Huis aankoop advies, jong of oud, investeren of moderniseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 07:55
We willen graag de collectieve brainpower van Tweakers.net gebruiken om een inschatting te maken over een huis wat we overwegen. Waarom?

We zijn op dit moment aan het kijken voor huizen in de regio van Eindhoven. Het valt niet mee, en de omloopsnelheid is enorm. Daarmee bedoel ik dat huizen veelal binnen twee weken zijn verkocht (bod geaccepteerd) op basis van inschrijving. We willen liever wegblijven van inschrijving, zolang dat überhaupt lukt.

We hebben twee huizen op het oog en vinden huisnummer 1 het leukst, maar twijfel sterk over de staat. Waardoor we huisnummer 2 overwegen. We horen graag jullie inzichten. Ook wat betreft opties voor isoleren van huisnummer 1.

Huisnummer 1 – 1975, vraagprijs: 425.000 – perceel: 350m2, wonen: 170m2.
Dit is een gedateerde woning (tweekapper) uit 1975. Het huis wordt opgeleverd in een enorm gedateerde staat, waarbij je moet denken aan een stenen vloer uit 1975, een keuken uit de jaren 80/90, en boven is het niet veel beter (tapijt). Opmerkingen aan het huis t.a.v. onze bezichtiging:
  • Huis heeft op alle verdiepingen vloerverwarming, echter enkel in te regelen met de unit beneden of doormiddel van de draaiknoppen per ruimte. Evenals overal stijgleidingen van boven naar beneden.
  • Centrale afzuiging voor de badkamers, nooit vernieuwd.
  • Dakkapel lood is kapot aan het gaan, en heb mijn twijfels over de staat van het gehele dakraam.
  • Huis is gebouwd zonder kruipruimte – dus op het zand – waardoor vloerisolatie onmogelijk is. We hebben voorheen in deze wijk gewoond, en het staat bekend om zijn vochtige ondergrond.
  • Er is opkomende vocht vanuit de garage en bijkeuken (wat o.a. te zien is aan het stucwerk en een stalen kozijn die aan het verroesten is. De makelaar deed dit af als oud zeer dat kwam doordat vroeger iedereen alles binnenzetten.
  • Garage dakleer afvoer is waarschijnlijk lek, maar werd nagekeken.
  • Enkel glas op de 1e en 2e verdieping.
  • Huis is gebouwd op basis van anker loze spouwmuur (geen idee of je dit kan isoleren).
  • Oude stijl, dus 1e/2e verdieping is een lager plafond.
  • Keuken, badkamer, en 2e doucheruimte moeten vernieuwd worden.
  • WOZ-waarde 2019/01: 414.000.
Huisnummer 2 – 2004, vraagprijs: 535.000 – perceel: 260m2, wonen: 180m2.
Dit is een tweekapper uit 2004. Dichtbij mijn werk, en daardoor is een tweede auto niet nodig. Het aanzien van het huis is wat minder t.a.v. huisnummer 1. We vermoeden dat het huis te hoog is gewaardeerd, gezien het al even in de stille verkoop staat. Daarnaast weten we dat de verkopers 3 jaar lang niks aan het huis hebben gedaan, en dat is terug te zien. Daar staat tegenover dat het een moderner huis is.
  • Huis is nieuwer, en heeft dan ook 10x zonnepanelen (geen idee wat de capaciteit is).
  • Huis is overgenomen door de kinderen van de originele bewoners, echter lijkt onderhoud uitgesteld te zijn.
  • Dit is dan ook te zien in de badkamer, waar rondom de afzuiging (geen ramen) schimmel was te zien. Evenals waren ze te goedkoop om even de lamp te vervangen waardoor enkel 2 van de 3 spotjes het deden, en de lamp zelf niet eens aanging. Bovendien vraag ik mij af of ze überhaupt de afzuiging aanzetten en er eventueel andere gebreken zijn.
  • Keuken is gedateerd, en de inductieplaat is beschadigd. Evenals de indruk dat er wat lomp is omgegaan met alle spullen.
  • Nieuwe vloer gelegd in de gang, en wederom te goedkoop om even plintjes te plakken.
  • Verder is het huis erg ruim in opzet en heeft het lekker hoge plafonds.
  • De tuin is prima, echter zit er een appartement complex in de “achtertuin”, en is dit op te lossen door een haag te planten.
  • WOZ-waarde 2019/01: 454.000
We twijfelen dus ook sterk over welke we moeten overwegen. We gaan hoe dan ook onderbieden voor huisnummer 2. Ik hoor graag jullie inzichten, en waarom je zo denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Links naar Funda van het 1e huis? Beetje lastig in te schatten zonder wat beeld erbij.

