Onverklaarbaar gedrag Hue Bridges / Zigbee controler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:00
In mijn huis heb ik diverse devices van Philips Hue en INNR. Sinds de afsplising van de devices over verschillende verdiepingen, treed er vreemd gedrag op.

Devices
  1. Hue Bridge V1 (de ronde)
  2. Hue Bridge V2 (de vierkante met ronde hoeken)
  3. Ledstrip met controller
Het idee is dat ik op zolder een Bridge heb, voor de lampen daar. Een Bridge beneden, waar ik alleen de lampen van beneden mee aanstuur. De v1 doet de zolder, en de V2 de woonkamer. De lampen zijn ingedeeld afhankelijk van hun ruimte.

Het gedrag dat ik niet kan verklaren

Als ik via de Hue Bridge V1 app zeg, 'alle lampen op zolder uit', gaan ook alle lampen beneden uit. Die via een andere app, en in een andere ruimte zijn ingedeeld.
Zet ik alle lampen van de zolder een voor een uit, heb ik dit gedrag niet.

Dit gedrag werkt ook zo via de V2 app, als ik alle lampen van 'woonkamer' uit of aanzet. Dan gaan de lampen op zolder mee.

Gebruik ik direct een command naar de bridge, waarbij ik de lampen individueel (maar vrij rap achter elkaar) aan of uit zet, blijven de lampen op zolder ook uit.

Beide bridges zijn meermalen gereset.

IK wil alle lampen los van elkaar kunnen bedienen.. :/

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 06-10-2020 09:49 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

1 bridge behoord genoeg te zijn; de lampen functioneren als een groot mesh netwerk.

ik zou de hue bridge 1 eruit halen.

misschien ergens een ifttt-optie aan staan?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Ok. Ik zal dat proberne. De v1 uit, en een nieuwe ruimte aanmaken in de V2 app met alle lampen van de zolder.
himlims_ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:49:
1 bridge behoord genoeg te zijn; de lampen functioneren als een groot mesh netwerk.

ik zou de hue bridge 1 eruit halen.

misschien ergens een ifttt-optie aan staan?
De lampen op zolder zijn niet te vinden door de bridge beneden. Zelfs niet als ik alle lampen even aanlaat (om als mesh te fungeren), en de lampen boven een aantal keer aan/uit gezet heb.

Verder nog tips om de lampen te koppelen? Zou de bridge mee naar boven kunnen nemen voor het koppelen, maar krijg dan niet het vertrouwen dat hij - als hij weer beneden is - de lampen goed kan aansturen.

[ Voor 75% gewijzigd door _Apache_ op 08-10-2020 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robsato
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:21
_Apache_ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:46:
In mijn huis heb ik diverse devices van Philips Hue en INNR. Sinds de afsplising van de devices over verschillende verdiepingen, treed er vreemd gedrag op.

Devices
  1. Hue Bridge V1 (de ronde)
  2. Hue Bridge V2 (de vierkante met ronde hoeken)
  3. Ledstrip met controller
Het idee is dat ik op zolder een Bridge heb, voor de lampen daar. Een Bridge beneden, waar ik alleen de lampen van beneden mee aanstuur. De v1 doet de zolder, en de V2 de woonkamer. De lampen zijn ingedeeld afhankelijk van hun ruimte.

Het gedrag dat ik niet kan verklaren

Als ik via de Hue Bridge V1 app zeg, 'alle lampen op zolder uit', gaan ook alle lampen beneden uit. Die via een andere app, en in een andere ruimte zijn ingedeeld.
Zet ik alle lampen van de zolder een voor een uit, heb ik dit gedrag niet.

Dit gedrag werkt ook zo via de V2 app, als ik alle lampen van 'woonkamer' uit of aanzet. Dan gaan de lampen op zolder mee.

Gebruik ik direct een command naar de bridge, waarbij ik de lampen individueel (maar vrij rap achter elkaar) aan of uit zet, blijven de lampen op zolder ook uit.

Beide bridges zijn meermalen gereset.

IK wil alle lampen los van elkaar kunnen bedienen.. :/
Het klinkt alsof je het voor elkaar hebt gekregen om beide bridges in hetzelfde zigbee netwerk te krijgen.

