Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD niet meer zichtbaar na herinstallatie

Pagina: 1
Acties:

• roelzxr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03-2023
Gegroet Tweakers .

Ik heb vandaag men eerste SSD Windows heristallatie moeten doen vanwege windows update dat vastliep .
Gaf steeds weer dezelfde --- read-write error --- en bleef herstarten .
Nu geen probleem voor mij , ik doe al herinstallaties sinds windows 98 ... nooit zware problemen gehad trouwens .

Ok , Samsung V-NAND 850 EVO grijs kleurcode 500GB .
SSD WIN is geinstalleerd updates staan er terug op en wat kleine bestandjes CPUID , nvidia stuurprogramma , enz... .

PC afgesloten en 2 harde schijven terug erbij gezet .

Samsung V-NAND SSD 850 EVO grijs kleurcode OLDGAMES 500 GB is zichtbaar en gebruiksklaar + alle dosgames zichtbaar + WinEUA en alle games alles blijkt ook te werken .

Samsung V-NAND SSD 860 QVO 2 Terra zwart kleurcode WINGAMES is niet meer zichtbaar . Daar staat Steam , ubisoft , Battlenet , programmas , mods , updates , downgrades , Foto's , kleine Motor Video's , en andere belangrijke data op ( beetje een rommeltje ook ja )

LSI megaraid nog niet aagesloten , heb oude HDD schijven die ik kon gebruiken maar nog geen backup gemaakt van de GAMES SSD's

Ik heb in het begin al dit probleem gehad dat ik de schijf niet kon zien . ik heb dat opgelost gekregen maar weet niet meer hoe ?

Microsoft RST service herkent 3 SSD's .
Taakbeheer herkend 2 SSD's .
Schijfbeheer herkend 2 SSD's .
Apparaatbeheer herkend 3 SSD's ???
Bios ook 3 SSD's .
Samsung magican 2 SSD's .
En " deze computer " ziet er ook maar 2 .

Dus in bios en windows kan ik mijn 2 terra SSD zien maar niet alle programmas willen ze aanvaarden ???

Enig idee iemand ??

Afbeeldingslocatie: https://valid.x86.fr/cache/banner/ppa24a-6.png

• roelzxr
Dank u voor deze post in de juiste rubriek te zetten :)

Op CPUID is de 2 Terra blijkbaar ook zichtbaar .

Afbeeldingslocatie: https://valid.x86.fr/cache/banner/ppa24a-6.png

[ Voor 33% gewijzigd door roelzxr op 06-10-2020 00:40 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik heb je post driemaal gelezen maar ik kan er nog niet helemaal wijs uit.
Je hebt het over drie SSD's, waar ik er twee meen te lezen. Of is "Samsung V-NAND 850 EVO grijs kleurcode 500GB" een andere SSD dan "Samsung V-NAND SSD 850 EVO grijs kleurcode OLDGAMES 500 GB"?
Wellicht zou je even je post kunnen herschikken en een lijstje maken van alle SSD's én hun aansluiting (2,5"of M2) en vermelden of ze NVME of SATA zijn?
(De grootte geef je aan in TB van TeraBytes)

In het algemeen geldt:
- Windows installeren doe je met alléén de bootschijf erin. Zodra de installatie helemaal is afgerond zet je de overige schijven erbij.
- kijk eens in je moederbord boekje naar de tabel met lanes: als je M2-aansluitingen in gebruik neemt, werken bepaalde SATA-poorten niet meer omdat die lanes gemeenschappelijk hebben.
Ik vermoed dat in dat laatste jouw probleem zit.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Als het ding in de bios te zien is, dan doet de SSD het in ieder geval nog. Mocht de niet-werkende SSD daar al niet meer te zien zijn, dan is het tijd voor een engeltje :)

Vervolgens in Windows booten en kijken naar de device manager. Ook daar moet het ding in voorkomen, zo niet dan is het tijd voor een setje chipset drivers. Mocht de SSD nog steeds niet zichtbaar zijn, dan is een Linux-usb stick een goed idee.

Vervolgens als het exemplaar in de device manager zichtbaar is, heb je disk management nodig om te zien of de schijf wel een schijfletter toegewezen heeft gekregen. Zo niet, kun je dat daar alsnog doen. Indien de diskmanager zegt dat de schijf geformatteerd moet worden voor gebruik, dan is het misschien een goed idee om even te kijken of je backups hebt van alle data voordat je op Yes klikt.