[ Voor 66% gewijzigd door CyberMania op 06-10-2020 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Als ik het zo lees zijn er alleen in het 1e huis wat 'tricky' dingen, zoals met de vochtige ondergrond. De rest van de punten vind ik eerlijkgezegd niet zo spannend en zijn zelf of goed op te lossen.

Als je het kan dragen om huis 2 te kopen, zou ik huis 1 kopen + bouwdepot en lekker alles (laten) aanpakken. Zeker als je zelf een beetje handig bent / handige vrienden hebt kom je voor 100k een heel eind. Als het huis echt zo gedateerd is kun je zeker een bouwdepot krijgen om het te moderniseren; je krijgt dan feitelijk een hypotheek op basis van de waarde inschatting van als het af zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:50
Wat een belangrijk item is, is de locatie van het huis. Hoe is de buurt en ligging en wat kan er in de toekomst mogelijk veranderen. Een huis kun je veranderen, de locatie niet!

En hoe handig ben je zelf. Huis 1 zal meer aan gedaan moeten worden dan huis 2.
Voor huis 1 zou je nog een bouwkundige keuring kunnen laten doen om te kijken hoe "erg" deze er aan toe is

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:43
Wat betreft vloerisolatie voor huis 1, je geeft aan dat dit onmogelijk is doordat het direct op zand staat. Maar tenzij fundering en vloer 1 geheel vormen kan je natuurlijk gewoon de hele vloer eruit halen en alles vernieuwen. Dat is echt niet ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:43
bie100 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:19:
[...]

als dit huis nummer 1 is neem dan maar 2 :9
Waarom? Ik zie een huis dat modernisering nodig heeft, maar wat wel potentie heeft. Ruime woning, met garage, mooie tuin. Ligging lijkt op zich ook ok, misschien wat dicht bij de snelweg? Kan niet zo goed inschatten hoeveel last je daar van zou hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door decipherer op 06-10-2020 08:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J_star
Goed gespot, het gaat inderdaad om deze woning. De andere woning is de https://www.funda.nl/koop...41944841-schoolstraat-25/
decipherer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:19:
Wat betreft vloerisolatie voor huis 1, je geeft aan dat dit onmogelijk is doordat het direct op zand staat. Maar tenzij fundering en vloer 1 geheel vormen kan je natuurlijk gewoon de hele vloer eruit halen en alles vernieuwen. Dat is echt niet ongebruikelijk.
Uiteraard is het mogelijk, maar dan moet je een werkende vloerisolatie ook verwijderen. Ik weet niet of dit de investering waard is.

[ Voor 42% gewijzigd door J_star op 06-10-2020 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
decipherer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:21:
[...]

Waarom? Ik zie een huis dat modernisering nodig heeft, maar wat wel potentie heeft.
was ook maar een geintje :) maar er moet wel wat werk verzet worden maar goed zo te zien lijkt het me wel een nette buurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
J_star schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:10:

Dit is een tweekapper uit 2004. Het aanzien van het huis is wat minder t.a.v. huisnummer 1.
Nu met de linkjes erbij ben ik het hier niet mee eens. Is een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vind de bouwstijl van het tweede huis een stuk aantrekkelijker. Puur op basis van het aanzicht zou ik nooit iemand adviseren om voor het eerste huis te gaan. Danblijft huis nr 2 dus over :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Simpel gezegd, voor €110.000 aan verbouwing ziet woning 1 er gewoon prachtig uit.

Paar afwegingen:
Schoorsteen/open haard, de nieuwere woning heeft hem niet, maar de buren wel! Dus wel de last, maar niet het plezier.
2004 is mogelijk niet genoeg om van het gas af te gaan, ik zou zeker even kijken dat het kan. (Opvragen wat het gasverbruik is) CV ketel is van de bouw, dus die staat op de nominatie.

Afgezien van de locatie is de ene een oudere woning die je moet opknappen, maar dan heb je wel meer tuin (en vergeet niet de groenstrook voor, dat is ook extra groen) en potentieel meer oppervlak als je de achtergevel 'recht trekt'.
De nieuwere woning 'voelt' nieuwer, maar is die woning wel nieuw genoeg om er een 'nieuwprijs' voor te betalen. Badkamer en keuken zijn ook al 15 jaar oud. Ik denk persoonlijk dat als ik €500k+ zou uitgeven aan een woning ik binnen 5 jaar alsnog een nieuwe keuken, nieuwe badkamers e.d. zou gaan doen. Vloerverwarming op de bovenverdieping komt er misschien ook als je naar WP wil.