Ik gok dat je bridge v1 hebt gemigreerd naar bridge v2 en dat er ergens was mis is gegaan (waarschijnlijk reset van bridge v1 gemist aan het einde).
De enige manier om daar uit te komen is denk ik bridge v2 resetten en de migratie opnieuw doen.
Daarna de lampen van zolder te verwijderen uit bridge v2 en toevoegen aan bridge v1.

Of je kan proberen het bereik te verbeteren door een lamp/smartplug tussen woonkamer en zolder te zetten en maar 1 bridge gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Robsato schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

Het klinkt alsof je het voor elkaar hebt gekregen om beide bridges in hetzelfde zigbee netwerk te krijgen.

Ik gok dat je bridge v1 hebt gemigreerd naar bridge v2 en dat er ergens was mis is gegaan (waarschijnlijk reset van bridge v1 gemist aan het einde).
De enige manier om daar uit te komen is denk ik bridge v2 resetten en de migratie opnieuw doen.
Daarna de lampen van zolder te verwijderen uit bridge v2 en toevoegen aan bridge v1.

Of je kan proberen het bereik te verbeteren door een lamp/smartplug tussen woonkamer en zolder te zetten en maar 1 bridge gebruiken.
Daar had ik nog niet aan gedacht! En in beide apps (v1 en v2) word aangegeven dat ze op kanaal 11 zitten. Ik zal de V1 bridge (zolder) naar kanaal 25 verplaatsen. Daar zitten ook maar een paar lampen op, is dus het makkelijkst.

Als ik nu via de V2 app alle lampen in de woonkamer aan zet, gebeurt er niets op zolder. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
De suggestie van @Robsato leek goed te werken maar na een paar dagen was het weer bal, lampen reageerde niet, gingen aan als ik andere lampen inschakelde en gingen om de haverklap op 'onbereikbaar'

Heb geeprobeerd een INNR p
On/off plug te gebruiken op de midden verdieping. Om er een groot mesh netwerk van te maken.
Maar na diverse resets van de lampen op zolder krijg ik ze nieet gekoppeld.

Nu sta ik op het punt maar een nieuwe brisge te halen en de V1 op zolder eruit te halen.

Nu is de v2 ook alweer een tijdje uit, en haal ik het liefst de meest recente. Maar wil dna niet tegen hetzelfde probleem aanlopen ala tussen de 1 en 2.

Weet iemand of een v3 bridge goee kan samenwerken met een v2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Waarom niet gewoon 1 bridge en zorgen dat je zigbee netwerk sterk genoeg is om de zolder te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Rgerr schreef op maandag 2 november 2020 @ 06:16:
Waarom niet gewoon 1 bridge en zorgen dat je zigbee netwerk sterk genoeg is om de zolder te bereiken?
Dat heb ik geprobeerd. Met een on/off plug van innr, en een hue lamp. Maar de lampen op zolder krijg ik er dan niet bij. Heb diverse lampen op zolder geereset, maar de app vindt ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:56

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

_Apache_ schreef op maandag 2 november 2020 @ 06:59:
[...]

Dat heb ik geprobeerd. Met een on/off plug van innr, en een hue lamp. Maar de lampen op zolder krijg ik er dan niet bij. Heb diverse lampen op zolder geereset, maar de app vindt ze niet.
Voor het koppelen moet je de lamp wel in de buurt van de bridge hebben, vermoed ik. Ik weet dat niet helemaal zeker, maar als de bridge de lamp niet kan zien, dat kan je die niet opnemen.

En daarna zit lamp in het grote mesh en kan he deze plaatsen binnen x meter vanaf een ander apparaat in het netwerk.

Had je wel alle lampen op stroom bij het wisselen van kanaal?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10
Heb je op zolder alleen INNR? Of ook Hue? Klinkt indd als een mesh netwerk wat niet lekker gaat. Waarschijnlijk had je dit niet als je alles Hue had, maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:16:
[...]

Voor het koppelen moet je de lamp wel in de buurt van de bridge hebben, vermoed ik. Ik weet dat niet helemaal zeker, maar als de bridge de lamp niet kan zien, dat kan je die niet opnemen.