-_-

• NESFreak
  • Laatst online: 28-11 22:27
Kijk inderdaad of je schijf zichtbaar is in
code:
1
diskmgmt.msc

Als er daar nog iets van je partities over is zou je er een schijfletter aan moeten kunnen toewijzen.

Er is blijkbaar iets raars gebeurt, dus Check je SMART

• roelzxr
Goeiemiddag heren ,

Renault :

1 : Samsung V-NAND 850 EVO grijs kleurcode 500GB SATA 600 2.5" WINDOWS SSD .
Aangesloten poort bios : SATA 3_0

2 : Samsung V-NAND 850 EVO grijs kleurcode 500GB SATA 600 2.5" OLDGAMES
Aangesloten poort bios : SATA 3_2

3 : Samsung V-NAND SSD 860 QVO zwart kleurcode 2TB SATA 600 2.5" WINGAMES
Aangesloten poort bios : SATA 3_4

4 : LSI MegaRAID SAS 9341 - 4i , heeft 4 HDD elks 2 TB en geconfigureerd als RAID5
Deze is nog niet aangesloten

5 : ik heb GEEN M.2 in mijn systeem . de lanes zijn niet in dubbel gebruik , dit wist ik al .
Volgens het boekje : ASROCK Z370 These eight SATA3 connectors support SATA data cables for internal storage devices with up to 6.0 Gb/s data transfer rate. * M2_1, SATA3_0 and SATA3_1 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled. * M2_2, SATA3_4 and SATA3_5 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled. *To minimize the boot time, use Intel® Z370 SATA ports (SATA3_0) for your bootable devices

Ik had inderdaad alle SATA kabels uitgetrokken behalve de WINDOWS SSD voor de herinstalatie .
Alle SSD's werkten voor de herinstalatie prima .

Ik had wel een probleem toen ik de nieuwe " Samsung V-NAND SSD 860 QVO zwart kleurcode WINGAMES 2 TB SATA 600 2.5" WINGAMES " had gekocht , namelijk dat de schijf toen ook niet zichtbaar was . ik had dat probleem toen wel opgelost gekregen , maar ik weet niet meer welke stappen ik ondernomen had om deze te activeren ?

M2M en NESfreak :

Microsoft RST service herkend 3 SSD's . 2 X 500 GB -- 1X 2TB
Taakbeheer herkend 2 SSD's . 2 X 500 GB
Schijfbeheer herkend 2 SSD's . 2 X 500 GB
Apparaatbeheer herkend 3 SSD's ??? 2 X 500 GB -- 1X 2TB
Bios herkend ook 3 SSD's . 2 X 500 GB -- 1X 2TB
Samsung magican herkend 2 SSD's . 2 X 500 GB
" deze computer " ziet er ook maar 2 . 2 X 500 GB
CrystalDiskinfo gezondheid is goed 99% 2 X 500 GB -- 1X 2TB
CPUID 2 X 500 GB -- 1X 2TB
diskmgmt.msc is hetzelfde als schijfbeheer 2 X 500 GB

Ik hoop dat ik een beetje duidelijker ben nu ?

Afbeeldingslocatie: https://valid.x86.fr/cache/banner/emfyvg-6.png

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Ik denk dat het tijd is voor een Linux live CD of USB stick om te zien of de SSD nog te benaderen is. Het is wel een steeds raarder probleem aan het worden.

-_-

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
En wat zie je met Diskpart?

...

• roelzxr
Luxicon :

Diskpart : list disk : Disk 0 online 465 GB 1024KB
Disk 1 online 465 GB 0 KB

• roelzxr
ik ga eens de lanes verwisselen ... niet dat het helpt maar toch eens proberen

• Luxicon
Best vreemd, omdat de 2TB voor Windows is gebruikt. In die zin, dat je dan niet verwacht dat deze onherkenbaar is geworden.

Zie je misschien een bepaalde melding bij apparatenbeheer, als je kijkt bij de opties van de 2TB SSD?

[ Voor 29% gewijzigd door Luxicon op 06-10-2020 15:00 ]

...