Dus persoonlijk vind ik de nieuwe woning te oud voor de prijs, de verkoop is exact op het moment dat alles nog goed is, maar echt modern is het niet meer. Dus je kunt moeilijk afdingen op de keuken/badkamers, maar eigenlijk zou dat wel al moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-05 16:48
Hoe ga je huis 1 van het gas afkrijgen? Daar is nog wel wat voor nodig. De staat van onderhoud komt op mij beroerd over. Huisnummer twee is dan wel niet onderhouden, maar wel 30 jaar jonger, dus begrijp dat prijs verschil wel. Wat vind jijzelf belangrijk? Iets waar je meer de vrije hand in hebt met een renovatie, of een woning die met wat opknappen zover is.
Hoewel 1 goedkoper is, verwacht ik dat je het verschil in euro's met nr 2 wel stuk kunt slaan in geld om deze woning naar 2020 te krijgen.

Of vind je andere aspecten zwaarder wegen, dat kan natuurlijk ook. Maar maak daar je afweging op, zou ik zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Meer tuin, vrij uitzicht voor, vrij uitzicht achter... Ik zou 't wel weten. Ja bij #1 moet er veel gebeuren, uiteindelijk ben je misschien ook nog wel duurder uit dan bij #2, maar dat vrije uitzicht voor en achter is priceless.
Zou je alleen pvc leggen en glas vervangen dan ben je een keer 20k kwijt aan renovatie en heb je echt al een prima bewoonbare woning. Wil je het echt goed doen (je zegt zelf dat keuken & badkamer vernieuwd moeten worden) dan red je 't natuurlijk niet meer voor 20k. En dan zou ik - indien er de mogelijkheden zijn - het ook in 1 keer echt goed aanpakken. Nieuwe vloer + vloerisolatie er in, nieuwe vloerverwarming etc. Een ankerloze spouwmuur is te isoleren (o.a. met parels & wol).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:02
Ik zou voor 1 gaan, en er een smak geld tegen aan gooien.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1 als je houdt van klussen en stapsgewijs je huis wilt verbouwen naar wat je wilt
2 als je gelijk klaar wilt zijn, kleine zaken stapsgewijs opbouwen / afbouwen.

Zou ook net zo snel denken als het bod doen, want nu je deze vraagt stelt zou het zo maar kunnen zijn dat huis 1 en 2 nu verkocht zijn....

Beide bezichtigen en laat je gevoel spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Eens met wat @TheGhostInc zegt.
Als je budget het tenminste toelaat, kan je woning 1 flink verbouwen en kan je er echt wel wat moois van maken!

Probeer door de minpunten heen te kijken van woning 1. Dat zijn namelijk punten die je (op den duur) kan vervangen. 100m2 meer grond kan je bij woning 2 er niet bij kopen, dus ondanks dat de woning er wat frisser uit ziet, zal het perceel niet groter worden. Terwijl bij woning 1 je een hoop kan doen.

Maargoed, de vraag is ook:
* Wil je klussen (zelf of uitbesteden)
* Kan je het verschil tussen beide woningen in de verbouwing steken (al dan niet via een bouwdepot)
* Welke locatie spreekt je meer aan (ook daar kan je achteraf niks meer aan veranderen)

De vloer, keuken, badkamer, dakkapel, ramen zijn allemaal zaken die je kan aanpakken. Dus probeer de potentie van het huis te zien en maak er wat moois van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
*knip*
Geef constructief advies of reageer niet. Nergens voor nodig om zo zuur te doen.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 06-10-2020 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Afhankelijk van je huidige situatie, maar dit is wat ik zou doen:

Woning 1 kopen, wel rekening houden met een bouwdepot (notaris), maar niks serieus doen.
1 a 2 jaar gaan wonen, kijken of de woning & regio bevalt, met een flink likje verf en links en rechts wat opfriswerk heb je een prima woning.
Ik ben handig genoeg en zou de zolder eerst aanpakken, gewoon lekker alles strippen en klussen totdat het 'af' is. Ondertussen droom je lekker met je partner van hoe je de woning wilt.

Zodra het idee gegroeid is kun je besluiten om de woning te verbouwen, of als het tegenvalt, dan verkoop je de woning alsnog. Waarschijnlijk kun je door het opfrissen de woning verkopen voor hetzelfde bedrag (zelfs al zou de markt wat afkoelen).