En daarna zit lamp in het grote mesh en kan he deze plaatsen binnen x meter vanaf een ander apparaat in het netwerk.

Had je wel alle lampen op stroom bij het wisselen van kanaal?
De plug en hue lamp die ik heb gebruikt waren keurig te vinden. En kon ik goed schakelen, zaten in een stopcontact op de overloop op de midden verdieping.

Heb zelfs alle zolder lampen even aangelaten om daarna de app te laten zoeken, maar geen resultaat.
spokje schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:38:
Heb je op zolder alleen INNR? Of ook Hue? Klinkt indd als een mesh netwerk wat niet lekker gaat. Waarschijnlijk had je dit niet als je alles Hue had, maarja.
Op zolder heb ik een lamp van Hue, een of/off plug en een ledstrip van Gledopto. Geen van die drie was vindbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

_Apache_ schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:48:
[...]

De plug en hue lamp die ik heb gebruikt waren keurig te vinden. En kon ik goed schakelen, zaten in een stopcontact op de overloop op de midden verdieping.

Heb zelfs alle zolder lampen even aangelaten om daarna de app te laten zoeken, maar geen resultaat.

[...]

Op zolder heb ik een lamp van Hue, een of/off plug en een ledstrip van Gledopto. Geen van die drie was vindbaar.
En als je die lampen en plug even beneden gebruikt om te koppelen en dan weer boven installeert? Werkt dat dan wel?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:22

DizzyWeb

Ondertiteld

_Apache_ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:01:
Ok. Ik zal dat proberne. De v1 uit, en een nieuwe ruimte aanmaken in de V2 app met alle lampen van de zolder.

[...]

Zelfs niet als ik alle lampen even aanlaat (om als mesh te fungeren), en de lampen boven een aantal keer aan/uit gezet heb.
Begrijp ik hier nu uit dat die lampen van de stroom af gaan? Want dat is echt funest voor zigbee. Het is juist de bedoeling dat ze altijd spanning hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:23:
[...]

En als je die lampen en plug even beneden gebruikt om te koppelen en dan weer boven installeert? Werkt dat dan wel?
Zal ik vandaag nog proberen.
DizzyWeb schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:27:
[...]

Begrijp ik hier nu uit dat die lampen van de stroom af gaan? Want dat is echt funest voor zigbee. Het is juist de bedoeling dat ze altijd spanning hebben.
Het fysiek uitschakelen van de lampen is het gevolg van slechte gedrag. Anders hadden sommige lampen nu nog steeds aangestaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:22

DizzyWeb

Ondertiteld

_Apache_ schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:49:
[...]

Het fysiek uitschakelen van de lampen is het gevolg van slechte gedrag. Anders hadden sommige lampen nu nog steeds aangestaan. :+
Snap ik, maar hou er rekening mee dat dat wel je zigbee netwerk vernaggeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:23:
[...]

Als ik een lamp (of de led strip controller) beneden pair, werkt het meteen. Neem ik het mee naar boven reageert het nergens meer op.

Laatste wat ik zou kunnen doen is de bridge van de meterkast naar de middenverdieping brengen, en hopen dat hij dan alle lampen kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

_Apache_ schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:46:
[...]

Als ik een lamp (of de led strip controller) beneden pair, werkt het meteen. Neem ik het mee naar boven reageert het nergens meer op.
En dan heb je op de midden verdieping wel een werkende lamp hangen? Dan zou je wel verwachten dat je op zolder ook bereik hebt.
Laatste wat ik zou kunnen doen is de bridge van de meterkast naar de middenverdieping brengen, en hopen dat hij dan alle lampen kan bereiken.
Dat kan je proberen om te kijken of je vanaf de middelste verdieping overal voldoende bereik krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Zal wel even wat meer tijd nodig hebben. Heb wel een lan kabel naar de midden verdieping, maar die is buiten gebruik en heb ik opzij gelegd. Zal weer een nieuwe stekker aangeknepen moeten worden en kijken of ie nog leeft.

• _Apache_
Oplossing was overigens beide en V2 bridge gebruiken. :)

Pagina: 1