• Renault
Dankjewel voor de opheldering! _/-\o_

Ik zou alles tijdelijk eruit halen en de niet-gedetecteerde SSD erin laten.
Als de BIOS die ziet, zet je je OS-schijf erbij.
- Als dat goed gaat, neem je de SSD in gebruik en maakt alles in orde.
Pas daarna zet je een voor een de andere SSD's erbij totdat alles werkt.
- als dat niet goed gaat, probeer je andere SATA-poorten en kabels uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 06-10-2020 16:21 ]

• roelzxr
Luxicon :

Via apparaatbeheer eigenschapppen Samasung SSD 860 QVO 2TB

bij algemeen : apparaattype --- schijfstations
leverancier ---- ( standaardschijfsations )
locatie ---- Bus Number 0, Target Id 4, LUN 0

Bij Beleidsregels : schrijfcache ingeschakeld ( aangevinkt )
leegmaken van windows-schrijfcachebuffer op apparraat ( niet aangevinkt)

Bij Volumes : volledig leeg --- schijf , type , status , partitiestijl , capaciteit , niet toegewezen ruimte , gereserveerde ruimte .
Bij icoon " invullen " melding is "X voor deze schijf zijn geen volumeregels gevonden "

Bij stuurprogramma : leverancier microsoft
datum 21/06/2006
stuurprogramma versie 10.0.15063.850
Stuurprogramma bijwerken ... de beste stuurprogrammas voor uw apparaat zijn al geistalleerd
Bij details : schijfstation

Bij gebeurtenissen : 5/10/2020 22:05:26 apparaat geconfigureerd( disk.inf)
5/10/2020 22:05:26 apparaat gestart (disk)
informatie ... Device SCSI\Disk&Ven_Samsung&Prod_SSD
\4&3543605e&0&000400 was started.

Driver Name: disk.inf
Class Guid: {4D36E967-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Service: disk
Lower Filters:
Upper Filters:

• roelzxr
Nog geen verschil .
Ik heb WINDOWS SSD 500 GB alleen opgestart. Check ok .
Ik heb WIDOWS SSD 500 GB met enkel de OLDGAMES SSD 500 GB . Check ok
Ik heb WIDOWS SSD 500 GB met enkel de GAMES SSD 2TB . Check niet ok
Ik heb WINDOWS SSD met OLDGAMES SSD en de GAMES SSD 2TB . Check niet ok geen 2 TB zichtbaar

6 reserve SATA kabels geprobeerd bij de 500 GB en werken allemaal , daarna bij de 2TB die werken ook ik kan alles zien in BIOS ook bij apparaatbeheer .
Microsoft RST service ziet ook alles .

Maar bij " deze computer " geen 2TB zichtbaar , enkel in apparaatbeheer , CPUID , bios en microsoft RST service

[ Voor 5% gewijzigd door roelzxr op 06-10-2020 18:21 ]

• Luxicon
@roelzxr Ik hoopte dat Diskpart de schijf zou zien. Dat is niet het geval. Misschien kun je Gparted proberen of een Linux distro opstarten vanaf de USB en daar controleren of de schijf zichtbaar is. Eventueel kun je in de BIOS controleren op opties voor de schijven. Stel dat je de SSD als M.2 hebt staan, terwijl dat SATA is bijvoorbeeld.

...

• Renault
Je zou bijna gaan twijfelen aan je voeding, of die de 2 TB SSD wel kan voeden: heb je de SSD's verspreid over verschillende voedingskabels (ik bedoel meerdere strengen met SATA-Power aansluitingen)?

• roelzxr
Mijn excuses voor deze topic en jullie tijd hierop .

Alles was misgelopen toen ik de " windows 1903 update " uitvoerde en men pc vastliep met de " read write error " die erop volgde .
Ik durfde een uur geleden deze update nog niet te doen uit vrees voor de volgende crash

ik heb uiteindelijk toch de complete update gedaan , ook de onderdelen updates uitgevoerd en plots is men 2 TB online gekomen en ik zie nu alles wat erop staat . pfft meer dan een halve dag cookies liggen vreten op heel wat websites tevergeefs . het was gewoon de windows update die het terug in orde heeft gemaakt .

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp .
Nu kan ik me rustig bezighouden met de megaRAID terug zichtbaar te maken en dan backup's maken en herstelpunten

Groetjes RoelZXR
Afbeeldingslocatie: https://valid.x86.fr/cache/banner/v4j51m-6.png

• Luxicon
Mooi dat het werkt. Je kunt ook direct naar de nieuwste versie (2004) updaten met de Windows Update-assistent

...

Pagina: 1