Kijk uit met 'all in' gaan bij de aankoop van een woning met enorme verbouwing, je zou niet de eerste zijn die na een paar jaar alsnog verhuisd doordat er toch iets tegenvalt, dan schrijf je zo tienduizenden euro's af, want jouw droomkeuken is niet de keuken van de volgende bewoners. Ook weet je soms pas na een paar maanden wat je echt wilt en heb je dan net voor een ton verbouwd en is het het 'net niet'.
Heb je net je hele woning laten stucen en renoveren blijkt er toch wat geluidsoverlast te zijn bijvoorbeeld, had je dat al geweten had je voor hetzelfde geld een kleine voorzetwand geplaatst en had je nergens last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 20:40
Ik vind de omgeving van huis 2 leuker. Dicht bij werk en kosten wegstrepen van 2de auto is ook niet onbelangrijk.

Huis 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
*knip*
Het is hier geen HK dus laten we dit achterwege.

[ Voor 85% gewijzigd door tweakduke op 06-10-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dit is dan ook te zien in de badkamer, waar rondom de afzuiging (geen ramen) schimmel was te zien

Daar moet je blij mee zijn. Dat is namelijk inherent aan een inpandige badkamer, die krijgen dit altijd. Kan dan wel leuk een verfje overheen gedaan zijn, dan heb je het na 6-9 maanden alsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:09
Huisnummer 1 – 1975, vraagprijs: 425.000 – perceel: 350m2, wonen: 170m2.
[list]
• Huis heeft op alle verdiepingen vloerverwarming, echter enkel in te regelen met de unit beneden of doormiddel van de draaiknoppen per ruimte. Evenals overal stijgleidingen van boven naar beneden.
...
• Huis is gebouwd zonder kruipruimte – dus op het zand – waardoor vloerisolatie onmogelijk is. We hebben voorheen in deze wijk gewoond, en het staat bekend om zijn vochtige ondergrond.
Hoe is die vloerverwarming dan aangelegd? Ik neem aan dat er dan wel een vorm van isolatie onder zit. Waarschijnlijk geen isolatie van het 2020 -niveau, maar zal toch geen los beton zijn?
• Er is opkomende vocht vanuit de garage en bijkeuken (wat o.a. te zien is aan het stucwerk en een stalen kozijn die aan het verroesten is. De makelaar deed dit af als oud zeer dat kwam doordat vroeger iedereen alles binnenzetten.
[/list]
??? Zegt de makelaar nou dat je geen spullen in je garage of je bijkeuken moet neerzetten ???
Dat lijkt mij toch wel een wat slappe smoes van die makelaar en ik denk dat hier wel iets bouwkundig aangepakt zou moeten worden.
[list]
• Huis is nieuwer, en heeft dan ook 10x zonnepanelen (geen idee wat de capaciteit is).
Voor een paar duizend euro heb je die ook op je andere woning gelegd.
• Dit is dan ook te zien in de badkamer, waar rondom de afzuiging (geen ramen) schimmel was te zien.
Problemen met ventilatie zijn heel lastig op te lossen in een bestaande woning. Ik zou hier dus niet blij van worden. Juist bij een relatief nieuwe woning (waarbij de locatie van de badkamer al bij de bouw bekend was) zouden ze de ventilatie van begin af aan al goed op orde hebben moeten krijgen. Als dat blijkbaar niet goed gebouwd is (wat heus wel kan, ook bij een inpandige badkamer), krijg je dat nooit meer goed.
• De tuin is prima, echter zit er een appartement complex in de “achtertuin”, en is dit op te lossen door een haag te planten.
[/list]
Het is persoonlijk hoe belangrijk je die privacy vindt. Houd er wel rekening mee dat het een tijd duurt voordat je een zodanige haag hebt dat die privacy geeft.

Voor mij zijn zowel de vochtige garage als de schimmel in de badkamer wel zaken waarvoor ik even achter mijn oren zou krabben. Zeker bij die garage/bijkeuken zou ik er een bouwkundige bijhalen.

Verder geldt eigenlijk: huis 2 is gelikt en hoef je schijnbaar weinig aan te doen als het allemaal jouw smaak is. Maar blijkbaar zijn daar ook al wat kleine puntjes die aangepakt moeten worden? Bij huis 1 heb je een ton extra om het aan te pakken en echt naar je eigen zin te maken. Waarbij je bij huis 1 een hoop meer tuin en privacy hebt. Ik zou daarom voor huis 1 gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:02

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Problemen met ventilatie zijn heel lastig op te lossen in een bestaande woning. Ik zou hier dus niet blij van worden. Juist bij een relatief nieuwe woning (waarbij de locatie van de badkamer al bij de bouw bekend was) zouden ze de ventilatie van begin af aan al goed op orde hebben moeten krijgen. Als dat blijkbaar niet goed gebouwd is (wat heus wel kan, ook bij een inpandige badkamer), krijg je dat nooit meer goed.
'heel lastig op te lossen' is te kort door de bocht. Ik heb zelf meer voorwaarden nodig om een issue onder de noemer 'heel lastig op te lossen' te scharen. :)
Andere indicaties van een lastig ventilatieprobleem: vlekken zwarte schimmel net boven vloerhoogte, vochtdoorslag door de spouw, optrekkend vocht in je trapkast en zo voort.
Schimmel rond de afzuiging van een huis van 16 jaar oud? Tenzij je achter elk scheurtje een ernstig verzakte gevel zoekt, is dat niet per se een issue onder de noemer 'heel lastig op te lossen'.

