/null

• JaDatIsPeter
  • Niet online
TtheGreat schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:55:
Ik ken niets van actuatoren, maar vermoed dat dat altijd servo-actuatoren zijn. En dus om open te blijven heeft ie continu stroom nodig. [..] Doordat ie continu onder stroom staat, wordt de blauwe dop ook warm (het is geen chinese brol, Möhlenhof voor de ingewijden).
Ik verwacht dat er geen servo maar was (wax) in zit. Vandaar dat het openen of juist dicht gaan traag gaat.

Ik ben er overigens zelf niet meer mee bezig geweest sinds ik in 2020 er hier naar gevraagd heb. Vorig jaar wel de domme knoppen laten vervangen door thermostaatkranen. Een stapje verder, dat dan weer wel. Volg jouw knutselwerk en dat van donny007 dan ook met interesse ;-)

[Voor 4% gewijzigd door JaDatIsPeter op 25-01-2023 22:21]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee