We willen graag de collectieve brainpower van Tweakers.net gebruiken om een inschatting te maken over een huis wat we overwegen. Waarom?
We zijn op dit moment aan het kijken voor huizen in de regio van Eindhoven. Het valt niet mee, en de omloopsnelheid is enorm. Daarmee bedoel ik dat huizen veelal binnen twee weken zijn verkocht (bod geaccepteerd) op basis van inschrijving. We willen liever wegblijven van inschrijving, zolang dat überhaupt lukt.
We hebben twee huizen op het oog en vinden huisnummer 1 het leukst, maar twijfel sterk over de staat. Waardoor we huisnummer 2 overwegen. We horen graag jullie inzichten. Ook wat betreft opties voor isoleren van huisnummer 1.
Huisnummer 1 – 1975, vraagprijs: 425.000 – perceel: 350m2, wonen: 170m2.
Dit is een gedateerde woning (tweekapper) uit 1975. Het huis wordt opgeleverd in een enorm gedateerde staat, waarbij je moet denken aan een stenen vloer uit 1975, een keuken uit de jaren 80/90, en boven is het niet veel beter (tapijt). Opmerkingen aan het huis t.a.v. onze bezichtiging:
Dit is een tweekapper uit 2004. Dichtbij mijn werk, en daardoor is een tweede auto niet nodig. Het aanzien van het huis is wat minder t.a.v. huisnummer 1. We vermoeden dat het huis te hoog is gewaardeerd, gezien het al even in de stille verkoop staat. Daarnaast weten we dat de verkopers 3 jaar lang niks aan het huis hebben gedaan, en dat is terug te zien. Daar staat tegenover dat het een moderner huis is.
We zijn op dit moment aan het kijken voor huizen in de regio van Eindhoven. Het valt niet mee, en de omloopsnelheid is enorm. Daarmee bedoel ik dat huizen veelal binnen twee weken zijn verkocht (bod geaccepteerd) op basis van inschrijving. We willen liever wegblijven van inschrijving, zolang dat überhaupt lukt.
We hebben twee huizen op het oog en vinden huisnummer 1 het leukst, maar twijfel sterk over de staat. Waardoor we huisnummer 2 overwegen. We horen graag jullie inzichten. Ook wat betreft opties voor isoleren van huisnummer 1.
Huisnummer 1 – 1975, vraagprijs: 425.000 – perceel: 350m2, wonen: 170m2.
Dit is een gedateerde woning (tweekapper) uit 1975. Het huis wordt opgeleverd in een enorm gedateerde staat, waarbij je moet denken aan een stenen vloer uit 1975, een keuken uit de jaren 80/90, en boven is het niet veel beter (tapijt). Opmerkingen aan het huis t.a.v. onze bezichtiging:
- Huis heeft op alle verdiepingen vloerverwarming, echter enkel in te regelen met de unit beneden of doormiddel van de draaiknoppen per ruimte. Evenals overal stijgleidingen van boven naar beneden.
- Centrale afzuiging voor de badkamers, nooit vernieuwd.
- Dakkapel lood is kapot aan het gaan, en heb mijn twijfels over de staat van het gehele dakraam.
- Huis is gebouwd zonder kruipruimte – dus op het zand – waardoor vloerisolatie onmogelijk is. We hebben voorheen in deze wijk gewoond, en het staat bekend om zijn vochtige ondergrond.
- Er is opkomende vocht vanuit de garage en bijkeuken (wat o.a. te zien is aan het stucwerk en een stalen kozijn die aan het verroesten is. De makelaar deed dit af als oud zeer dat kwam doordat vroeger iedereen alles binnenzetten.
- Garage dakleer afvoer is waarschijnlijk lek, maar werd nagekeken.
- Enkel glas op de 1e en 2e verdieping.
- Huis is gebouwd op basis van anker loze spouwmuur (geen idee of je dit kan isoleren).
- Oude stijl, dus 1e/2e verdieping is een lager plafond.
- Keuken, badkamer, en 2e doucheruimte moeten vernieuwd worden.
- WOZ-waarde 2019/01: 414.000.
Dit is een tweekapper uit 2004. Dichtbij mijn werk, en daardoor is een tweede auto niet nodig. Het aanzien van het huis is wat minder t.a.v. huisnummer 1. We vermoeden dat het huis te hoog is gewaardeerd, gezien het al even in de stille verkoop staat. Daarnaast weten we dat de verkopers 3 jaar lang niks aan het huis hebben gedaan, en dat is terug te zien. Daar staat tegenover dat het een moderner huis is.
- Huis is nieuwer, en heeft dan ook 10x zonnepanelen (geen idee wat de capaciteit is).
- Huis is overgenomen door de kinderen van de originele bewoners, echter lijkt onderhoud uitgesteld te zijn.
- Dit is dan ook te zien in de badkamer, waar rondom de afzuiging (geen ramen) schimmel was te zien. Evenals waren ze te goedkoop om even de lamp te vervangen waardoor enkel 2 van de 3 spotjes het deden, en de lamp zelf niet eens aanging. Bovendien vraag ik mij af of ze überhaupt de afzuiging aanzetten en er eventueel andere gebreken zijn.
- Keuken is gedateerd, en de inductieplaat is beschadigd. Evenals de indruk dat er wat lomp is omgegaan met alle spullen.
- Nieuwe vloer gelegd in de gang, en wederom te goedkoop om even plintjes te plakken.
- Verder is het huis erg ruim in opzet en heeft het lekker hoge plafonds.
- De tuin is prima, echter zit er een appartement complex in de “achtertuin”, en is dit op te lossen door een haag te planten.
- WOZ-waarde 2019/01: 454.000