Zolang het maar aannemelijk is dat bij normaal gebruik van MV geen schimmel optreedt. :)

Enkele wat alsjes die ik niet reken onder 'normaal gebruik':
  • Want wat als de ventilatie volledig is uitgezet tijdens afwezigheid?
  • Wat als het ventilatierooster ter plekke voor 70pct verstopt is?
  • Wat als de badkamerdeur niet beschikt over afdoende ruimte onder de deur of een ventilatierooster? (deur vervangen oid)
  • Wat als de RF zender van de ventilatie-unit niet gebruikt wordt?
  • etc...

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:32
• Huis is gebouwd op basis van anker loze spouwmuur (geen idee of je dit kan isoleren).
Dit gaat over de muur die je deelt met de buren. Bij een ankerloze spouwmuur hebben jij en je buren elk een laag stenen, en die stenen zijn niet met elkaar verbonden.

Voor warmte hoef je de muur met je buren eigenlijk nooit te isoleren, en daarom zie je bij oudere woningen ook wel dat het één of twee lagen bakstenen is zonder spouw. De methode gekozen voor dit huis geeft (op papier) de beste geluidsisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:13

PB-powell

Mr. Laziness

Ik zou ook voor woning 1 gaan en de boel verbouwen, houdt wel rekening mee dat een bouwdepot niet onbeperkt geldig is @TheGhostInc. Die van ons moest binnen 1 jaar na overdracht huis opgemaakt zijn, anders zou het vervallen. Mogelijk zijn er banken die hier rekening mee kunnen houden maar is wel iets om mee te nemen in je hypotheek gesprek.
Daarnaast zou ik dan ook, maar dat moet het budget en de situatie ook toelaten, eerst volledig verbouwen voordat je erin trekt. Dus niet als je er al woont dan pas de badkamer of keuken aanpakken.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Goudvis schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

'heel lastig op te lossen' is te kort door de bocht. Ik heb zelf meer voorwaarden nodig om een issue onder de noemer 'heel lastig op te lossen' te scharen. :)
...
Zolang het maar aannemelijk is dat bij normaal gebruik van MV geen schimmel optreedt. :)
Dat is dus meer wat ik bedoel. Als de boel verder gewoon werkt en op de normale manier onderhouden is en er dan toch schimmel optreedt, dan zal je dit niet eenvoudig naar de toekomst toe kunnen voorkomen. Volgens mij wisten ze 15 jaar geleden al wel (of hadden kunnen weten) hoe ze bij een nieuwbouwproject de ventilatie juist zouden kunnen bouwen. Uiteraard hoeft dit geen groot probleem te zijn, maar kan een indicatie zijn dat er meer aan de installaties is wat minder OK is.

(Als zaken als verstopte roosters of uitgezette ventilatie spelen, dan kan ik mij voorstellen dat er meer aan de hand is dan alleen die schimmel en zou ik toch ook nog even wat verder gaan zoeken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Hoe is die vloerverwarming dan aangelegd? Ik neem aan dat er dan wel een vorm van isolatie onder zit. Waarschijnlijk geen isolatie van het 2020 -niveau, maar zal toch geen los beton zijn?

[...]

??? Zegt de makelaar nou dat je geen spullen in je garage of je bijkeuken moet neerzetten ???
Dat lijkt mij toch wel een wat slappe smoes van die makelaar en ik denk dat hier wel iets bouwkundig aangepakt zou moeten worden.

[...]

Voor mij zijn zowel de vochtige garage als de schimmel in de badkamer wel zaken waarvoor ik even achter mijn oren zou krabben. Zeker bij die garage/bijkeuken zou ik er een bouwkundige bijhalen.
toon volledige bericht
Hoe de vloerverwarming is gelegd, weet ik niet. Dit kunnen we namelijk niet controleren, gezien er geen kruipruimte is. We begrijpen dan ook dat dit nooit het niveau van nu kan halen zonder sloopwerk.

De makelaar zei het niet zo, maar tussen de regels kwam het wel daarop neer. Want je parkeert je auto toch niet meer in de garage. Beetje vreemd inderdaad.

Nu is de schimmel in de badkamer bij de nieuwere woning (2). Ik vraag mij af of een bouwkundig ook echt meer informatie gaat vinden over het vocht probleem. Mijn ervaring is dat die jongens wel erg snel er doorheen gaan.

Over het algemeen, vinden we huis 1 mooier, met name door de wijk. Echter willen we graag de ervaringen hier op halen of deze bedroevende staat wel enigszins energie neutraal te krijgen is. Immers zal deze redelijk wat gas gaan verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Dit gaat over de muur die je deelt met de buren. Bij een ankerloze spouwmuur hebben jij en je buren elk een laag stenen, en die stenen zijn niet met elkaar verbonden.

Voor warmte hoef je de muur met je buren eigenlijk nooit te isoleren, en daarom zie je bij oudere woningen ook wel dat het één of twee lagen bakstenen is zonder spouw. De methode gekozen voor dit huis geeft (op papier) de beste geluidsisolatie.
Lijkt mij een zeer groot pluspunt. Bij dit soort huizen uit de jaren '70 was dat volgens mij eerder standaard dan bij de prohectwoningen uit deze eeuw. En ook de gehorigheid binnen de woning was toen vaak best OK, terwijl dat deze eeuw vaak toch best vaak minder is. Al hangt dit allemaal ook sterk af van de bouwwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:17
Ik heb geen idee van de staat van woning 1, maar overal vloerverwarming is een pre om van het gas af te gaan, ivm warmtepomp.
Over die tegels kun je een gietvloer doen, of iets anders toepassen wat je mooi vindt.
Kijken of je kruipruimte kunt isoleren, en de spouw (niet naar buren, maar rondom) laten vullen met isolatie spul. Warmtepomp er neerzetten die de vloerverwarming voorziet van warm water. Misschien een elektrische boiler ophangen of een warmtepompboiler op de afzuiging. Om het simpel te houden qua leidingwerk.

Maar eerst een jaartje wonen is ook een goed idee. Dan moderniseren.

Wel is het zo, als je een woning toch totaal overnieuw gaat doen, dat je dan makkelijk een isolatielaag tegen de muren aan kunt doen. Dat is een supermakkelijke manier om isolatie te verhogen als je toch opnieuw gaat afwerken.
Lever je 10 cm in, maar who cares, veel meer comfort.

Verder geen idee over locatie en afstanden voor je, als je een 2e auto ervoor nodig hebt kost dat ook weer.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zou de locatie doorslaggevend laten zijn. Als de files weer aantrekken ben je vanuit Son wel even onderweg. Ik vind beide wijken trouwens niet geweldig, maar wel prima. Nog redelijk veel huis voor je geld.

De woning uit '75 zou je alleen moeten kopen als je zin hebt in een grondige verbouwing. Isolatie is bij die woning zo goed als afwezig. Zaken als vloerverwarming zullen lek zijn. Veel details zoals goten, daklood, regenpijpen zullen lek zijn. Dus trek die hut helemaal leeg en vervang alles. Dus vloer uitgraven tot op het zand, pak EPS en nieuwe vloerverwarming er in. Nieuwe kozijnen. Daken aanpakken waar nodig. Half werk ga je spijt van krijgen. Kosten: €100k als je zuinig doet en €150k normaal.

De woning uit 2004 is waarschijnlijk redelijk geïsoleerd, maar ga er van uit dat veel zaken wel "op" zijn. Alles is immers 16 jaar oud. Einde levensduur kranen, keuken, platte daken, ketels. Inclusief een schilderbeurtje, links en rechts wat aanpakken ga je ook snel richting €30k.

[ Voor 3% gewijzigd door -DarkShadow- op 06-10-2020 11:08 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-05 15:44
Waarom huis nummer 2 zo duur is kan ik je wel vertellen.
Ga maar eens naar Google maps, daar type je het adres van dit huis in, daarna type je ASML in en vraag je google de korste route te berekenen :)

Het zijn beide huizen met potentie, de vraag is alleen wat de totaalprijs is als alle potentie eruit is gehaald.
Ik zou bij beide huizen waarschijnlijk wel een bouwkundige keuring laten doen. Als de makelaars alles af doen als "geen probleem" zou ik het toch ook niet helemaal vertrouwen.

Mocht locatie geen probleem zijn, kom dan eens wat verder naar het zuiden. In Aalst/Waalre kun je voor deze prijs ook wel wat vinden en in Valkenswaard kun je met 500.000 euro veel bereiken :p (ervaringsdeskundige, hetzij met een iets kleiner budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
PB-powell schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:44:
Ik zou ook voor woning 1 gaan en de boel verbouwen, houdt wel rekening mee dat een bouwdepot niet onbeperkt geldig is @TheGhostInc. Die van ons moest binnen 1 jaar na overdracht huis opgemaakt zijn, anders zou het vervallen.
Je kunt later je bouwdepot aanvragen, dus gaan wonen met een lagere hypotheek en nog even flink sparen voor de volgende fase.

Het 'voordeel' is vaak dat je iets goedkoper begint. Als ik mijn huis op dag 1 had verbouwd, dan had ik ook wel een nieuwe bank gewild en die keukentafel is ook niet alles. Nu doe ik alweer 2 jaar met die oude spullen en heb ik ondertussen toch weer (net) andere ideeen.
PB-powell schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:44:
Daarnaast zou ik dan ook, maar dat moet het budget en de situatie ook toelaten, eerst volledig verbouwen voordat je erin trekt. Dus niet als je er al woont dan pas de badkamer of keuken aanpakken.
Ik denk dat dit de vraag is.
Ik heb ervaring met een nieuwbouwwoning en met een kluswoning, het is totaal anders. Ik 'kan' beiden doen, maar er zijn ook mensen die gewoon alles af willen hebben.

Kijk trouwens ook nog eens of je de buitenkant van woning 1 kunt 'pimpen', het is nu een jaren '70 woning die er wat moe uitziet, maar daar kun je echt nog een hoop aan doen.
Het valt me trouwens op dat de eerste woning zeer 'hoogwaardig' is gebouwd, met vloerverwarming e.d., qua bouwkwaliteit zit die waarschijnlijk wel snor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:02

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Joey117 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:04:
Waarom huis nummer 2 zo duur is kan ik je wel vertellen.

Ik zou bij beide huizen waarschijnlijk wel een bouwkundige keuring laten doen. Als de makelaars alles af doen als "geen probleem" zou ik het toch ook niet helemaal vertrouwen.
Sowieso geen waarde hechten aan uitspraken van makelaars over bouwkundige, onderhoudsgerelateerde of twijfelachtige zaken in algemene zin. Je kunt geen waarde hechten aan hun uitspraken (want die doen ze altijd mondeling). Daar zijn ze zelf bij navraag doorgaans ook eerlijk over, maar hun doel is vooral om jouw een 'goed gevoel' bij het huis te geven. Dus: twijfels wegnemen, minpunten bagatelliseren en pluspunten benadrukken.

Toen wij samen naar huizen gingen kijken met 'dat soort verkopend makelaar', gingen we ineens elk een andere kant van het huis bekijken... Heeft er tenminste ééntje rust. :9

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:24
Ik weet niet of je uit de buurt komt, maar ik vind zoals @Blubkens aangeeft Veldhoven ook een beetje klinisch, kunstmatig. Son en Breugel is veel ruimtelijker en meer natuurlijk groen. In plaats van aangelegd zoals in Veldhoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
J_star schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:51:
[...]

Hoe de vloerverwarming is gelegd, weet ik niet. Dit kunnen we namelijk niet controleren, gezien er geen kruipruimte is. We begrijpen dan ook dat dit nooit het niveau van nu kan halen zonder sloopwerk.
Misschien dat je kunt nagaan op welke temperatuur de CV staat? En of het dan goed warm wordt. Dat kan al wel een indicatie geven over hoeveel warmte er (ook door de vloer) verloren gaat. En vooral ook, of je het met lage temperatuur kunt verwarmen (wat eigenlijk de belangrijkste vraag is).
Nu is de schimmel in de badkamer bij de nieuwere woning (2). Ik vraag mij af of een bouwkundig ook echt meer informatie gaat vinden over het vocht probleem. Mijn ervaring is dat die jongens wel erg snel er doorheen gaan.
Die opmerking over de bouwkundige was meer voor de garage/bijkeuken in woning 1. Lijkt mij goed om een indicatie te hebben of die garage na wat 'normaal' opknappen nog normaal droog te krijgen is of dat je er ook na het aanpakken er nooit vochtgevoelige spullen in zult kunnen zetten.
Over het algemeen, vinden we huis 1 mooier, met name door de wijk. Echter willen we graag de ervaringen hier op halen of deze bedroevende staat wel enigszins energie neutraal te krijgen is. Immers zal deze redelijk wat gas gaan verbruiken.
Bij woning 1 zul je waarschijnlijk bijvoorbeeld een hoop glas willen gaan vervangen door HR++, als het gaat om jaren '70 thermopane. En ,misschien ook wat kozijnen of deuren. Ik denk dat dit ook in de koopprijs verwerkt zal zijn. Bij woning 2 is waarschijnlijk alles conform de 2004 normen. Ik weet niet of iets als HR++ toen al de standaard was voor nieuwbouw, maar wellicht dat de normen toen nog iets minder 'streng' waren dan nu. Als je dan zit met bv gewoon HR glas, dan ga je dat waarschijnlijk niet zo snel vervangen, maar heb je wel glas dat de helft meer warmteverlies geeft. Het kan dus best zijn dat je in woning 1 niet alle gewenste maatregelen kunt nemen, maar dat de maatregelen die je wel neemt beter zijn dan hoe het in woning 2 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:40
Is de locatie niet het belangrijkste afwegingspunt?

een huis kun je maken naar wat je wilt, maar niet de omgeving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:46
Heerlijk zo forum voor technische mensen, net zoals ik.

Ander iets om te overwegen, hebben jullie kinderen/zijn er plannen. Wij hebben eerder vergelijkbare woning bekeken (woning 1), ook in een gedateerde straat. Hoewel huis zelf mooie mogelijkheden bood en qua omvang groter was dan vergelijkbare (qua prijs) moderne woningen, hebben we er vanaf gezien. Dit omdat er geen kinderen in dit buurtje aanwezig waren, hoogstens de kleinkinderen. Nu een paar jaar later, is dit nog steeds zo in dit buurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
headhunter1985 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:18:
Ander iets om te overwegen, hebben jullie kinderen/zijn er plannen. Wij hebben eerder vergelijkbare woning bekeken (woning 1), ook in een gedateerde straat. Hoewel huis zelf mooie mogelijkheden bood en qua omvang groter was dan vergelijkbare (qua prijs) moderne woningen, hebben we er vanaf gezien. Dit omdat er geen kinderen in dit buurtje aanwezig waren, hoogstens de kleinkinderen. Nu een paar jaar later, is dit nog steeds zo in dit buurtje.
Het grappige is dat ik in een straat woon die er best 'bejaard' uitzag, maar binnen een paar jaar compleet om is gegaan. De straat achter mij is nu een kinderstraat, terwijl je 5 jaar geleden er geen kind had gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Check ook even of de plavuizen vloer van huis 1 geen asbest in de lijm heeft zitten. Een huis met precies zo'n vloer hebben wij op het oog gehad, dat verwijderen kost je zo 10-15k extra per verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:42
De locatie van ASML stuwt inderdaad de prijzen naar onredelijke waarden. Waarom kijk je niet een dorp of twee verder (in willekeurige richting), heb je een stuk meer waar voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 21:16
Woning 1 hands down. Veel mooiere locatie en zicht. De tuin is stukken groter. Bovendien kun je eventueel spelend kroost in het park prima vanuit de huiskamer in het zicht houden. In de andere buurt komen de muren veel meer op je af.

Dat de plafonds op de slaapkamers van huis 1 wat lager zijn is niet onoverkomelijk. Zelf lekker op de zolder slapen met hoog plafond lost ook veel op. Hetis gewoon rekenen wat het achterstallige onderhoud je gaat kosten. Gasloos is in beide woningen niet realistisch zonder renovatie.

De staat van de badkamers van huis 1 is ook niet weer dat je hem per direct dient te verbouwen als het geld er nog niet is. Voor een aantal jaar is de badkamer nog prima, maar voor het oog wil je hem inderdaad te zijner tijd moderniseren.

Bovendien heeft huis 2 niet de mooiste keuken met badkamer. Persoonlijk zou ik die ook willen aanpakken (maar dat is meer omdat de keuken & extra badkamer niet naar mijn smaak is).

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:21
Locatie en aanzicht van een woning zijn bij mij belangrijke factoren. Waar heb je de meeste rust? Welke buurt voelt het fijnst? Hoe zijn de buren?

Binnen kun je van alles verbouwen. Sterker nog: ook bij een instapklare woning wordt er vaak verbouwd om aan de wensen te voldoen. Kun je het gelijk maken zoals je het wilt hebben.

Asbest bij optie 1 is wel een dingetje, Als heel de woning volgespoten zit met asbest wordt het een dure grap. Dus zo goed mogelijk achter zien te komen wat er te verwachten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zwartoog schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:56:
Binnen kun je van alles verbouwen. Sterker nog: ook bij een instapklare woning wordt er vaak verbouwd om aan de wensen te voldoen. Kun je het gelijk maken zoals je het wilt hebben.
Maar vooral: bij die instapklare woning betaal je er sowieso voor dat er een nieuwere keuken en badkamer in zit, ook als het niet jouw smaak is en je het toch zou willen aanpakken.
Pagina: 1